Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

E-mail marketing via eigen mailserver of externe dienst?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello Tweakers,

Ik weet niet goed waar in welk forum ik het moet plaatsen, dus hoop maar dat ik hier goed zit.
Om eerlijk te zijn, ik heb totaal geen f*ck kennis van e-mailmarketing e.d. en zit een beetje met de handen in het haar.
Ik zou maandelijks een mailtje moeten rondsturen naar een 500 tot 1.000 adressen (in de vorm van newsletter)...
Nu kan ik hier om mijn static IP een SMTP servertje draaien, en ze via dat versturen, maar dan ben ik een beetje bang om op spamlijsten terecht te komen.
Hoe lossen andere bedrijven dit op? Gewoon via eigen SMTP? Of via SMTP dienst? Of via een speciale dienst zoals mailchimp?

Thanks alvast voor elke info!

Spek

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:31

Rival24

I'll Be Back

Je moet het inderdaad nooit via je eigen mailserver laten lopen, dus gebruik een dienst zoals Mailchimp of iets dergelijks. Mailchimp is ook nog eens erg eenvoudig om in te stellen, plus dat je met de gratis variant tot 2000 mensen per newsletter mag spammen.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 23:35

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Waaom ben je bang om op spamlijsten te komen? Als je ontvangers je mail spam vinden, dan *is* je mail spam. Je kan wel via een ESP gaan sturen maar die zullen je ook laten stoppen met mailen als je klachten veroorzaakt.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:20

Cyphax

Moderator LNX
Dit soort dingen kun je inderdaad beter afnemen als dienst bij iets als Mailchimp. Niet in de laatste plaats omdat zo'n mailtje natuurlijk het liefst in alle clients goed oogt (zeker Outlook 2007+ is een waar drama op dat gebied).
Creepy schreef op donderdag 27 september 2012 @ 12:27:
Waaom ben je bang om op spamlijsten te komen? Als je ontvangers je mail spam vinden, dan *is* je mail spam. Je kan wel via een ESP gaan sturen maar die zullen je ook laten stoppen met mailen als je klachten veroorzaakt.
Ook wanneer je je omgeving niet goed configureert (een keer een typefout maken in een SPF-record bijvoorbeeld) kan je mail in junkfolders terechtkomen. Daar hoeft het helemaal geen spam voor te zijn. Het is zo makkelijk om dingen te vergeten. En dan heb je ook nog eens je subjects en content die je het beste op zo'n manier kunt schrijven dat spamfilters er niet op afgaan... je moet uitschrijvingen regelen...
Er zit best een hoop achter, daar kan je als leek beter niet aan beginnen.

[ Voor 66% gewijzigd door Cyphax op 27-09-2012 12:30 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Creepy

Creepy

Hmja, dat staat los van het op spamlijsten terecht komen. Daar kom je echt niet zomaar op omdat je onderwerp specifieke zaken bevat. Wat wel kan is dat door allerlei zaken je mail als spam wordt aangemerkt en in de junk folder o.i.d. terecht komt, maar dan staat je mailserver nog niet op een blacklist o.i.d.. Als je bang bent dat jou verzend IP op een blacklist terecht komt dan is dan ben je of onterecht bang, of je bent aan het spammen.

Dat een nieuwsbriefje iets meer is dan alleen op de knop send drukken, dat ben ik met je eens. Een ESP zorgt ervoor dat in elk geval alle technische zaken omtrend je mailing goed zijn (SPF, DKIM, feedbackloops, automatisch afmelden, verwerken van (hard)bounces etc) goed geregeld zijn. Maar als je dan denk nog steeds op een blacklist gezet te worden, dan ben je dus bang om te spammen en zit er iets echt niet goed in de lijst die je aan het mailen bent. Maar als je je netjes aan de telecom wet en reclame code houdt (alle mails met iets van reclame erin moeten daaraan voldoen!) dan zou dat niet moeten kunnen omdat je fatsoenlijke nette opt-in hebt geregeld per ontvanger.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:20

Cyphax

Moderator LNX
Er is natuurlijk wel een verschil tussen op een blacklist terechtkomen en in de junkfolders terechtkomen. :)
Je wilt natuurlijk allebei niet, maar die blacklists zijn extra vervelend als het je eigen server is.

