Hoe te beginnen met programmeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 797 views

Anoniem: 470969

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben 16 en binnen enkele jaren wil ik informatica aan de universiteit gaan studeren. (Ik woon in België)
Ik ben dan ook heel erg geïnteresseerd in computers, ik ken veel van de hardware van een computer. Maar gewoon kan ik ook wel mijn weg vinden.
Nu vind ik dat het tijd is voor mij om te programmeren, alleen weet ik niet goed hoe ik hieraan moet beginnen, sommige van mijn leeftijdsgenoten staan waarschijnlijk al veel verder op zo'n vlak, maar ik kan snel leren.
Nu is mijn vraag:
Hoe zijn jullie eraan begonnen en met welke taal, is het goed om met Java of zo te beginnen?
Met een boek, Youtube, op je eigen...
Graag wat advies!
Waarschijnlijk krijg je zo'n vraag veel, maar elke hulp wordt geapprecieerd.

EDIT: Als hij niet in de juiste categorie staat, zeg het mij dan ook aub.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 470969 op 26-09-2012 22:06 ]

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Python is een leuke & makkelijke taal om mee te beginnen. Er zijn een boel tutorials & boeken voor te vinden (waarbij ik http://learnpythonthehardway.org/book/ een aardige vind om mee te beginnen). Ga vooral veel doen, gewoon een simpel idee uitwerken, lekker spelen met de programmeertaal.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:40

Compizfox

Bait for wenchmarks

Een boek kan ik je zeker aanraden. Je leert het daardoor sneller en beter dan alleen met internet. Als je puur dingen opzoekt op internet lukt het je ook wel aardig na een tijdje, maar toch zul je dan bepaalde dingen niet snappen of niet helemaal goed doen.

Wat wil je graag programmeren? Voor cross-platform desktopapplicaties kan ik je C++ met Qt aanraden ;)
Misschien niet heel makkelijk om mee te beginnen, maar zo'n fijne taal.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:53
Zelf vind ik de tutorials van tutsplus vaak wel goed (er zijn ook betaalde) en gaan over een breed scala aan onderwerpen. De grote vraag is, wat wil je maken, dan is het veel makkelijker je een bepaald antwoord voor te schotelen.

http://hub.tutsplus.com

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:34
Zelf ben ik ongeveer 5 jaar geleden begonnen met C++ (ben nu 18) en ben met een goed boek (The C++ Programming Language van Bjarne Soustrup) en heel veel programmeren een heel eind gekomen.

Voordeel aan C++ vindt ik dat dit heel makkelijk cross-platform te schrijven is (vooral als je bijvoorbeeld Qt gebruikt). Verder is C++ natuurlijk heel uitgebreid qua mogelijkheden, omdat het een relatief gezien erg low-level taal is. Snelheid is dan ook vaak geen probleem, waar Java op lichtere/oudere hardware nog wel eens problemen op wil leveren...

C++ heeft echter wel een hele steile leercurve. Je geeft zelf aan snel te kunnen leren, dus op zich zou dat geen probleem mogen zijn maar je moet wel erg veel motivatie kennen en heel veel willen proberen om uiteindelijk een goede C++-programmeur te worden.

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Ik zou niet beginnen met kijken welke taal je wilt. Kijk eerst wat je wilt programmeren en daarna welke tools je nodig hebt. Anders heb je alle hello world tutorials gedaan en verlies je de motivatie. Zo werkte het in ieder geval voor mij :p Wil je een website programmeren, een desktop applicatie, een game?

Nadat je een jaar hebt aangeklooid met programmeren weet je als het goed is een beetje hoe een programma in elkaar zit. Dan kun je daarna verdiepen in Object georienteerd programmeren en de libraries etc. Maar je moet beginnen met iets dat je leuk vind en motivatie geeft. Dan leer je vanzelf.

