Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• DutchGraffiti
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 08-09-2014
Hee mensen, ik zit met een soort dilemma.

Ik heb gistermiddag een nieuwe videokaart gehaald (Sapphire HD 7770 OverClocked version).
Ben er erg blij mee, fijn ding. (1GB GDDR5 @ 1.15GHz)

Nu wil ik hem in mijn eigen pc bouwen, alleen ik heb twee 'keuzes':

Heel simpel gezegd is de keuze
een mobo met 4GB RAM en een 'slechte' processor
of een mobo met 2GB RAM en een 'redelijke' processor.

'Slechte processor': Intel Pentium E5200 (Dual core/2.5GHz)
'Redelijke processor': AMD Phenom 9500 (Quad core/2.2GHz)

Nu is het zo dat door een half defect moederbord bij de AMD processor er maar één RAM geheugen slot werkt, daardoor kan er maar 1x 2GB RAM in in plaats van de totale 4GB bij de Intel processor.

Om de vraag zo duidelijk mogelijk te stellen:
Is het verstandiger om met mijn nieuwe videokaart te gaan voor het moederbord met een 'slechte' processor maar 4GB RAM of het moederbord met de 'redelijke' processor en 2GB RAM?

Een antwoord op deze vraag zou mij erg uit de brand helpen,
Alvast heel erg bedankt,
Groeten Luuk v A

• ChicaneBT
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

ChicaneBT

.:Porsche:.

quote:
DutchGraffiti schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 18:47:
Hee mensen, ik zit met een soort dilemma.

Ik heb gistermiddag een nieuwe videokaart gehaald (Sapphire HD 7770 OverClocked version).
Ben er erg blij mee, fijn ding. (1GB GDDR5 @ 1.15GHz)

Nu wil ik hem in mijn eigen pc bouwen, alleen ik heb twee 'keuzes':

Heel simpel gezegd is de keuze
een mobo met 4GB RAM en een 'slechte' processor
of een mobo met 2GB RAM en een 'redelijke' processor.

'Slechte processor': Intel Pentium E5200 (Dual core/2.5GHz)
'Redelijke processor': AMD Phenom 9500 (Quad core/2.2GHz)

Nu is het zo dat door een half defect moederbord bij de AMD processor er maar één RAM geheugen slot werkt, daardoor kan er maar 1x 2GB RAM in in plaats van de totale 4GB bij de Intel processor.

Om de vraag zo duidelijk mogelijk te stellen:
Is het verstandiger om met mijn nieuwe videokaart te gaan voor het moederbord met een 'slechte' processor maar 4GB RAM of het moederbord met de 'redelijke' processor en 2GB RAM?

Een antwoord op deze vraag zou mij erg uit de brand helpen,
Alvast heel erg bedankt,
Groeten Luuk v A
Meeste games hebben niet echt profijt van quadcores dus moet een goede dualcore ook al voldoende zijn. Echter is dit geen al te snelle dualcore, maar ik denk in dualcore modus nog altijd sneller dan de quad van AMD als ik kijk naar de Passmark scores (http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php) Verder is 2GB geheugen tegenwoordig wel erg weinig al gewoon om je OS en programma's te draaien laat staan te gamen daarom zou ik eerder naar het systeem met 4GB kijken. Je kunt zelf eens op Google zoeken welke games je zoal nog kunt spelen met jouw systemen.

....911....

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 16-05 09:04

Fordox

00101010

daar ben ik het niet helemaal mee eens.
als je het hebt over een phenom 2 (als de TS dat bedoelt) t.o.v. een pentium dual core, is de keuze voor mij al snel gemaakt.
en quad cores worden telkens beter ondersteund in games, zoals bij de frostbite 2 engine van BF3. een beetje future proof is ook niet slecht.

investeer indien nodig in een nieuw mamaplankje van amd, desnoods tweedehands. de borden van amd zijn meestal wat goedkoper dus nog redelijk betaalbaar en het investeren waard.

edit: ik zie nu dat het een am2+ processor is.
ga dan maar voor de pentium dual.

