Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanaryx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-12-2024
Beste Tweakers,

Al valt dit niet geheel onder 'werk en inkomen' heb ik toch besloten mijn topic hier aan te maken.
Dit heeft als reden dat de personen hier het traject wat ik op het moment volg, als gehad hebben.

Ik heb op dit moment een VMBO diploma, maar als het niet aan de motivatie problemen lag kon ik ook makkelijk VWO aan.
Ik zit met een enorm frustrerend gevoel. Ik heb totaal geen idee welke opleiding ik zou moeten gaan volgen.
Mijn uiteindelijke doel is om een HBO diploma te halen als programmeur of applicatiebeheerder.
Het probleem is dat ik ben gestopt met mijn ICT opleiding op een ROC school (MBO, nv 4), dit kwam omdat het een puinhoop is daar en ik er niet kan opschieten. Voortgang is er nauwelijks dankzij slechte leraren en een tekort eraan.

Mijn vraag is dus: wat zou voor mij de beste optie zijn?

Met vriendelijke groet,

Bryan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:22
Wat ik heb gedaan, ook al is mijn situatie niet helemaal vergelijkbaar, is de VAVO. Met de VAVO kan je je HAVO diploma halen in 1 jaar mits je gemotiveerd bent. Daarna kan je verder met een HBO opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 08:45
Of je doet een zelfstudie tot applicatiebeheer/programmeur. Dan heb je het zelf in de hand en heb je je eigen motivatie om te studeren.

Mocht je 21 zijn dan kan je misschien de 21+ test doen bij een HBO school.
Maar heel eerlijk gezegd:

Als jij nu al niet de motivatie hebt om een MBO af te ronden omdat jij vind dat het er een puinhoop is en slechte leren zijn, dan weet ik niet of HBO dan wel iets voor jou is aangezien het daar ook in vele gevallen een puin hoop is van leerstof en slechte leraren.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 13:57
Wylana schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 08:27:
Of je doet een zelfstudie tot applicatiebeheer/programmeur. Dan heb je het zelf in de hand en heb je je eigen motivatie om te studeren.

Mocht je 21 zijn dan kan je misschien de 21+ test doen bij een HBO school.
Maar heel eerlijk gezegd:

Als jij nu al niet de motivatie hebt om een MBO af te ronden omdat jij vind dat het er een puinhoop is en slechte leren zijn, dan weet ik niet of HBO dan wel iets voor jou is aangezien het daar ook in vele gevallen een puin hoop is van leerstof en slechte leraren.
Ik zat in hetzelfde schuitje als TS. MAVO gedaan terwijl HAVO/VWO met wat moeite geen probleem had mogen zijn. Gestopt met MBO omdat het een demotiverende puinhoop was (ROC Eindhoven) en ik lekker aan de slag kon bij 1 van de bedrijven waar ik stage had gelopen. Uiteindelijk was ik toch niet tevreden en heb ik gewerkt tot ik 21 was. Vervolgens toegelaten op het HBO met een "toelatingstest" (wat niets meer dan een gesprek bleek te zijn) en de opleiding in 3,5 jaar afgerond inclusief een half jaar studie in de VS.

Al met al kon het sneller/beter en dan had ik er waarschijnlijk ook een master achteraan geplakt, maar ik kan me de situatie van de TS goed indenken.

Wat betreft de puinhoop bij HBO's; doe je research vooraf. Ik heb de NID opleiding aan HS Zuyd gedaan en de kwaliteit was daar dik in orde in de meeste gevallen. Maar dat geldt voor alle opleidingsinstituten, van MBO tot uni's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:04
MBO is in veel gevallen chaos, was bij mij ook zo.... Je moet het vooral zien als een easy ticket tot HBO denk ik :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Weet je zeker dat je makkelijk het VWO aangekund had? Ik hoor dat van zoveel mensen, die doen dan HAVO of VMBO en dan maar volhouden dat ze dat doen omdat ze lui zijn en VWO makkelijk hadden kunnen halen. Als jij VWO makkelijk kan halen dan moet HAVO zonder motivatie ook prima lukken, dat is je ook niet gelukt.
Dan wil je nu bij het MBO uitvallen vanwege "motivatie" en dan wel een HBO diploma halen?

Je wilt heel veel maar vervolgens doe je geen klap en val je enkel uit. Als het echt aan je motivatie ligt moet je daar gewoon eens overheen stappen en snappen dat je daadwerkelijk wat moet doen als je ergens wilt komen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanaryx
Ten eerste bedankt voor alle reacties.
Ze lopen nogal uiteen, dat wel.

Mij word geadviseerd om minstens een jaar te gaan werken, mijn studieschuld is op dit moment iets meer dan €1800,-. Dus dat is nog wel te overzien.
Ik ben dus nu aan het denken of ik moet werken tot mijn 21e en dan een "toelatingstest" moet doen, of 1 jaar werken en dan verder zoeken naar een andere opleiding of het VAVO doen.

Ik ben op dit moment 19, en word in Juli 2013 20.
Het gevoel dat ik straks misschien wel tegen de 30 aan zit (ruim geschat) als ik klaar ben met studeren zit me ook heel erg dwars.
The Realone schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 08:37:
[...]

Ik zat in hetzelfde schuitje als TS. MAVO gedaan terwijl HAVO/VWO met wat moeite geen probleem had mogen zijn. Gestopt met MBO omdat het een demotiverende puinhoop was (ROC Eindhoven) en ik lekker aan de slag kon bij 1 van de bedrijven waar ik stage had gelopen. Uiteindelijk was ik toch niet tevreden en heb ik gewerkt tot ik 21 was. Vervolgens toegelaten op het HBO met een "toelatingstest" (wat niets meer dan een gesprek bleek te zijn) en de opleiding in 3,5 jaar afgerond inclusief een half jaar studie in de VS.

Al met al kon het sneller/beter en dan had ik er waarschijnlijk ook een master achteraan geplakt, maar ik kan me de situatie van de TS goed indenken.

Wat betreft de puinhoop bij HBO's; doe je research vooraf. Ik heb de NID opleiding aan HS Zuyd gedaan en de kwaliteit was daar dik in orde in de meeste gevallen. Maar dat geldt voor alle opleidingsinstituten, van MBO tot uni's.
Bedankt voor je post, dit hielp me al heel veel. Ik zat dus op het ROC Ter Aa in Helmond, wat nog een grotere zooi is volgens de meesten.
Is zo'n toelatingstest in de meeste gevallen simpel? Dan zou het al een last van mijn schouders zijn dat ik vrijwel zeker op het HBO verder zou kunnen.

