Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-01 16:28

apa

Run Forest, ruuuuuuuuuunnnnn!!

Topicstarter
Ik heb me eind-augustus een LG Flatron W2420R monitor gekocht. Die monitor is al even uit productie en was nergens in de Benelux nog leverbaar. De enige shop waar ik die nog vond was in de UK. Ik heb het scherm daar besteld en snel toegestuurd gekregen.

Het scherm blijkt last te hebben van dansende pixels in de blauwe tinten. Ik heb meerdere PC's, meerdere DVI-kabels en analoge VGA-kabels geprobeerd, maar het probleem bleef aanwezig. Enkel wanneer ik de refresh-rate verlaagde tot 58 Hz (60 Hz is aanbevolen) bleek het probleem ietwat minder.

Voor een monitor in die prijsklasse (ik betaalde er meer dan EUR 900,00 voor) is dat natuurlijk niet aanvaardbaar. Ik contacteerde eerst mijn reseller in de UK en die raadde mij aan LG in de Benelux te contacteren (om extra transportkosten tot de UK te vermijden). Dat deed ik en men stemde toen in met het terugsturen van het scherm naar het Belgische service-punt (Servilux): dat was nu bijna 2 weken geleden.

Op de status-pagina van Servilux volgde ik de voortgang van nabij op. Daar werd al snel bevestigd dat de monitor defect was en hersteld moest worden. Nadien kwam een bericht dat de herstelling te duur zou uitvallen en moest overgegaan worden tot vervanging of terugbetaling: er werd toen contact opgenomen met LG zelf.

Eind vorige week kreeg ik dan de melding dat "Televisietoestellen die buiten de Benelux gekocht werden niet binnen de Benelux hersteld werden omdat de componenten veschilden naargelang land van aankoop". Ze zeiden daarbij dat er defecte componenten enkel in de UK lagen. Ik moest contact opnemen met mijn reseller voor herstelling.

Ik kan de uitleg begrijpen voor televisies (verschil in PAL, SECAM, NTSC, ...), maar weet zeker dat de componenten in een computermonitor identiek zijn...
Dit heb ik meteen als reactie gestuurd naar Servilux/LG, maar ze weigeren er verder naar te kijken. Volgens hen heb ik een risico genomen door de monitor in Engeland te bestellen i.p.v. in de Benelux. Was de monitor in de Benelux nog leverbaar (model werd in Benelux vroeger weldegelijk verkocht), dan had ik dat wel gedaan.

Feiten:
  • Ik heb een nieuwe LG monitor gekocht.
  • Ik heb de monitor gekocht in de EU (gelden er geen Europese regels op dat vlak?).
  • Monitor is nog ruim binnen garantie (2 jaar garantie - gekocht eind 08/2012).
  • De monitor is defect en defect valt binnen garantievoorwaarden (werd toen bevestigd door Servilux).
  • In de doos bij mijn monitor lag een garantie-bewijs voor verschillende Europese landen, waaronder België.
Ik heb ondertussen contact opgenomen met mijn reseller, maar wil vooral vermijden om de monitor (op mijn kosten) te moeten terugsturen om nadien te horen dat de monitor niet hersteld wordt en ik een terugbetaling krijg... Het liefst zou ik dus de afhandeling via Benelux-service laten verlopen.

Wat is jullie mening: is de garantie in de Benelux geldig of niet?
Wat zouden jullie doen?

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je eerste aanspreekpunt voor garantie is de winkel in de UK. Daar geldt je wettelijke garantie. Ik vrees dat directe service van LG onder de commerciële garantie valt, in welk geval de voorwaarden op de website gelden. Kijk die dus eens eerst goed na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apa

apa

Topicstarter
Bedankt alvast voor de reactie. Die voorwaarden op de LG website had ik ook al nagekeken. Ik kan niets terugvinden als zou de garantie enkel gelden voor toestellen gekocht binnen de Benelux.

Voor zover ik ook begrepen heb, heeft LG zelf de plicht om "fabrieksgarantie" te leveren voor toestellen die zij aanbieden. De resellers heeft dan de plicht om garantie te leveren aan klanten die bij hen kopen (en die kunnen eigenlijk nooit beperkter zijn dan de fabrieksgarantie).

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:59

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Wat ik van Consuwijzer haal:
Ik heb een klacht over een aankoop bij een buitenlands bedrijf. Waar kan ik deze klacht indienen?

Koopt u iets bij een buitenlands bedrijf en hebt u een klacht over het product?

Dan kunt u bellen of schrijven met de verkoper in het buitenland. Dat kan soms lastig zijn, bijvoorbeeld omdat u de taal niet spreekt.

Bovendien kan het buitenlandse bedrijf u vragen om het product terug te sturen of terug te brengen naar de buitenlandse winkel. Dit kan ook duur of moeilijk zijn.

Kijk daarom of de volgende organisaties u kunnen helpen:

De Nederlandse importeur van het product
De importeur kan misschien uw klacht afhandelen. De importeur is niet verplicht om u te helpen, maar sommige importeurs hebben hierover onderling afspraken gemaakt. U kunt dit van tevoren navragen.

