Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gerucht: twee Koreaanse bedrijven willen Valve overnemen

Pagina: 1
Acties:

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16
nieuws: Gerucht: twee Koreaanse bedrijven willen Valve overnemen

Ik heb een beetje mijn twijfels bij de journalistieke waarde van dit artikel.

Geruchten als nieuwspost vind ik sowieso al redelijk gevaarlijk voor een toch wel gerenommeerde website als Tweakers, laat staan gewoon een nieuwsartikel overnemen van een Zuid Koreaanse krant.

Valve heeft reeds herhaaldelijk verklaard niet geïnteresseerd te zijn in overgenomen te worden, en zelfs nog redelijk recent herhaald met de geruchten rond EA.

Ook kan iedereen met een beetje bedrijfs en marktkennis zien dat een bedrag van 893 miljoen dollar veel te weinig is in vergelijking met de geschatte waarde van Valve, zijn IP, Steam, etc.

Ten slotte heeft NCsoft het gerucht al ontkent tegenover TheVerge/Polygon: http://www.theverge.com/g...ng-moves-to-acquire-valve

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:19

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Side-opmerking, waarom wordt Valve bij naam genoemd, maar Nexon en NCsoft niet? Het is niet dat Nexon en NCsoft nu kleine jongens zijn.

Verder staat er ook in de bron dat ze gesprekken hadden over een mogelijke 'merge', dat is niet direct een overname.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Tharulerz
Bump.

• Tharulerz
Schop

• Paul Hulsebosch
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-07-2024
Uiteraard zijn geruchten 'gevaarlijk' om te brengen want de kans is aanwezig dat het beweerde niet waar blijkt te zijn. Dat is ook de reden dat we er - ook hier - duidelijk bij vermelden dat het om een gerucht gaat. Dan kan iedere lezer voor zichzelf uitmaken of hij het aannemelijk vindt of niet.

Maar goed, geruchten blijken ook regelmatig wel waar te zijn dus er is best reden om geruchten te plaatsen.

Wat de inhoudelijke kritiek op het bericht betreft; het oordelen over de hoogte van het bod is niet aan ons. We brengen nieuws (en geruchten) altijd redelijk droog, dus zonder oordeel. Dat iemand van NCsoft heeft ontkent staat gewoon het bericht (eerste alinea).

Wat de kop van het bericht betreft vonden we 'twee Koreaanse bedrijven' duidelijker dan 'Nexon en NCsoft', want zeker Nexon is buiten Azië nou niet heel bekend. Uiteraard worden de bedrijven in de rest van het bericht wel bij naam genoemd. En in de bron is sprake van zowel een overname als een merge. Het verschil tussen beide is niet altijd even duidelijk, zeker niet als er sprake is van een aandelenruil,

• Tharulerz
Laat je dan een deel van je journalistieke taken niet over aan de lezer?

Ik verwacht van een journalist dat hij een nieuwsbron leest, naar waarde schat, eventueel extra research doet en er een grondig artikel over publiceert indien hij het relevant en nuttig vindt.

De mate van relevantie gecombineerd met de juistheid van een artikel zijn voor mij 2 waardemeters hoe kwaliteitsvol een nieuws site of krant is.

In dit geval publiceer je gewoon een gerucht, en zeg je zelf "dat elke lezer voor zichzelf kan uitmaken of hij het aannemelijk vindt of niet". En hoewel het beter is om een artikel teveel te publiceren dan een artikel te weinig (anders ga je onbewust censureren), verwacht ik ook van een journalist dat hij de rommel eruit haalt, en dit gerucht is wat mij betreft gewoon rommel.

Edit: en daarmee bedoel ik dus dat zowel het oordelen over de hoogte van het bod, als het opzoeken van eerdere artikels over EA en Valve, net wel aan jullie is.

Als ik een gerucht zou verspreiden dat ik Microsoft wil overkopen voor 2 euro, dan publiceren jullie het toch ook niet omdat het te belachelijk is?

[ Voor 16% gewijzigd door Tharulerz op 03-10-2012 15:43 ]

Pagina: 1