Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Portable browser met Java versie <= 6.35

Pagina: 1
Acties:

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Het volgende probleem stelt zich:

-voor gebruik Oracle Forms 10 is de "maximale" toegelaten versie van Java de 6.35. Forms 10 werkt niét met nieuwere versies. Ik moet mijn gebruikers dus Java 6.35 aanbieden.

-Gebruikers hebben echter voor bepaalde websites nieuwere versies van Java (v7 e.d.) nodig.

Dilemma dus.

Nu vraag ik me af: is er een mogelijkheid om een portable browser te voorzien van Java 6.35 en op die manier Oracle Forms 10 te benaderen, terwijl de rest van het systeem op Java 7 staat?

Ik heb wat gegoogled en wat vage docs gevonden die me niet vooruit helpen; misschien heeft één van jullie hetzelfde probleem en de oplossing gevonden? Alvast bedankt !!!

(Upgrade naar een nieuwere Oracle Forms die wel Java7 ondersteunt zou natuurlijk de beste optie zijn, maar da's geen optie tot tenminste begin volgend jaar of later, helaas.)

[ Voor 12% gewijzigd door demichel op 26-09-2012 04:08 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Mystery
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 09:10
Is Applicatie Virtualisatie geen oplossing?

Battle.net tag

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik zou inderdaad denken aan applicatievirtualisatie, of evt een eigen virt.machine als het om een beperkte groep mensen gaat.

offtopic:
In plaats van upgraden naar een applicatieversie die Java 7 ondersteunt, zou ikzelf veel liever op zoek gaannaar een applicatie die geen Java nodig heeft :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Kun je niets met PortableApps.com ?

Die kun je vanaf een usb stick draaien, maar ook via het netwerk of lokaal op de machine zetten.

Abort, Retry, Quake ???

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:31

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom niet beide java versies op je systeem en de plugin voor java 7 uitschakelen, zodat java 6 over blijft?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• demichel
Hero Of Time schreef op woensdag 26 september 2012 @ 14:10:
Waarom niet beide java versies op je systeem en de plugin voor java 7 uitschakelen, zodat java 6 over blijft?
Interessante denkpiste. Ik moet eerst wel vermelden dat ik bitter weinig afweet van Java, maar hoop daar verandering in te brengen :)

Ik wist niet dat het mogelijk was meerdere versies naast mekaar te installeren. Als ik dat goed begrijp, zou het mogeljk zijn het zo in te stellen dat default Java7 gebruikt wordt en enkel maar Java6 voor de Oracle Forms toepassingen??

Dank voor alle tips van iedereen. Applicatie-virtualisatie & VMs e.d. gaat me nét iets te ver om op te zetten en heb ik ook de kennis niet voor (ik ben Oracle DBA, eigenlijk geen Windows/netwerk man).

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vroeger had je juist met de Java updater dat je uiteindelijk tig versies van Java op je systeem had, allemaal lekker schijfruimte vreten en als er een lek was in een bepaalde java, ging je braaf updaten maar kon 't lek alsnog misbruikt worden omdat de oude er ook nog op stond. Ik ging dat tegen door de installatie map aan te passen naar een algemenere naam, dus ipv jre5_24 gebruikte ik jre5. Als er dan een update was, naar update 25, zou die doodleuk naast jre5_24 staan in de map jre5_25, maar in mijn geval overschreef 't de vorige. Dat hebben ze nu pas bij java 6 en 7 doorgevoerd. Helaas was het met eerdere versies van 6 nog steeds ruk. Geen idee vanaf welke versie 't verandert is.

