Welke switch KPN glasvezel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwesa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-01-2023
Momenteel zijn ze druk met het aanleggen van glasvezel. Naar verwachting zullen wij binnen een maand aangesloten worden.
Daarvoor hebben wij internet, TV en telefonie van KPN.

Wij hebben 5 tv's, 2 vaste PC's, 2 x een PS3, een mediaplayer, nas server en een internet TV die er op aangesloten gaan worden.

Nu wil ik vast gaan beginnen met het aanleggen van de bekabeling.

Ik wil iedere kamer voorzien van 2 UTP aansluitingen.

In de meterkast komt een een patchpanel.

Nu wil ik er een 16 poorts switch tussen zetten of eventueel 2 x een 8 poorts. Welke kan ik daarvoor het beste nemen? (maximaal 150 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kijk eens rond in de pricewatch zou ik zeggen:
http://tweakers.net/price...5AFokChMoZr73hH5lWBLsb4AQ

Genoeg producten waar reviews bij staan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik neem aan dat je een apart vlan hebt voor TV en een apart vlan voor internet? Dan een switch nemen die dit ondersteund :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwesa
Kijk eens rond in de pricewatch zou ik zeggen:
http://tweakers.net/price...5AFokChMoZr73hH5lWBLsb4AQ

Genoeg producten waar reviews bij staan.
Dat heb ik dus gedaan, maar ik ik snap bepaalde dingen niet (ben een leek) :o

Wat ik lees is dat niet elke switch overweg kan met KPN.

Maar kan ik dan het beste voor de TV en het netwerk verschillende switches nemen?

[ Voor 11% gewijzigd door niwesa op 25-09-2012 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Stel in dat geval hier concreet vragen over wat je niet snapt, in plaats van enkel te vragen "welke switch kan ik het beste nemen". Dan krijg je ongetwijfeld ook concretere antwoorden en hulp :)

Ik heb zelf geen enkele ervaring of verstand van die KPN glasvezel verbindingen, dus antwoord op die vraag laat ik aan anderen over. Wat zegt KPN hier zelf over? Als er inderdaad bijzondere eisen zijn aan de netwerkapparatuur die de klant zelf installeert, dan hebben ze daar vast ergens documentatie van waar je rekening mee moet houden?

Als je die KPN documentatie niet snapt, geef dan hier aan wat je niet snapt, dan zijn er genoeg slimme mensen die je daar mee kunnen helpen :)

[ Voor 51% gewijzigd door Orion84 op 25-09-2012 09:41 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwesa
Orion84 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 09:40:
Stel in dat geval hier concreet vragen over wat je niet snapt, in plaats van enkel te vragen "welke switch kan ik het beste nemen". Dan krijg je ongetwijfeld ook concretere antwoorden en hulp :)

Ik heb zelf geen enkele ervaring of verstand van die KPN glasvezel verbindingen, dus antwoord op die vraag laat ik aan anderen over. Wat zegt KPN hier zelf over? Als er inderdaad bijzondere eisen zijn aan de netwerkapparatuur die de klant zelf installeert, dan hebben ze daar vast ergens documentatie van waar je rekening mee moet houden?

Als je die KPN documentatie niet snapt, geef dan hier aan wat je niet snapt, dan zijn er genoeg slimme mensen die je daar mee kunnen helpen :)
Op de KPN site spreken ze alleen maar over een switch. Ze noemen geen enkel type of merk.

Maar ik zal wat concreter zijn, volstaat onderstaande switch hiervoor;

http://www.netgear.nl/bus...p-switches/gs108.aspx#two

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 19:53
Dat is een unmanaged switch, waarmee je geen VLAN-scheiding kan doen.

KPN levert zelf een klein unmanaged HP-switchje mee die je kan gebruiken om al je TV's op aan te sluiten. Maar die heeft niet voldoende poorten

Als je een beetje handig bent en je weet hoe je met VLAN's om moet gaan kan ik de Cisco SLM2016T aanraden. Heeft zat poorten, is te managen, maar valt wel 30 euro boven je prijsrange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Corrigeer me vooral als ik het mis heb, maar dat VLAN verhaal is toch alleen van toepassing als je de experiabox niet gebruikt, of al vóór de box een switch wilt aansluiten?

TS zegt dat ie een leek is, dan lijkt me gehannes met een managed switch en VLANs niet echt ideaal.

Achter de experiabox kan je (voor zover ik inmiddels begrijp) toch gewoon 1 switch hangen voor TV's en 1 voor de PC's, waarbij dat gewoon standaard switches mogen zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 25-09-2012 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 19:53
Klopt. Is TS trouwens de IP-telefoons vergeten? Die hebben ook behoefte aan poortjes.

Volgens mij kom je dan uit op:

Experiabox:
---Switch 1 (7 vrije poorten als je Experia-TV op LAN prikt) ----5 TV's
---Switch 2 (7 vrije poorten als je Experia-Internet op LAN prikt) - 2 PC's, 2 PS3's, 1 Mediaplayer, 1 NAS (1 UTP-aansluiting?), 1 IP-TV
---Switch 3 (4 vrije poorten) --- IP-Telefoons

Switch 3 wordt door KPN geleverd, 1 en 2 zal je moeten kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Eddo-79 op 25-09-2012 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zie de post van Pogostokje.

Onderstaande pic komt uit zijn post.

Afbeeldingslocatie: http://pix.kwertie.nl/glas.gif

In deze situatie is een managed switch gewenst, in een andere situatie is een unmanaged gigabit switch een betere en goedkopere oplossing.