Wat ik wel kan aanraden is als je een plan hebt een goed boek te zoeken. Zoek naar boeken op amazon en lees de recensies. Dan kom je er snel achter wat goede boeken zijn en wat niet. Voorbeelden op het internet zijn van lage kwaliteit, daarom zijn boeken vrij onmisbaar als je het wil leren.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-07 19:09
Begin met C.
Alles is begonnen met C.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-07 12:37
Begin noujuist niet met C of C++. Begin dan met Java, C#, Objective C of Python inderdaad. Alhoewel ik bij Python de overstap naar traditionele programmeertalen nogal groot vind. Waarom je het beste niet met C++ kunt beginnen is omdat er vanalles bij komt kijken - zoals memory gebruik - waar je eigenlijk nog niets mee te maken wilt hebben als je net begint. Dan wil je vooral code schrijven.

Java heeft vooral het grote voordeel dat er veel tutorials en boeken over geschreven zijn. Het boek dat wij op school kregen is bijvoorbeeld Programmeren in Java met BlueJ. Waarbij BlueJ een hele simpele leer-IDE is en zeker is aan te raden. Vooral het gebruik van objecten, klassen en inherentie leer je hier heel goed en zo leer je dus ook wat netter programmeren.

C# of Objective-C als je Mac gebruikt zijn ook erg prettige talen om mee te beginnen. Er zitten dezelfde voordelen als Java aan met het voordeel dat de documentatie van beiden talen gewoon wat beter is. C# heeft daarnaast ook het voordeel dat je er gratis mee kunt beginnen. De overstap van/naar Java is met C# ook erg makkelijk overigens.

Mocht je het leuk vinden en C#/ObjC of Java gewend zijn kun je altijd nog kijken naar C of C++. Maar daar zou ik zeker niet mee beginnen.

• Dasherman
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09-2022

Dasherman

._.

Ik raad als eerste taal Python aan, omdat het makkelijk te leren is en een basis vormt om de concepten in andere talen makkelijker te begrijpen. Beginnen met C++ of Java lijkt me iets te overweldigend qua dingen waar je vanaf het begin al rekening mee moet houden.

Quis custodiet custodes?

• alex3305
Java hoeft helemaal niet overweldigend te zijn. Sterker nog je hoeft bijna nergens aan te denken net zoals bij Python, echter leer je wel meteen wat betere programmeertechnieken. Python is best een leuke taal, maar haakjes zijn daar zowat non-existent, iets wat bij de meeste talen wel weer het geval is. Dan zou ik namelijk nog bijna eerder :X PHP aanraden om mee te beginnen.

Ook heb je het voordeel dat je bij Java een betere OOP basis krijgt, iets wat tegenwoordig toch wel erg belangrijk is!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-07 20:51
Ik ben met Alex3305,
Beginnen met PHP (icm met HTML) dan krijg je een heel aardig idee hoe een programmeertaal in elkaar steekt en je kunt leuke en concrete dingen maken.
Daarna ga je vanzelf je horizon verbreden en ga je over op Java mom meer webbased bezig te zijn, of richting applicaties.
Zelf ben ik na eerst HTML en PHP begonnen met Python. (en ben al bij exercise 5 van http://learnpythonthehardway.org/book/ )

There is no place like 127.0.0.1

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Maar inderdaad, wat wil de TS maken? Als je geen leuk doel voor ogen hebt, heb je geen motivatie om het programmeren ook te leren.
Je leert het namelijk het beste als je ermee bezig bent.
En met 'oefeningetjes' die in boeken staan verlies ik zelf vaak snel de motivatie. Ik moet aan iets beginnen, een programma dat ik voor ogen heb om te maken. Als je er dan aan begonnen bent blijf ik er vaak mee bezig.
Maar het is soms lastig om iets leuks en nuttigs te verzinnen :P

De syntax van PHP lijkt redelijk veel op die van C en C++ dus als je geïnteresseerd bent in webdevelopment kun je daar ook mee beginnen, dan kun je de overstap naar C++ snel maken :)