Je kunt alles zelf doen, je helemaal aan de telecomwet houden en geen problemen ondervinden, maar dan ben je waarschijnlijk meer geld in uren kwijt dan wanneer je het afneemt bij een ESP. Ik heb aan zo'n ESP best een paar jaar gewerkt en je komt toch steeds dingen tegen die net wat beter kunnen, zaken die je wel en niet kunt doen waar het gaat om de weergave van je mail, etc. Die ervaring die bij zo'n ESP ligt (vooral een grote als Mailchimp) is heel veel waard.
En het moet ook echt helemaal niet duur zijn. Zeker niet met die 1000 adressen, da's gewoonweg niet zo veel.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 27-09-2012 13:27 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de reacties,
Vind het wel grappig dat je insinueert dat ik spam ga versturen haha :) We sturen hier dagelijks een 15 à 25 registratiemails voor onze klanten buiten op onze locale SMTP, zoals ik al vertelde, ik ken totaal niets van het verhaal emailmarketing e.d. Ik wil gewoon niet dat mijn IP in spamlijsten komt, want dan heb ik een groot probleem naar mijn registratiemails toe :)
De newsletter wordt enkel verzonden aan onze huidige actieve klanten (ongeveer 500 adressen) de newsletters bevatten enkel onze nieuwe producten, en wijzigingen in huidige producten. Wat me niet echt spam lijkt, zowieso is er de mogelijkheid om af te melden in het systeem zodat ze indien gewenst, geen newsletters meer van ons ontvangen.

Volgens mijn persoonlijke mening valt dit niet echt onder spam, dus het zou zonde zijn om zo in een spamlijst terecht te komen,

Ik denk dat ik eens een gokje ga wagen op mailchimp, allemaal hartelijk bedankt voor jullie hulp!

Greetz,

Spek

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je komt pas op blacklisten terecht als je je static ip smtp mail niet goed configureert, en het misbruikt wordt als open relay.

Maar goed, ook bij diensten als mailchimp zou ik heel goed de voorwaarden lezen, en dan nog regelmatig de lijst met subscribers downloaden. Als er iets fout gaat kun je dan altijd een andere methode zoeken.

mail lijsten met meer als 100 mensen moet je niet zelf proberen te beheren. daar heb je software voor, ook gratis.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:57

Remy

I usually get 100% accuracy

Rival24 schreef op donderdag 27 september 2012 @ 12:12:
... plus dat je met de gratis variant tot 2000 mensen per newsletter mag spammen.
foute insteek, noem het alsjeblieft geen spammen, zelfs ook al bedoel je dat niet zo :)

Verder voor de topicstarter: neem de Code E-mail van de DDMA even door. Kost je paar minuten, maar dan weet je echt waar je aan toe bent mbt verzending van e-mail vanuit de branche-organisatie. Linkje hier (pdf). Daarnaast ook nog eens deze link: https://www.spamklacht.nl...-elektronische-berichten/ voor jou als verzender.