Het word inderdaad van tevoren uitzoeken wat het beste zou zijn, en welke richting ik tegen die tijd in wil zal nog wel hetzelfde blijven.

Ik ben vandaag al begonnen met sollicitatiebrieven te schrijven, dus met een hoop geluk kan ik snel aan de slag.

Wat me tot nu toe het meeste aanspreekt is werken tot ik 21 ben, zodat ik ook genoeg geld achter de hand heb aangezien mijn ouders niets betalen, en dan een HBO toelatingstest te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:29
HBO toelatingstest is gewoon te halen en hoef je je eigen niet echt druk over te maken!

Edit Natuurlijk is dit gebasseerd op het feit dat je makkelijk VWO had kunnen doen.

[ Voor 33% gewijzigd door geldermalsen op 25-09-2012 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Laatst online: 03-10 13:57
In mijn geval stelde die toelatingstest niks voor, het was echt een goed gesprek zodat zij een indruk kregen of ik gemotiveerd was. Een soort sollicitatiegesprek zeg maar. Het verschild nogal per instelling, ik heb begrepen dat sommige echt een test doen (schriftelijk). Dat zou je even na kunnen vragen.

Ik kan voor jou niet beoordelen wat de beste keuze is omdat ik jou als persoon niet ken. Dit is de weg die ik bewandeld heb en die heeft voor mij goed uitgepakt terwijl ik in eerste instantie ook een hoop "kritiek" en negatief advies kreeg op mijn plannen.
Tsurany schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 09:35:
Weet je zeker dat je makkelijk het VWO aangekund had? Ik hoor dat van zoveel mensen, die doen dan HAVO of VMBO en dan maar volhouden dat ze dat doen omdat ze lui zijn en VWO makkelijk hadden kunnen halen. Als jij VWO makkelijk kan halen dan moet HAVO zonder motivatie ook prima lukken, dat is je ook niet gelukt.
Dan wil je nu bij het MBO uitvallen vanwege "motivatie" en dan wel een HBO diploma halen?

Je wilt heel veel maar vervolgens doe je geen klap en val je enkel uit. Als het echt aan je motivatie ligt moet je daar gewoon eens overheen stappen en snappen dat je daadwerkelijk wat moet doen als je ergens wilt komen.
Nogmaals, ik herken de situatie van de TS en ken ook de MBO opleiding waar hij gezeten heeft. Ik weet niet in hoeverre jij bekend bent met deze ROC's maar ik kan beamen dat het echt een drama is. Niet alleen organisatorisch maar ook zeker het niveau van lesgeven is echt ver beneden de maat. Ik was hier vrij gevoelig voor en heb daarom toen besloten dat ik een betere keuze kon maken. Of het de beste keuze is gebleken valt over te discussiëren, maar ik begon aan de opleiding met een aantal jaren gerelateerde werkervaring van 40 uur/week. Dat had ik al voor op anderen en daar heb ik nu nog profijt van bij het solliciteren.

Mensen veranderen nogal op deze leeftijd. Ik was op de MAVO en het MBO vrij laks, dat heeft niet meegeholpen. Maar na een aantal jaren ging ik inzien dat het echt beter kon en moest en dan krijg je toch een heel andere instelling. HBO bleek uiteindelijk geen probleem omdat ik een echte drijfveer had gevonden.

Ik begrijp de opmerkingen over motivatie overigens volkomen, maar weet dat dit sterk kan verschillen per persoon en diens leeftijd en de omgeving waarin iemand zich bevindt Als je omringt wordt door lamballen die aan een MBO ICT opleiding zijn begonnen omdat ze veel gamen en dus veel "met computers bezig zijn" dan helpt dat niet echt. Mijn ervaring met het HBO was iedereen vele malen meer gemotiveerd was en het niveau dermate hoger lag (zowel bij studenten als docenten) dat je je daar vanzelf aan op trekt.

Daarnaast, wat heeft hij eigenlijk te verliezen afgezien van wat geld? Hij zal er binnen een jaar wel achter zijn of de opleiding voor hem haalbaar is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris van der G
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 00:09

Chris van der G

Tailchakra

Ramon schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 08:43:
MBO is in veel gevallen chaos, was bij mij ook zo.... Je moet het vooral zien als een easy ticket tot HBO denk ik :)
KW1C is verbazingwekkend goed moet ik zeggen. Ik heb nu ROC Leijgraaf (ROC's zijn apart maar toch al gauw even erg) en Sint Lucas eindhoven gehad en het is vooral kwa leraar aanwezigheid en/of duidelijkheid gewoon héél erg demotiverend.

Gewoon een beetje doorraggen en over na HBO denk ik.

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:31
Je bent nu nog 19, nu in jezelf investeren heb je veel meer aan dan te gaan werken. Je salaris zal niet denderend zijn en als je 21 bent kijk je ook weer verder en ben je afhankelijk geworden van je salaris. Probeer dus nu door te leren.

Ik denk het Havo programma volgen en daarna naar HBO gaan de beste optie is. Maar je zal echt in jezelf moeten investeren en dingen laten om je studie succesvol af te ronden. Nergens zal het perfect zijn, maar je hebt wel het papiertje nodig voor later. Dus even bikkelen en dan profit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Wat ook kan is verder gaan met je MBO. Als het goed is kan je je cijferlijsten laten zien zodat je bepaalde vakken niet meer hoeft te volgen (mits voldoende natuurlijk). Dan kan je als je 21 bent alsnog de HBO toelatingstest doen en als dat lukt eventueel laatste jaartje MBO skippen.....

Zelf had ik veel meer motivatieproblemen op de middelbare school, ik vond mijn MBO veel leuker om dat het voor mij veel relevantere stof was. Maar misschien ligt dat voor jou anders?

• Lanaryx
Freezerator schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 21:50:
Je bent nu nog 19, nu in jezelf investeren heb je veel meer aan dan te gaan werken. Je salaris zal niet denderend zijn en als je 21 bent kijk je ook weer verder en ben je afhankelijk geworden van je salaris. Probeer dus nu door te leren.

