Stille krachtige multimedia PC

Pagina: 1
Acties:

• Flumer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-05 13:47
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met het samenstellen van een pc waarmee ik de komende tijd vooruit kan. Hieronder mijn eisen:
  • Snel opstarten
  • Van Usenet downloaden, decoderen en un-rarren tegelijkertijd (en het liefst dan nog steeds normaal gebruik vd pc kunnen maken)
  • Up to date voor de komende tijd: ik wil graag 5-6 jaar met mijn computer kunnen volhouden (evt een kleine upgrade later)
  • Moeiteloos 1080p afspelen en tegelijk de computer gebruiken
  • Zo stil mogelijk
  • Energie zuinig
  • Een paar onderdelen krijg ik voor mijn verjaardag, daarom is het lastig om een budget te bedenken. Ik denk dat het budget ergens rond 600 euro ligt.
  • Mogelijkheid om dmv upgrades alsnog een gamesysteem te maken (als ik weer geld/tijd heb ;))
Ik wil graag mijn huidige HDD's meenemen naar mijn volgende pc en deze samen in Raid zetten zodat het één snelle schijf wordt. Ik heb onderstaande selectie gemaakt. Hierin ontbreekt iig nog een voedig, op dit vlak heb ik echt advies nodig.

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define R4 Titanium Grey€ 87,30€ 87,30
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 200,-€ 200,-
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 63,45€ 63,45
1Samsung 830 series 128GB€ 88,10€ 88,10
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 37,45€ 37,45
1MSI Z77A-GD65€ 153,-€ 153,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 629,30

ps: ik zie nu dat ik het geheugen ook vergeten ben (haha, ja ironie). Dit zal ik morgen toevoegen aan mijn post.

Edit 25-09-2012: Geheugen en voeding toegevoegd

[ Voor 16% gewijzigd door Flumer op 25-09-2012 21:54 ]

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-05 08:26
Flumer schreef op maandag 24 september 2012 @ 22:49:
  • Snel opstarten
  • Van Usenet downloaden, decoderen en un-rarren tegelijkertijd (en het liefst dan nog steeds normaal gebruik vd pc kunnen maken)
Ik wil graag mijn huidige HDD's meenemen naar mijn volgende pc en deze samen in Raid zetten zodat het één snelle schijf wordt. Ik heb onderstaande selectie gemaakt. Hierin ontbreekt iig nog een voedig, op dit vlak heb ik echt advies nodig.
Snel opstarten = SSD ;)
Van usenet downloaden, rarren en parren betekend meerdere harde schijven die maar 1 taak hebben. In dit geval heb jij een downloadschijf en een uitpakschijf (niet degene waar andere bestanden op staat) en vervolgens de verplaatsing naar de rest van de files (om stotteringen te voorkomen!).

Al met al een dure pc met zo'n ssd en 3 harde schijven ;)

Het beste is om het rarren en parren 's nachts te doen of op tijden dat de pc idle is. De harde schijf is het traagste onderdeel.

• Black Tern
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-02 11:52
Als het hierbij blijft, dus geen grafische kaart en hooguit nog een hdd kan je volstaan met 400 Watt voeding.
Bijvoorbeeld de Be quiet! Straightpower E8 400W voor €50, is goed zuinig ;)
Je kast is een dure als ik naar je budget van 600 kijk, maar goed, het oog wil ook wat!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Ga je overclocken? Kan je ook vertellen waarom je die onderdelen hebt gekozen??

Zie ook het nut niet van een mobo van 150€ in een basic multimedia PC...
Neem een B75 bord of een H77 als je niet gaat overclocken. Beide tussen de 70-80€.

Zelfde voor de case, als je niet eens een GPU koopt dan zou ik een kleine compacte case kopen en die hoeft ook geen 90€ te kosten om stil te zijn...

Kijk eens naar de Best Buy Guides hier op tweakers. Dan weet je ineens welke onderdelen je nodig hebt en welke goed zijn.

Als je al een SSD gebruikt dan hoef je niet persé 2 HDDs in raid te draaien. Koop dan beter 1 SSD + 1 grotere HDD, dan heb je veel meer opslag voor je geld.

• Black Tern
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-02 11:52
Inderdaad, het MSI Z77A G45 bord kost 50 minder, heeft 2 x sata 600 + 4 x sata 300 ipv 4x300 en 4x600 bij de GD65. Verbruikt iets meer energie, verder geen verschillen behalve voor als je wilt overklokken.

