dominator platinum, ruimte voor cpu koeler?

Pagina: 1
Acties:

• master-arjan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-10-2025
hallo mede tweakers,

ik ben een pc aan het samenstellen maar nu loop ik denk tegen een probleem aan en wil graag advies hebben van mensen met de zelfde producten / probleem.

het probleem is als volgt:
ik wilde graag een setje corsair dominator platinum op mijn MSI Z77A-GD65 zetten, maar deze ram setjes zijn nogal aan de hoge kant.
als je het internet overstruin dan zie je voornamelijk deze i.c.m. een waterkoeler voor de cpu, maar zou het misschien ook mogelijk zijn om bijv. Gelid Tranquillo Rev.2 te gebruiken.
is deze ruimte aanwezig??

graag reactie van mensen die ook de platinum editie gebruiken.

mvg,

master-arjan

Verwijderd

Hangt er denk ik vooral vanaf in welke richting je de cpu koeler op je moederbord schroeft en of je alle bankjes vol wilt stoppen of aan twee stuks genoeg hebt...

Ik heb zelf 2 x 4 gb (C8) platinum op mijn GD-65 in de zwarte slots, vier zou wel passen als ik de 'push fan' van mijn noctua nh-u12p se2 af zou halen, (cpu koeler is verticaal gemonteerd, zodat de lucht door de koeler gepush - en pulled wordt en vervolgens door een derde fan aan de achterkant de kast uitgeblazen wordt.)

• master-arjan
was van plan om 2x8gb er in te stoppen, maar misschien maak ik volgend jaar hier wel 4x8gb van ( puur omdat het kan :P )

wilde hem verticaal monteren, zodat de fan die op de Gelid Tranquillo Rev.2 die lucht er door pushed en de de casefan de lucht er uitblaasd.

Verwijderd

Nou ja hoe dan ook gaat dat wel gaat passen, die gelid is slechts 3 mm dikker dan die noctua die ik gebruik dus lijkt me geen probleem. Sowieso 2 bankjes moet lukken, aangezien die niet per se in slot 1+3 maar ook in 2+4 kunt plaatsen. Mocht je later toch 4 bankjes willen gebruiken kan je ook altijd nog de fan aan de andere kant van de koeler hangen, zodat de fan niet meer over slot 1 heen hangt.

Ik heb overigens de standaard noctua fans (hoe goed deze ook zijn) vervangen door Noiseblocker PWM fans. (pricewatch: Noiseblocker XLP , PWM, 120mm) Deze passen qua kleur wat beter bij het het mobo en daarnaast kon ik ze ook mooi aansluiten op de PWM headers van het mobo. Met behulp van de instellingen in de UEFI heb ik het geheel echt heerlijk stil weten te krijgen.

Ben trouwens wel benieuwd of die additional light bars van die platinum ram strips binnenkort nog uit gaan komen. Op de corsair site stond dat ze in september zouden komen maar heb er nog niks over kunnen vinden. Vind het witte licht wel leuk, het is ook redelijk subtiel, maar een blauw ledje zou imo toch een stuk beter staan bij de GD-65.

• master-arjan
idd, ik ben naar die bars ook zeer benieuwd, ben nu alleen nog de onderdelen aan het samenstellen en kan nog wel ff duren voordat ze besteld zijn.
maar het is natuurlijk dezelfde maat daarom nu de vraag al

• master-arjan
skoftebok, hoeveel is jouw koeler te groot als je de blauwe slots gebruik met allebij de fans op je koeler.
hoop niet dat het teveel moeite is anders jammer dan

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD16GX3M2A1600C9

Deze strookjes toch? Waarom zou je? De performance daarvan ligt namelijk niet echt hoger... Extra cooling op DDR3 voor die minimale snelheidswinst / mogelijk voltage verhoging is het naar mijn mening vrijwel nooit waard.

Tenzij je omdat het kan gewoon een X79 wilt verzadigen met 2400mhz cl8 cr 1t... En het risico daarbij wil lopen dat je CPU eruit fikt vanwege het extreme voltage op de DDR3 controller.

De normale Dominator is het dus niet echt waard...
Deze versie is wél interessant in het voorgaande scenario:

pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD16GX3M2A2400C10

Kijk maar eens naar deze b.v.

