• Passeridae
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-08-2020
Beste Tweakers,

De volgende vraag lijkt misschien simpel maar is volgens mij zo gek nog niet.
Ik heb zowel een console als een pc. Wanneer ik games koop koop ik die dikwijls voor de console en de pc-versie download ik of ik speel ze helemaal niet. Feitelijk wil ik dit niet maar qua kosten loopt het anders uit de hand. Je kunt stellen dat ik dan zou moeten kiezen tussen één platform maar vaak bieden games op diverse platforms toch wel hun eigen charme.

Weten jullie of er mogelijkheden bestaan om games met korting aan te schaffen wanneer je dezelfde game op meerdere platformen koopt? In het najaar komen er weer een aantal toptitels aan met de gelijke topprijzen. Schaf ik deze nu aan voor meerdere platforms dan ben ik vrij veel geld kwijt.

Zijn er eigenlijk meer mensen met dit "probleem" (waarvan ik mij bewust ben dat het een luxeprobleem is hoor, geen zorgen) die een interessante oplossing hebben?

(tweedehands is inderdaad ook een goede oplossing maar bij nieuwere games vaak minder)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
Voor zover ik weet is zoiets niet mogelijk. Er is wel eens ooit een voorstel geweest met betrekking tot de Thuiskopiewet om zoiets te doen, maar dat is er nooit doorheen gekomen. Ik denk dat je gewoon, helaas pech hebt.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:13

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat, en online pass houd tweedehands tegen.

Ik speel nu voor marktanalyst maar ik denk dat het ecosysteem van Microsoft, met de XBox, Windows Phone 8, Windows RT en Windows 8, wat de gemene deler heeft op de vier platformen: store en techniek (alle vier dezelfde kernel, drie van de vier draaien iig al een volle UT engine, geen mobiele versie met andere/beperkte calls); als misschien een soort van lock-in zie ik het nog wel gebeuren dat MS "als extra voordeel" een dergelijke multi-platform deal gaat indienen.

Je ziet het nu al bij de humble bundle; koop het voor een platform, en je krijgt het voor allemaal (steam unlock keys incluus), de Android Humble Bundles werkte ook erg goed.

Het totaal denk ik wordt een "ecosysteem" verhaal, het MS Ecosysteem wordt erg ver afgebakend nu, Nintendo... ik weet niet, die zullen wel bij de schijfjes blijven hoewel ik weet dat ze op zoek zijn naar een partner voor de online diensten (Valve... hap hap hap hap hap graag), en op die manier: misschien een shop. Apple? Ze hebben een game systeem (maar wie gebruikt dat nou, eerlijk zeggen!), en een uitrollend platform, maar ze zijn nog veel minder in de woonkamer (XBox/AppleTV) en de entertainment kamer (PC/Mac) aanwezig dan MS.

Sony dan... ze hebben wat geprobeerd met smartphones maar ik gok zo dat die weg dood slaag. Er zijn geen Play toestellen meer geweest, en de Vita heeft wat moeite momentum op te pikken, hoewel die wel WAT deelt met de PS3. Het bedrijf zelf lijkt de weg echter wat kwijt te zijn: verschillende takken beconcurreren elkaar als je ziet hoe de PS3/PSVita dan zo'n bibliotheek krijgen; maar corporate mensen juist vaker mensen wil laten betalen.

EA? Origin... dat is op één platform, en meer een "omdat het moet" dan Steam, "omdat het kan en ik wil niet even naar de E-Plaza fietsen".

Ubisoft? Heh... die waren Nintendo kwijt geraakt door te veel te willen. Nu zijn ze alleen. Hun DRM plannen storten in mede door een game release serie die men niet echt de DRM liet tolereren...

Activision Blizzard? Ik heb geen flauw idee wat de activision tak doet, maar de Blizzard tak is behoorlijk PC-only. Geen steam, maar wel een eigen store. Voor drie-vier games. Veel open technologie daar, Torrent bijvoorbeeld. Qua inkomstenbron vrees ik echter voor Mists of Pandaria. Ik ben al een paar jaar clean (was ooit die-hard aan de WoW, hou nog steeds wel van Blizzard), maar ik vang een hoop geluiden op. Wat Diablo betreft? Ik gok dat hun real-money Auctionhouse plannen wat in de war zijn door de lashback van Diablo III (terecht of niet ga ik niet op in, denk eerder dat de verwachtingen te hoog waren en Diablo 2 te goed). Starcraft? Markt saturatie en cash-cow in de BCM matrix maken. Wat qua blizz sowieso een goeie matrix is :)