[ Gigabyte GA-Z77X-D3H ] American Megatrends boot screen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl0yd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-07 11:46

Fl0yd

Dovahkiin

Topicstarter
Goedenavond tweakers,

Ik heb afgelopen week mijn gamesysteem in elkaar gezet, gebaseerd op de BBG van september. Dit is het systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 86,70€ 86,70
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 179,90€ 179,90
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,-€ 14,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 87,30€ 87,30
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,90€ 26,90
1Gigabyte GV-N670OC-2GD€ 367,20€ 367,20
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 201,-€ 201,-
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 113,95€ 113,95
1Samsung 830 series 256GB€ 159,30€ 159,30
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 36,70€ 36,70
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 118,-€ 118,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.390,95

Nu ben ik mijn systeem naar wens aan het instellen/tweaken en dit verloopt allemaal prima. Echter krijg ik bij het opstarten van mijn systeem het American Megatrends boot scherm niet weg, dit zorgt voor zo'n 5 seconde extra opstarttijd, terwijl windows juist zo lekker snel van mn ssdtje opstart, dit schermp staat er langer dan dat windows doet over het booten.

In de bios kwam ik alleen de functie 'disable big splash screen' oid tegen, dit zorgt er alleen voor dat het gigabyte logo verdwijnt, maar het American Megatrends logo blijft. Ik ben alle bios opties na gegaan, zie ik toch iets over het hoofd?

Verder had ik nog een vraag over de temperatuur van mijn CPU, in de bios wordt een temperatuur van 40 graden gemeten, terwijl als ik de temperatuur in Windows met met RealTemp, ik per core ongeveer 32/33 graden meet. Ik lees op internet dat de bios niet altijd even accuraat is qua temperaturen meten, klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:14

Nemesizz

Untouchable

Je kunt de POST (Power On Self Test) redelijk snel laten verlopen door bepaalde BIOS instellingen te veranderen, maar uiteindelijk kom je op een punt dat het niet sneller wil. Ik vind 5 seconden nog vrij kort.

"Vroeger" toen POST tijden nog écht lang duurden kon je dingen wat tweaken, quick-power on self test, floppy seek disable, poorten die niet werden gebruikt uitschakelen, auto-detect HDD/CD uitzetten en handmatig invoeren, enz enz. Maar veel van die dingen word automatisch al gedaan.

Dat BIOS temperaturen niet accuraat zijn is onzin. Over het algemeen geeft je BIOS juist de meest accurate temperaturen en voltages. Echter, tijdens je BIOS/POST werken veel energie bespaar functies nog niet, en word je CPU ietsje warmer dan idle in Windows, dit is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl0yd

Fl0yd

Dovahkiin

Topicstarter
Hmm, ik heb onlangs bij een collega van me gezien, die ook een (ander type) gigabyte mobo heeft, dat zijn systeem ongeveer in 6/7 seconde bootte, ook vanaf ssd en met dezelfde processor als ik. Volgens mij had hij dat toch op 1 of andere manier kunnen verkorten. Ik zal het hem eens vragen binnenkort.

Je uitleg over de BIOS temperaturen klinkt logisch, dat is waarschijnlijk wat die mensen op fora etc bedoelde met 'niet accuraat'. Bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Fl0yd schreef op maandag 24 september 2012 @ 23:02:
Verder had ik nog een vraag over de temperatuur van mijn CPU, in de bios wordt een temperatuur van 40 graden gemeten, terwijl als ik de temperatuur in Windows met met RealTemp, ik per core ongeveer 32/33 graden meet. Ik lees op internet dat de bios niet altijd even accuraat is qua temperaturen meten, klopt dit?
Het betreft hier ook de temperatuur van de gehele processor en niet van de afzonderlijke cores (realtemp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-07 09:08
Ik weet niet of je Windows met UEFI (laten booten met geprepareerde Windows 7 of normale Windows 8 image/dvd) of via legacy (BIOS mode) geinstaleerd hebt, maar dit maakte op mijn ASUS bord (en laptop) een boel uit. Daarnaast zijn er vaak de standaardfuncties zoals "quick boot", de full-screen splashscreen die ik vaak uitzet omdat ie op sommige bordjes vertragend werkt, en de duur dat informatie getoond wordt kon ik op mijn bord ook naar 1 sec terug zetten (van 5 - dus weer 4 sec bootwinst). Welke van deze opties je Gigabyte bord precies heeft durf ik niet te zeggen, maar de UEFI boot is in ieder geval iets naar te kijken! Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kijk ook eens of je een eventuele (losse) RAID controllerchip niet kan uitschakelen. Dat scheelt vaak ook weer wat seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl0yd

Fl0yd

Dovahkiin

Topicstarter
Anoniem: 263284 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 06:32:
[...]