[ Voor 26% gewijzigd door Gravit0n op 25-09-2012 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwesa
Voor het internet en het netwerk wil ik gewoon de Experiabox blijven gebruiken en geen aparte router. Telefoon sluit ik dan rechtstreeks op de experiabox aan. We hebben twee nummers, dus daar heb ik genoeg aan.

Ik wil de ( unmanaged)switches dus na de Experiabox plaatsen.

Maar als ik het dus goed begrijp kan ik geen 16 poorts switch gebruiken voor zowel TV als LAN, maar moeten het er dus twee worden met 8 poorten.

[ Voor 6% gewijzigd door niwesa op 25-09-2012 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264653

Jawel, je kan tegenwoordig weer internet en tv op dezelfde switch gebruiken. Dus van bijvoorbeeld poort 1 van de Experiabox naar de switch, en daar dan nog 15 pc's/itv decoders op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwesa
Anoniem: 264653 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 17:03:
Jawel, je kan tegenwoordig weer internet en tv op dezelfde switch gebruiken. Dus van bijvoorbeeld poort 1 van de Experiabox naar de switch, en daar dan nog 15 pc's/itv decoders op aansluiten.
Oké duidelijk. Dan is het slimste om een 16 poorts switch te nemen. Dan hou ik 15 poorten over i.p.v. 14. Bovendien scheelt het weer in energie verbruik.

Als ik veel download heeft dat dan nog invloed op de TV kwaliteit, en maakt het aantal switches daarbij nog uit?

• justin2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-04 07:39
Anoniem: 264653 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 17:03:
Hier zou ik graag wat meer informatie over willen horen/lezen, Geld dit ook voor Lijbrandt?
na mijn idee heeft lijbrandt als KPN gewoon 2 aparte switches of 1 switch met Vlan nodig.

Anoniem: 264653

Introductie flexipoort ZTE H220N modem

Flexipoort voor de Experiabox van ZTE H220N is vanaf heden beschikbaar.
Met flexipoort zijn alle uitgaande Ethernet poorten geschikt voor het aansluiten van PC's en ITV.

Dit is sinds januari 2012. Geen idee hoe dit bij Lijbrandt werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gustave
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-04 11:57
Beste techneuten en anderszins geïnteresseerden,

Sinds kort beschik ook ik over een Reggefiber/KPN glasvezelverbinding, met volgend glasmodem: Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img717/5651/glasmodemthumb.jpg.

Hierbij is een Arcadyan VGV7519 (Experiabox V8) router meegeleverd. Ik heb de boel nog niet aangesloten daar ik e.e.a. goed geregeld wil hebben. Nu heb ik een Ziggo abo (via UBEE modem) en een XS4ALL adsl abo (via Fritz!box 7390) (failover). Beide WAN verbindingen komen binnen in een Draytek Vigor 2920n dual WAN router. De bedoeling is dat ik één van beide (ADSL) laat vervallen ten gunste van de glasvezelverbinding. Ziggo komt nu binnen in de WAN2 (1Gb) port van de 2920. XS4ALL op WAN1 (100Mb). Daar zou nu het glas op moeten komen. Achter de Draytek V2920n hangt een Draytek Vigor G2240 L2 Managed Switch waar al mijn peripherals (PC's, WLAN, NAS, Printers etc) aan aangesloten zijn.

Uit wat ik allemaal teruglees in de verschillende fora wordt ik niet veel wijzer. Kan iemand me op een 'quick and dirty' wijze vertellen óf ik het glas rechtstreeks op de WAN1 port van de Draytek V2920n kan laten binnen komen (en dus de Experiabox omzeil) en zo ja: Hoe? Ik heb Internet, IPTV (2 iptv -doosjes) en telefonie via KPN Glasvezel.

Ik hoop dat ik al mijn apparaten (PC's, Notebooks, PS3, Printers, NAS, IPTV doosjes van KPN, WLAN accesspoints, Apple speelgoed, etc. in één netwerk kan aansluiten).

Hier wat connectieinfo uit de EB V8:
WAN Protocol PPPoE
IP assigned by ISP Yes
IP Address 0.0.0.0
Subnet Mask 0.0.0.0
Connect Type Always Connected

Idle Time (Minute) 3
Username macadresV8@direct.adsl
Password kpn [ik begrijp dat dat het wachtwoord moet zijn]
Confirm Password
MTU 1500
802.1Q (1p/VLAN ID) Tagging Default 1p Tag: 1, VLAN ID: 6

Bij voorbaat dank,

G.

[ Voor 7% gewijzigd door Gustave op 28-09-2012 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:30

servies

Veni Vidi Servici

Anoniem: 264653 schreef op woensdag 26 september 2012 @ 19:57:
Introductie flexipoort ZTE H220N modem

Flexipoort voor de Experiabox van ZTE H220N is vanaf heden beschikbaar.
Met flexipoort zijn alle uitgaande Ethernet poorten geschikt voor het aansluiten van PC's en ITV.

Dit is sinds januari 2012. Geen idee hoe dit bij Lijbrandt werkt :)
Bij Lijbrandt hebben we geen last van zo'n gedrocht dat ze Experiabox noemen...

Voor topicstarter:
Wat dacht je hier van:
pricewatch: TP-Link TL-SG3216
Managed en ruim binnen het budget...

[ Voor 15% gewijzigd door servies op 28-09-2012 16:45 ]

Pagina: 1