hulp gevraagd voor een nieuwe monitor.

Pagina: 1
Acties:

• master-arjan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-10-2025
hallo mede tweakers,

ik ben een pc aan het samenstellen en daar hoort nu natuurlijk ook een monitor bij.
er wordt altijd gezegd, ga eerst op het forum rond kijken en kijk in de pricewatch.
nu heb ik dat gedaan en op het forum heeft het niet echt betrekking op mijn vraag en in de pricewatch komt er wel een rits met monitoren uit, maar welke is nu goed??

allereerst heb ik nu nog de monitor van mijn ouders (dell SP2309W) dit is een 23" / 2048x1152 monitor en wilde tog graag een stapje groter.

eisen die ik aan mijn monitor stel:
24" (27"niet een beetje te groot, graag ervaringen)
min 1920x1080
16:9
hdmi
en natuurlijk een niet te hoge input lag en een mooie contrastverhouding, helderheid en reactietijd.

het merk maakt mij niet zo veel uit.
prijs 200,- meer mag ook, maar dit echt alleen als dit een leuke verbetering is.

mvg,

master-arjan

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 15:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je hebt in de gaten dat je er qua resolutie juist iets op achteruit gaat met deze specificatie?
Namelijk van 2048x1152 naar (min) 1920x1080.
wel een rits met monitoren uit, maar welke is nu goed??
Degene die jij het beste vind. :)
Een monitor is iets waar je jaren naar zit te kijken, dus het oordeel over het beeld kun je het beste zelf maken. Natuurlijk kun je aan de hand van adviezen interessante modellen selecteren, of iets tegenkomen waarvan je nog geen weet had.

Maar blijf ook zeker zelf aan het denken en kijken!
Ik zou graag zien dat je zelf een shortlist maakt met modellen die je interessant vind. Binnen de Pricewatch zie je ook snel welke monitoren populair zijn en daarom misschien ook wel geschikt voor jou. Daarnaast kun je reviews van specifieke modellen gaan opzoeken en doornemen.
Als je dan een aantal modellen over houdt kun je hier altijd nog concrete vragen stellen.

Ik zal je topic dan ook niet sluiten, aangezien je wel een net lijstje van eisen hebt opgesteld waar men mee kan werken, maar probeer zelf net even iets meer te doen.
Wel is dit topic beter op zijn plek in Componenten Aankoopadvies dan binnen VB, omdat je immers niet met een technisch probleem zit.
*moved

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• master-arjan
dat van de resolutie is wel jammer ja vandaar ook min 1920x1080.

en na even een selectie te maken in de pricewatch heb ik gewoon wat monitoren uitgezocht van verschillende merken die mij wel aanspreken.

BenQ XL2420T
Samsung Syncmaster S24B750VS
Iiyama ProLite E2409HDS-B1

en een iets duurder model.
is wel 27" maar heb er verder geen ervaring mee wil het dan eigenlijk eerst hebben over de kwaliteit van het scherm.
Dell U2713HM
Dell Ultrasharp U2711

tevens nog wat goedkopere 27"
LG IPS277L-BN Zilver
samsung Syncmaster S27B370H
Iiyama ProLite X2775HDS-1

• master-arjan
misschien wat reacties op de 27"
ervaringen van mensen met deze producten
Iiyama ProLite G2773HS-GB1
Dell Ultrasharp U2711
Asus VK278Q

• master-arjan
ik las trouwens ook dat de dell sowieso met dual link aangesloten moet worden, hoe zit dat met die andere 2 en gaat dat met een msi gtx 560 ti 448 lukken ?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Nog even een tip Master namelijk niet telkens nieuwe posts aanmaken en beter de editknop gebruiken om alles samen te vatten in een post. Voor anderen is dat wat duidelijker dan allemaal losse posts maar dan wat betreft 27 inch of 24 inch.

Eerder heb ik lange tijd gewerkt op 24 inch maar sinds een tijdje werk ik nu op een 27 inch hetgene ik persoonlijk zeker kan aanraden. De beeldkwaliteit is eigenlijk hetzelfde verhaal als bij een 24 inch en puur afhankelijk van type paneel en merk.

Eigenlijk zou je het beste eerst eens een pc-zaak kunnen binnenstappen of grotere zaken als de Mediamarkt om wat monitoren zelf te kunnen bekijken. Zoals ook al Ultraman geschreven heeft is en blijft het toch vaak een persoonlijke smaak en wat je zelf het aangenaamste vind om te kijken.

Zo heb ik bijvoorbeeld mijn keuze op een Samsung 120 Hz monitor laten vallen omdat het beeld dan toch veelal iets strakker blijft. Het is maar minimaal maar voor mij persoonlijk een stukje rustiger aan de ogen hetgeen voor mij dan vooral belangrijk was en belangrijker dan b.v. kleurweergave.

Wat betreft je videokaart mag dual link dvi geen probleem zijn bij je 560 Ti mits je dan ook een dual link dvi kabel gebruikt. En verder raad ik je aan toch eens op het forum zelf te gaan rondneuzen en reviews te gaan lezen want we kunnen je niet alles gaan voorkauwen.

[ Voor 5% gewijzigd door Roel1966 op 26-09-2012 19:49 ]

• master-arjan
kabeltjes of extra's kunnen gewoon gekocht worden.
ik dagt achteraf zelf ook, ik had alles wel in 1 post kunne stoppen :P

trouwens nog belangrijk om te melden, ik speel veel fps en kijk veel hd films.

ik las trouwens ook dat een 120Hz geen overbodige luxe is.

misgien tog een Samsung SyncMaster S27A750D
deze heeft wel een mooi disign en is niet zo dik wat op mijn bureau wel makkelijk is.

met mijn gtx 560 ti 448 is 120Hz optimaal te benutten?? ( met misgien wat verloopkabels)

later dit jaar misgien een nieuwe kaart als de nieuwe reeks er weer is

[ Voor 28% gewijzigd door master-arjan op 26-09-2012 20:12 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
master-arjan schreef op woensdag 26 september 2012 @ 19:54:
misgien tog een Samsung SyncMaster S27A750D
deze heeft wel een mooi disign en is niet zo dik wat op mijn bureau wel makkelijk is.

met mijn gtx 560 ti 448 is 120Hz optimaal te benutten?? ( met misgien wat verloopkabels)
Toevallig heb ik de S27A750D en ben er tot nu toe dik tevreden mee maar er is wel een puntje waar je aan moet denken namelijk dit type heeft geen dvi of vga aansluiting. Er zit alleen een hdmi en displayport aansluiting op en ik even niet durf te zeggen of de MSI wat je hebt al hdmi 1.4 ondersteund.

Punt is namelijk dat 120 Hz een hogere bandbreedte gebruikt en dit alleen werkt via dvi dual link, hdmi 1.4 en natuurlijk displayport. Zelf heb ik de monitor aangesloten op een Asus 7970 via displayport en verder niet uitgeprobeerd of via hdmi ook 120 Hz ondersteund word.

• master-arjan
ik heb als het goed is een mini 1.4 hdmi met een verloopkabel naar normaal.
dit gebruik ik trouwens nu ook.
was niet van plan om dvi of vga te gaan gebruiken dus die zal ik ook niet missen.

ik weet niet wat je voornamelijk op je pc doet, maar bf3 op ultra en 1080p filmpjes??

heb trouwens ook gelezen dat er wat gebrom uit de voet komt, is dit hard/storend??
anders kan je natuurlijk ook gewoon de stekker eruit halen als je hem niet gebruik.

[ Voor 23% gewijzigd door master-arjan op 27-09-2012 11:21 ]

Pagina: 1