Ik denk het Havo programma volgen en daarna naar HBO gaan de beste optie is. Maar je zal echt in jezelf moeten investeren en dingen laten om je studie succesvol af te ronden. Nergens zal het perfect zijn, maar je hebt wel het papiertje nodig voor later. Dus even bikkelen en dan profit.
Mijn ouders hebben helaas aangegeven voorlopig geen geld meer klaar te leggen voor studies, aangezien ik hiermee ben gestopt en zij dus een hoop geld kwijt zijn aan niks, daarnaast moet ik natuurlijk ook die 1800 euro aan studieschuld aflossen en dat doe ik het liefst zo snel mogelijk.
Instromen is dit jaar nog nauwelijks mogelijk geloof ik.
Het havo programma staat me niet zo veel aan als eerst werken en dan een toelatingstest doen, eerlijk gezegd.

Ik weet dat ik het papiertje nodig heb, maar het beeld wat ik op dit moment in mijn hoofd heb is:
Werken tot ik 21 ben, zodat ik een mooi spaarcentje heb opgebouwd waarvan ik kan leven / mijn studiegeld van kan betalen. De toelatingstest halen en een studie op HBO niveau gaan doen.
Ramon schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 21:56:
Wat ook kan is verder gaan met je MBO. Als het goed is kan je je cijferlijsten laten zien zodat je bepaalde vakken niet meer hoeft te volgen (mits voldoende natuurlijk). Dan kan je als je 21 bent alsnog de HBO toelatingstest doen en als dat lukt eventueel laatste jaartje MBO skippen.....

Zelf had ik veel meer motivatieproblemen op de middelbare school, ik vond mijn MBO veel leuker om dat het voor mij veel relevantere stof was. Maar misschien ligt dat voor jou anders?
Ik kan niet doorgaan met MBO aangezien ik daar dus geen geld voor heb. Het hele MBO gedoe is onnodig als ik nu ga werken tot ik 21 ben, en dan een toelatingstest doe.
Ten eerste verdien ik dan geld, in plaats van dat het op gaat aan mijn studie. En ten tweede voel ik me een stuk fijner zonder al die stress van het MBO.

De MBO opleiding was inderdaad stukken leuker als de middelbare school, het euvel is alleen dat de leraren / lessen ronduit slecht waren, waardoor je nooit fatsoenlijke uitleg kreeg en projecten moeizaam verloopten.

Dus tot nu toe lijkt het me de beste optie om te gaan werken, mijn studieschuld af te betalen en nog wat door te sparen om mijn toekomstige studies van te financieren, wat dus het HBO is als ik 21 ben en een toelatingstest zal doen.
Het is alleen nog afwachten of het allemaal zo vlekkeloos zal verlopen als ik het nu voor me zie.. Ik heb geen idee wat ik ervan moet verwachten.

Verwijderd

HBO en WO is ook chaos. Als je daar niet mee om kunt gaan moet je er denk ik toch maar niet aan beginnen, want het wordt meestal alleen maar erger op de hogere niveaus. Meer uitzoeken, zelf achter meer dingen aan en meer eigen verantwoordelijkheden.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2012 @ 01:36:
[...]

HBO en WO is ook chaos. Als je daar niet mee om kunt gaan moet je er denk ik toch maar niet aan beginnen, want het wordt meestal alleen maar erger op de hogere niveaus. Meer uitzoeken, zelf achter meer dingen aan en meer eigen verantwoordelijkheden.
Precies. En het is heel makkelijk de schuld daarheen te schuiven.

Voor de rest is het makkelijk lullen dat je als je 21ste 'wel even' een toelatingstest doet voor het HBO, Denk je dat je niets leert op de HAVO of het MBO? Weet natuurlijk niet hoe het in die opleidingen zit maar denk dat je nog lelijk met je neus in de boter kunt vallen op bijvoorbeeld je wiskundige kennis.
Daarnaast nu 2 jaar werken, als je ongeschoold werk doet (want dat ben je, ongeschoold) verdien je echt geen drol, zeker gezien je nog onder het jeugdloon valt. Dus dan moet je al een knap baantje proberen te vinden.
Maar dan nog als je kijkt hoe veel geld je later verdiend haalt het gewoon echt niet aan. Ook 1800 euro is imho 'niks' daar zou ik me niet z'n zorgen over maken als je kijkt wat studeren kost (en hoeveel het nog extra gaat kosten in de toekomst waarschijnlijk).
Na 4 jaar uitwonende basisbeurs + reisrecht zit je op ruim 17 duizend euro, dus maak je borst maar nat als dat definitief een lening wordt ipv een prestatiebeurs.

• Chris van der G

Chris van der G

Tailchakra

[...]

Dat is zo nodig het probleem nog niet. Toen ik op het ROC zat kwam er een docent. Deed de deur open en peerde 'm weer gauw naar de docentenkamer. Dag in dag uit en die hadden we dan 18 uren de week.
We krijgen een mailtje met de opdracht en meer is het niet.

En niet alleen dat ze weg zijn. Als ze er wel zijn heb je er ook niks aan, als je je projecten wilt laten afvinken (wij werkten met een "Go / Nogo" systeem) waren ze meestal te druk met hun eigen dingetje bezig.

Op het Sint Lucas Eindhoven hadden we docenten zonder leraren ervaring, die kwamen direct uit het vak.

Beetje gesjees en gestress allemaal dan.. En dat is gewoon gigantisch demotiverend

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:31
Vergis je gewoon niet in de omzetting van je levensstandaard. Nu heb je relatief weinig inkomen. Je wil geld gaan verdienen maar je gaat het gewoon ook uitgeven. Om dan die omschakeling opnieuw naar student te maken is erg lastig, zeker als je al 21 bent.

Ik zou toch proberen wat met je ouders te regelen. Alles wat je nu doet als je jong bent heb je gewoon zoveel meer profijt aan dan over een paar jaar.

• Lanaryx
GoldenSample schreef op woensdag 26 september 2012 @ 02:03:
[...]

Precies. En het is heel makkelijk de schuld daarheen te schuiven.

