Oudere servehardware, de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:21
Beste Tweakers,
Ik heb een tijdje terug een FreeNAS-servertje in elkaar gezet met een flinke lading schijven (2x6 in RAIDZ2). Het probleem is dat het systeempje draait op een AMD e350 Brazos bordje waar maximaal 8GB RAM op kan en dus niet voor wereldschokkende performance zorgt. Tevens heb ik er een Windows XP-bak naast staan welke voor downloads zorgt (ik wil per se Windows dit gebruiken hiervoor, omdat ik aan een bepaalde applicatie gehecht ben). Maar nu wil ik eigenlijk beide systemen vervangen voor één nieuw systeem (mobo, cpu en RAM) en hier het één en ander op virtualiseren met ESXi, ook gewoon voor de fun om een beetje te experimenteren. Maar nu vind ik het wel erg vet om dit op échte serverhardware te doen. Dus ik heb een beetje vergeleken wat er nieuw en tweedehands te verkrijgen was. Ik vond dit:
Intel 5400 bordje + 2x Xeon 5420 (LGA771) + 48GB ECC voor totaal 300 euro.
Ik vroeg me af of dit systeem nog een beetje de moeite waard is gezien het al 5 jaar oude techniek is. Want als ik iets nieuws samenstel op de pricewatch met een enkele LGA1155 Xeon, 16GB EEC DDR3 en een Supermicro bordje gaat het al tegen de 500 euro aanlopen en dan heb ik maar 1/3e van het geheugencapaciteit en de helft van het aantal cores.
Dus mijn vraag is of het tweede handse systeem zijn geld nog waard is vergeleken met iets nieuws

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Weet je zeker dat dat 48 GB ECC RAM is, of dat dat het maximum is wat op het bord kan?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:50

Spockz

Live and Let Live

Ik denk dat je met beide systemen een hoop power in huis hebt. Wellicht zul je wat virtualisatietechnieken missen. Of stroombesparende functies. En of je echt wat gaat merken van de kleinere hoeveelheid cores in het nieuwe systeem hangt af van hoe goed je ze kunt belasten en dus wat je er mee gaat doen.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Verwijderd

Euh... Componenten Aankoopadvies
Hebben wij voor dit soort zaken eindelijk een apart hoekje, maakt niemand daar gebruik van :'(

• Tha Ra
Haha, helemaal niet aan gedacht. Ik ben nog van de oude stempel :p

Verwijderd

2 van die processoren scoren bijvoorbeeld bij PassMark evenveel als een huidige generatie Intel i5 3570 (a 190 euro). http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

[Dual CPU] Intel Xeon E5420 @ 2.50GHz 7738
Intel Core i5-3570 @ 3.40GHz 7680

Als energieverbruik geen probleem is lijkt het me een prima deal. Zeker gelet op de hoeveelheid geheugen die je erbij krijgt :).

Deze website biedt nog meer informatie: http://openbenchmarking.org/s/e5420 Via zoek kun je ook andere processors bekijken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2012 01:46 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Componenten Aankoopadvies idd

Move PMG -> CAA

Inhoudelijk:
Hou ook even rekening met TCO, zware serverhardware kan ook veel stroom slurpen. Als je de mogelijkheden ervan (meer RAM) daadwerkelijk nodig hebt zit er weinig anders op, zo niet ben je bij 24/7 gebruik honderden EUR duurder uit over de levensduur van een systeem. Er is een reden waarom bedrijven na paar jaar oude meuk proberen door te verkopen :z

Oslik blyat! Oslik!

• Tha Ra
Ja dat kan ik me voorstellen. Ik heb geen 48GB nodig, maar 8 is toch echt te weinig. 16 zou al voldoende zijn voorlopig. Ik wil een ZFS-server draaien ermee met hoge performance (geteamde dual Gbit LAN) en verder nog 2 OSen virtualiseren. Ik ga er verder geen extreme dingen mee doen Een enkele quadcore zal ook wel voldoende zijn. Welke tweedehands serverhardware zou hiervoor beter geschikt zijn?

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 00:27

Big Womly

Live forever, or die trying

Mogen we weten wat je van plan bent te draaien? Want volgens mij is voor een NAS + download server 8GB toch voldoende. Toch?

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Tha Ra
Ik draai ZFS, en daar wordt 1GB RAM per TB HDD-ruimte geadviseerd. En gezien ik nu al op 12x2TB zit kan een flinke sloot geheugen geen kwaad. En ik wil daarnaast ook nog Windows en evt Linux virtualiseren.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Zou je dan niet misschien beter een 2e hands X58 systeem kopen en daar 24GB in knallen?

Een i7 920 met een aardige OC is redelijk in de richting van een groote deel van de Xeons. Of liever natuurlijk en sneller model, zoals de 950 (passmark stock 6400, OC 3.07->3.6 = 7500). Het voordeel t.o.v. 1155 is dat je geheugenbandbreedte met triple channel toch net wat wijder is, wat voor jouw toepassing nog wel eens zou kunnen helpen. Aan de andere kant, als je puur GB/s wilt hebben is 1155 met 1800mhz+ DDR3 wel weer een optie, hoewel je geheugen dan wel weer duur gaat uitvallen, omdat je grotere modules per stuk nodig hebt. (X58 heeft 6 sloten, Z77 (of vergelijkbaar) 4).
Pagina: 1