Nieuwe pc: Rustig beginnen, snel eindigen (~ €300-350)

Pagina: 1
Acties:

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-07 04:36
Niet een helemaal compleet systeem, maar toch een zekere basis.

Omdat ik merk dat mijn laptop (Intel T8300; 3 GB ram; HD3*** uit mijn hoofd) inmiddels steeds minder begint te voldoen aan de dagelijkse taken ben ik opzoek naar een nieuwe pc. Ik verwacht dat dingen als een SSD een heel stuk aan snelheid zullen bijdragen. Verder heb ik een tijdje terug een Powermac case op de kop heb weten te tikken, hiervan vordert de ombouw naar mATX gestaag en deze moet dan ook wel gebruikt worden.

Probleem is een beetje dat ik op dit moment een beetje krap in het budget zit, vandaar dat ik het op deze manier wil proberen: Eerst een nieuw systeem met goedkope processor en zonder dedicated GPU, om deze later uit te breiden. Ik heb hiervoor onderstaand systeem in elkaar gezet, deze bevat naast de SSD ook geen harde schijf, deze heb ik op dit moment extern nog liggen.

Kortom:
- Wat wil je doen met je nieuwe systeem? Dagelijkse werkzaamheden: Office, Internet, Films kijken (HD), Af en toe wat gamen. Photoshoppen en wat video editing af en toe als hobby
- Wat mag het systeem gaan kosten? Tussen de € 300 en 350
- Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Logitech keyboard en muis (USB beiden), Samsung Syncmaster 223BW (DVI/VGA), Logitech X-540 speakerset.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 34,30€ 34,30
1Intel Pentium G630 Boxed€ 50,40€ 50,40
1Corsair Builder CX430 V2€ 38,94€ 38,94
1Samsung 830 series 128GB€ 88,10€ 88,10
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 30,-€ 30,-
1Asrock Z77 Pro4-M€ 81,45€ 81,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 323,19

Ik twijfel hierin met name over te gebruiken processor, ik schat dat ik deze het komende half jaar wil gebruiken en dan vervangen wil door een i5 3550 of 3570K. Zou het systeem met een Celeron voldoende snelheidswinst opleveren tov mijn huidige laptop, of kan ik beter voor de wat duurdere Pentium gaan?

Mijn keuze voor dit moederbord is gebaseerd op dat het een van de weinigen met een Z77 chipset + mATX is en dat de uitbreidbaarheid me vrij goed lijkt. Geheugen kost op dit moment vrij weinig, dus heb maar gelijk 8GB gepakt.

Wat eisen die ik heb:
- mATX moederbord, aangezien de case zo is verbouwt dat het anders niet gaat passen.
- Aansluitingen voor 5.1 geluidsset + microfoon, dus 6 aansluitingen aan de achterkant.
- Geschikt voor uitbreiding van processor of geheugen (dus minimaal 4 slots) en een chipset die ook de snellere processors ondersteunt.
- Voeding met een 12 cm van en een los rooster ivm bevestiging in de case (het rooster wil ik er af schroeven, dan de voeding plaatsen en deze met de 4 schroeven van de fan vastzetten).
- Systeem moet relatief stil zijn, al is dat denk ik al snel bereikt daar mijn laptop zeker bij wat intensievere taken een aardige bak herrie maakt.

Suggesties zijn van harte welkom, ook als dit het budget iets verhoogd wordt zodat ik later substantieel minder kosten heb aan uitbreiding :).

[ Voor 15% gewijzigd door jappas op 26-09-2012 11:39 . Reden: Vragenlijstje uit beleid toegevoegd met wat meer informatie over gebruik en randapparatuur ]

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Wil je verder overklokken of niet? Anders zou je ook een goedkoper moederbord kunnen nemen zoals de pricewatch: Asrock B75 Pro3-M.

Verder zou ik je iets sneller geheugen aanraden voor slechts een paar euro meer pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9.

Wat betreft die CPU, als je toch al over een half jaartje gaat vervangen zou ik gewoon de goedkoopste optie nemen. Ik verwacht dat de goedkoopste CPU al een stuk sneller is dan de CPU in je laptop.

[ Voor 19% gewijzigd door Regeneration op 26-09-2012 13:01 ]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik mis een grafische kaart?
Sneller geheugen ga je in de praktijk niets van merken tenzij je je beeldscherm laat aansturen door IGP/APU.
Wil je geen dicrete GPU, dan zou ik naar een AMD APU kijken aangezien daar de beste GPU-units zijn ingebouwd

• jappas
Regeneration schreef op woensdag 26 september 2012 @ 12:47:
Wil je verder overklokken of niet? Anders zou je ook een goedkoper moederbord kunnen nemen zoals de pricewatch: Asrock B75 Pro3-M.

Verder zou ik je iets sneller geheugen aanraden voor slechts een paar euro meer pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9.

Wat betreft die CPU, als je toch over een half jaartje gaat vervangen zou ik gewoon de goedkoopste optie nemen. Ik verwacht dat de goedkoopste CPU al een stuk sneller is dan de CPU in je laptop.
Wat sneller geheugen heb ik meegenomen. Of ik ga overklokken weet ik nog niet zeker, ik dacht de mogelijkheid beter open te houden. Maar je brengt me nu al aan het twijfelen. Misschien maar overstappen van mainboard dan ;).
eL_Jay schreef op woensdag 26 september 2012 @ 12:51:
Ik mis een grafische kaart?
Sneller geheugen ga je in de praktijk niets van merken tenzij je je beeldscherm laat aansturen door IGP/APU.
Wil je geen dicrete GPU, dan zou ik naar een AMD APU kijken aangezien daar de beste GPU-units zijn ingebouwd
Ik ben van plan het scherm in eerste instantie door de IGP aan te laten sturen, maar wil zoals gezegd op termijn wel over naar een dedicated GPU. Intel biedt me beter upgrademogelijkheden qua processor, dat de GPU nu langzamer is neem ik wel voor lief.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Het is het kip en het ei verhaal. Als je een slechts een beetje wil overklokken betaal je relatief veel.
Als je dik wil overklokken heb je o.a , naast een duurder mobo, ook een zwaardere psu en betere koeling nodig.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• jappas
Dik overklokken zal er inderdaad niet snel inzitten dan, dan zou ik het beste onderstaand kunnen doen toch? Dat kan ik op termijn nog uitbreiden met een andere CPU, extra GPU en hard disk.

Al twijfel ik nu wel of ik dan niet gelijk wat bij zal leggen en een snellere processor ga kopen ;).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 34,30€ 34,30
1Corsair Builder CX430 V2€ 38,94€ 38,94
1Samsung 830 series 128GB€ 88,10€ 88,10
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 33,32€ 33,32
1Asrock B75 Pro3-M€ 61,45€ 61,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 256,11

Bedankt voor zover!
Pagina: 1