Toon posts:

Upgrade Best Buy Systeem Jul-Aug2010

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb in September 2010 het best buy systeem van jul-aug2010 gekocht (reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2010)
Nu vind ik het langzaam tijd om deze te upgraden. Nu wil ik hier eigenlijk niet al te veel geld aan spenderen.
Omdat ik mogelijk over enkele maanden een geheel nieuw systeem koop. Budget ligt rond de 200-500euro wat ik hieraan wil uitgeven.

Nu speel ik vooral WoW erop, en sinds enige tijd merk ik toch dat de pc er harder aan moet trekken om
toch genoeg frames per second eruit te persen.

Nu wil ik daarom de pc iets upgrade, maar ik weet niet wat de beste keuze is. Moet ik voor een betere GPU gaan, meer werkgeheugen? Ik ben hier een nono in. Daarom vraag ik uw hulp.

Nu is mijn vraag wat raden jullie mij aan, en welke componenten kan ik gebruiken?

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

WoW zal het wel redden met 4GB... Meer geheugen is echter ook niet heel erg duur.

De CPU vervangen voor een 6-core variant is ook niet erg prijzig, maar let wel, ze zijn wel al EOL, het wordt misschien lastig ze nog te bemachtigen. Ik denk echter dat het voor WoW niet veel zal uitmaken, hoewel een raid met 40 chars in beeld toch behoorlijk CPU intensief schijnt te zijn. Er zijn toch vast wel vergelijkende reviews te vinden als je je er een beetje in verdiept, er zijn immers nogal wat WoW spelers!

De videokaart is inderdaad niet zo'n hele sterke. Waar je alleen op moet letten, is of je voeding het aan blijft kunnen! Een nieuwe 7850 + 1100T Phenom 2 gaat deze voeding niet halen; dan heb je rond de 430W nodig...
Ook de populaire, nieuwe GTX660 gaat waarschijnlijk niet werken, dan zit je ook de voeding tegen z'n max aan te jagen.

Er is vast wel een WoW speler die je kan adviseren over welke kaart je tegenwoordig wilt hebben voor mooie instellingen... Ik weet dat helaas niet...

Verwijderd

Topicstarter
djunicron schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 20:01:
WoW zal het wel redden met 4GB... Meer geheugen is echter ook niet heel erg duur.

De CPU vervangen voor een 6-core variant is ook niet erg prijzig, maar let wel, ze zijn wel al EOL, het wordt misschien lastig ze nog te bemachtigen. Ik denk echter dat het voor WoW niet veel zal uitmaken, hoewel een raid met 40 chars in beeld toch behoorlijk CPU intensief schijnt te zijn. Er zijn toch vast wel vergelijkende reviews te vinden als je je er een beetje in verdiept, er zijn immers nogal wat WoW spelers!

De videokaart is inderdaad niet zo'n hele sterke. Waar je alleen op moet letten, is of je voeding het aan blijft kunnen! Een nieuwe 7850 + 1100T Phenom 2 gaat deze voeding niet halen; dan heb je rond de 430W nodig...
Ook de populaire, nieuwe GTX660 gaat waarschijnlijk niet werken, dan zit je ook de voeding tegen z'n max aan te jagen.

Er is vast wel een WoW speler die je kan adviseren over welke kaart je tegenwoordig wilt hebben voor mooie instellingen... Ik weet dat helaas niet...
Oke bedankt voor deze informatie. Zou fijn zijn als ik alleen de GPU zou hoeven te vervangen. _/-\o_
Voor minder dan 300euro mag er ook een nieuwe kaart worden uitgekozen, GRAAG zelfs >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2012 20:17 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:07
Ik zou zeggen: haal een iets betere cpu-koeler, overclock de cpu tot ca. 3,6GHZ. Goede videokaart ernaast en je kan weer even vooruit. Misschien wat extra geheugen, maar aangezien de meeste games nog altijd 32bit applicaties zijn zullen die nooit meer dan 4GB geheugen aan kunnen spreken, heel erg nodig is het dus niet.

pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is een goede koeler voor niet teveel geld.

Wat betreft de videokaart, dat ligt er weer een beetje aan wat je wil. Ga je tot een HD7850 of een GTX660 dan is die 400watt voeding nog prima voldoende. Maar snellere kaarten gaan ook een stukje meer verbruiken en dan wordt het al gauw krapjes.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Als ik je systeem even snel door een PSU calculator gooi (deze meestal: http://extreme.outervision.com/PSUEngine) zit je nu zo'n beetje op 319W

Een OC naar 3.6Ghz van de 945 zou waarschijnlijk en Vcore van 1.38 nodig hebben, niet veel hoger dan 3.0 (niet mij op m'n woord nemen en dit blind instellen gaan! Altijd netjes te werk gaan met overclocken)

De hyper TX3 is overigens een prima cooler, ik denk dat deze de relatief kleine OC wel gaat halen. Let natuurlijk gewoon goed op wat de temperaturen doen en waar ze nu zitten. En maak de fan en de koelribben natuurlijk even schoon en stofvrij.