Corsiar 1600mhz cl9 Low Profile

http://benchmarkreviews.c...d=67&limit=1&limitstart=3

Versus Corsair 2133mhz cl10 Dom. Plat.

http://www.guru3d.com/art...33_mhz_ddr3_review,9.html

Der zit dus 10% tussen in een syntesische bench. Van 40 naar 52 GB/s klinkt leuker dan dat het nuttig is. En houd er rekening mee dat dit over een 4 channel setup gaat. Als je dit bij Sandy / Ivy Bridge prikt is het verschil minder groot.

In games / videobewerking / fotobewerking is het verschil nihil.

Daarnaast is dit: pricewatch: Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C9
geheugen naar horen zeggen prettiger te overclocken en behoorlijk goedkoper.

• master-arjan
ok, doe mij dan eens een voorstel welke ik moet nemen. (corsair vengeance,dominator,dominator platinum)
i.c.m.
MSI Z77A-GD65
i7 3770k
msi gtx 560 ti 448 (die heb ik nog liggen)

ben niet van plan om te gaan overclocken.
dit wil ik misschien wel over 2/3 jaar gaan doen vandaar 3770k.
prijs voor ram is even het minst belangrijke.
het moet wel 16gb (2x8gb)
1600Mhz

ik vind wel belangrijk dat het geheugen betrouwbaar is en niet zoals je zelf al noemde de cpu er uit gaat fikken.

Verwijderd

master-arjan schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 16:16:
skoftebok, hoeveel is jouw koeler te groot als je de blauwe slots gebruik met allebij de fans op je koeler.
hoop niet dat het teveel moeite is anders jammer dan
Probleem is niet zozeer dat de koeler te groot is, maar INCLUSIEF fan (rechts) hangt die fan net over de eerste (blauwe) slot heen. Zoals ik al zei is dat geen ramp want ik heb maar twee bankjes. En bovendien zal CPU koeler ook prima met alleen de fan aan de linker kant kunnen werken. (Volgens een test van Noctua zelf scheelt het 1- 3 graden als je twee fans op je koeler monteert in plaats van één). En overigens denk ik dat ik zelfs met low profile geheugen die slot niet zou kunnen gebruiken omdat die fan daar gewoon overheen hangt.

Die fan er af halen en het ram in de andere slot steken was mij wat te veel moeite. Wat niet te veel moeite was is even een foto maken om te laten zien wat ik precies bedoel. Let niet op de belichting en het stof overigens, ik zit op een zolderkamer en zelfs die stof filters houden dat hele fijne stof niet allemaal tegen. (Moet hem gewoon maandelijks even uitblazen met de fietspomp of busje perslucht)

Zie: http://imageshack.us/a/img35/8625/36987787.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2012 19:22 ]

• master-arjan
duidelijk

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

master-arjan schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 17:47:
ok, doe mij dan eens een voorstel welke ik moet nemen. (corsair vengeance,dominator,dominator platinum)
i.c.m.
MSI Z77A-GD65
i7 3770k
msi gtx 560 ti 448 (die heb ik nog liggen)

ben niet van plan om te gaan overclocken.
dit wil ik misschien wel over 2/3 jaar gaan doen vandaar 3770k.
prijs voor ram is even het minst belangrijke.
het moet wel 16gb (2x8gb)
1600Mhz

ik vind wel belangrijk dat het geheugen betrouwbaar is en niet zoals je zelf al noemde de cpu er uit gaat fikken.
Fix je DDR3-voltage in je bios en je zit veilig. Een XMP instelling van de fabrikant die goed staat en géén extra voltage vraag is prettig. Het verschil tussen 1600mhz en 2100mhz op basis voltage op Z77 en netjes passende timings is ~8% in synthetische benches, waarbij Sisoft Sandra nog de meest uitgesproken is (altijd al geweest ook).

Een goedkoop voorbeeldje is de pricewatch: Mushkin Blackline 16GB (2x8GB) DDR3 UDIMM PC3-14900 CL11

Wél 1833, niet erg duur, maar wel een jammelijke cl11.

