Hybride oplossing Time Machine & Carbon Copy Clone/SuperDupe

Pagina: 1
Acties:

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Beste Mensen,

Mijn backup strategie voor mijn iMac is momenteel een Time Machine oplossing.
Ik vind dit een "oke" backup oplossing.

Echter, door stroomuitval bootte mijn iMac (Mountain Lion) laatst niet meer op, gelukkig was mijn data wel nog benaderbaar en heb ik zodoende alles veilig gesteld. Nadien ben ik pas Time Machine gaan gebruiken.

Bij nader onderzoek kwam ik al snel achter dat Time Machine niet een bootable backup oplossing is. SuperDuper of Carbon Copy Cloner kunnen dit wel, maar deze kunnen geen backup maken in vorm van snapshots.

Nu vroeg ik me af of er een hybride oplossing bestaat. Een backup plan met snapshots en tevens bootable is.

Bijvoorbaat dank voor de inpunt :)

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:25
in principe kan je gewoon een OSX instalatie cd of USB stick booten (met nieuwere OSX versies kan je direct booten naar het installatie proces aangezien dat ingebakken zit in de efi? als ik me niet vergis) en dan kan je kiezen om een backup van TIMEmachine terug te zetten vanuit daar.
Dit komt dus redelijk op het zelfde neer als een complete clone van je HD.
Timemachine maakt eigenlijk ook een soort van snapshots aangezien je zelf gewoon de datum en tijdstip kan selecteren van wanneer je het terug wil zetten.

• goodfella
  • Laatst online: 15:53
Ik ben me van bewust van dergelijk oplossing, mocht een crash voordoen.

Echter herinstallatie van OSX of rescue disk + terugzetten van dingen via Time Machine kost veel tijd.
Zeker als het onverwachts gebeurd net voor een deadline.

Het moet meteen bootable en operatable zijn, vandaar dat ik een hybride oplossing zoek.

Tot op heden heb ik dit in gedachte.
1. Time Machine via het netwerk.
2. Carbon Copy Clone met extern HD.
3. Crashplan voor online backup.

Het zou ideaal zijn als 1 & 2 "op een of ander manier" te zamen zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoK
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-07 15:43
Ik zat ook ooit met hetzelfde dilemma, en heb uiteindelijk gekozen voor de volgende oplossing:

Time Machine backup naar externe harde schijf, en een dagelijkse SuperDuper! kloon naar andere partitie op diezelfde externe schijf. Als ik thuis ben is mijn MacBook bijna altijd wel aangesloten op die externe backup schijf, en heb SuperDuper! ingesteld dat deze elke werkdag een bootable kloon maakt.

Daarnaast heb ik ook nog een tweede externe backup schijf, die off-site opgeslagen wordt; deze bevat alleen een bootable SuperDuper! kloon.

Hiermee heb ik voor mijzelf mijn backups dicht getimmerd; een andere 'hybride' oplossing zou zijn om zelf met rsync aan de slag te gaan om snapshots en bootable backups te combineren, maar had ik zelf geen zin in om daar verder in te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Laatst online: 20-03 22:07

afterburn

No more...

Beetje vaag. Is alleen meer werk. Als je naar de recovery partitie boot, of boot van de DVD, dan kun je daar rechtstreeks een Time Machine backup terugzetten, zonder dat je eerst OSX hoeft te installeren. Zelfs als je schijf helemaal leeg is. Na het terug zetten kun je gelijk booten en is alles zoals het was.

Een kloon maken en terugzetten, en daarna TIme Machine restore kost veel meer tijd en is niet nodig.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoK
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-07 15:43
afterburn schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 19:45:
Een kloon maken en terugzetten, en daarna TIme Machine restore kost veel meer tijd en is niet nodig.
Is voor mij nog een overblijfsel van voor Lion; maar ben al eens tegen het probleem aangelopen dat mijn TM backup alleen maar top-level mappen terugzette in mijn home-dir zonder inhoud 8)7. Toen was ik blij dat ik ook een bootable kloon had waarvan ik kon restoren.

Gebeurd me niet nog een keer... en heeft me de les geleerd om ook te testen of het restoren wel werkt.

Maar ja, met de nieuwe 'restore' functionaliteit van Lion en Mountain Lion is het misschien niet meer nodig om een bootable kloon daarnaast te hebben, maar ik vind het wel fijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:28
Laatst getest met SSD inbouw:

De imac van mijn vriendin gecloned naar SSD met disk utility.... Eerst partitie shrinken, dan kopiëren via externe USB en booten van SSD. Uurtje of twee mee bezig geweest (256 GB SSD).

Eigen Imac via time machine gedaan (ook SSD ingebouwd), omdat ik ook wel eens wilde weten of het werkt. Internet download en time machine restore gedaan: 1,5 uur, inclusief restore. Werkte foutloos. Er stond niets op de SSD. Compleet via internet boot en restore. (wel gigabit netwerk).
Pagina: 1