Het betreft hier ook de temperatuur van de gehele processor en niet van de afzonderlijke cores (realtemp).
Ah, vandaar dat er in de bios ook maar 1 temperatuur wordt weergegeven. Overigens zijn deze temperaturen normaal voor mijn processor in combinatie met pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 ?

@ de rest, bedankt voor de reacties, ben op mijn werk op het moment dus ik kan jullie adviezen/ideeën vanavond pas uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 06:30

MeNTaL_TO

The future is not set

(jarig!)
Dat BIOS scherm heb ik ook "last" van, die paar seconde verlies neem ik maar voor lief, ik denk dat die gewoon echt nodig zijn.
Vind het vervelender dat de VIA geluidschip zo ontiegelijk zacht is (+30DB op mijn mic en nog amper verstaanbaar en dat gescheiden koptelefoon en speakers gewoon niet werkt).

BTW Upgradekit van Alternate (gezien cpu. mobo en geheugen?)

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl0yd

Fl0yd

Dovahkiin

Topicstarter
MeNTaL_TO schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:55:

BTW Upgradekit van Alternate (gezien cpu. mobo en geheugen?)
Wat bedoel je? Dit is gewoon een nieuw systeem, samengesteld aan de hand van de BBG September, staat ook in de openeningspost.
Fl0yd schreef op maandag 24 september 2012 @ 23:35:
Hmm, ik heb onlangs bij een collega van me gezien, die ook een (ander type) gigabyte mobo heeft, dat zijn systeem ongeveer in 6/7 seconde bootte, ook vanaf ssd en met dezelfde processor als ik. Volgens mij had hij dat toch op 1 of andere manier kunnen verkorten. Ik zal het hem eens vragen binnenkort.

Je uitleg over de BIOS temperaturen klinkt logisch, dat is waarschijnlijk wat die mensen op fora etc bedoelde met 'niet accuraat'. Bedankt. :)
Hier moet ik toch even op terug komen, die 6 seconde waren dus na dat bootscherm, niet inclusief. Dus mijn collega had dat ook niet voor elkaar gekregen.

[ Voor 75% gewijzigd door Fl0yd op 25-09-2012 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 06:30

MeNTaL_TO

The future is not set

(jarig!)
Fl0yd schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 12:05:
[...]

Wat bedoel je? Dit is gewoon een nieuw systeem, samengesteld aan de hand van de BBG September, staat ook in de openeningspost.

[...]
Is een bundel van Alternate (http://www.alternate.nl/h...8GB/1007803/?tk=7&lk=4850).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl0yd

Fl0yd

Dovahkiin

Topicstarter
eBait schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 10:05:
Ik weet niet of je Windows met UEFI (laten booten met geprepareerde Windows 7 of normale Windows 8 image/dvd) of via legacy (BIOS mode) geinstaleerd hebt, maar dit maakte op mijn ASUS bord (en laptop) een boel uit. Daarnaast zijn er vaak de standaardfuncties zoals "quick boot", de full-screen splashscreen die ik vaak uitzet omdat ie op sommige bordjes vertragend werkt, en de duur dat informatie getoond wordt kon ik op mijn bord ook naar 1 sec terug zetten (van 5 - dus weer 4 sec bootwinst). Welke van deze opties je Gigabyte bord precies heeft durf ik niet te zeggen, maar de UEFI boot is in ieder geval iets naar te kijken! Succes!
Ik heb windows 8 via USB geinstallleerd. Ik moet zeggen dat ik niet precies weet wat UEFI precies is, even wat over gelezen maar het is zeg maar standaard BIOS vervangende software? Zal dit een stuk sneller zijn volgens jou?

Over die basis functies;
-er is geen quik boot funtie te vinden in mijn BIOS
-full-screen splash is uitgeschakeld
-ik kan verder geen timers oid instellen
Admiral Freebee schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 10:31:
Kijk ook eens of je een eventuele (losse) RAID controllerchip niet kan uitschakelen. Dat scheelt vaak ook weer wat seconden.
Wat bedoel je met een losse raid controllerchip? ik kan kiezen uit verschillende 3 Sata mode opties (waaronder RAID) maar die staat gewoon op AHCI.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wel, vele moederborden hebben nog een aparte controller (van het merk Jmicron, rebranded naar Gigabyte, ...) voor S-ATA schijven. Deze controller is fysiek een andere chip dan de controller die in je chipset ingebakken zit. Vaak heeft deze losse controller nog een soort van eigen BIOS, wat voor vertraging zorgt. Je kan hem echter gerust uitschakelen in het BIOS als je hem niet nodig hebt. Meestal staat hij ergens onder het kopje peripheral devices oid.
Pagina: 1