Zelf ben ik vroeger begonnen met VB.NET maar dat kan ik eigenlijk alleen maar afraden. Het is maar beperkt bruikbaar (alleen in .NET onder Windows (of in mono onder Linux, maar dat is niet native)), en als je het vergelijkt met bijvoorbeeld C++ (met Qt) heeft het alleen maar nadelen. Het is waarschijnlijk wel iets simpeler om mee te beginnen. Je hoeft je met Visual Studio Express ook geen zorgen te maken over compilers en libraries die niet mee willen werken, iets waar je wel iets van moet weten als je in C++ wilt gaan coden.

[ Voor 32% gewijzigd door Compizfox op 26-09-2012 23:45 ]

• alex3305
Mocht je inderdaad nog geen HTML kennen dan zou ik inderdaad zeer zeker eerst beginnen met HTML en CSS. Eventueel in combinatie met Javascript. PHP of Python zou ik pas wat later gaan doen dan.

Dat doel van Compizfox vind ik een erg goed idee, maar probeer iets realistisch te maken en niet bijvoorbeeld de zoveelste CMS.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het is anders erg leerzaam om een simpele website/CMS te maken in PHP. Gewoon, een site die de content uitleest uit een database, en een menuutje rendert in HTML vanuit database-input.
Heb ik ook eens gedaan, maar ondertussen is mijn PHP-kennis enorm weggezakt btw :X

Maar als je ook nog geen ervaring hebt met CSS en HTML moet dat eerst maar eens ja :P

[ Voor 18% gewijzigd door Compizfox op 26-09-2012 23:50 ]

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik ben wel voor beginnen in C, maar dan onder begeleiding. Dat krijg je tenminste een goede basis, leer je wat simpele zaken over geheugengebruik, pointers etc. Een traditionele lowlevel taal is beter om een basis (kan wel in een week of 10) op te doen om te begrijpen hoe zaken werken. Daarna kan je gerust met wat hoger talen gaan spelen.

(Jaja, ik vind C heerlijk, en als je dan toch gek wilt doen ga je daarna lekker aan de Objective-C :) )

Edit:
Een goede manier is misschien ook om een dictaat te vinden van een eerstejaars programmeervak van een universiteit. Uitleg begint bij nul en uiteindelijk leer je een prima basisniveau, kan je daarna weer verder kijken. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Aloys op 27-09-2012 00:09 ]

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Waar is de tijd dat men het leerde in Modula-3! Man wat een taal. Als je ook maar de verkeerde kant op keek of de verkeerde broek aanhad, danwel met je ogen knipperde compilede er al helemaal niets meer. Mega streng, maar wel leerzaam. (RuG IWI '98 dat was...)

Wikipedia: Modula-3

Zonder dollen; je leert er wel goed unicode door (taalloos algoritmes hoe je dingen aanpakt) en is volgens mij een goede basis voor Java, C#, Python, etc

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

....en bovenstaande 1000 verschillende antwoorden is nou precies de reden waarom deze vraag zinloos is. ;) Leren programmeren doe je ongeacht de taal of techniek domweg met een goed boek (lees recensies!). Welk boek goed is hangt dan wel weer van de taal af.

Hoe dan ook: deze vraag komt met enige regelmaat voorbij en wordt eigenlijk altijd op dezelfde manier beantwoord: met duizend verschillende antwoorden waar je alsnog niet mee vooruit kan. Zie ook dit. Ik doe dit topic dan ook dicht.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Anoniem: 470969 schreef op woensdag 26 september 2012 @ 22:06:
EDIT: Als hij niet in de juiste categorie staat, zeg het mij dan ook aub.
Dat niet zo zeer, maar we hebben hier wel een stukje beleid dat hier van toepassing is: Welke programmeertaal moet ik leren?

[edit]
* RobIII mept NMe

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 27-09-2012 00:20 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.