Voor de rest is het makkelijk lullen dat je als je 21ste 'wel even' een toelatingstest doet voor het HBO, Denk je dat je niets leert op de HAVO of het MBO? Weet natuurlijk niet hoe het in die opleidingen zit maar denk dat je nog lelijk met je neus in de boter kunt vallen op bijvoorbeeld je wiskundige kennis.
Daarnaast nu 2 jaar werken, als je ongeschoold werk doet (want dat ben je, ongeschoold) verdien je echt geen drol, zeker gezien je nog onder het jeugdloon valt. Dus dan moet je al een knap baantje proberen te vinden.
Maar dan nog als je kijkt hoe veel geld je later verdiend haalt het gewoon echt niet aan. Ook 1800 euro is imho 'niks' daar zou ik me niet z'n zorgen over maken als je kijkt wat studeren kost (en hoeveel het nog extra gaat kosten in de toekomst waarschijnlijk).
Na 4 jaar uitwonende basisbeurs + reisrecht zit je op ruim 17 duizend euro, dus maak je borst maar nat als dat definitief een lening wordt ipv een prestatiebeurs.
Van wat ik gehoord heb is zo'n toelatingstest niet al te moeilijk, en mijn wiskundige vaardigheden zijn wel goed, hetzelfde met de talen. Dus als dat alles is maak ik me daar geen zorgen over. Ik weet dat ik meer zou leren op een HAVO/MBO opleiding als tijdens het werk, maar ik heb geen keuze..
De 1800 euro is inderdaad niets vergeleken met sommige anderen.

Ik heb klasgenoten gehad die een jaar eerder gestopt zijn, en ook zijn gaan werken en die krijgen nu zo'n 1500 euro bruto. Dat is toch niet niks naar mijn menig. Dit is gewoon aan de lopende band staan of iets dergelijks.
Freezerator schreef op woensdag 26 september 2012 @ 11:39:
Vergis je gewoon niet in de omzetting van je levensstandaard. Nu heb je relatief weinig inkomen. Je wil geld gaan verdienen maar je gaat het gewoon ook uitgeven. Om dan die omschakeling opnieuw naar student te maken is erg lastig, zeker als je al 21 bent.

Ik zou toch proberen wat met je ouders te regelen. Alles wat je nu doet als je jong bent heb je gewoon zoveel meer profijt aan dan over een paar jaar.
Ik heb inderdaad gehoord dat het moeilijk is om, als je eenmaal aan het werk bent, weer terug te schakelen naar het studentenleven. Maar ik ben dus niet van plan mijn hele leven met zo'n baantje door te gaan, dus dat doe ik mezelf niet aan :)
Ik zal inderdaad wel meer geld uitgeven, maar vandaar dat ik heb gezegd dat mijn ouders mijn rekening mogen overzien, die hebben er meer verstand van en weten hoeveel ik moet sparen op dit moment.

Ik zou graag een andere opleiding gaan volgen nu, maar dat zit er gewoon niet meer in omdat ik het zelf niet kan betalen en mijn ouders het ook simpelweg niet doen.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Lanaryx schreef op woensdag 26 september 2012 @ 11:59:
[...]

Van wat ik gehoord heb is zo'n toelatingstest niet al te moeilijk, en mijn wiskundige vaardigheden zijn wel goed, hetzelfde met de talen. Dus als dat alles is maak ik me daar geen zorgen over. Ik weet dat ik meer zou leren op een HAVO/MBO opleiding als tijdens het werk, maar ik heb geen keuze..
De 1800 euro is inderdaad niets vergeleken met sommige anderen.
'heb gehoord' en zijn goed etc. tja wat koop je daar voor? ik ken er ook die faalde en toen zijn gaan werken zonder opleiding en nu een paar jaar later nog steeds ongeschoold werk doen.
Ik heb klasgenoten gehad die een jaar eerder gestopt zijn, en ook zijn gaan werken en die krijgen nu zo'n 1500 euro bruto. Dat is toch niet niks naar mijn menig. Dit is gewoon aan de lopende band staan of iets dergelijks.
1 hoe oud zijn ze en om nu te zeggen dat je daar netto zo veel aan overhoudt. Verder is het namelijk gewoon het minimumloon (voor 23jarigen)
[...]

Ik heb inderdaad gehoord dat het moeilijk is om, als je eenmaal aan het werk bent, weer terug te schakelen naar het studentenleven. Maar ik ben dus niet van plan mijn hele leven met zo'n baantje door te gaan, dus dat doe ik mezelf niet aan :)
Ik zal inderdaad wel meer geld uitgeven, maar vandaar dat ik heb gezegd dat mijn ouders mijn rekening mogen overzien, die hebben er meer verstand van en weten hoeveel ik moet sparen op dit moment.

Ik zou graag een andere opleiding gaan volgen nu, maar dat zit er gewoon niet meer in omdat ik het zelf niet kan betalen en mijn ouders het ook simpelweg niet doen.
Als ik dit zo hoor dan denk ik: Het is een spaarrekening geen vage derivaten handel. Als je dat toch zelf niet kunt overzien op 19jarige leeftijd dan wens ik je veel succes met de HBO toelatingstest.

Verder stufi, een bijbaan en eventueel lenen van de DUO helpen je een heel eind.
Verder is een VAVO traject waarbij je dus je Havo diploma probeert te halen via volwassenen onderwijs niet zo duur, dat red je makkelijk.

Krijg het vermoeden dat je gewoon wilt gaan werken nu en enkel bevestiging zoekt in dit topic.

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 26-09-2012 12:14 ]

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:14
Ik heb op dit moment een VMBO diploma, maar als het niet aan de motivatie problemen lag kon ik ook makkelijk VWO aan.
Het probleem is dat ik ben gestopt met mijn ICT opleiding op een ROC school (MBO, nv 4), dit kwam omdat het een puinhoop is daar en ik er niet kan opschieten. Voortgang is er nauwelijks dankzij slechte leraren en een tekort eraan.
Dus je had uitstekende cijfers op het MBO maar je besloot te stoppen omdat het een puinhoop was? Lijkt me sterk :)

De feiten zijn: je hebt alleen een VMBO diploma en bent afgehaakt op het MBO. Je hebt daar allemaal verklaringen voor maar het lijkt me wat optimistisch om meteen een toelatingstest voor het HBO te doen. Waarschijnlijk loop je dan weer tegen dezelfde problemen aan. Zou het VAVO proberen als ik jou was, als je echt zo slim bent moet dat geen probleem zijn.

Onvoorstelbaar!

• Lanaryx
GoldenSample schreef op woensdag 26 september 2012 @ 12:10:
[...]

'heb gehoord' en zijn goed etc. tja wat koop je daar voor? ik ken er ook die faalde en toen zijn gaan werken zonder opleiding en nu een paar jaar later nog steeds ongeschoold werk doen.

[...]

1 hoe oud zijn ze en om nu te zeggen dat je daar netto zo veel aan overhoudt. Verder is het namelijk gewoon het minimumloon (voor 23jarigen)

[...]