Het Europees Consumenten Centrum (ECC)
Hebt u een klacht over een Europees bedrijf? En bent u niet tevreden over de reactie van de verkoper op uw klacht? Dan kunt u naar het ECC. Het ECC kan namens u uw klacht vertellen aan de geschillencommissie in het land waar u het product kocht. Deze hulp is gratis.

Helpt de hulp van het ECC niet? Dan kunt u alleen nog naar de rechter gaan in het land waar u het product kocht. Dit kan erg moeilijk en duur zijn.
Je bent dus afhankelijk van de gratie van de importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Tja, gekocht in UK, dus ook afhandelen in UK lijkt me.
Garantieregels zijn EU vastgelegd, dus je reseller in UK moet het oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apa

apa

Topicstarter
Niet erg duidelijk voor de consument dit: het is mij namelijk nooit op voorhand duidelijk wie precies de importeur is (die vraag heb ik mij nooit vooraf gesteld). Had ik de monitor in Nederland gekocht, dan kon ik die in België wel binnendoen...

Eigenlijk heb ik gewoon een "LG" monitor gekocht en vind het nogal verwarrend dat LG die in België niet wil herstellen maar wel in Engeland.

Ik dacht ook, verkeerdelijk blijkbaar, dan er zoiets was als 1 interne markt in Europa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:13

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dit gaat niet over het oplossen van een technisch probleem, maar over een garantieregeling. Zodoende is dit topic beter op zijn plek in Shopping Forum
*moved

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

apa schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 12:12:
Niet erg duidelijk voor de consument dit: het is mij namelijk nooit op voorhand duidelijk wie precies de importeur is (die vraag heb ik mij nooit vooraf gesteld). Had ik de monitor in Nederland gekocht, dan kon ik die in België wel binnendoen...

Eigenlijk heb ik gewoon een "LG" monitor gekocht en vind het nogal verwarrend dat LG die in België niet wil herstellen maar wel in Engeland.

Ik dacht ook, verkeerdelijk blijkbaar, dan er zoiets was als 1 interne markt in Europa...
Nee, heel veel leveranciers hebben dit soort systemen om "grijze" import tegen te gaan.
Maar goed, fabrieksgarantie is bij jou nog niets eens van toepassing, je zit nog in je normale garantie periode en je dient dit dus met je leverancier op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apa

apa

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 13:33:
[...]
Nee, heel veel leveranciers hebben dit soort systemen om "grijze" import tegen te gaan.
Maar goed, fabrieksgarantie is bij jou nog niets eens van toepassing, je zit nog in je normale garantie periode en je dient dit dus met je leverancier op te lossen.
Heb ik nu dus opnieuw gedaan.

Ik dacht dat "grijze import" binnen de EU niet kon ("1 markt"), maar ervaar nu dat dat maar loze beloftes waren...

Ik kan alleen maar vaststellen dat ik, als consument, er de pineut van ben. Het defect wordt niet ontkend door de fabrikant, maar ze maken het de consument liefst zo moeilijk mogelijk om garantie te claimen. Ik heb uiteindelijk ook meer betaald voor dat scherm in de UK dan wat het ooit in de Benelux kostte...

Ochja: het zal mij leren te denken dat LG met dit scherm de echte high-end markt wou aansnijden (ik zie dit soort voorvallen niet optreden bij NEC of Eizo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:59

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Mja... Het ligt misschien aan mij, maar één van de eerste vragen die altijd bij mij opkomt als ik iets in het buitenland koop (al is het in Duitsland) is: wat gebeurt er als er iets mis is met mijn product?
Dat zoek ik dan even uit en blijkt het niet werkbaar voor mij dan zie ik van de aankoop af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apa

apa

Topicstarter
Winkel heeft ondertussen gereageerd en zal het scherm bij mij laten oppikken (op hun kosten) en levert meteen een vervang-toestel in de plaats (ze hadden er nog één op stock). Ik moet zeggen dat het gedrag van de reseller in deze zaak altijd héél correct is geweest (en ook nu weer).

Zij hebben zelf LG gecontacteerd en vonden het gedrag van LG in deze zaak ook teleurstellend: voor high-end gerief hadden zij ook meer verwacht.

Trouwens, ik heb in het verleden meermaals items in het buitenland (steeds binnen EU weliswaar (NL, DE, FR, ...)) gekocht en ook een aantal maal van de garantie moeten gebruikmaken. Garantie verliep toen telkens probleemloos via het lokale service-punt.

Ik begrijp best dat er een verschil is tussen wat je zou verwachten en wat wettelijk van toepassing lijkt. Er is echter ook zoiets als "klantvriendelijkheid". Het is mij alvast duidelijk dat LG daar niet veel belang aan hecht.

[ Voor 6% gewijzigd door apa op 25-09-2012 14:30 ]

Pagina: 1