• Flumer
Bedankt voor de reacties.
Ga je overclocken? Kan je ook vertellen waarom je die onderdelen hebt gekozen??
Ik ben niet van plan om te overclocken, toch zou ik het jammer vinden als ik me over 3 jaar bedenk dat ik de mogelijkheid niet meer heb. Ik heb mijn keuzes gemaakt op basis van reviews en BBG's. Waarbij ik voornamelijk zoveel mogelijk bang for buck krijg (maarja, dat wil iedereen).
Zelfde voor de case, als je niet eens een GPU koopt dan zou ik een kleine compacte case kopen en die hoeft ook geen 90€ te kosten om stil te zijn...
De behuizing krijg ik cadeau ( :D ) en hierbij heb ik een keuze gemaakt op basis van looks en stilte. Ik vind het lastig om me hier verder op te oriënteren, deze kast vond ik erg mooi en is stil dus vandaar de keuze.
Als je al een SSD gebruikt dan hoef je niet persé 2 HDDs in raid te draaien. Koop dan beter 1 SSD + 1 grotere HDD, dan heb je veel meer opslag voor je geld.
De twee HDD's zitten al in mijn huidige systeem en die wil ik meenemen. De SSD zal ik aanschaffen om lekker snel op te kunnen starten. Hoe de HDD's in mijn nieuw pc eruit komen te zien zal ik later bepalen.

Ik heb mijn oorspronkelijke post geupdate en mijn oude HDD's ter verduidelijking uit de wishlist gehaald.

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:15
eventueel een stillere processorkoeler erbij. Kost een paar tientjes, maar sommige mensen storen zich enorm aan de stock koeler :P

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Mijn tip: download op de SSD, die ook de decode doet, uitpakken naar harddisk A. Rarren en parren ook op disk A, waar je de dat die gerarred en parred moet worden op harddisk B hebt staan. Zoiets.

Volgens mij ga je geen Cf/sli draaien en dan is dat mobo wel overbodige luxe.
pricewatch: MSI Z77A-G45
Deze kan ook aardig opklokken, zelfs Cf draaien.

je oude meuk kan je ook in een aparte list zetten en erbij plaatsen, dan is voor ons ook het plaatje completer ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Madrox op 25-09-2012 23:19 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Flumer
Het valt me op dat er vooral vraagtekens gezet worden bij de keuze in het mobo, daarom heb ik me er nog eens verder in verdiept. Toch kom ik tot de conclusie dat dit een geschikt mobo voor mij is en wel om de volgende redenen:
  • Veel plaats voor opslag (ik ben een verzamelaar en als mijn schijf vol is koop ik liever een nieuwe dan dat ik ga verwijderen xD)
  • Laag energieverbruik
  • Hoge waarderingen in de reviews
Daar komt bij dat het mobo in mijn budget past. Zie ik op dat vlak misschien iets over het hoofd, aka kan ik mijn geld beter besteden door een goedkoper mobo te kopen?

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-04 13:18
Madrox schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 23:14:
Mijn tip: download op de SSD, die ook de decode doet, uitpakken naar harddisk A. Rarren en parren ook op disk A, waar je de dat die gerarred en parred moet worden op harddisk B hebt staan. Zoiets.

Volgens mij ga je geen Cf/sli draaien en dan is dat mobo wel overbodige luxe.
pricewatch: MSI Z77A-G45
Deze kan ook aardig opklokken, zelfs Cf draaien.

je oude meuk kan je ook in een aparte list zetten en erbij plaatsen, dan is voor ons ook het plaatje completer ;)
Vooral doen ja, op je SSD downloaden... :+
Het aantal schrijfacties dat daardoor gedaan wordt, is funest voor de levensduur van je SSD.
Nóóit doen dus!!

Gewoon 1 HDD voor downloads nemen (niet al te groot, nergens voor nodig) en een grote HDD om naartoe uit te pakken. Met een beetje newsreader kun je pas laten parren en unrarren als de downloads compleet zijn, dat beperkt ook de simultane schrijf- en leesacties op je downloadschijf. En anders manage je dat zelf.
Je ontkomt er nl niet aan om je downloadschijf als unrar-schijf te gebruiken of je moet een onnodige kopieer-actie er tussen willen voegen, wat wederom niet bevorderlijk is tijdens downloaden en nog steeds handmatig geactiveerd moet worden.
Flumer schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 21:45:
[...]
Ik ben niet van plan om te overclocken, toch zou ik het jammer vinden als ik me over 3 jaar bedenk dat ik de mogelijkheid niet meer heb. Ik heb mijn keuzes gemaakt op basis van reviews en BBG's. Waarbij ik voornamelijk zoveel mogelijk bang for buck krijg (maarja, dat wil iedereen).
De kans dat je over 3 jaar gaat OC'en is miniem. Spaar liever je centen, neem een i5-3450 en een goedkoper H77 of Z77 mobo en gebruik dat geld over 3 jaar voor een leuke upgrade.
Sowieso is een 3450 ook enigszins overclockbaar.
OC'en vernaggelt echter meteen je insteek van laag energieverbruik en stilte, met een geringe performance winst, waarin voor jouw toepassing echt geen winst te halen zit. Rarren en parren wordt begrensd door de snelheid van je HDD's, je CPU is per definitie al te sterk.

Zie mijn inventaris, neem een andere behuizing evt. en denk eens na over een HDD power controller. Die heb ik er ook in zitten. Heb je toch de nodige controle over de toegang tot je data.

[ Voor 51% gewijzigd door Danny the dog op 26-09-2012 22:50 ]

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Pagina: 1