Dell Studio XPS 1640 / SSD of RAM

Pagina: 1
Acties:

• veysie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-03 10:03
Hallo

Ik heb dus een Dell Studio XPS 1640 staan. Die gaat jammer genoeg niet meer zo vlug zoals ik het zou willen.
Nu hoe zou ik deze het best versnellen?

Optie 1: Meer geheugen bijsteken? Zit nu 4060MB DDR3 SDRAM geheugen in. Kan dit uitbreiden naar 8GB normaal gezien.

Optie 2: Een gewone SSD of een SSD Hybrid (dit omdat ik nogal wat opslag gebruik ook) steken.

Wat zou volgens jullie de best optie zijn. Of doe ik mss toch beide?

Groeten
Veysie

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-02 20:26
Hangt er natuurlijk vanaf wat je er op doet, maar ik ben er vrij tot zeer zeker van dat je véél meer van een SSD zal merken dan van extra geheugen. Het ideale is natuurlijke beide, maar ik zou een SSD prioriteit geven. Als je ook veel opslag nodig hebt, kan je overwegen om je optische drive te vervangen door een caddy met daar je klassieke HDD in voor opslag en dan je OS op de SSD zetten.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• veysie
Ik draai verschillende programmatjes (niet extreem grafisch) en begin nu te werken met VMWareWorkstation ook. Dit kan wel wat meer geheugen gebruiken denk ik.

Is een SSD Hybrid dan geen oplossing zodat ik mijn optische drive niet moet uitnemen?
Of is dit zo goed niet?

Alvast bedankt voor je vlugge reactie!!

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-02 20:26
Een SSD Hybrid is een optie en je gaat zeker verschil merken, maar het weegt niet op tegen de snelheidswinst van een SSD. Afhankelijk van hoeveel data je hebt en hoe frequent je die nodig hebt, is een externe HDD misschien ook een optie, met alleen een SSD in je laptop dan.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• veysie
Ik heb externe HDD genoeg dus dat zou geen probleem mogen zijn.
Het is dan mss beter om een gewone SSD te steken. Hebn jullie een aanrader daarvoor?

En voor VMWare is het dan ook niet best dat ik wat geheugen bij steek? Of zal dit zo niet opvallen.

• Mormeldier
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Het ligt aan je eisen en je budget wat een goede SSD voor jouw situatie zou zijn.

Als je nog nooit een SSD gehad hebt is bijna elk type al een fikse vooruitgang. Wil je meteen goed zitten dan is de Samsung 830 serie op dit moment een erg goede koop: zeer goede prestaties voor een vriendelijke prijs.

Extra geheugen voor VMware Workstation is alleen nodig als je VMs het nodig hebben. Je moet bedenken dat je laptop 1 à 2 GB nodig heeft voor het eigen systeem, dus je hebt dat 2 à 3 GB te verdelen over VMs. Een eenvoudige LAMP server heeft niet veel meer dan 256-512MB nodig, maar als je Windows wilt draaien is 1GB toch wel het minimum. Meer geheugen is altijd leuk, maar het zou me niets verbazen als je CPU (Core2 Duo?) snel een bottleneck wordt bij het draaien van een paar VMs tegelijk.

• veysie
Het is mss beter dan dat ik nog wat wacht en wat spaar en gewoon een nieuwe pc/laptop koop.

Ik ben nu een cursus netwerkbeheerder aan het volgen en zie wel dat we verschillende systemen gaan testen en toch wel veel met die VMware gaan werkn.
Heb dit gisteren geprobeerd met mijn Core2Duo en dit ging echt wel extreem traag en computer bleef soms zelfs hangen.

• Mormeldier
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik weet niet hoe lang die cursus duurt, maar een nieuwe laptop aanschaffen voor een half jaar cursus zou zonde zijn. Eigenlijk zou je dan even moeten kijken waar de bottleneck zit: CPU, RAM of harde schijf.

Als op die trage momenten je CPU tegen de 100% loopt kun je inderdaad beter een nieuw systeem aanschaffen - dat is het enige onderdeel wat je niet makkelijk kunt upgraden. Als de CPU onder de 50% loopt niet - het zou dan kunnen zijn dat je VMs aan het swappen zijn vanwege geheugengebrek (RAM upgrade + instellingen van VM aanpassen) of dat je harde schijf gewoon te traag is vanwege veel random lees- en schrijfacties (SSD helpt heel veel).

Een SSD is trouwens sowieso een goede aanschaf, want je kan hem ook meenemen naar een eventuele nieuwe laptop ;)

• veysie
Die cursus duurt tot 1 april met stage erbij. En het zou voor daarna zeker te beginnen zijn als netwerkbeheerder of iets in die stijl.
ik bekijk dit vnvd eens hoe het zit met mijn CPU.

Ja dat is idd waar. die SSD blijft zoiezo goed :)
Pagina: 1