Als ik dit zo hoor dan denk ik: Het is een spaarrekening geen vage derivaten handel. Als je dat toch zelf niet kunt overzien op 19jarige leeftijd dan wens ik je veel succes met de HBO toelatingstest.

Verder stufi, een bijbaan en eventueel lenen van de DUO helpen je een heel eind.
Verder is een VAVO traject waarbij je dus je Havo diploma probeert te halen via volwassenen onderwijs niet zo duur, dat red je makkelijk.

Krijg het vermoeden dat je gewoon wilt gaan werken nu en enkel bevestiging zoekt in dit topic.
Het is toch wel mogelijk om op verschillende scholen tegelijkertijd in te schrijven voor zo'n test? Als hier gezegd word dat ik me er weinig zorgen om hoef te maken door mensen die het al eens ervaren hebben dan geloof ik dat wel.

Hij is ook 19, en het kan inderdaad zijn dat hij overdrijft over zijn loon, maar met ploegendiensten geloof ik het wel. Daar komt heel wat toeslag bovenop. Ik ben ook van plan om in ploegen te gaan werken, aangezien dat heel wat scheelt.

Ik kan het wel overzien, daar niet van hoor :)

Ik zit nu wel weer te twijfelen tussen een VAVO opleiding of werken. Het zit me alleen dwars dat ik dan een hele hoge schuld ga krijgen, en ik het vanaf nu al zelf moet gaan betalen van 't spaarcentje dat ik eigenlijk voor later wilde bewaren, en ik dus tegen die tijd helemaal niks meer zal hebben. Het is of dat, of een hoge lening.
writser schreef op woensdag 26 september 2012 @ 12:29:
[...]

[...]

Dus je had uitstekende cijfers op het MBO maar je besloot te stoppen omdat het een puinhoop was? Lijkt me sterk :)

De feiten zijn: je hebt alleen een VMBO diploma en bent afgehaakt op het MBO. Je hebt daar allemaal verklaringen voor maar het lijkt me wat optimistisch om meteen een toelatingstest voor het HBO te doen. Waarschijnlijk loop je dan weer tegen dezelfde problemen aan. Zou het VAVO proberen als ik jou was, als je echt zo slim bent moet dat geen probleem zijn.
Het MBO was inderdaad een eitje voor me, alleen als je bijvoorbeeld met 30 mensen (2 klassen) les krijgt van 1 leraar en bezig bent met een praktijkopdracht die frequent nagekeken moet worden, schiet dat niet op. Ik heb vaak uren moeten wachten en dan was er letterlijk niets wat ik in de tussentijd kon doen.

Ik zal niet zeggen dat de schuld volledig bij de opleiding lag, uiteraard niet. Ik verloor de motivatie gewoonweg snel, en ik ben ook vrij snel afgeleid en doe graag iets leukers als aan school werken. Desalniettemin was dit niet de hele tijd het geval. Ik heb er heel hard voor gewerkt en mijn best gedaan, maar het werkt niet.

Klopt het wel dat ik, als ik een VAVO opleiding ga doen nog studiefinanciering krijg met aanvullende beurs?
Ik zal vandaag eens met mijn ouders praten over de mogelijkheden.

Ik streef meer naar het idee om te gaan werken omdat dat, zoals The Realone het beschreef, wel goed klinkt. Alleen een Havo diploma halen in 1 jaar is natuurlijk ook geweldig.

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

RBH

Over die schulden; met een HBO heb je volgens mij nog altijd een wat hogere baangarantie dus heb je die schulden ook zo afgelost. Ik zou zeker nog een opleiding doen als ik jou was.

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:06

Seraphin

Meep?

Even een paar quotes onder elkaar gezet om te laten zien waar ik mijn uitspraken op baseer:
als het niet aan de motivatie problemen lag kon ik ook makkelijk VWO aan.
Het gevoel dat ik straks misschien wel tegen de 30 aan zit (ruim geschat) als ik klaar ben met studeren zit me ook heel erg dwars.
Van wat ik gehoord heb is zo'n toelatingstest niet al te moeilijk, en mijn wiskundige vaardigheden zijn wel goed, hetzelfde met de talen.
De MBO opleiding was inderdaad stukken leuker als de middelbare school, het euvel is alleen dat de leraren / lessen ronduit slecht waren, waardoor je nooit fatsoenlijke uitleg kreeg en projecten moeizaam verloopten
Tot zover je taalvaardigheid |:(

Ik zou me niet zo'n zorgen maken om "bijna 30". Als je op je 21ste met een HBO begint, ben je dus klaar op je 25ste (want vertraging doen we niet aan). Dat is een prima leeftijd om aan je eerste (HBO) baan te beginnen.

Net als enkele andere posters, denk ik wel dat je goed bij jezelf te rade moet gaan waarom de vorige opleidingen niet zijn gegaan zoals verwacht. Als je "makkelijk" VWO aan kan, dan zou je op iedere willekeure MBO met twee vingers in je neus topprestaties moeten kunnen leveren, onafhankelijk van de kwaliteit van de leraren en/of de organisatie van de opleiding. Immers; als je cognitief dermate goed onderlegd bent, dan pak je gewoon een boek / het internet, en kun je zelf de interpretatie naar het vak toe maken.

Sterker: het HBO verwacht juist veel van je eigen inbreng, motivatie en discipline. "de docent legt het niet goed uit" kan altijd voorkomen, maar kun je ook omdraaien in "ik ben niet in staat mijn vragen helder te verwoorden".

Wat dat betreft is het VAVO misschien wel een goede voorbereiding op het HBO (even aangenomen dat ze daar ook een beroep doen op je zelfstandigheid).

Ik heb zelf overigens ook de overstap gemaakt van full-time werken naar (weer) studeren. Bij was het: HBO, 2 jaar werk, WO.

Het voordeel van studeren nadat je al een fulltime baan hebt gehad (tenminste, dat gold voor mij), is dat je meer bent gewend aan lange dagen (van 10 tot 4 college is eitje als je van 8 tot 5 werk bent gewend). Ook helpt het je misschien om de discipline voor zelfstudie te vergroten. (als je werkt zul je af en toe ook saaiere dingen moeten doen, accepteer dat en doe het). Het aanpassen van je uitgavenpatroon is gewoon een kwestie van nu veel sparen (want dan wen je niet aan veel uitgeven). Ik neem voor het gemak even aan dat je nu nog thuis woont en dat je niet opeens een huis gaat kopen.