Patriot doet het nog wat goedkoper, maar daar moet je toch altijd even de reviews bekijken, niet al hun geheugen is even goed...
pricewatch: Patriot Viper 3 PV316G186C0K

Iets beter komt deze uit de bus volgens mij:
pricewatch: G.Skill Ares F3-1866C10D-16GAB

Toch zou ik voor de meerprijs, als je het echt belangrijk vind toch voor deze gaan: pricewatch: Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1866C9

==

Het plaatje zoals Softebok dat post is erg herkenbaar; zo zien ook vrijwel alle 1366/1156/1155 systemen met een Mugen 2 eruit... Met als verschil dat je daar de fan wat naar boven kunt schuiven.

Een probleem is het niet, maar handig is anders tijdens het bouwen. Of de heatspreaders nou werkelijk voordeel hebben van het in de luchtstroom hangen weet ik eigenlijk ook niet. Een fan plaatsen die vertikaal lucht langs het geheel blaast is véél efficienter! (dat scheelde bij mij 6 graden t.o.v. enkel de CPU fan! (44->37~38)

• master-arjan
in de bios gaan klote is voor mij niet egt iets, bij mij gaat er dan meestal weer wat fout :P

als ik dus een setje 2x8gb wil die geschikt is voor mijn systeem( MSI Z77A-GD65 ,
i7 3770k ) dan kom je dus uit bij de
Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1866C9
wat is het verschil met deze bijv.
Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C9 / Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C10
of
Corsair Vengeance 16GB 1600MHz CL10 / Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1866C10R

------

je kwam zelf met een 1833Mhz , maar de cpu ondersteund tot 1600Mhz dan heeft het toch geen nut om een 1833Mhz te nemen

Verwijderd

Met dat GD65 bord heb je geen bios meer maar uefi, je zult waarschijnlijk sowieso daarin xmp aan moeten zetten en dus ff uitzoeken hoe het dat UEFI werkt. Aangezien je in de uefi ook zaken als fan speed, boot volgorde en weet ik het allemaal moet instellen, zal je haast wel ff moeten. Maar zo ingewikkeld is het niet, tis alleen even een bitch om er in te komen :P Dat scherm om er in te komen komt maar seconde ofzo in beeld, Dus moet je tijdens booten echt als een maloot op delete rammen om er in te kunnen komen:P

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2012 @ 23:01:
Met dat GD65 bord heb je geen bios meer maar uefi, je zult waarschijnlijk sowieso daarin xmp aan moeten zetten en dus ff uitzoeken hoe het dat UEFI werkt. Aangezien je in de uefi ook zaken als fan speed, boot volgorde en weet ik het allemaal moet instellen, zal je haast wel ff moeten. Maar zo ingewikkeld is het niet, tis alleen even een bitch om er in te komen :P Dat scherm om er in te komen komt maar seconde ofzo in beeld, Dus moet je tijdens booten echt als een maloot op delete rammen om er in te kunnen komen:P
Nou nou... Je hebt rustig 3 seconden voordat je iets hoeft te gaan doen en je de splash ziet, welke nog weer een seconde duurt... Knopje drukken en dan op je keyboard een keer of 5 op Delete / F1 / of wat dan ook drukken...

UEFI / BIOS zal mij een worst wezen, het doet hetzelfde: Je systeem instellingen aanpassen. Die van MSI is tegenwoordig best gebruiksvriendelijk, zoek van te voren even op waar je XMP aan kan zetten en doe dat vervolgens even. Dan hoef je ook bij 1833mhz niets zelf in te stellen. De timings zelf verfijnen gaat em dan waarschijnlijk alleen voor jou niet worden. De clocks zelf wat verder opschroeven is wel vrij eenvoudig, maar als je je er niet goed bij voelt, lekker niet doen.

Het eerste strookje geheugen is volgens de specs (lees: De XMP instellingen) de snelste, de 2e trager en de 3e nog weer een klein beetje trager.

• master-arjan
vraag:
eerder werd al genoemd om een 1833Mhz / 2133Mhz te nemen, maar met een 3770K gaat dit dan werken.
er staat in de specs namelijk dat deze een geïntegreerde geheugencontroller van DDR3-1600 (Dual Channel) heeft.

een paar tientjes meer of minder maakt mij niet uit.
kwaliteit,snelheid en betrouwbaarheid wel
Pagina: 1