Eindwerk: Management van Mobile Devices

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User_BELGIUM
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-08-2021
Waarschijnlijk hebben enkelen onder jullie het de laatste tijd in jullie bedrijf al vaak horen waaien over een onderwerp genaamd 'BYOD' ofte Bring Your Own Device. Externen brengen hun eigen laptops mee, je baas of iemand van je collega's loopt rond met zijn touchpad, smartphone.. en ze willen maar 1 ding: Verbinden naar je beveiligde bedrijfsnetwerk. Daardoor zijn er recentelijk toch steeds meer vragen hun kop komen boven steken, waarvan enkele: Hoe ga je daar mee om? hoe hou je die wildgroei in de hand? en vooral: wat is al dan niet mogelijk?

Gesteund door mijn werkgever (Vlaamse Overheid) die er zelf een proof-of-concept rond wil, maak ik mijn eindwerk over:
'Management van Mobile Devices'

Volgens mijn prof en collega's is dit een onderwerp/technologie dat nog in zijn kinderschoenen staat en waar nog niet zo veel mensen van op de hoogte zijn.

Toch vraag ik:
Zijn hier mensen die zich hieromtrent reeds het hoofd gebroken hebben? Die mij nuttige info - links - hints kunnen meegeven? Ooit al, mss in functie van hun eigen werk, reeds een concept hebben opgezet of onderzocht hebben en zin hebben om hun bevindingen te delen? Of die, iets algemener, een richting kunnen geven?

Moest het hier enkele mensen interreseren over hoe dit afloopt kan ik jullie ook op de hoogte houden en/of dit topic ter gepaster tijd van een update voorzien

(ik hoop dat ik dit in het juiste gedeelte van het forum post, anders mag je me er wel op wijzen waar het moet staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat heb je zelf al opgezocht? Dit om te voorkomen dat andere mensen je werk gaan doen. Begin hier ook eens: BYOD - Bring Your Own Device :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User_BELGIUM
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-08-2021
Ik heb pas deze avond goedkeuring gekregen voor het eindwerk en heb er dus nog niets over opgezocht.
Ik had ook nog niet meteen een idee waar ik ergens zou moeten zoeken dus dacht ik om ff op fora een topic erover aan te maken om me alvast een kickstart te geven.
Het is inderdaad niet de bedoeling dat andere mensen mijn werk doen.
Om misverstanden te voorkomen:De bedoeling was: 'mocht je iets weten, tell me', niet 'zoek voor me op'.

thx voor de link gambieter, ik zal het topic doornemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ga ook vooral even op sites als Computable en CRN kijken. Zoek op BYOD. Ik weet dat er op Computable een aantal interessante artikelen staan - maar ook niet echt meer dan dat.
Jij zult een hoop zoekwerk aan de dag moeten leggen denk ik, en ook niet bang moeten zijn om met een paar gefundeerde meningen te komen in je eindwerk. Verwacht niet dat je een eindoplossing kunt voorschotelen - daarvoor zijn de meeste bedrijfsomgevingen te complex en te verschillend.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een tijdje geleden had iedereen bij Cisco een mooie zwarte ThinkPad als laptop en het IT beleid was er vrij strikt. Men deed op een gegeven moment een scan en men kwam er achter dat er 1648 MacBooks op het interne netwerk bevonden. IT Support vond dat natuurlijk niets en hun antwoord was: Geen support. Bij problemen zoek je het zelf maar uit. Binnen korte tijd verschenen er allerlei interne wiki's om problemen op te lossen.

Nu werkt dit omdat Cisco tech-savy medewerkers heeft. Zijn mensen in een organisatie minder tech-savy, dan kan je beter een select aantal end-devices selecteren die ondersteund zijn door IT support. Voor overige end-devices geldt dan: zoek het maar uit.

Content is overigens ook belangrijk. Zo ken ik voorbeelden van scholen waar men iPads gingen gebruiken, waardoor ze geen boeken meer nodig hadden. Prachtig natuurlijk, maar uitgevers willen ook graag geld zien voor hun online lesmethodes en dit moet je wel meenemen in het beschikbare budget.

Mijn 4 jarige nichtje kan zelf via Skype bellen met haar Oma, omdat een iPad met touch-interface zo gebruiksvriendelijk is. Na mij groeit een hele generatie op die de wereld zonder internet niet kent. Ze zijn gewend om altijd "connected" te zijn en bij voorkeur met hun eigen apparaat. Willen organisatie in de toekomst dit nieuwe talent voor hun bedrijf werven, dan is BYOD beleid een belangrijk punt waarop jonge mensen hun toekomstige werkgever selecteren. Hier hobbelen we achter deze trend aan, maar in Silicon Vallei zijn ze daar al wat verder in. Nu ligt het ook aan welke sector het bedrijf zich in bevindt. Zo zijn bij een bank mensen gewend aan een strenger ICT beleid.

Applicaties kan je ook beschikbaar stellen op end-devices via Citrix of een VDI omgeving. Het ligt er aan in hoeverre men al gebruikt maakt van web-enabled applicaties, zoals Sharepoint, of iets als Salesforce.com

Binnenkort organiseert Cisco een tweetal webinars rond hun Cisco Validated Design voor BYOD. Dit zijn netwerk ontwerpen die uitgebreid in een lab getest en gevalideerd zijn en geschikt zijn voor echt grote netwerken. Deze CVD zal denk ik redelijk gebouwd zijn rond hun ISE oplossing en in mindere mate rond de Anyconnect SSL VPN client.

Cisco probeert het netwerk (en hun video / collaboration software) geschikt te maken voor zoveel mogelijk verschillende typen end-devices. Voor het beheer van mobile apparaten zelf zijn er andere mogelijkheden. Zo kan je in Exchange een remote wipe doen van het mobile apparaat. Software fabrikanten als MobileIron gaan hier weer veel verder in, in wat je wel en niet kan op een mobile apparaat. ( Zoek even op MDM software. ) Citrix benadert BYOD via remote desktop / application en VMware doet weer meer met VDI en cloud omgevingen / IaaS. Zo heeft iedere fabrikant zijn eigen kijk op BYOD.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~