SpeedTouch 780 als router, wifi werkt (vaak) niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 338303

Topicstarter
Beste tweakers,

Heb een probleempje met een Speedtouch st780 WL (KPN Experiabox ST780) die ik als router wil gebruiken. Internet op PC werkt prima (met kabels), maar op de telefoon doet de Wifi het vaak niet. Hij zegt wel dat ie dan verbinding heeft met Speedtouch, maar het internet werkt niet. Hij geeft 'm dan ook een 192.168 (intern) ip adres. Wanneer hij het wel doet dan geeft hij 'm een extern ip. Het gekke is ook dat wanneer de internetkabel in het kastje zit ik niet bij de routerinstellingen kan komen via http://192.168.1.254/, wanneer die eruit is lukt het wel om hierin te komen. Heeft iemand ervaring met dit kastje, of iemand die weet hoe dit op te lossen is?

Mvg,
gfa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als ik dit zo lees vermoed ik dat je de ADSL-modem/router probeert in te zetten als router achter bv een kabelmodem.
Voor zover ik weet heeft deze speedtouch geen WAN poort, en kan dus niets anders routeren dan zijn DSL aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het internet op de computer doet het wel gewoon (met kabel er tussen), dus hij kan wel gewoon als router gebruikt worden denk ik? Wifi doet het soms ook wel, maar vaker niet, en dat is juist het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Mijn vermoeden klopt? In dat geval fungeert de Speedtouch als switch met DHCP server. Zolang de DHCP server van je kabelboer sneller is, krijgt je PC gewoon je publieke ip adres toegewezen, en zal alles dus werken.
Zodra je een tweede apparaat aansluit gaat het mis. Je kabelboer zal geen 2e ip adres toewijzen, en het ip adres wat de Speedtouch toewijst (een 192.168.x.y adres) wordt niet geroutered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 475361

Heb de Speedtouch 780 WL even opgezocht;

WAN Ports

RJ-11 ADSL2/2+ ADSL Modem Port
- G.dmt: 8Mbps downstream, 832Kbps upstream
- G.lite: 1.5Mbps downstream, 512Kbps upstream
- ADSL2: 12Mbps downstream, 1Mbps upstream
- ADSL2+: 24Mbps downstream, 1Mbps upstream

Heeft dus wel een WAN poort, ik heb geen ervaring met KPN whatsoever, dus ik neem aan wat gfa zegt klopt dat je de modem aan deze router heb gekoppeld, heb je deze kabel tussen de modem en de router dan ook in de WAN poort aangesloten? Anders krijg je inderdaad problemen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Kijk hier eens naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Of die in de WAN poort zit of niet dat weet ik niet, het internet op PC via dat ding doet het wel dus ga er vanuit dat dat goed is. Het probleem is alleen de Wifi, die het ene keer wel doet (dan krijgt ie extern ip), en soms weer niet (dan krijgt ie intern ip), alsof ie soms geblocked wordt door de router? Hoe en waarom dat vraag ik mij af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die site had ik al gechecked, was iemand die een programmatje had geschreven dat dat voor je zou doen (http://www.jreinders.nl/speedtouch2wan.htm) maar leek niet veel te helpen na het runnen daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Anoniem: 338303 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 17:16:
Of die in de WAN poort zit of niet dat weet ik niet, het internet op PC via dat ding doet het wel dus ga er vanuit dat dat goed is.
Op basis van 1 aangesloten apparaat kun je dat niet concluderen. 1 apparaat kun je namelijk ook direct op je modem aansluiten, en dan werkt het ook. Pas bij het tweede apparaat heb je een (NAT-)router nodig.
Wat voor ip adres krijgt die PC? Als dan niet in de range 192.168.1.x is, fungeert de Speedtouch niet als router.
Anoniem: 338303 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 17:24:
[...]

Die site had ik al gechecked, was iemand die een programmatje had geschreven dat dat voor je zou doen (http://www.jreinders.nl/speedtouch2wan.htm) maar leek niet veel te helpen na het runnen daarvan.
Heb je je modem aan LAN4 aangesloten? En heeft dat programma'tje teruggemeld dat het gelukt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zit hier in een studentenflat en internet komt gelijk uit de muur, heb dus niet iets van een modem hier. Het ip adres van pc is inderdaad zo'n extern ip adres (niet 192.x.x.x). Volgens mij zei dat programmatje wel dat hij iets gedaan had, maar kan het voor de zekerheid nog een keer doen. Het gekke is wel dat de wifi het vandaag wel een paar uurtjes gedaan heeft, dus 2e apparaat er aan werkt wel, maar niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Werkte internet op de PC tegelijk met de wifi voor die telefoon? In dat geval is het mogelijk voldoende als je de DHCP server in je Speedtouch uitschakelt. Wanneer je meer dan 1 ip adres 'uit de muur' kunt krijgen, heb je geen router nodig.
(Bedenk wel dat je apparaten dan waarschijnlijk in hetzelfde netwerk zitten als de rest van de flat. Dat kan een veiligheidsrisico zijn.)

Topicstarter
Het internet op pc werkte tegelijk met de wifi op de telefoon. Gister deed ie het weer een tijdje, maar toen ik ff weg was en terug kwam, en hij opnieuw verbinding ging maken, werkte het internet op telefoon weer eens niet. Iemand met een andere telefoon lukte het wel om wifi verbinding te verbreken en opnieuw te starten, hij kreeg wel gelijk een extern ip waar die mij dan een intern (192.x.x.x) ip geeft. Of zou dit komen omdat er maar ruimte is voor 1 wifi verbinding? Toen ik zijn gegevens, ip adres, subnetmasker etc in mijn telefoon zette bij statisch ip oid werkte het wel (had wel een ander laatste getalletje voor het ip gebruikt omdat ik dacht dat die door de ander al in gebruik zou zijn), internet werkte toen prima. Probeer vanochtend op zelfde manier verbinding te maken en nu werkt 't weer niet :/ (ook niet met automatisch ip adres toewijzen)
Zou dit opgelost kunnen worden door die DHCP server uit te zetten?
Ga er trouwens vanuit dat het niet aan m'n telefoon ligt, is nieuw toestel en heb op andere wifi verbindingen geen problemen gehad

• Mijzelf
  • Niet online
Anoniem: 338303 schreef op woensdag 26 september 2012 @ 10:31:
Zou dit opgelost kunnen worden door die DHCP server uit te zetten?
Ja. Blijkbaar heeft 'het gebouw' zijn eigen DHCP server. Wat er nu gebeurd is dat je telefoon een ip adres aanvraagt (via een broadcast), en zowel 'het gebouw' als je Speedtouch geeft antwoord. Als de telefoon het adres van de Speedtouch aanneemt, heeft hij geen internet, omdat dat subnet niet geroutered wordt.
Dus je moet zorgen dat de Speedtouch zich er niet meer mee bemoeit, oftewel, zet de DHCP server uit. Effectief is het dan een switch/accesspoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de hulp. Had de DHCP uit gezet, maar toen ik later weer eens keek stond ie weer aan. Weet niet of 't geholpen heeft, maar nu al 3 verschillende wifi apparaten hier gehad die het prima deden via wifi. Alleen die van mij doet het niet optimaal (krijgt nu wel extern ip).
Zat net even te prutsen met de dns, die eindigde op getal 1, toen ik daar een 11 van maakte werkte de wifi ineens :) Geen idee voor hoe lang, maar het werkt. Zou dit aan mijn telefoon liggen? Of zou de router mij geen goeie connectie info doorgeven?
Pagina: 1