Nog even een korte side-step naar een andere poster:
Chris van der G schreef op woensdag 26 september 2012 @ 10:20:

Op het Sint Lucas Eindhoven hadden we docenten zonder leraren ervaring, die kwamen direct uit het vak.

Beetje gesjees en gestress allemaal dan.. En dat is gewoon gigantisch demotiverend
Bedoel je hiermee dat de docenten "uit het vak" slecht waren? In mijn ervaring waren de docenten uit het bedrijfsleven steevast de beste van de opleiding.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Verwijderd

Chris van der G schreef op woensdag 26 september 2012 @ 10:20:
Dat is zo nodig het probleem nog niet. Toen ik op het ROC zat kwam er een docent. Deed de deur open en peerde 'm weer gauw naar de docentenkamer. Dag in dag uit en die hadden we dan 18 uren de week.
We krijgen een mailtje met de opdracht en meer is het niet.

En niet alleen dat ze weg zijn. Als ze er wel zijn heb je er ook niks aan, als je je projecten wilt laten afvinken (wij werkten met een "Go / Nogo" systeem) waren ze meestal te druk met hun eigen dingetje bezig.

Nogmaals: jij denkt dat dat elders heel anders is? Ik hoor iemand die graag wil dat het zijn kant op geschoven wordt, maar er weinig mee kan als dat niet gebeurt. Laat me je uit de droom helpen; als jij niet zelf de handen uit de mouwen steekt, achter mensen aangaat en eigen verantwoordelijkheid neemt wordt het niets op het HBO of WO. Dan ga je gewoon aan het einde horen dat het niet goed genoeg is geweest en dan kan je wijzen naar iedereen en alles, maar dan eindig je met 'Bedankt voor de moeite', een studieschuld en geen papiertje. Nog erger, je hebt dan ook gewoon niets geleerd.

Ik zeg niet dat je geen HBO zou kunnen doen, maar jij denkt dat dingen op HBO beter zijn en het is juist eerder het tegenovergestelde. Als je het MBO niet gehaald hebt is dat een heel slecht voorteken voor het HBO. Dat gaat dan waarschijnlijk gewoon niet gebeuren.

• Ramon
[...]

Ik denk dat jij en ik een andere definitie hebben van chaos. "Meer uitzoeken, zelf achter dingen aan en meer eigen verantwoordelijkheid" noem ik geen chaos. Met chaos bedoel ik, 24 uur per week aan vakken ingepland, maar slechts leraren (in dienst!) voor 4 uur, (daardoor) geen duidelijkheid over welke opdrachten je moet doen of welke stof je moet leren. Dat soort dingen. Dus ook geen leraar die ergens in een lerarenkamertje zit waar je achteraan moet, maar gewoon géén leraar in dienst!

En ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar op mijn HBO heb ik dat gelukkig niet hoeven meemaken, dus nee ik ben het niet met je eens dat HBO óók chaos is.
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 00:41:
[...]

Nogmaals: jij denkt dat dat elders heel anders is? Ik hoor iemand die graag wil dat het zijn kant op geschoven wordt, maar er weinig mee kan als dat niet gebeurt. Laat me je uit de droom helpen; als jij niet zelf de handen uit de mouwen steekt, achter mensen aangaat en eigen verantwoordelijkheid neemt wordt het niets op het HBO of WO. Dan ga je gewoon aan het einde horen dat het niet goed genoeg is geweest en dan kan je wijzen naar iedereen en alles, maar dan eindig je met 'Bedankt voor de moeite', een studieschuld en geen papiertje. Nog erger, je hebt dan ook gewoon niets geleerd.

Ik zeg niet dat je geen HBO zou kunnen doen, maar jij denkt dat dingen op HBO beter zijn en het is juist eerder het tegenovergestelde. Als je het MBO niet gehaald hebt is dat een heel slecht voorteken voor het HBO. Dat gaat dan waarschijnlijk gewoon niet gebeuren.
Ook weer zo'n vreemde rant... wat heeft eigen verantwoordelijkheid nou te maken met lessen die uitvallen. Je gaat toch naar school om lessen te volgen? Als die dan niet worden aangeboden dan kan je wel zelf gaan knutselen maar je zal toch een opdracht o.i.d. moeten doen om ergens op beoordeeld te kunnen worden.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Maar als je het MBO gewoon goed afrondt, ondanks de chaos, dan is het HBO een eitje. HBO draait puur om projectmatig werken en zelfstandigheid. De vakspecifieke kennis is slechts bijzaak.

• Chris van der G

Chris van der G

Tailchakra

[b][message=38997662,noline]
Bedoel je hiermee dat de docenten "uit het vak" slecht waren? In mijn ervaring waren de docenten uit het bedrijfsleven steevast de beste van de opleiding.
Qua lesstof waren ze zeker niet slecht. Qua lesgeven helaas.
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 00:41:
[...]

Dat is het punt niet. Als ik een game programmeer en ik ga naar mijn klant wil ik ook niet dat ik 3 uur lang bij mijn klant moet wachten voordat hij uberhaupt bij mij kan komen.

Als de leraar zegt: "op donderdag 27 september is de deadline van dit project, ik wil dat je die dan komt laten zien zodat ik een GO kan geven" en dan vervolgens NERGENS te bekennen is die gehele dag.....
En als die er wel is heb je niks aan 'm want dan is ie "te druk bezig".

Hierdoor kan je toch net zo goed een thuisstudie doen?

Bij deze, studie is verneukt en MBO's zijn over het algemeen slechter dan HBO. Ik heb een half jaar met het fontys moeten werken en het was daar allemaal veauuuul beter geregeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Chris van der G op 27-09-2012 14:35 ]

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

RBH

Chris van der G schreef op donderdag 27 september 2012 @ 14:33:
Als de leraar zegt: "op donderdag 27 september is de deadline van dit project, ik wil dat je die dan komt laten zien zodat ik een GO kan geven" en dan vervolgens NERGENS te bekennen is die gehele dag.....
En als die er wel is heb je niks aan 'm want dan is ie "te druk bezig".

Dit heb ik ook een paar keer gehad @ HBO. MBO of HBO, je blijft altijd chaos en gezeik houden. Maar dat hoort er wel een beetje bij imho. Je leert er wel veel van, naast je studie zeg maar.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:27

Nitai

Live the life you love.

Heb je je al eens laten testen op een goede studiekeuze? Misschien dat dat wat duidelijkheid verschaft. Verder zou ik het VWO niet onderschatten, het niveau is toch wel anders dan een VMBO.