In het kort: zijn het klanten danwel optin contacten, en je stuurt ze wat ze willen / verwachten te ontvangen, dan is de kans erg klein dat je als spammer wordt aangezien. Succes :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
@Remy,

Thanks! It helps a lot!
Goed weekend heren!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Remy schreef op donderdag 27 september 2012 @ 20:23:
In het kort: zijn het klanten danwel optin contacten, en je stuurt ze wat ze willen / verwachten te ontvangen, dan is de kans erg klein dat je als spammer wordt aangezien. Succes :)
Totdat mensen het uitschrijven uit je nieuwsbrief moeilijker vinden dan op het 'spamongewenste mail'-knopje te drukken... Maar je aan dat soort regels houden is sowieso nuttig of zelfs nodig op het moment dat je veel mail verstuurt :)

• Creepy

Creepy

Als je een ESP hebt die gebruikt maakt van feedbackloops dan valt de impact van de junk knop vaak wel mee (die worden dan al direct uitgeschreven). En aan de regels houden is inderdaad nuttig, maar ook wettelijk verplicht, maar dat wordt soms wel eens vergeten. De telecom wet, is een wet. En de reclame code is ingesteld door de reclame code commisie en daar dient iedereen die een reclame uiting maakt in welke vorm dan ook zich aan te houden (dus ook bij het versturen van een gemiddelde nieuwsbrief)

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:39
Bij een groter aantal subscribers lopen de kosten toch aardig op. Ik zou het inderdaad niet via je mailserver doen, maar als je een dedicated server of iets dergelijks hebt, waarbij je je SPF records goed instelt, je bounces opvangt en automatisch van de lijst afhaalt en een 1-klik-afmeldknop hebt, zou het niet zo'n probleem moeten zijn toch?
In het geval dat je toch op een blacklist terecht komt, is het meestal een kwestie van controleren waarom je op zo'n lijst staat, het probleem fixen en aangeven dat het gefixt is, waarna het redelijk snel weer ervan af bent (als het niet vaker voorkomt).

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:57

Remy

I usually get 100% accuracy

Even een titelfix gedaan ter verduidelijking: Emailcampagne > E-mail marketing via eigen mailserver of externe dienst?

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

je kan het ook gewoon zelf proberen.

gewoon ff maillist controller downloaden, lijstje kopen, en duimen :)

• Creepy

Creepy

Ik hoop niet dat je met "lijstje kopen" bedoelt, wat ik denk dat je bedoelt...........

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:39
Hebben er nog mensen ervaring met Postmark of Mandrill (ook van Mailchimp), want ik verstuur nu zelf alles via mijn eigen SMTP, en Mailchimp wordt snel duurder bij meer gebruikers.

Zowel Postmark als Mandrill kan je instellen als SMTP server, of gebruiken via een REST API

Postmark is 1,50 per duizend emails, Mandrill tot 12k gratis, tot 40k p/m 9,95 en dan 9ct per 1000 (en dan per staffel goedkoper).

Dus een nieuwsbrief via Mailchimp is wel goedkoper als je meerdere malen per maand emails verstuurd (2k subscribers, 12k emails), maar daarna wordt het snel duurder.

Rekenvoorbeeldje met aantal subscribers + mails per maand:
AantalMailchimpMandrillPostmark
1k, 4x006
10k, 1x75015
10k, 4x759,9560
50k, 1x24018.9575
50k, 4x240138.95300

Dus je zou eigenlijk in elk geval het beste Mandrill kunnen gebruiken lijkt me, behalve dat je natuurlijk wat features mist van Mailchimp, maar je hebt wel een uitgebreide API en veilige bezorging (en volgens mij ook wat zaken zoals templates, bounces, tracking ed.)

Heeft iemand nog goede alternatieven of ervaringen? En of je bijvoorbeeld per gebruiker een login mag maken, maar het op dezelfde server draaien (dus voor kleine gebruikers 12k gratis emails)

Edit: Tegenwoordig is er ook Amazon SES (http://aws.amazon.com/ses/), die $0.10 kost per 1000 mails, dus daar zou 200k mails slechts 20 dollar kosten..

[ Voor 3% gewijzigd door Barryvdh op 18-01-2014 16:13 ]

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:25
Ik ken de partijen niet, maar je kan sendgrid nog toevoegen aan je vergelijking.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

Wij gebruiken zelf met veel tevredenheid de diensten van Campaign Monitor.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Pagina: 1