• ByteSize
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-05 16:40
Het systeem zal een 4-tal VM's terzelfder tijd draaien.
Als datastore gebruik ik een zelfgebouwde SAN (Debian iSCSI-target) en zal me 16 GB RAM aanschaffen.

Maar ik twijfel tussen een Intel i3 3220 (110 EUR), AMD A8-3870K (95 EUR) en AMD FX-4170 (110 EUR).
Iedere processor voert bepaalde berekeningen (INT, FP, ...) sneller uit dan de andere 2.

Welke berekeningen zijn belangrijkst bij virtualisatie?

Of zijn 4 "echte" cores sowieso beter dan 2 "echte" + 2 hyperthreading cores?

Zijn VMware producten beter geoptimaliseerd voor AMD of Intel processoren?

Ik heb via Google gezocht naar virtualisatie benchmarks maar niet echt iets relevant gevonden.

Alvast bedankt voor jullie inzichten en keuzehulp!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-07 16:07
Over het algemeen zou ik eerder kiezen voor "echte" cores dan virtuele (hypertreating). En Aangezien je 4 vm's wilt gaan draaien zou ik eerder voor 4 echte cores minimaal gaan dan 2 met 2 HT. VMWare vindt het wel zo fijn als hij gewoon 1 core kan gebruiken per 1 vm dan dat cores gedeeld gaan worden over meerdere vm's.

Kan performance je geen bal schelen dan kunnen 2 cores prima volstaan. Mijn ervaring in ons cluster ESXi 5.1 hosts is echter dat 1 fysieke core = 1 Virtuele core het best performed.

Verder over je vraag AMD of Intel geldt: Veel zware applicaties = Intel, veel licht applicaties of workstations (VMWare View) = AMD (vanwege de vele echte cores die zij veelal aanbieden). Dit geld iig vaak op de serversigmenten. Hoe de desktop varianten zich houden zou ongeveer wel hetzelfde zijn.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 11:13

djunicron

*click-swoosh-thud*

Wat je ook gaat doen, pak een Intel met VT en zet het aan in de BIOS. Al die CPU's hebben ook EM64T momenteel geloof ik, waardoor je zeker kan zijn dat alle instructiesets beschikbaar zijn voor al je VM's tegelijk.

Nu ben ik er zelf niet zo mee bezig, maar het moment dat diverse mensen die projecten plannen er zo erg op staan, is dat voor mij genoeg reden om het aan te nemen. Hangt alleen heel erg af van wat je met de VM's gaat doen... (welke OSsen, welk hostOS, welke taken, hoe flexibel, wat er gedeeld is en wat appart moet blijven etc)

Afhankelijk van de taken, zou ik simpelweg voor méér cores gaan. Maar ik begreep dus dat de technieken die ik hierboven aanschreef ervoor zouden kunnen zorgen dat je vSphere kon ondersteunen, wat dus betekend dat Cores tussen de VM's geleend kunnen worden en dat je eventueel extra rekenkracht van andere non-lokale machines kon inschakelen indien nodig.

Men heeft mij dit ooit proberen uit te leggen even in een mailtje gezocht, dit was één van de linkjes die hier over zou moeten gaan.

http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=1003944

Zoals van mijn verhaal hierboven waarschijnlijk wel duidelijk wordt, is dat niet helemaal gelukt denk ik zo.

[ Voor 16% gewijzigd door djunicron op 26-09-2012 15:33 ]