• demichel
Hero Of Time schreef op woensdag 26 september 2012 @ 18:37:
Vroeger had je juist met de Java updater dat je uiteindelijk tig versies van Java op je systeem had, allemaal lekker schijfruimte vreten en als er een lek was in een bepaalde java, ging je braaf updaten maar kon 't lek alsnog misbruikt worden omdat de oude er ook nog op stond. Ik ging dat tegen door de installatie map aan te passen naar een algemenere naam, dus ipv jre5_24 gebruikte ik jre5. Als er dan een update was, naar update 25, zou die doodleuk naast jre5_24 staan in de map jre5_25, maar in mijn geval overschreef 't de vorige. Dat hebben ze nu pas bij java 6 en 7 doorgevoerd. Helaas was het met eerdere versies van 6 nog steeds ruk. Geen idee vanaf welke versie 't verandert is.
Aha, OK, ja dat herinner ik me nu ook weer nu je het zegt, 15 verschillende Java's in de uninstaller.

Ik kan dus perfect Java6 en Java7 naast mekaar zetten, blijkbaar. Hoe kan ik dan Windows wijsmaken dat de "gewone" programma's Java7 moeten gebruiken en de Oracle Forms toepassing Java6?

Voor Oracle Forms wordt een URL op een webserver op mijn Application Server aangeroepen en als ik me goed herinner wordt daar in een config file formsweb.cfg verwezen naar een welbepalde TAR die moet uitgevoerd worden.

Ergens in Windows waar ik kan instellen wie welke Java moet gebruiken? maw: kan ik de Oracle Forms TAR die opgeroepen wordt "vastpinnen" op Java6 en de rest mag doen wat ie wil?

Alvast heel erg bedankt voor je hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door demichel op 26-09-2012 20:16 ]

• aZuL2001
Dat kun je juist mooi regelen met een aparte browser.
Browser dagelijks gebruik voor internet, (portable) browser Oracle met de 6.x java plugin voor het Oracle werk.

Anders krijg je het je gebruikers waarschijnlijk ook niet uitgelegd ;)

Abort, Retry, Quake ???

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Opera heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om plugins te blacklisten (ignoren). Duik hier even iets verder in, want als je het pad kan opgeven voor de plugin, ipv alleen de naam, dan zit je gebakken. Het is ook mogelijk om bij opera:plugins bepaalde plugins uit te schakelen. Je geeft ze desnoods een snelkoppeling die Opera start met je cfg bestand (is het niet .jnlp?) zodat je .JAR bestanden worden gedownload om te werken.
Wat ook een optie is, is voor je specifieke bestand wat via de plugin geopend moet worden aan te geven met welke plugin dat precies gebeurt. Als 't niet met plugins werkt, dan kan je 't exacte pad aangeven waar 't mee geopend dient te worden.

Firefox kan ook plugins in- of uitschakelen, dus je hebt genoeg opties om mee te werken.

• demichel
Als ik het Firefox verhaal zo'n beetje snap, kan ik zowel Java6.x als Java7 installeren en daarbij twee versies van een portable FF plaatsen, met twee icoontjes op de desktop:

-FF 1 met Java7 disabled, zodat er automatisch teruggevallen wordt op Java6 voor de Oracle toepassingen
-FF 2 met niks disabled, zodat Java7 gebruikt wordt en de gebruikers de websites kunnen bezoeken die ze nodig hebben.

Morgen experiment!

• aZuL2001
Denk niet dat dat werkt.
Portable apps hebben door dat ze al aktief zijn.
Zou het ene "merk" als portable en voor oracle pakken en een ander als reguliere.

Abort, Retry, Quake ???

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

aZuL, jij denkt dat FF niet wil starten als 't een normale instance en een portable instance probeert te starten, ivm locking? De portable versie kijkt in z'n eigen settings map, die met de instance mee verhuist naar andere locaties. Ik denk dat het wel gaat lukken. Maar daar komt demichel snel genoeg achter, hij heeft tenslotte meerdere opties.

• aZuL2001
Ik heb het al diverse keren meegemaakt. "Firefox is al aktief" ;)

De map met settings is wel anders, maar het proces wat gestart wordt heet hetzelfde.

Los daarvan moet het voor gebruikers ook duidelijk zijn welke versie waarvoor is.
Need i say more? >:)

[ Voor 26% gewijzigd door aZuL2001 op 27-09-2012 10:26 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jep, vaak genoeg meegemaakt dat men niet weet wat ze wanneer moeten openen 8)7. Het is dan idd handig om je gebruikers te instrueren om de rode O te gebruiken voor Oracle Forms, past goed bij elkaar ;).