Met een 7850 ATI kaart zie je opeens op 363W, dat is dus ook nog wel te doen. Een extreme OC versie die noemenswaardig meer stroom vraagt kan dus al een probleem zijn. De GTX660 non-TI zou inderdaad ook nog passen, die gebruikt ook niet noemenswaardig veel meer stroom dan de 7850. De 670 of TI + OC varianten gaan precies op de 400W uitkomen, terwijl volgens mij de CX 400 builder versies eigenlijk 389W effectief kunnen leveren. Je voeding vermoeiend door onder stress 95-110% te vragen is niet zo'n goed idee. (en maakt je hele systeem warmer dan zou horen.)

Verwijderd

Topicstarter
djunicron schreef op woensdag 26 september 2012 @ 13:16:
Als ik je systeem even snel door een PSU calculator gooi (deze meestal: http://extreme.outervision.com/PSUEngine) zit je nu zo'n beetje op 319W

Een OC naar 3.6Ghz van de 945 zou waarschijnlijk en Vcore van 1.38 nodig hebben, niet veel hoger dan 3.0 (niet mij op m'n woord nemen en dit blind instellen gaan! Altijd netjes te werk gaan met overclocken)

De hyper TX3 is overigens een prima cooler, ik denk dat deze de relatief kleine OC wel gaat halen. Let natuurlijk gewoon goed op wat de temperaturen doen en waar ze nu zitten. En maak de fan en de koelribben natuurlijk even schoon en stofvrij.

Met een 7850 ATI kaart zie je opeens op 363W, dat is dus ook nog wel te doen. Een extreme OC versie die noemenswaardig meer stroom vraagt kan dus al een probleem zijn. De GTX660 non-TI zou inderdaad ook nog passen, die gebruikt ook niet noemenswaardig veel meer stroom dan de 7850. De 670 of TI + OC varianten gaan precies op de 400W uitkomen, terwijl volgens mij de CX 400 builder versies eigenlijk 389W effectief kunnen leveren. Je voeding vermoeiend door onder stress 95-110% te vragen is niet zo'n goed idee. (en maakt je hele systeem warmer dan zou horen.)
Dus als ik het goed begrijp is mijn keuze 7850 ATI Kaart of Overclocking (met mijn huidige voeding)?
Dan ga ik voor de nieuwe GPU kaart mijn 5770 heeft PCI-E x16 en de 7850 ook dus ik neem aan dat dit gewoon werkt van welke leverancier ik deze kaart nu ook bestel?

Mijn dank is alvast groot voor deze informatie _/-\o_
Bedankt!

PS: heb ook even gekeken naar Passmark Software naar GPU benchmark en zag dat de G3D rating 2x de rating is van de 5770 dus ik neem aan dat dit een zeer significant verschil gaat maken in wat mijn PC aankan?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2012 18:05 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:07
Idd prima koeler, maar de gedachte van mij lag meer in de strekking dat de TS wil overklokken en dan zou ik persoonlijke verse pasta en ventilatoren willen hebben want de huidige fans op de koeler zijn toch al een paar jaartjes oud en hebben de nodige stof opgevangen... maar een goede schoonmaakbeurt en verse pasta zou ook voldoende kunnen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ok nu de hamvraag, zie wat tegenstrijdige berichten, of mijn 400Watt power supply nu wel of niet de Club3D Radeon 7850 kan trekken?

Ik dacht daarbij aan deze pricewatch: Club3D Radeon HD 7850 royalQueen

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2012 18:02 ]

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-02 18:24

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 17:59:
Ok nu de hamvraag, zie wat tegenstrijdige berichten, of mijn 400Watt power supply nu wel of niet de Club3D Radeon 7850 kan trekken?

Ik dacht daarbij aan deze pricewatch: Club3D Radeon HD 7850 royalQueen
Het tdp van je oude kaart was 110w, bij de nieuwe kaart is dat 130. Het kan en lukt,
maar het wordt krap en het kan best dat je naderhand tóch een andere voeding moet wilt kopen. Zeker als je ook n klein beetje wilt oc'en (in theorie is dat nog allemaal mogelijk :9 ) kan het isseus geven.

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

Verwijderd

Topicstarter
Achilles schreef op donderdag 27 september 2012 @ 19:28:
[...]

Het tdp van je oude kaart was 110w, bij de nieuwe kaart is dat 130. Het kan en lukt,
maar het wordt krap en het kan best dat je naderhand tóch een andere voeding moet wilt kopen. Zeker als je ook n klein beetje wilt oc'en (in theorie is dat nog allemaal mogelijk :9 ) kan het isseus geven.
Ok bedankt voor de info, dus die kaart gaat gewoon lukken met me voeding als ik voor de rest niks anders doe.
Tjop bedankt :D
Pagina: 1