Zelfde harde schijven, verschil in capaciteit

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 183950

Topicstarter
Ik heb een nieuwe laptop aangeschaft waarin 2 exact dezelfde harde schijven zitten van 750gb.
Echter als ik bij capaciteit kijk bij de eigenschappen van beide schijven, zie ik dat ze een verschillende capaciteit hebben. Natuurlijk heb ik de FAQ etc. hier op GoT gelezen. De werkelijke capaciteit ligt lager dan 750GB. Bij de ene schijf geeft windows een capaciteit van 680GB en bij de andere 698GB.

De laptop is net nieuw en het gaat om een 17R SE van Dell.

Klik hier voor verduidelijking

Zoals je ziet zijn de capaciteiten verschillend.
Waaraan kan dit liggen? Of werkt die ene schijf gewoon niet goed?

• crazymonkey87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 10:36
Check computermanagement..... aparte boot partitie, dell recovery partitie van 18 gb

[ Voor 1% gewijzigd door crazymonkey87 op 27-09-2012 12:33 . Reden: typo ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
De aangeduide capaciteit is eerder de gereserveerde ruimte van de partitie dan van de gehele schijf.
Die "missende" 18 GB lijkt me de ruimte die de recovery-partitie inneemt.

Wil je beter zien hoe die schijven exact zijn ingedeeld, gebruik dan schijfbeheer van Windows of een Linux live-cd/bootdisk met een partitiemanager (Gparted bijv.).

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals nbnmaster aangeeft zal er waarschijnlijk op de C:\ of primaire hardeschijf waar het besturingssysteem op staat ook een recovery partitie aanwezig zijn. Daarnaast zijn hardeschijfen van hetzelfde type en model niet altijd excat even 'groot' daar zitten bepaalde marges op.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:15
Je kijkt nu naar de grootte van de partities, niet van de schijf zelf.

Zoals hierboven ook aangegeven, je hebt 90% kans dat er een recovery partitie op de 1e schijf staat, die geen schijfletter heeft gekregen, maar er dus wel degelijk is.

Anoniem: 183950

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Ik heb bij computerbeheer gekeken, en inderdaad zit de overige 18GB die misde in de C schijf, als recovery gedeelte. :)
Pagina: 1