Persoonlijk zie ik Opera toch voor de dagelijkse dingen gebruikt worden, maar dat is dan ook omdat ik 't zelf gebruik voor alles en echt heerlijk vind werken, itt FF.

• demichel
OP hier terug. Ik raak er niet uit en begin zo langzaamaan beetje gefrustreerd te raken met die Java toestanden...

Ik heb een FF portable staan, met in de Add-Ons/Pluginst tab de entry voor Java 6.18 "enabled".

Ik roep mijn Oracle Forms URL op: http://mijnserver.local:7...servlet?config=Mijnconfig waar ik normaal Oracle Forms mee opstart.

Ik krijg de melding: Additional plugins are required to display all the media on this page. En in het midden: "Install plugin". Klik ik daarop dan zoekt ie effe en komt me dan vertellen dat er geen "suitable plugins" gevonden zijn en dat ik manueel moe tinstalleren, waarna ik op de Java downlaod location van Oracle terecht kom.

Vreemd. Java 6.18 staat uiteraard op mijn PC (natuurlijk, want via IE kan ik de Oracle Forms perfect oproepen) én die plugin is enabled in FF, dus wat is het probleem van FF dan??

Help! Wat doe ik verkeerd met die FF?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En met Opera? Die kan je ook portable installeren met de normale installer.

• demichel
<rantmode>Ik heb het zo ongeveer gehad met die Java :X Nu probeer ik al een week om simpelweg twee versies van Java op 1 PC werkende te krijgen, eventueel op verschillende browsers en ik kan het woord "Java" niet meer horen. Is het nu zo moeilijk een product te maken dat makkelijk te installeren en beheren is, shame on you Sun and Oracle.</rantmode>

Goed, nog een poging dus. Ik wil eenvoudigweg op één PC twee browsers draaien: ééntje met Java 6.18 bijvoorbeeld en ééntje met Java 7.7. De reden hiervoor is dat ik Java 6 nodig heb voor communicatie met mijn Oracle Application server (ondersteunt geen Java 7) en ook Java 7 nodig heb omdat mijn gebruikes bepaalde websites moeten kunnen bezoeken.

Zou een simpele klus moeten zijn. Niet dus. Ik heb het breekpunt bereikt.

Kan iemand me de weg wijzen naar een tutorial of whatever waar uitgelegd staat hoe ik twee versies van Java tegelijk kan installeren (dat kan, blijkbaar, er staan er twee in mijn program files) en hoe ik browser 1 kan wijsmaken dat ie Java 6 moet gebruiken en browser 2 dat ie Java 7 moet gebruiken.

<rantmode>Zou toch simpel moeten zijn, ik bedoel, ik vraag toch niet aan Sun en Oracle om iets te ontwerpen waardoor ik mijn lichaam kan digitaliseren en via het Internet kan transporteren naar de VS? Zoals ik die Java nu zie, zal dit nog sneller werkelijkheid worden dan dat simpelweg een browser kan geconfigureerd worden met welke Java ie moet werken.</rantmode>

grrrrr

(trouwens, wel dank aan jullie, vb Hero, die me in mijn vorige Java queeste hebben gepoogd te helpen!)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Goed, Opera installeren, naar opera:plugins bladeren, kijk welke plugins er zijn, dan degene die over Java gaat en verwijst naar java7 uitschakelen.
Ga naar Preferences (Alt+P of ctrl+F12), Advanced > Downloads.
Zoek het bestandstype op die je Oracle Forms gebruikt om te starten. Je zal de optie "Hide file types opened with Opera" uit moeten schakelen om 'm te vinden.
Selecteer 'm, klik op Edit en pas aan waar 't mee moet starten. Dit kan je via een plugin doen, of het directe pad opgeven van de java die je wilt (ipv default application).

Succes.

• demichel
Dank, Hero! Ik probeer het vandaag uit.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En? Werkt het? Krijg je het gewenste resultaat?

Pagina: 1