Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier even in dubio, vandaar dat ik hier graag wat input over wil hebben van derden.

Het zit als volgt.

Er werkt binnen bedrijf G een persoon A. Persoon A heeft 2 jaar aan jaarcontracten bij bedrijf G gewerkt en is hierna overgestapt op Payroll vanwege het niet kunnen aanbieden van een vast contract door bedrijf G. Zodra er een nieuw langetermijn contract komt met klant X mag persoon A in vast dienstverband treden.

Persoon A heeft in de tijd de jaarcontracten van de administratie een overzicht gekregen met de door persoon A te besteden vakantiedagen. Persoon A heeft deze vakantiedagen 'opgemaakt' voordat persoon A in dienst trad bij Payroll.

Administratie heeft na controle ontdekt dat persoon A te veel vakantiedagen heeft verbruikt en wil deze terug vorderen op persoon A terwijl deze in dienst is van bedrijf G. Administratie heeft echter eerder zelf aangegeven dat persoon A recht had op deze vakantiedagen.

Mijn vraag, wat zijn de rechten en plichten van zowel persoon A als bedrijf G?

P.s. mijn mening laat ik achterwege aangezien ik buiten dit conflict sta, en ik ook niet wordt geacht hier een mening over uit te laten. Ik ben overigens wel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 16:09:
Ik zit hier even in dubio, vandaar dat ik hier graag wat input over wil hebben van derden.

Het zit als volgt.

Er werkt binnen bedrijf G een persoon A. Persoon A heeft 2 jaar aan jaarcontracten bij bedrijf G gewerkt en is hierna overgestapt op Payroll vanwege het niet kunnen aanbieden van een vast contract door bedrijf G. Zodra er een nieuw langetermijn contract komt met klant X mag persoon A in vast dienstverband treden.

Persoon A heeft in de tijd de jaarcontracten van de administratie een overzicht gekregen met de door persoon A te besteden vakantiedagen. Persoon A heeft deze vakantiedagen 'opgemaakt' voordat persoon A in dienst trad bij Payroll.

Administratie heeft na controle ontdekt dat persoon A te veel vakantiedagen heeft verbruikt en wil deze terug vorderen op persoon A terwijl deze in dienst is van bedrijf G. Administratie heeft echter eerder zelf aangegeven dat persoon A recht had op deze vakantiedagen.

Mijn vraag, wat zijn de rechten en plichten van zowel persoon A als bedrijf G?

P.s. mijn mening laat ik achterwege aangezien ik buiten dit conflict sta, en ik ook niet wordt geacht hier een mening over uit te laten. Ik ben overigens wel benieuwd!
Als er geen dienstverband meer is, valt er niks te compenseren. Bedrijf G zal het moeten onderbouwen en dan een vordering via juridische weg indienen lijkt me.
Als persoon A alles zwart op wit heeft dan hebben ze een probleem. Wordt zowiezo welles/nietes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07

Seraphin

Meep?

De rechtspositie van Bedrijf G en Persoon A is denk ik heel sterk afhankelijk van de manier waarop Bedrijf G in eerste instantie communiceerde over het aantal vakantiedagen waar A recht op had.

Als Bedrijf G een brief heeft gestuurd -ondertekend door de directeur HRM-, met de boodschap: "je mag (nog) X vakantiedagen opmaken", en er (veel) later achterkomt dat het eigenlijk X-Y had moeten zijn, dan kan ik me voorstellen dat A zegt dat dat lekker het probleem van het bedrijf is.

Maar los van hoe het juridisch zit; in hoeverre wil Bedrijf G hier werk van maken? En voor de beeldvorming; om hoeveel dagen gaat het geschil?

Ik kan me zo voorstellen dat Persoon A al niet héél blij is (jaarcontract, jaarcontract, payroll; het zijn niet 1-2-3 de signalen dat er een fonkelende toekomst bij Bedrijf G valt te verwachten), dus als bedrijf G nu een enorm probleem maakt van b.v. "slechts" 2 dagen, dan zou ik persoonlijk in de schoenen van A niet al te toeschietelijk zijn.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor jullie eerste reacties!

Het betreft 11 vakantiedagen, dit is ontstaan door een contactmutatie, van 40 uur naar 32 uur van persoon A. Blijkbaar is met het omzetten van de vakantiedagen hier geen rekening gehouden (of iets dergelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10 12:10
Persoon A hoeft niets te doen en Bedrijf G heeft gewoonweg pech. Dat blijkt althans uit vergelijkbare jurisprudentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alex3305 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 16:33:
Persoon A hoeft niets te doen en Bedrijf G heeft gewoonweg pech. Dat blijkt althans uit vergelijkbare jurisprudentie.
Dank voor de link naar de jurisprudentie! Met veel interesse doorgelezen.

Is duidelijk en van mij apart mag er een slotje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:14

ralpje

Deugpopje

Houd wel in gedachte dat het heftig spelen van Persoon A zijn kans op een vast dienstverband op het moment dat klant X over de brug komt een stuk kleiner maakt. De vraag is of je dat risico wilt lopen, kwestie van afwegen hoeveel deze dagen opleveren en hoe groot (of hoe klein) de kans is dat er écht een dienstverband uit gaat komen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Pagina: 1