Fordox wijzigde deze reactie 25-09-2012 19:30 (23%)

*Geschreven door een elektronica student die soms iets teveel nadenkt.

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Phenom of phenom II is een wereld van verschil, in goed multithreaded games is de phenom misschien het snelste maar in veel andere games zal de pentium even snel (of misschien zelfs een tikkeltje sneller) zijn.

Dat i.c.m. meer geheugen, maakt de pentium een betere optie.

bwerg wijzigde deze reactie 25-09-2012 19:39 (5%)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• DutchGraffiti
Oke heel erg bedankt, op jullie advies ga ik het Intel moederbordje erin zetten, als ik weer wat geld heb ga ik ook kijken voor een nieuw setje: Moederbord, Processor, RAM geheugen en een SSD'tje.

Van mij hoeft het niet het nieuwste van het nieuwste te zijn maar gewoon voor een midline-gamer genoeg zijn voor de komende paar jaar. simpele settings, niks speciaals. Dit leek me wel leuk bij elkaar voor een laag prijsje:

Moederbord

Processor

RAM-geheugen

SSD

Of zit ik er dan helemaal naast en zal het een grote miskoop worden bij elkaar?
Als iemand rond die prijsklasse een beter idee heeft hoor ik het ook graag :)

in ieder geval alvast bedankt _/-\o_ , Luuk

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je hebt de componenten misschien al in bezit, maar dit is verder precies het soort adviesvraag dat hier thuishoort: Componenten Aankoopadvies

Move PMG -> CAA

Soittakaa Paranoid!

• DutchGraffiti
Oke, excuses voor het ongemak, en bedankt voor het verplaatsen:)

• EnerQi
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 19-05 12:10
quote:
DutchGraffiti schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 22:18:
Van mij hoeft het niet het nieuwste van het nieuwste te zijn maar gewoon voor een midline-gamer genoeg zijn voor de komende paar jaar. simpele settings, niks speciaals. Dit leek me wel leuk bij elkaar voor een laag prijsje:

Moederbord

Processor

RAM-geheugen

SSD
Een PC samenstellen terwijl je pas over een half jaar of heel jaar geld hebt, is weggegooide tijd ;). De SSD is goed maar toevallig 2 dagen geleden de 840 serie uitgebracht (nog sneller!), laat staan wat die markt gaat doen. De processor is al een oudje maar nog snel genoeg! De grote vraag hier is namelijk of ie nog leverbaar zal zijn.

Al met al kun je beter later terugkomen met een nieuwe poging een pc bij elkaar te zetten. Hopelijk dan inclusief componenten die je al uitgezocht hebt.

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 19:44
Ik zou even naar dit artikel kijken: http://www.tomshardware.c...pu-benchmark,3120-10.html

Nieuw moederbord met een pentium cpu hoeft niet veel te kosten. De genoemde g630 is bijvoorbeeld een stuk sneller dan zowel de e5500 als de phenom die jij eerder noemt.

ps ondertussen is er natuurlijk de G860

sdk1985 wijzigde deze reactie 25-09-2012 23:07 (6%)

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• ChicaneBT
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

ChicaneBT

.:Porsche:.

quote:
sdk1985 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 23:00:
Ik zou even naar dit artikel kijken: http://www.tomshardware.c...pu-benchmark,3120-10.html

Nieuw moederbord met een pentium cpu hoeft niet veel te kosten. De genoemde g630 is bijvoorbeeld een stuk sneller dan zowel de e5500 als de phenom die jij eerder noemt.

ps ondertussen is er natuurlijk de G860
Of is de Ivy Bridge gebaseerde Intel Pentium verder in prijs gedaald :) pricewatch: Intel Pentium G2120 Boxed

....911....

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Economie en maatschappij

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True