Harddisk problemen, checkdisk leek het op te lossen?

Pagina: 1
Acties:

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Ik heb een probleem met een hardeschijf van een laptop.

Windows wilde niet meer opstarten: gaf een blauw scherm voordat er ook maar iets van windows in beeld kwam.

Toen heb ik em aan een computer gehangen om checkdisk te draaien en dat werkte. Heb em nog weken aan de computer laten hangen en dat ging probleemloos.

Nu heb ik gisteren gepoogd weer windows erop te zetten vanuit de laptop maar nu heb ik weer hetzelfde probleem.

Ik heb de schijf geformateerd (niet 'quick'). Hoe werkt het precies, zijn er slechte sectoren die nu door het formateren weer als bruikbaar gezien worden?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals CiPHER zou zeggen, 'post eens de SMART waarden', daarnaast zeg ik, 'heb je de hardeschijf al eens getest met de diagnostisch software van de fabrikant?'. Lees ook eens de FAQ's door en gebruik de GoT Search eens. Genoeg te vinden over hoe je een hardeschijfen kunt testen. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het kan zijn dat je harde schijf slechte sectoren had/heeft. Door een checkdisk te doen merkt de harde schijf op dat deze sectoren slecht zijn, en zal deze proberen te hermappen naar reservesectoren op de schijf.

Dat is een goed systeem voor een occasionele slechte sector, wat al wel eens voorkomt.

Als de slechte sectoren echter het gevolg zijn van een defecte schijf is het maar een tijdelijke oplossing en komt het probleem gewoon terug.

Zoals _Dune_ dus zegt: post eens de SMART waarden en doe een test met de software van de fabrikant.