Dev / Workstation PC, geen games.

Pagina: 1
Acties:

• RV065
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-03-2022
** Vragenlijstje geupdate **

Mijn Pentium 4 desktop PC is dringend aan vervanging toe.
Na een groot aantal topics te hebben doorworsteld en me weer wat ingelezen te hebben in de verschillende (processor) types en technieken kwam ik uit bij onderstaande configuratie.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Gebruik van 2 x 21 inch schermen, eventueel uitbreiden met een derde.
  • Programmeren van (web)applicaties (naast een gewone notepad editor dus ook Visual Studio e.d., eventueel Apache / PHP testomgeving (* zie componenten / randapparatuur))
  • Photoshop in functie van het programmeren (ontwikkelen van user interfaces etc. wat onder de noemer van licht PS gebruik valt).
  • Virtual Machines (max 2 simultane VM's als testomgeving).
  • Er worden GEEN games gespeeld. Wel het dagelijks huis- tuin- en keukengebruik (office, mail, internet, youtube ... ) maar niets dat IMO een extra GFX kaart vraagt.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • 1 TB Western Digital Green voor opslag
  • Keyboard, muis, speakers.
  • DVD-RW
  • 2 x Samsung Syncmaster 2243bw (DVI-D & VGA aansluitingen)
  • NAS is aanwezig voor sync / storage, eventueel ook te gebruiken als Apache / PHP testomgeving.
Wat mag het systeem gaan kosten?
In principe heb ik een budget van € 500 voor ogen, gezien het aantal componenten dat ik hergebruik.
Een goede prijs/prestatie verhouding blijft het belangrijkste, waardoor ik dus wel boven dit budget kan/wil gaan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
  • Uiteraard zo stil & zuinig mogelijk in verhouding met budget.
  • Aangezien ik geen plannen heb om verder uit te breiden (SSD + HDD + DVD moeten volstaan), zoek ik een mooie, kleine case die eventueel op een bureau kan geplaatst worden. Ingebouwde geheugenkaartlezer of extra 5.25 bay om deze te installeren is een pluspunt maar geen dealbreaker.

Voorlopige Winkelwagen

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define Mini€ 81,90€ 81,90
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Corsair Builder CX430 V2€ 38,94€ 38,94
1Samsung 830 series 128GB€ 88,40€ 88,40
2Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 33,95€ 67,90
1Asrock B75 Pro3-M€ 61,40€ 61,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,54

In vergelijking met beginpost:
1. Ander RAM setje, x2 (16gig ipv 8gig)
2. Andere voeding

Openstaande Vragen

Processor i5 3450: lijkt mij voldoende voor hetgeen ik ermee ga doen. Ik vraag me af of de Intel HD Graphics 2500 zullen volstaan voor mijn eisen (2, eventueel 3 monitors). Maakt een HD Graphics 4000 processor zoveel verschil of plug ik er dan beter een goedkoop GFX kaartje in ?

Moederbord: Iets teveel opties (en dus iets duurder dan nodig), maar de HDMI uitgang gaf de doorslag. Kan iemand me zeggen of het mogelijk is met HD Graphics 2500 om 3 schermen aan te sluiten ? Indien dit niet mogelijk is en ik toch sowieso aangewezen ben op een extra GFX kaart, is de HDMI uitgang (en dus dit moederbord) overbodig.

Case: De gekozen Fractal Design Define Mini ziet er mooi uit, maar is relatief prijzig en toch wat aan de grote kant voor een mATX kast. Wordt wel alom geprezen en is zeer stil. Sta open voor ideeën, maar case moet zakelijk / strak en klein(er) zijn. USB 3.0 en plaats voor een geheugencard reader is een plus.

Review: Tot slot zou het aangenaam zijn moesten een aantal mensen me kunnen bevestigen dat mijn onderzoek / berekeningen kloppen en dat alles netjes in deze kast (Fractal Mini) past & dat alle onderdelen compatibel zijn. Toch niet geheel onbelangrijk ;)

Alle opmerkingen, tips & voorstellen zijn meer dan welkom.
Alvast bedankt voor jullie tijd.

[ Voor 21% gewijzigd door RV065 op 28-09-2012 11:37 ]

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Met de i5-3450 zal je niet kunnen overklokken, enkel de "K" versies zijn daar voor geschikt. Daarnaast is je mobo daar ook niet voor geschikt (niet de vereiste chipset). Verder lijkt het me een prima processor. Prima mobo, ook o.a. met 3x SATA-600. Voor de RAM zou ik de pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 nemen, even goed maar goedkoper. Degene die jij nu gekozen hebt zou wel beter overklokken, maar ik denk niet dat je dat gaat doen. Je voeding is echt overkill de pricewatch: Corsair Builder CX430 V2 is ruim voldoende ook voor een extra midrange grafische kaart. Als je hele goede kwaliteit wil kan je de pricewatch: Super Flower Golden Green SF-400P14XE of de pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt nemen. De kast vind ik ook lastig. Je weet dat al je kasten geen front USB hebben? Mogelijke opties:

pricewatch: Sharkoon MS140
pricewatch: Sharkoon MS120
pricewatch: Lian Li PC-A04 (Zwart)
pricewatch: Silverstone Temjin TJ08B-E

• RV065
Bedankt voor de reply. Ik geef toe dat m'n openingspost wat verwarrend is, voor de duidelijkheid: ik vind het prijsverschil om wel te kunnen overclocken niet opwegen tegen het aantal keer dat ik het ga gebruiken.
Voor mij dus geen overclocking mogelijkheden nodig.

