Nieuwe HDD maakt veel herrie?

Pagina: 1
Acties:

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik heb gisteren een WD Caviar Blue 1TB van het nieuwe modelnummer WD10EZEX gekocht omdat deze volgens internet bronnen relatief stiller en betrouwbaarder zou zijn tegenover vergelijkbare producten van de concurrenten.

http://www.newegg.com/Pro...E16822236339&Tpk=WD10EZEX

Alleen nu dat ik hem geinstalleerd heb kom ik er achter dat hij helemaal niet relatief stil is voor een HDD.

Ik heb eigenlijk de laatste jaren voornamelijk nog met SSDs gewerkt dus weet niet zo goed meer hoeveel geluid normale HDDs mogen maken.
Wel heb ik nog toevallig een oudere WD 74GB Raptor 10000rpm schijf in mijn systeem draaien en die maakt velen malen minder geluid. Alleen als deze actief aan het zoeken en schrijven is dan hoor je hem nadenken zoals normale HDDs dat doen.
Maar de nieuwe 1TB schijf die maakt constant een hard spinning geluid. Het lijkt op het geluid van een videokaart ventilator die op 100% draait.

De schijf is bedoeld voor in mijn HTPC die ik gebouwd heb om erg stil te zijn. Systeem: Low speed cpu cooler, integrated GPU dus geen videokaartcooler, be quiet voeding... enzo.
En de nieuwe schijf hoor ik nog wanneer ik aan de andere kant van mijn woonkamer(grote kamer) ga staan en normaal luister.

Is het normaal dat deze zo veel herrie maakt?
Ik zit ruim binnen 7 dagen van aankoopdatum (of is het tegenwoordig 14dagen?). Als ik de schijf nu terug breng naar Zercom (online shop) moet ik dan ook eerst online een RMA aanvragen of kan ik direct binnen lopen (niet ver weg) en geld terug vragen zonder RMA? Wat is de normale procedure bij retourneren binnen 7 (14)dagen?

- Mijn PC -

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-01 12:44
Klinkt meer als een DVD-Rom drive gone mad :P
Zit ie wel goed vast? Als ie echt zo'n herrie maakt is er zeker iets aan de hand en zou ik maar beter gebruik maken van de service die je hoort te krijgen...

Bij RMA gaat de schijf terug naar de fabriek om daar te kijken wat er stuk is, daar kan een maand overeen gaan. Ik zou gebruik maken van het bedenkrecht (of dat 7 of 14 dagen is weet ik niet), je kunt dan ook vast aangeven dat de schijf niet naar behoren werkt. Misschien is het het beste als je gewoon Zercom even contacteert, dan zullen ze je vast verder helpen.

[ Voor 47% gewijzigd door NinjaTuna op 26-09-2012 21:28 ]

• SpitfireNL
Dan ga ik hem zeker retourneren. Ja hij zit goed vast... heb hem een paar keer anders geplaatst en buiten mijn kast op een anti-tril ondergrond geplaatst. Maar nog altijd maakt hij zo veel spinning herrie.

Maar de vraag is dan. Heb ik een kapot product en is het opgelost met een nieuwe van dezelfde modelnummer? of moet ik naar een HDD van een ander model en/of fabrikant gaan kijken?

- Mijn PC -

• NinjaTuna
Nouja, het klink meer als een euvel en even googlen leert ons dat er niet echt klachten over zijn. Overigens raad ik je aan om even te kijken naar bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB
Acht euro meer dan de goedkoopste WD10EZEX en twee maal zoveel opslag.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:34

Umbrah

The Incredible MapMan

HDD's maken inherent veel lawaai (ook in laptops, je zult je er over verbazen), die raptor was trouwens intern kleiner dan je nieuwe WD, dat zou het een en ander kunnen verklaren. Je zou voor een WD Green kunnen gaan of een andere 5400rpm schijf, maar het blijft inherent aan HDD's dat ze lawaai maken.

Als ik jou was zal ik dat lawaai verplaatsen en die HTPC lekker vanaf flashgeheugen laten booten, en vervolgens alles vanaf een NAS laten trekken. Dan kun je er op een hele hoop plekken bij. Zeker voor een mediasysteem zal ik 5400rpm aanraden als lawaai een issue is; waarom? Stiller. En je hebt geen enorme IOPS nodig om video/muziek af te spelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Umbrah op 26-09-2012 21:35 ]

• SpitfireNL
Mijn HTPC boot al vanaf een SSD.
De 1TB is alleen bedoeld als betrouwbare opslag.

@NinjaTuna: Als ik dit lees dan durf ik die 2TB schijf toch echt niet te kopen, te veel bad reviews.

Ik denk dat ik deze schijf eerst maar terug stuur, geld terug, en dan rustig op zoek naar een nieuwe schijf. Heel misschien dat het dan maar wat minder opslag gaat worden met bijvoorbeeld een OCZ Agility 3 240gb . Dan heb ik zeker stilte. Deze is nog erg goedkoop voor een SSD. Een 5400rpm schijf ga ik ook zeker ven naar kijken en is waarschijnlijk ook wel aantrekkelijker dan een SSD kwa prijs en opslagruimte.

[ Voor 48% gewijzigd door SpitfireNL op 26-09-2012 21:42 ]

- Mijn PC -

• NinjaTuna
Umbrah schreef op woensdag 26 september 2012 @ 21:35:
HDD's maken inherent veel lawaai (ook in laptops, je zult je er over verbazen), die raptor was trouwens intern kleiner dan je nieuwe WD, dat zou het een en ander kunnen verklaren. Je zou voor een WD Green kunnen gaan of een andere 5400rpm schijf, maar het blijft inherent aan HDD's dat ze lawaai maken.

