ivy bridge i7 3770 op Asrock Z77 Extreme4 completeren

Pagina: 1
Acties:

• Condor383
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-03 16:31
Ik ben net begonnen voor het eerst zelf een heel systeem aan het samenstellen en bouwen. Deels met tweedehands maar jonge niet of nauwelijks gebruikte componenten.
Een aantal componenten heb ik al vergaard. Kost wat tijd, je loopt wat risico maar de besparing is bijzonder bevredigend.

Doel: Allround PC met de nadruk op snelle data transfers en rekenkracht. Denk aan videobewerken, tevens vmware draaien, en tegelijk grote bestanden snel verplaatsen, en daarbij blijven multitasken

De configuratie moet ook enigzins zuingig zijn, en zal alsie niet hard werkt vaak ook geregeld lang idle aan staan. Voorlopig een voordelige GPU, zeg €80, dit is het enige waar ik op bezuinig. Het spel wat ik nu wel eens speel is Tiberium Wars en dat kan mijn huidige pc prima aan met zijn Nvidia Geforce 8800GT. Als GPU aan de beurt is koop ik wel weer een zwaarder RTS game. Ik zal ook dan niet verder gaan dan een GPU van €170.

REEDS VERGAARDE COMPONENTEN:

Antec Eleven Hundred
Enermax Modu87+ EMG900EWT
Asrock Z77 Extreme4
i7-3770 non K
Arctic Freezer 13 Pro

NOG TE VERWERVEN COMPONENTEN:

RAM. Help!
SSD daar kom ik wel uit
HD al aanwezig
Optical Drive daar kom ik wel uit

NOG RESEARCH PLEGEN OVER:

Extra (stille) intakefans met filter tbv stofbeperking
Fancontroller
En de goedkope GPU

Toelichting bij componenten, ook over reeds aangeschafte delen zijn opmerkingen welkom:

Kast, al gekocht.
Antec Eleven Hundred. Was altijd tevreden over de Sonata, en de Eleven Hundred is nog ruimer. Kwa koeling goed (200mm topfan en 120mm achter, plus 7 extra inlaten, dat leek me fijn stil te krijgen op lucht. Ik zit nu wel aan een fancontroller omdat de 200mm zelf toch nogal gehorig schijnt te zijn en standaard max draait. (Mobo gecontroleerd vind ik denk ik niet fijn).
Tweedehands 1 dagdeel gebruikt door een revieuwschrijver, als nieuw.

Voeding, is onderweg
Enermax Modu87+ EMG900EWT
Absoluut overkill omdat ik voorlopig geen zware GPU ('s) gebruik, en ga voor SSD plus 1, maximaal 2 HDD's. Gekocht vanwege het goede rendement ook bij matig verbruik en de alleszins meevallende prijs.
Tweedehands, 12 maanden oud.

Processor, al gekocht
i7-3770 non K
Ik zocht een i7-2600K of 2700K, maar de ivy is toch iets zuiniger. Kon een tweedehands ongebruikte non-K 3770 kopen in een gesealede box, voor 65% van de nieuwprijs en ben er maar voor gegaan. Eigenaar moest afzien van nieuwbouw. Overclocken blijft hiermee zeer beperkt, maar ik kwam hem tegen ik kon hem niet laten gaan.

Koeler
Arctic Freezer 13 Pro
Nieuw in verpakking bij processor voor weinig. Stiller dan stock en komt goed uit tests.

Mobo, is onderweg
Asrock Z77 Extreme4
Ik heb een sterke voorkeur voor Asus en Gigabyte. Toch levert dit bordje veel bang fot the buck, qua featureset en qua prestaties.
Nadeel is de non-ATX maat, hij is iets smaller, zit daardoor maar met 4 schroeven vast, flext daardoor bij montage voeding en RAM.
Tweedehands ongebruikt nieuw in de doos (retour RMA, vorige eigenaar kocht vast een ander).

SSD wordt waarschijnlijk een nieuwe Samsung 830, 64GB maar liever het dubbele ivm Dualboot en wat ruimte voor te bewerken films.

Videokaart wordt zeer waaschijnlijk gebruikt in de €80 range. Mobo kan SLI aan, maar uit mijn hoofd is het 2e slot qua snelheid een bottleneck, maar dat is toch niet snel aan de orde.

Nu zoek ik geschikt RAM. En daarover inlezen kost me het meeste tijd. Ik koop het nieuw.