Tot slot wil ik je wel meegeven, dat je eigenlijk nooit klaar bent met studeren. Ook met een HBO/WO baan ben je altijd wel bezig met jezelf te ontwikkelen en dus ook te studeren in je eigen tijd.

Zelf houd ik van studeren! Ik ben momenteel een Master aan het afronden naast twee kleine kinderen (2 maanden en 3 jaar), druk sociaal leven en veeleisende fulltime baan. Op m'n wenslijst staan al twee opleidingen die ik hierna wil gaan doen (NLP en IT Auditing)....

Je bent 19, ongebonden zoals ik begrijp, en je hele studie carriere staat nog voor de deur! Maak je MBO af zou ik zeggen (heb je tenminste iets op zak, geeft misschien ook wat meer zekerheid) en dan een leuke HBO studie uitzoeken en fulltime studeren.

Ik denk nog vaak met plezier terug aan mijn studententijd, de opleiding, de mensen, het studentenleven op zich. :)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Tango_S
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 11:30
Beetje off topic, maar hoeveel afkortingen en soorten van hoger onderwijs hebben jullie wel niet in NL (ik ben Vlaming...)? In dit topic kom ik alleen al volgende tegen: VWO, VMBO, MBO, HBO, VAVO, WO, HAVO en MAVO...
Maakt de keuze precies niet makkelijker, want binnen ieder soort onderwijs zul je nog wel verschillende keuzerichtingen hebben?

Verwijderd

Ramon schreef op donderdag 27 september 2012 @ 08:11:
Ik denk dat jij en ik een andere definitie hebben van chaos. "Meer uitzoeken, zelf achter dingen aan en meer eigen verantwoordelijkheid" noem ik geen chaos. Met chaos bedoel ik, 24 uur per week aan vakken ingepland, maar slechts leraren (in dienst!) voor 4 uur, (daardoor) geen duidelijkheid over welke opdrachten je moet doen of welke stof je moet leren. Dat soort dingen. Dus ook geen leraar die ergens in een lerarenkamertje zit waar je achteraan moet, maar gewoon géén leraar in dienst!

En ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar op mijn HBO heb ik dat gelukkig niet hoeven meemaken, dus nee ik ben het niet met je eens dat HBO óók chaos is.
Dat is naast de eigen verantwoordelijkheid nemen precies wat ik bedoel. Dat gebeurt gewoon en dan moet je zelf gaan compenseren om het toch voor elkaar te krijgen. Bij ons is er nu praktisch gezien eigenlijk één dag in de week les/contacturen. Men experimenteert met 'het de leerlingen zelf in laten vullen', oftewel, niemand weet wanneer er wat gebeurt met de voorspelbare daaruit volgende chaos. Docenten die benadrukken dat er iedere week stipt om 9 uur begonnen gaat worden en dat er dan gewoon niemand is. Dat is nog naast het gewone werk van altijd achter mensen aan moeten en toch echt zelf aan de slag moeten.

Ik hoor soortgelijke verhalen bij vrienden en kennissen, al komt het in verschillende gradaties voor. Dus ja, ook HBO is chaos en juist denken dat het allemaal wel beter zal zijn omdat het eerder niet ging gaat waarschijnlijk betekenen dat je het simpelweg wéér niet gaan halen. Met wijzen met de vinger ga je het op het HBO niet redden, dat kan ik je met zekerheid zeggen.
Ook weer zo'n vreemde rant... wat heeft eigen verantwoordelijkheid nou te maken met lessen die uitvallen. Je gaat toch naar school om lessen te volgen? Als die dan niet worden aangeboden dan kan je wel zelf gaan knutselen maar je zal toch een opdracht o.i.d. moeten doen om ergens op beoordeeld te kunnen worden.
Nee, dat is ontzettend vanuit het MBO gedacht, dat je maar lessen krijgt en als je die volgt dat het dan wel goed komt. Zoals gezegd hebben wij effectief maar één dag echt contacturen/lesuren staan, maar je kan er de donder op zeggen dat je faliekant gaat falen als je denkt dat je er daarmee bent. De rest is zelf plannen, snappen hoe en wanneer je wat moet doen en daar dan ook voor zorgen. Dat is nu juist precies wat ik bedoel; je zult zelf aan de slag moeten en men is er hooguit om je een beetje bij te sturen. Als je verwacht dat je het wel te horen krijgt kan je beter thuisblijven.
Chris van der G schreef op donderdag 27 september 2012 @ 14:33:

Bij deze, studie is verneukt en MBO's zijn over het algemeen slechter dan HBO. Ik heb een half jaar met het fontys moeten werken en het was daar allemaal veauuuul beter geregeld.
HBO en WO *zijn* voor een groot deel thuis- danwel zelfstudie ;) Dat is nu net het punt dat hierboven steeds gemaakt wordt. Je moet dan ook niet gaan mekkeren als zo'n docent er niet is, want dat gebeurt gewoon. De vraag is hoe je dat gaat oplossen en hoe je je tijd gaat besteden; er zelf achteraan en blijven gaan tot het geregeld is. Dat is de enige manier om het te halen.

Ik vind het lief dat je de ervaring hebt de het HBO veul beter geregeld is, maar ik denk toch echt dat dat een droom is. Er wordt meer eigen inbreng en planning verwacht, je wordt minder bij de hand genomen en er wordt minder verteld wat je precies moet doen (maar je wordt er wel op afgerekend als het aan het eind niet in orde is).

Het heeft me **** drie jaar gekost om mijn naam goed in de administratie te krijgen. Nee, goed geregeld :p

Verwijderd

Tango_S schreef op donderdag 27 september 2012 @ 18:36:
Beetje off topic, maar hoeveel afkortingen en soorten van hoger onderwijs hebben jullie wel niet in NL (ik ben Vlaming...)? In dit topic kom ik alleen al volgende tegen: VWO, VMBO, MBO, HBO, VAVO, WO, HAVO en MAVO...
Maakt de keuze precies niet makkelijker, want binnen ieder soort onderwijs zul je nog wel verschillende keuzerichtingen hebben?
Het valt wel mee hoor, het is vooral dat een aantal termen door elkaar worden gebruikt. Sommige termen zijn om verticaal onderscheid tussen de opleidingen (eerst, daarna, tot slot) te maken en andere weer om horizontaal onderscheid (hoog of laag) te maken tussen de opleidingen.

Eerst heb je het basisonderwijs, oftewel de basisschool. Deze is in opzet voor iedereen gelijk, tenzij er speciaal onderwijs o.i.d. nodig is. Leeftijd ~4 tot 12.

