N66U router & Zyxel modem - Bridging of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi tweakers,

Ik was op zoek naar een knappe router voor mijn netwerkje, en de Asus RT-N66U sprak mij meteen aan. Half-kwijlend van euforie meteen gekocht, aangesloten, en alles werkt als een trein. Ik bemerkte meteen een verschil in draadloos bereik vergeleken met de Zyxel P-2601HN-F1 modem/router (van Telfort), die voorheen nogal wat moeite had om door de muren van ons huis te breken. Mooi spul dus.

+++

Dit is de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tg6ER.jpg

Zyxel P-2601HN-F1:
192.168.1.254
Wi-fi staat uit
DHCP staat aan
Geeft IP 192.168.1.46 uit aan de N66U (ter vermelding, dat ligt binnen de IP range van de DHCP server)

Asus RT-N66U:
192.168.2.1
Wi-fi staat aan
DHCP staat aan

De switch is een simpele D-Link 5-ports Gbit die dient als "verdeeldoos" voor een kabel die vanuit een LAN port van de N66U naar de andere kant van de huiskamer gaat om al het entertainment spul tevreden te houden.

De NAS is een QNAP TS-119 met VPN server, en die bezet de tweede LAN port op de Dark Knight.

Alle andere clients (laptops, telefoons etc) zijn draadloos verbonden.

+++

Zoals gezegd, alles draait prima, geen vuiltje aan de lucht, maar (en waarschijnlijk hebben jullie dat al meteen door) ik kan bijvoorbeeld niet meer VPN'en omdat ik twee complete netwerken met dubbele firewalls en DHCP services heb draaien.
Ik heb me helemaal suf gelezen over modem/router combo's en bridging, en voor zover ik kan zien zijn er twee opties:

- Het modem regelt DHCP, de router de rest (zoals ik begrijp van Hyperbart's manier)
- Het modem staat in Bridge mode, de router babbelt met Telfort en verzorgt eveneens DHCP

Voordat ik in het diepe duik, zou ik graag van jullie willen weten wat nu de "beste" optie is? Ik begrijp conceptueel niet waarom ik mijn modem DHCP zou laten regelen als de router het ook net zo goed kan.
Ik neig namelijk naar bridging omdat ik dan alles op de krachtige router kan instellen.

Wie kan me iets meer hier over vertellen? Ben benieuwd naar jullie mening, dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Wat is het uiteindelijk geworden ?
Bij een familielid is een bijna identieke situatie. Voorlopig heb ik de RT-N66U als accespoint in het netwerk gehangen, maar de bedoeling is dat ik binnenkort het modem in bridge mode ga zetten.
De belangrijkste nadelen zijn dat voip op het modem niet meer werkt en dat je het modem niet meer kan benaderen in je netwerk (hij heeft geen LAN IP adres meer), bijvoorbeeld om de kwaliteit van de ADSL verbinding bekijken of bepaalde instellingen te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Vandaag daar geweest en een poging gedaan om bridge mode in te stellen.
Het modem is een Zyxel P2602h-D1A.
Als ik in de WAN netwerkconfiguratie de mode omzet van router naar bridge en verder alles laat staan herkent de ASUS router geen internetverbinding als ik de twee apparaten met elkaar verbind. (Zyxel LAN1 en op de Asus de WAN poort).
Trouwens op het modem gaat het 'Internet' ledje niet branden, terwijl dit in router mode wel aan gaat. DSL ledje brandt wel overigens.
Het modem lijkt geen IP adres te krijgen. Bellen met de Telfort helpdesk helpt niet: 'Bridge mode wordt door ons niet ondersteund"

[ Voor 28% gewijzigd door Henk007 op 29-04-2013 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:24
Wat voor een Teflort verbinding heb je precies? Mogelijk moet je nu de modem in bridge staat op de router nog iets als PPPoE configureren om de internet verbinding op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ik ben nu niet meer op het adres waar het probleem is, dus ik kan nu niets testen.
Alles is teruggezet naar het Zyxel modem in routermode en de Asus router als access point en de verbinding werkt gewoon.
PPPoE mode in de router heb ik ook geprobeerd, maar daar wordt gevraagd naar een user/pasword combinatie, iets dat bij een RFC1483 routed verbinding niet nodig is. Ik zou ook niet weten welke user/pass combo ik daar zou moeten invullen.
Ik denk eerder dat de oorzaak zit in het veranderde mac adres, waardoor ik geen WAN IP kreeg, of ik heb niet lang genoeg gewacht, immers het Internet ledje van het modem bleef uit (IP v4 adressen zijn schaars aan het worden/zijn op)
Volgende keer als ik het weer ga proberen ga ik het modem MAC-adres in de router clonen, kijken wat er gebeurt.

[ Voor 11% gewijzigd door Henk007 op 29-04-2013 23:00 ]