Het moederbord heb ik nog niet hier dus ik kan niet goed zien in hoeverre de Arctic Freezer 13 Pro de hoogte van het RAM beperkt.

Aanvullende gegevens:
Het bord kan 32 GB aan.
Er is een QVL lijst:
http://www.asrock.com/MB/...mory&Model=Z77%20Extreme4
Deze is wat onoverzichtelijk. Gewoon in een spreadsheet geplakt en de 8GB modules geselecteerd.
Hiervan heb ik online types gezocht maar veel is niet of slecht verkrijgbaar, dan wel in NL niet of slecht verkrijgbaar. Verder blijft de vormfactor vaak onduidelijk.

Mijn vragen over RAM voor dit bord:

A Hoe kom ik er nou achter of een module fysiek past onder mijn koeler? (en dus met alle slots gevuld óók)

B Ik denk dat 1600 Mhz snel genoeg is, en sneller niet de meerprijs rechtvaardigd. Iemand hier gedachten over?

C Ik overweeg de mogelijkheid open houden om te kunnen up graden zonder 2 of 4 modules van 4GB te hoeven afschrijven, dat impliceert het gebruik van 8GB modules. Ik zou er dan 2 willen kopen. Wie ventileert zijn mening hierover?

Concrete opties:

In de smaak 1600 Mhz is de enige die ik kan vinden van de QVL lijst alleen de Patriot PGD316G1600ELK
Deze is verkrijgbaar bij http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16820220647
Ik weet niet zo snel of ze leveren in NL, en of dat makkelijk gaat. Maar als ik door de reacties scroll lees vind ik het niet erg aantrekkelijk, zo is de gewenste werkspanning 1,5 "of" 1,65 Volt.

Ik lees op het tomshardware forum dat het volgende geheugen aangeraden wordt:
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16820233304

(De OP daar, stapt over op eenzelfde Asrock met 4x8GB en concludeert: "The only downside to the system is that it is slower than I expected. ". Helaas kom ik er niet uit wat hij doet met zijn pc maar hij komt van een "decades-old AMD mobo". Weird.). Maar iig dit RAM kan dus werken op dit mobo.

Van zo'n set zou ik dan de helft van moeten hebben om te starten met 2x8.

Dezelfde set van 32 GB
pricewatch: Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10
rond de 176 euro

De RAM opties nu:
2x4GB=48 euro (Voldoende? Bij upgrade naar 4x8GB moet ik 2x4 afschrijven)
4x4GB=77 euro (Overkill? Bij eventuele upgrade later 4x4 afschrijven)
2x8GB=86 euro (Overkill? Bij eventuele upgrade later alleen bijvullen)

Ik vind die bedragen niet zo schokkend, en vooral de verschillen in absolute zin niet zo groot, dus alle 3 de opties staan open. Ben benieuwd wat men van die opties vindt. Ik neig naar 2x8, de meerprijs is maar een paar tientjes en verlengt de economische levensduur ook bij niet onmiddelijk technisch nut.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:04
Misschien een leuke aanbieding voor jou: http://www.alternate.nl/h...8525795&affiliateID=46577.

Ik zou voor 2 x 8GB gaan als ik zou relativeren, vraag je me wat ik persoonlijk zou doen: 4 x 8GB. Enige reden: Het is momenteel behoorlijk goedkoop, efficiëntie waarschijnlijk momenteel nul.

[ Voor 87% gewijzigd door Jumpman op 25-09-2012 00:36 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Condor383 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 00:23:
Ik neig naar 2x8, de meerprijs is maar een paar tientjes en verlengt de economische levensduur ook bij niet onmiddelijk technisch nut.
Lijkt me een goede optie. Als je 2 sloten vrij houdt, dan heb je mogelijkheid tot uitbreiding en minder kans dat je koeler in de weg zit.
Wat je eventueel nog kan doen is de handleiding van je moederbord opzoeken en kijken of deze modules in de compatibility list staan, dan heb je meer zekerheid dat het werkt.

Wat betreft het type ram dat je uitgekozen hebt kan ik weinig over zeggen. Naar mijn idee maakt het allemaal niet zoveel uit en zit het verschil vooral in de timings en de overklokbaarheid. Het stroomverbruik is nihil in vergelijking met de rest.