VMBO (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs), HAVO (hoger algemeen voortgezet onderwijs) en VWO (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs) zijn de middelbare schoolvormen van laag naar hoog. Leeftijd ~12 tot 16-19 (hoe hoger hoe langer, meestal).

MBO (middelbaar beroepsonderwijs), HBO (hoger beroepsonderwijs - hogeschool) en WO (wetenschappelijk onderwijs - universiteit) zijn de vervolgen daarop, wederom in volgorde van laag naar hoog. Leeftijden lopen hier nogal uiteen.

VAVO is volwassenenonderwijs voor mensen die alsnog een diploma willen halen :)

• Ramon
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 20:46:
Nee, dat is ontzettend vanuit het MBO gedacht, dat je maar lessen krijgt en als je die volgt dat het dan wel goed komt. Zoals gezegd hebben wij effectief maar één dag echt contacturen/lesuren staan, maar je kan er de donder op zeggen dat je faliekant gaat falen als je denkt dat je er daarmee bent. De rest is zelf plannen, snappen hoe en wanneer je wat moet doen en daar dan ook voor zorgen. Dat is nu juist precies wat ik bedoel; je zult zelf aan de slag moeten en men is er hooguit om je een beetje bij te sturen. Als je verwacht dat je het wel te horen krijgt kan je beter thuisblijven.
Nice, noem je me ondertussen even lekker een MBO'er. Doe toch eens normaal man. Je gaat me niet vertellen dat op jouw school de leraren je geen opdracht geven. Hoe kom je er anders achter wat je aan het eind van het blok/jaar moet opleveren?

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 16:07

Spotter

Lichtnicht

Ramon schreef op donderdag 27 september 2012 @ 21:26:
[...]
Nice, noem je me ondertussen even lekker een MBO'er. Doe toch eens normaal man. Je gaat me niet vertellen dat op jouw school de leraren je geen opdracht geven. Hoe kom je er anders achter wat je aan het eind van het blok/jaar moet opleveren?
Bij mij was het zo dat we wel opdrachten kregen, maar dat die zo vaag omschreven waren dat je meerdere uitwerkingen kon doen. Je moest er dus eigen werk in steken om uit te vogelen wat precies de bedoeling was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris van der G

Chris van der G

Tailchakra

[b][message=39006151,noline]HBO en WO *zijn* voor een groot deel thuis- danwel zelfstudie ;) Dat is nu net het punt dat hierboven steeds gemaakt wordt. Je moet dan ook niet gaan mekkeren als zo'n docent er niet is, want dat gebeurt gewoon. De vraag is hoe je dat gaat oplossen en hoe je je tijd gaat besteden; er zelf achteraan en blijven gaan tot het geregeld is. Dat is de enige manier om het te halen.

Ik vind het lief dat je de ervaring hebt de het HBO veul beter geregeld is, maar ik denk toch echt dat dat een droom is. Er wordt meer eigen inbreng en planning verwacht, je wordt minder bij de hand genomen en er wordt minder verteld wat je precies moet doen (maar je wordt er wel op afgerekend als het aan het eind niet in orde is).

Het heeft me **** drie jaar gekost om mijn naam goed in de administratie te krijgen. Nee, goed geregeld :p
Bij deze sorry dan voor mijn gebrek aan lezen. Als dat voor het grootste deel thuis/zelfstudie is heb je dan ook minder schooluren en meer thuisuren? (met thuisstudie bedoelde ik dus eigenlijk een LOI-achtige studie). Want ik moest een anderhalf als wel niet twee klote uren reizen om vervolgens 6 tot 8 uur op school te zitten waarvan 2 uur wachten is, 2 uur nutteloze informatie over wat een leraar in zijn vorige leven heeft meegemaakt en 2 tot 4 uur zelfstandig project (dat laatste is dan nog niet zo'n ramp).

Niet alleen dat, maar wij kijken gauw een film per week op school (Waar de FUCK gaat dit over). Dan heb je Levensbeschouwing en dan ga je Sherlock Holmes kijken om te kijken hoe het er vroeger aan toe ging. Als je zo graag een studiefilm wilt laten zien kan je dan niet beter iets relevants laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]
Je hebt een of andere über vage opdracht, levert wat in en hoopt dat 't goed is, zo niet is de feedback als je pech hebt marginaal. (vage opdrachten en weinig feedback gaan vaak hand in hand).

Verder krijg je soms een vaag college en een klote boek waarna je het eigenlijk zelf wel uit moet zoeken.
(voorbeeld nu: een vak waar ik 4 uur college per week van heb, die gozer verteld in 4 uur (en in verschrikkelijk slecht Engels) net zo veel als ik in 30 minuten zou kunnen vertellen. Het boek is verder raadselachtig vaak omdat het vrijwel nergens ook maar een beetje concreet wordt. Het is enkel beschrijvend op een dusdanig abstract niveau dat het zeer slecht aan concrete opdrachten te koppelen is die je vervolgens wel moet inleveren.

Succes, voor de rest qua wanorde, begin dit college jaar liep m'n inschrijving spaak en stond ik opeens als m'n moeder ingeschreven 8)7 Nu, 1.5 maand later is het nog steeds niet allemaal gefixt.

Praten we overigens over een universiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kom je er anders achter wat je aan het eind van het blok/jaar moet opleveren?
Door vaak op je bek te gaan en zo te leren inschatten hoe men het blijkbaar wel wil hebben. Voor de rest verwijs ik je naar de verhalen hierboven :)

Ik heb nu bijvoorbeeld twee ontwerpopdrachten; verzin iets op basis van een zelfgekozen werkwoord en haal een product uit zijn context en geef er een nieuwe betekenis aan. Weinig specifiek en hoewel ze op het oog niet zo moeilijk lijken te zijn mag je er vanuit gaan dat 99,99% van de mensen hier niet eens in de buurt zou komen van wat de bedoeling is. Het onderzoek (want men vindt het onderzoek reuze belangrijk) dien je zelf in te zetten, op te zetten en door te lopen. Verdere omschrijvingen zijn er niet, die moet je zelf gaan uitzoeken, en feedback krijg je per week 5 minuten. Na 8 of 16 weken dien je een volwaardig project op niveau af te leveren (inclusief prototype) waar je op afgerekend wordt en waarbij de directe route niet gewaardeerd wordt. Succes!

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2012 06:49 ]

Pagina: 1