De RAM is identiek aan de mijne, behalve dat mijn gekozen reepjes Low Profile zijn, wat ik gekozen heb om wat meer compatible te zijn met eventuele nieuwe CPU cooler of mini-atx bord / case.

De case ... *zucht* ik ben me ervan bewust dat het een moeilijke opgave is/wordt. Ik wil iets redelijk strak qua design dat me niet onmiddellijk blind maakt als ik de kast op m'n bureau probeer te plaatsen (sorry, de Sharkoontjes die je voorstelt bevallen me niet echt - misschien als die blauwe leds eruit gehaald worden).

[ Voor 26% gewijzigd door RV065 op 27-09-2012 13:35 ]

• Regeneration
  • Niet online
RV065 schreef op donderdag 27 september 2012 @ 13:29:
De RAM is identiek aan de mijne, behalve dat mijn gekozen reepjes Low Profile zijn, wat ik gekozen heb om wat meer compatible te zijn met eventuele nieuwe CPU cooler of mini-atx bord / case.
Dat is goed om rekening mee te houden, maar deze specificatie wordt niet zo goed gespecificeerd in de pricewatch. De pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 is namelijk ook low profile geheugen.
De case ... *zucht* ik ben me ervan bewust dat het een moeilijke opgave is/wordt. Ik wil iets redelijk strak qua design dat me niet onmiddellijk blind maakt als ik de kast op m'n bureau probeer te plaatsen (sorry, de Sharkoontjes die je voorstelt bevallen me niet echt - misschien als die blauwe leds eruit gehaald worden).
Ik weet het. Ik heb recentelijk ook een nieuw systeem aangeschaft en wilde het liefst ook een kleine kast met USB 3.0 die niet strak en zakelijk is, maar dat valt niet mee. Die Sharkoon's zijn dan de enige niet te dure opties. Ik ben uiteindelijk voor de pricewatch: Sharkoon T9 Value Black edition gegaan, omdat ik ook liever geen "ventilatie-gaten/roosters" wil aan de zij- of bovenkant. En hoewel ik goed tevreden ben over de kast is deze toch aan de forse kant naar mijn mening. Anders zit er niets anders op dan toch voor een duurdere kast te gaan.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Deze is ook wel leuk: pricewatch: BitFenix Prodigy Zwart
Ook in het wit te verkrijgen.

Je mobo moet dan wel van het ITX format zijn denk ik --> pricewatch: Asrock B75M-ITX

• RV065
@Regeneration: bedankt voor de tips. RAM & Voeding geupdate. Voor de case blijf ik voorlopig bij de Mini wegens geen deftig alternatief. Kastje krijgt bovendien zeer goede reviews & ziet er gelikt uit.

@Inrage: Bedankt voor je reactie. Ik had de case ook bekeken, maar door het ITX formaat van het moederbord verlies ik wel 2 DDR slotjes die nuttig kunnen zijn in de toekomst. Bovendien vind ik de case iets minder ivm de Fractal Mini.

Vragenlijstje geupdate, alvast bedankt voor de (compatibility) reviews !

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-01 18:53

Egocentrix

Parttime zeurkous

De Define-serie is briljant, dat klopt. Maar als hij niet extreem stil hoeft te zijn, is een pricewatch: Fractal Design Core 1000 misschien iets. Die is een stukje kleiner ook.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Is deze cpu niiks voor je ?

pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed
Lijkt me ideaal voor, met HT en alle VM features die je je maar wensen kunt.
De prijs valt mee, al zal je wel een dedicated videokaart erbij moeten nemen. al hoeft dat echt niet duur te zijn om die HD4000 prestatiet te evenaren.
Zoiets bijv: pricewatch: Asus EAH5450 SL/DI/512MD3/V2(LP)

Als je niet gamed maakt het niets uit welke gpu je neemt. Tenzei je features van de GPU nodig hebt voor je software (denk aan bijv. photoshop > cuda/open cl). Zo te zien voor jouw geen vereiste.

[ Voor 32% gewijzigd door Madrox op 28-09-2012 15:01 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• uruviel359
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-12-2025
Regeneration schreef op donderdag 27 september 2012 @ 13:12:
De kast vind ik ook lastig. Je weet dat al je kasten geen front USB hebben? Mogelijke opties:
Het is maar hoe je front definieert, maar aan de bovenkant zitten bij mij gewoon 2xUSB 2.0, 1xUSB 3.0 en audio in/out jacks

Afbeeldingslocatie: http://tpucdn.com/reviews/Fractal_Design/Define_Mini/images/casefronttop_small.jpg

Verder ga ik mee met Madrox over de Xeon + dedicated GPU, zo te horen krijg je wel voordeel uit HyperThreading.

[ Voor 3% gewijzigd door uruviel359 op 29-09-2012 11:11 ]

• Regeneration
  • Niet online
uruviel359 schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 11:03:
[...]

Het is maar hoe je front definieert, maar aan de bovenkant zitten bij mij gewoon 2xUSB 2.0, 1xUSB 3.0 en audio in/out jacks
Ik bedoelde uiteraard front USB 3.0. En natuurlijk reken ik aan de bovenkant van de voorkant ook mee als front USB. Voor de duidelijkheid eerst waren andere kasten genoemd.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

qua kast kan je ook deze overwegen, is wel net al de fractal rond de 90 euro:
pricewatch: Lian Li PC-Q08 Zwart
Alleen voor de strakke alu look zou ik hem al nemen. hij is ook maar 272mm hoog.

Deze is btw ook erg sexy:
pricewatch: BitFenix Prodigy Wit
70 euro, let op; hier heb je wel een m-itx plankje voor nodig. Deze kast heb je ook in het zwart.

[ Voor 34% gewijzigd door Madrox op 29-09-2012 13:09 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1