Ik zou gewoon iets goedkoops met CL 10 of 9 uit de pricewatch kiezen.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

DDR3 snelheden zijn allemaal niet zo heel spannend nee... 1333 is standaard wat Intel wil dat je draait. Voor lichte taken in bursts is 1333mhz met zo laag mogelijke timing fijn, hoewel het verschil tussen cl6 en 9 ook weer niet heel groot is in de meeste applicaties. 1600mhz schaalt nog wel prima, ik heb het idee dat op Ivy / Sandy 1155/1156 meer dan 1833mhz helemaal niet werkt voor je bandbreedte. Ik lees videobewerken en dat je op een budget aan het bouwen bent, lekker betaaldbare corsair strookjes halen zeg ik!

http://tweakers.net/price...aJ0-SFGrp5z-ZymNWtJrZNL0A

Zou leuk zijn, ik zie b.v. de Ripjaws staan voor 75, 1600mhz cl9, als je die netjes 1600 kan laten doen en misschien wat gunstiger kan timen nog, heb je het "as good as it gets" voor Ivy volgens mij.

Aan de andere kant zie ik het nut van 16GB echt niet zo in. Ik heb jaren 6GB gehad en nauwlettend gekeken of ik meer nodig zou hebben, maar ik heb de limieten eigenlijk nooit gehaald, op uitzonderlijke bizare PS experimentjes na.

Ik zou zeggen, stop eerst eens dit erin:
http://tweakers.net/price...ZMXyQEa6ec_mcpjVlK1sHn-AA

€30 eu Kingston / Corsair 1600mhz cl9. Nog een 16GB set ernaast stoppen kan altijd nog, gegarandeerd dat je 24GB niet zomaar vol krijgt, mits je 3 virtual machines met zware taken gaat aanroepen natuurlijk...

Steek dat geld dat je overhoud aan 8GB ipv 16 liever in de SSD, 256GB is toch wel véél prettiger voor een dualboot als je erop wilt videobewerken!!! Ik weet niet wat jij voor format gebruikt, maar 1080p 30fps neemt hier toch echt teveel ruimte in om op m'n SSD van 128GB te cyclen. (60GB zit je zo aan!!!)

• Condor383
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-03 16:31
Dank voor de input.
Besteld:
G.Skill 16 GB DDR3-1600 Kit (Ripjaws) dus 2x8
Tevens:
Samsung 830, toch maar MZ-7PC128B/WW dus 128GB, budgetwise.

Ik hoop maar dat als het er van komt mijn bordje 4x8 hiervan lust.

Aansluitend blijft de vraag, en maar even niet in een nieuwe draad:

Welke ultra budget videokaart.

Prijs: max €50, minder mag.
Wens: HDMI
Het enige game wat hij goed moet aankunnen is Tiberium Wars, ik speel alleen RTS.
Mijn oude 8800 GT deed dat prima, maar die blijft in mijn oude pc zitten.

Ik dacht aan: Club3D CGNX-G43024ALI
evt. Te upgraden door later SLI te gaan

Of is een gebruikte 8800GT een idee, deze staat hoger in videocardbenchmark.net. Te vinden van af €25 vraagprijs.

[ Voor 0% gewijzigd door Condor383 op 27-09-2012 16:48 . Reden: spelfout ]

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mwah, je HD4000 in je 3770K kan best wel wat. Ik weet nou niet zo zeer of je met een GT430 nou zoveel verder komt.

Een 8800GT is niet verkeerd hoor, maar ze worden wel warm én vreten energie. Daarnaast gaan ze ook zeker niet eeuwig mee, je hebt best kans dat het ding er over niet al te lang mee ophoud.

Probeer eerst de Intel GPU zou ik zeggen, je Asrock bordje heeft immers HDMI. Mocht Tiberium Wars echt problemen hebben dan zou ik eerder iets als dit proberen te kopen 2e hands:

V&A aangeboden: EVGA GeForce GTX 460 SuperClocked

Niet dat die niet veel stroom vreet, maar de performance is wel een stuk meer van deze tijd dan een 8800GT of 9800GT.

• Hot Pixel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-10-2025

Hot Pixel

King of no pants

Goed advies djunicron.
Heb zelf mijn 460 net verkocht; ik kan getuigen dat het nog een prima videokaart is. Denk zelfs dat het een beetje overkill is voor OP. Zat van't weekend nog saints row the third te spelen op 2570*1440. Da's toch best een nieuw spel.

Ik weet alleen niet of de HD4000 ook gebruik kan maken van CUDA voor videobewerking zoals NVidea kaarten dat kunnen? Zou het renderingsproces een stuk vlotter kunnen maken, medunkt.
Pagina: 1