Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Server 2012 Remote Desktop Services bandbreedte limiteren

Pagina: 1
Acties:

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-11 17:46
Wij hebben een 10MB Mbit internet lijn, en we hebben een Terminal Server/Remote Desktop Server op Windows Server 2012 Standaard draaien.
Nu moeten er gemiddeld 50 gebruikers op die terminal server inloggen te gelijk van buitenaf.
Kan de internet lijn dat aan en gaat alles dan vlekkeloos?
Tevens is het mogelijk om per gebruiker/sessie de bandbreedte te limiteren?
Ik weet dat RemoteFX dit zelf probeert, maar is het ook mogelijk om dit statisch in te vullen?

bijv. een sessie mag een maximale bandbreedte hebben van 150kb/s?

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-11 13:43
Hoeveel gebruikers er gelijktijdig kunnen werken, ligt ook aan het geheugen dat je TS heeft.
Microsoft geeft geen min/max aan voor de user. Best effort is rond de 40 - 50 users.

Vanuit windows is het niet mogelijk om je bandbreedte te limiteren, hiervoor zou je een 3rd party pakket moeten aanschaffen. Er is wel een best effort van microsoft, zie hier.

Verwijderd

Wij hebben 12GB geheugen per terminal server (Server 2008R2) en daarop werken 20 gebruikers.
Geheugen gebruik zit rond de 10GB en processorgebruik rond de 60%
Daar moet je vooral op letten, de processor en het geheugen.

Een limiet op de bandbreedte gaat niet, die word automatisch verdeeld.
Zo krijgt iemand die een 10MB document gaat printer meet bandbreedte.

10Mb of 10Mbit?
dan heb je dus een 80Mbit internet abbo.

Wij laten een 12 gebruikers via een straalverbinding werken. Die loopt nu op 103Mbit. Dat gaat prima.

• ReTechNL
Het gaat om een 10Mbit lijn en om de hoeveelheid ram maak ik me niet erg zorgen. meer om de lijn die vacuüm getrokken gaat worden.
Weten jullie met hoeveel gebruikers ik gemiddeld op een 10Mbit lijn kan hangen met normaal office 2010 (Word, Excel, Outlook) gebruik?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Voor de goede orde, die 10 Mbit is jullie upload ?

Abort, Retry, Quake ???

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
Als het een 10Mbit up/down 1:1 lijn is, is dat geen enkel probleem.
Een Terminal Server sessie neemt (ongeveer) 150Kb in beslag. Je kan er dus zelfs nog bij VoIP-en als je het een klein beetje fatsoenlijk instelt.
Hou er wel rekening mee dat 40 a 50 users op 1 enkele TS niet echt aan te raden is. Je kan dan beter 2 of 3 Terminal Servers met een load-balancer er tussen ervoor gebruiken om je performance goed te houden. De verbinding zal in ieder geval niet je beperking zijn.

iRacing Profiel

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:45
gaat printen ook over deze RDP sessie? Dit kan namelijk een killer zijn voor de lijn.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
De pure RDP-sessie moet geen probleem zijn voor die lijn. Je moet er alleen op letten dat je die lijn dan wel puur RDP gebruikt en geen local-drive/printer mapping toestaat en je inet niet over diezelfde lijn loopt.

Als iemand van zijn lokale schijf een excel bestand van 10 MB opent dan heb je een uitdaging, als mensen printjobs van een paar 100MB over die lijn gaan versturen dan heb je een probleem, als mensen x/y/z gaan downloaden van >100MB over die lijn gaan downloaden dan heb je een probleem.

• ReTechNL
Gomez12 schreef op woensdag 26 september 2012 @ 21:13:
De pure RDP-sessie moet geen probleem zijn voor die lijn. Je moet er alleen op letten dat je die lijn dan wel puur RDP gebruikt en geen local-drive/printer mapping toestaat en je inet niet over diezelfde lijn loopt.

Als iemand van zijn lokale schijf een excel bestand van 10 MB opent dan heb je een uitdaging, als mensen printjobs van een paar 100MB over die lijn gaan versturen dan heb je een probleem, als mensen x/y/z gaan downloaden van >100MB over die lijn gaan downloaden dan heb je een probleem.
Rolfie schreef op woensdag 26 september 2012 @ 20:48:
gaat printen ook over deze RDP sessie? Dit kan namelijk een killer zijn voor de lijn.
Idd, dat moeten we dan nog even uitzoeken hoe we dat gaan oplossen.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 13:20

mutsje

Certified Prutser

Voor fixed printers kan je de tool softperfect bandwidth manager kopen. Ik ken deze uit de praktijk en werkt zeer fijn. Je kan het heel erg knijpen en aan de gebruikers verkopen dat het wat langer duurd bij grote bestanden printen. Dit geld dus niet voor mapped client printers.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
edit: spuit11

[ Voor 129% gewijzigd door Razwer op 27-09-2012 20:52 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-11 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het is antwoord is op basis van de informatie die je geeft niet te zeggen. Het antwoord ligt niet alleen aan de gebruikte resolutie en kleurdiepte, maar ook aan het type applicaties en het applicatiegebruik.

Ik lees 3 vragen in je topicstart:
  • Kan de internet lijn dat aan en gaat alles dan vlekkeloos?
  • Tevens is het mogelijk om per gebruiker/sessie de bandbreedte te limiteren?
  • Ik weet dat RemoteFX dit zelf probeert, maar is het ook mogelijk om dit statisch in te vullen?
Heb je een performanceprobleem of ben je bang dat je die gaat krijgen?

Ik zit overigens aardig in deze hoek, maar voordat ik een omgeving "live" breng voer ik eerst altijd stresstesten uit. Citrix heeft hier bv. Edgesight voor. Ik maak dan een baseline meting met 1 user die een flink aantal acties uitvoerd (gescript en geautomatiseerd uiteraard) en meet de doorlooptijd van dat script.

Vervolgens laat ik steeds meer concurrent "users" toe op dat systeem en ga meten bij hoeveel users het systeem onderuit gaat, denk dan aan te meten counters als:
  • doorlooptijd script neemt toe
  • cpu-usage boven 80%
  • ICA-latency wordt ineens hoger
Ik plot altijd uit bij hoeveel users dergelijke effecten optreden en weet dan de maximale load van de terminal server. Afgezien van edgesight zijn er meerder programma's/initiatieven die dit voor je kunnen doen. "Virtual reality check" van loginsconsultants is ook een erg bekende. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1