Printer-scanner advies: Laser of inktjet?

Pagina: 1
Acties:

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor een klein kantoor aan huis ben ik op zoek naar een nieuwe printer en scanner of een all-in-one.
Dat laatste heeft de voorkeur in verband met het ruimtegebruik.
Het gebruik zal geen grote volumes zijn (ca 50 pagina's per maand), vooral zwart-wit en af en toe wat kleur.
En in dat laatste zit het probleem: Er wordt wekelijks een paar keer geprint, maar bijna altijd zwart-wit.
Tussen 2 kleuren afdrukken zit soms wel meer dan een maand.

Bij dit gebruik zou de logische oplossing een inktjet zijn. Maar nu lees ik veel verhalen over printkoppen die dicht gaan zitten als je ze langere tijd niet gebruikt. Dat wordt bij sommige merklen opgelost door het reinigen van de koppen als het apparaat aan wordt gezet. Maar dat gebeurt dagelijks, dus kost dan onnodig veel inkt.

Dus dan kom ik uit bij een laserprinter, die beide problemen niet heeft.
Is dit een logische oplossing of mis ik nu nog een techniek?

En dan de adviesvraag. Welk apparaat is geschikt bij de volgende wensen en eisen:
- Laser of inktjet-techniek op basis van advies op bovenstaande vraag
- 50-100 afdrukken/maand (op de groei kopen)
- Papiervoorraad plat liggend om krom papier te voorkomen (min. 100 vel)
- Redelijke fotokwaliteit is voldoende, voor echt mooi gaan we naar de afdrukcentrale
- Netwerkaansluiting via kabel of wifi (naast USB)
- Bij voorkeur scannen naar pdf naar een map op de pc met 1 druk op de knop
- Prijs tot € 250,- maar mag uiteraard ook goedkoper.

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou voor een laser gaan, ik heb er zelf nu ook 1 en bevalt me perfect. Print veel sneller en kan niet uitdrogen. Qua prijs per print ben je volgens mij ook een stuk goedkoper uit.

Voordat je er een aanschaft moet je ook even kijken of je er merkloze toners voor kan krijgen, de kwaliteit blijft dan hetzelfde alleen is het een stuk goedkoper.

[ Voor 31% gewijzigd door Ernemmer op 26-09-2012 09:15 ]

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Ken de discussie, zelf hier ook voor gestaan.

Eeuwenlang een HP laserjet 4+ gebruikt, niet kapot te krijgen. Toen wilde ik toch kleurenprinten. Canon Pixma kleureninkjet gekocht (met scanner). Na een jaar was ik het gekloot zo zat, dat ik weer een kleurenlaserjet van Ibood gehaald heb.

Het mag best zo zijn dat met kleine volumes een inktjet goedkoper is dan een laser, maar ik was het gepruts, gepiep, half uitgedroogde toners, het niet kunnen scannen als een toner leeg is (WTF, CANON?) en ander gezeik zat. Ben weer ouderwets blij met kleurenlaserprinter, en als ik echt een keer foto's perfect uitgeprint wil hebben zijn er genoeg zaken op internet die dat veel beter kunnen dan ik :-)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik sluit mij aan bij de 2 bovenstaande mensen en zou ook voor een kleuren laserjet gaan want voorheen ook altijd inktjets gehad. Tijdelijk lijkt het dan goedkoper qua inktpatronen maar als je op jaarbasis gaat kijken ben je een klein kapitaaltje kwijt aan inkt.

Sinds een paar maanden heb ik nu een Samsung CLP320 hetgeen een goedkope en eenvoudige kleurenlaserjet is, wel met gescheiden drums maar heel zuinig in gebruik. Tot nu toe doe ik nog steeds met de drums die er bijgeleverd waren en niet helemaal gevuld zijn normaal gesproken.

Enigste minpuntje wat dan voor mijn laserjet van toepassing is is dat ik de foto-afdrukken minder vind als de Epson inktjet die ik ook nog heb staan. Evenzogoed voor de doornsee kleurenafdrukken wel zo plezierig dat het verbruik heel laag is en met zwart wit de kwaliteit wel perfekt is.

Anoniem: 105138

Zelf zat ik een half jaar geleden ook met dezelfde gedachte. Alleen bij mij ging het om enkel een printer. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om een laserprinter te nemen omdat ik geen gedoe wil met inkt cartridges die telkens uitdrogen. Zelf print ik zeker niet vaak. +/- 3 x per maand. maar als ik print print ik niet minder dan 10 pagina's. Tot nu toe geen enkele probleem mee gehad.

Af en toe een beetje stof wegblazen :)

edit: toevallig heb ik precies dezelfde printer als Roel hierboen :) en ja ook ik heb nog de originele toners nog in en ze zijn nog allemaal rond de 40% (volgens de software)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 105138 op 26-09-2012 17:18 ]

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-07 12:16
Ik gooi hem nog maar eens naar boven: HP Officejet Pro 8600PLUS! Zuinige printer, helemaal met XL-cartridges.

Kan ook als standalone prima fungeren, heeft geen software nodig op de pc (kan wel). Staat bij mij thuis en bij een ZZP-er die aardig wat print en we zijn allebei tevreden :)

Heb je een standaard inktjet (duurder in gebruik dan deze), dan is misschien een laserjet wel een optie maar verkijk je niet op de prijs voor toners!
Pagina: 1