advies: gamepc voor Windows 8, kopen of wachten?

Pagina: 1
Acties:

• LordTD87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-08-2023
Gisteren is het Gigabyte moederbord van mijn 5 jaar oude gamepc in een bootloop geraakt tijdens wat licht overclocken van de cpu. Ik heb het probleem tot nu toe nog niet kunnen oplossen en ik vrees dat het mobo, de cpu of het geheugen de geest gegeven heeft.

Nu is mijn vriendin haar 8 jaar oude laptop toch te traag geworden dus ik was sowieso van plan een nieuw gamesysteem aan te schaffen bij de release van Windows 8.

Heeft het zin te wachten tot eind oktober om te kunnen profiteren van eventuele prijsdalingen of nieuwe componenten?

Moest ik nu een nieuw systeem aanschaffen zou het ongeveer de BBG-componenten hebben:
- cpu: Intel Core i5 3570K
- mobo: ASRock Z75 Pro3
- geheugen: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 (8 Gb)
- ssd: Samsung 830 series 128GB
- vga: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3
- voeding: XFX Pro 550W
- scherm: Dell Ultrasharp U2312HM

Zijn deze componenten interessant qua prijs-kwaliteit of ligt er iets interessanter in het verschiet?

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:42
Windows 8?
Dat nieuwe gamesysteem heeft toch touchscreen?

Z75mobo is niet geschikt om mee over te klokken. i5-3570k wel.

Dus kies of een mobo waarmee je wel kan overklokken (Z77), of een i5-3570 (zonder K).
Of nog beter een i5-3450, Deze is niet zo heel veel trager, maar wel een stuk goedkoper. Voor een gamesysteem is die in ieder geval meer dan snel zat.

[ Voor 73% gewijzigd door wappiewappie op 25-09-2012 22:29 ]

• Skydream
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-04 22:06
Wachten kan altijd nog. Er zal altijd op een gegeven moment ies beters, neiuwers uitkomen en iets anders goedkoper worden. Dat is een risico dat je neemt. Dat neemt niet weg dat je er precies tussen kunt zitten en van een redelijk laag tarief kunt genieten. En even kijken in de pricewatch voor de laagste prijzen per winkel.

Ik weet bovendien niet of je per se Windows 8 wilt of eigenlijk Windows 7 liever hebt. In ieder geval heb je, als ik het goed heb sowieso een goedkope upgrade (van 15 Euro?) mocht je er nu één aanschaffen met Windows 7.

Ook, is de nood tot een nieuwe pc groot? Of gebruik je het systeem enkel om mee te gamen?

Het zijn allemaal vraagstukken die je jezelf voor moet leggen voordat je naar de componenten gaat kijken. Bovendien is de uiteindelijke beslissing net als de beslissing over hoe belangrijk deze zaken zijn aan jou.

Over de componenten geldt een beetje wat ik als eerste zei, er komt altijd wel iets nieuws en je kunt zolang gaan wachten als je maar wilt. Om een gegeven moment moet je het gewoon doen. Je kunt nog even wachten op nieuwe prijsdalingen (er zullen binnenkort (lees: over minstens enkele weken) vast weer nieuwe AMD GPU's uitkomen (winter (schatting)), waarbij vast een prijsdaling voor de 7xxx serie bij zit, maar in hoeverre dat eraan komt kan ik nog niet helemaal inschatten; ook de nieuwe Samsung 840 (pro) serie waardoor de 830 mogelijk nog wat goedkoper wordt terwijl deze al relatief goedkoop is).

P.S. Bovendien, ik neem aan dat je een harde schijf uit je oude systeem gewoon kunt hergebruiken in combinatie met de SSD. Anders is 128 GB niet zo veel.

Even in darkest of time, there will always be light.

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-05 23:14
>Windows 8 heeft ondersteuning voor touchscreen, die Dell niet.

Je kan altijd wachten, zoals Skydream al heel goed heeft verwoordt. Volgend jaar komen o.a. Haswell/Ivy Bridge-E/Steamroller. De i5-3450 is aangekondigd voor "retirement" in maart 2013, dus misschien wordt deze nog goedkoper de komende tijd. zie: http://www.techpowerup.co...iple-Core-Processors.html

5700X | RX 6600

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
Windows 8 werkt perfect voor gaming en wachten heeft geen nut, want zoals men hierboven al zegt, dan blijf je wachten.

Ik zou inderdaad wel even nadenken over het feit dat je een K processor neemt voor overklokken op een schijnbaar niet al te goed over te klokken mobo, dus kijk of je dit wilt veranderen zoals wappiewappie zegt.

• LordTD87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-08-2023
Ik ben voorlopig niet meer van plan aan overclocken te beginnen. Het zal wel puur toeval geweest zijn dat mijn Gigabyte P35-DS3 in een bootloop zit na een aantal keer de cpu te oc'en, ik heb er echter zo al snel genoeg van.

Het systeem zal dus out of the box de meest recente games op 1920x1080 en de hoogste settings vlot moeten kunnen draaien, andere toepassingen zijn puur surfen en Office. Ik zit ook met het idee te spelen enkele componenten uit mijn oud systeem te recupereren.

Nieuwe config:
- cpu: Intel Core i5 3450
- mobo: ASRock Z75 Pro3
- geheugen: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 (8 Gb)
- ssd: Samsung 830 series 128GB
- hdd: Samsung SpinPoint 500GB (HD501LJ, 7200RPM, SATA-II, 16 MB) ==> recuperatie
- vga: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3 met Asus GeForce 8800GT (recuperatie) in hybrid physx configuratie
- voeding: Corsair HX520W ==> recuperatie
- scherm: Dell Ultrasharp U2312HM

Qua videokaart twijfel ik nog om de HD7950 aan te schaffen. Ik heb minder dan een jaar geleden een Sapphire Radeon HD6950 2GB gekocht en deze draaide met mijn oude Core2Duo E6750 Rage zelfs erg vlot, enkel de physx in Borderlands 2 gaven problemen. Ik overweeg dan ook om voorlopig mijn HD6950 te houden en eventueel een tweede kaartje bij te kopen voor een Crossfire opstelling. Als ik Crossfire wil combineren met hybrid physx heb ik echter 3 PCI-E 16x sloten nodig en het ASRock mobo heeft er maar 2.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:42
2x een HD6950 trekt die voeding denk ik niet.
Pagina: 1