Als ik jou was zal ik dat lawaai verplaatsen en die HTPC lekker vanaf flashgeheugen laten booten, en vervolgens alles vanaf een NAS laten trekken. Dan kun je er op een hele hoop plekken bij. Zeker voor een mediasysteem zal ik 5400rpm aanraden als lawaai een issue is; waarom? Stiller. En je hebt geen enorme IOPS nodig om video/muziek af te spelen.
Het lawaai van een graka op 100%? Kom nou... Optische drives maken veel herrie, ik hoor mijn Spinpoint F3 niet eens met normaal omgevingsgeluid. Het gepruttel als ie gaat schrijven is pas hoorbaar als het veel stiller dan normaal is in de ruimte...

• NinjaTuna
SpitfireNL schreef op woensdag 26 september 2012 @ 21:37:
Mijn HTPC boot al vanaf een SSD.
De 1TB is alleen bedoeld als betrouwbare opslag.

@NinjaTuna: Als ik dit lees dan durf ik die 2TB schijf toch echt niet te kopen, te veel bad reviews.
Beetje dubieus dat inderdaad, maargoed 1Tb moet prijstechnisch efficiënter kunnen volgens mij, het blijft natuurlijk geheel jouw keuze!

Een SSD is sowieso geen goede keuze voor "betrouwbare opslag" (al helemaal met sandforce :X )... En als je spreekt van prutreputaties moet je ook niet bij OCZ wezen. Daarnaast is een SSD kopen voor 10x €/gb omdat ie zoveel stiller is dan een hdd ook niet echt te verantwoorden qua kosten.

[ Voor 21% gewijzigd door NinjaTuna op 26-09-2012 21:43 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:34

Umbrah

The Incredible MapMan

NinjaTuna schreef op woensdag 26 september 2012 @ 21:37:
[...]

Het lawaai van een graka op 100%? Kom nou... Optische drives maken veel herrie, ik hoor mijn Spinpoint F3 niet eens met normaal omgevingsgeluid. Het gepruttel als ie gaat schrijven is pas hoorbaar als het veel stiller dan normaal is in de ruimte...
Hangt van de graka af maar nee, normaal niet cyclische fan graka's. Maar ze maken lawaai, de motor hoor je constant. Het gepruttel hoor je uiteraard meer, maar er is altijd enige zoem. Dat is gewoon net zo onoverkomelijk als dat elektronica warm wordt. Het is een bij effect wat je niet wil maar je kunt het niet voorkomen. Wel verminderen door dempende ophanging en minder toeren, maar niet voorkomen. Toen ik mijn laptop helemaal naar SSD's om zette, was ik er over verbaasd hoe stil hij is. Als in: alleen wat ruis op de speakers als ik de geluidskaart aanzet, en dat is puur EM storing van de laptop intern (Dell XPS15). TS zal dus als stilte echt zo'n punt is (het is duidelijk dat zijn schijf niet helemaal 100% is) zeker niet voor 7200rpm moeten gaan, maar het bij voorkeur zo laag mogelijk hebben. Waarom? Een media bakje heeft nou eenmaal niet meer nodig.

Nog idealer is de hele schijf ergens anders neerzetten. In een meterkast ofzo met wat logica er aan die een OS-je draait en die schijf voor het netwerk toegankelijk maakt. Een NAS zeg maar ;). Je kunt dan een 100% solid state HTPC bouwen, waarom? Passief koelen moet kunnen met een underclock, want ook qua CPU/GPU heb je voor 1080p decodering niet veel nodig.

• NinjaTuna
De vraag is in hoeverre je jezelf er aan kunt storen, als dat ding opgehangen is in rubber zal een fan nog altijd meer lawaai produceren door zijn airflow dan een hardeschijf doordat hij ronddraait.

Als je een andere schijf wilt, neem dan gewoon een HDD en geen SSD, 5400 toeren of niet. Nogmaals, mijn F3 draait 7200rpm en daar heb ik ook geen last van in een toch niet zo verschrikkelijk geluidsisolerende kast (CM 690 II Advanced).

• SpitfireNL
Waar ik eventueel ook nog voor zou kunnen gaan is een WD 1TB passport USB schijf

Ik heb er nu een WD 500GB passport USB aanhangen en die is ook ontzettend stil waar ik nu nog mijn films op heb staan (die ik dus eigenlijk naar de 1TB wilde verplaatsen).

Hebben deze USB passports intern een schijf die draait of werkt dat met (flash)geheugen?

[ Voor 12% gewijzigd door SpitfireNL op 26-09-2012 21:58 ]

- Mijn PC -

• NinjaTuna
Nouja, dat is duurder dan een losse schijf en er zit toch een 1TB SATA van WD in... De potentie voor herrie blijft bestaan. Als je wilt horen hoeveel herrie een normale schijf zou maken in jouw systeem kun je die 500gb ook los in je systeem hangen, dan hoor je het gelijk...

edit: ook een roterende schijf dus, exact dezelfde als je ook los kunt kopen. (maar wel 2.5 inch in dit geval in plaats van de gangbare 3.5 inch)

[ Voor 21% gewijzigd door NinjaTuna op 26-09-2012 22:00 ]

Pagina: 1