Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257048

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs een nieuwe pc inelkaar gezet met als basis de Tweakers Best Buy Guide: editie september 2012. alleen bepaalde temperaturen zijn naar mijn idee hoog. Dit baart me zorgen.

Edit: kamerTemps aangepast want mijn kamertemp meter was fout, heb een nieuwe gekocht en de temps waren 5 graden lager!

Temperaturen na Unreal Tournament 3 25 minuten te hebben gespeeld. Met kamertemp van 16C
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YFfNL.jpg

Temperaturen Na Unreal Tournament 3 20 minuten gespeeld met kamertemp van 21C (Dit is normaal niet zo hoor, de centrale verwarming sensor werkte niet goed. :P )
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cLl4a.png

Het gaat om 2 sensors. In HWmonitor worden ze TMPIN0 EN TMPIN2 genoemd.
In de bios is de systeem temperatuur gelijk aan TMPIN2. Na onderzoek op internet denk ik dat TMPIN2 de northbridge is. (Intel H61 chipset)

Maar van welke sensor is TMPIN0? Bij AIDA64 geeft het aan dat het de cpu is. Maar dat lijkt niet te kloppen aangezien de temp daarvan veel hoger is dan de cpu (CPU-cores-CPU-package)
en in de bios staat de cpu temp gelijk aan CPU-cores en CPU-package zoals dat in aida64 en HWmonitor staat.

En als ik de cpu ga stressen gaat TMPIN0 (Of CPU zoals AIDA64 aangeeft) niet omhoog.
Ga ik echter de grafische kaart stressen dan gaat TMPIN0 wel omhoog. Trouwens gaat TMPIN2 (Northbridge) ook omhoog, dat komt waarschijnlijk omdat de grafische kaart vlakbij de northbridge ligt.

Is 70 graden voor de northbridge niet te hoog?
Ik heb de Maximum Case Temperature gevonden voor de Intel H61 Chipset: 111 Celsius.
Link:
Maar wat is Maximum Case Temperature? Heeft het iets met Tcase te maken?
En ik heb de TCase Tjmax voor de Z68 chipset gevonden. The TCase for the set is 104°C and the Tjmax is 108°C. Link
Voorzover ik kan vinden zijn de H61 en Z68 Gelijk aan productie procede: 65 nm en Max TDP: 6.1 W
Zal dit ook zo zijn met Tcase en Tjmax?
Link:

En wat is TMPIN0 in HWmonitor nou precies voor een sensor?
De bios geeft maar 2 temps weer: De cpu en de systeem temp (northbridge?)

Mijn systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 60,80€ 60,80
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 69,03€ 69,03
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,70€ 15,70
1Fractal Design Core 1000€ 29,75€ 29,75
1Antec VP350P€ 34,19€ 34,19
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 33,05€ 33,05
1Asus EAH4850/HTDI/1G€ 0,-€ 0,-
1MSI H61MA-E35 (B3)€ 50,70€ 50,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 293,22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ga eens met je vinger (voorzichtig) aan het koelblok van de chipset voelen. Als hij echt gloeiend heet aanvoelt, dan zouden de temperaturen die je meet nog eens in de buurt van de waarheid kunnen komen. Echter worden niet alle sensoren even nauwkeurig uitgelezen, dus probeer ook eens andere software (Speedfan, tooltje van MSI, BIOS). Soms lukt het niet om een goede uitlezing te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:25

NoFearCreations

3DPrint the world!

OpenHardwareMonitor, gebruik ik al jaren, en in 99,9% kloppen de waardes ook.

---RAWE CEEK!!!---

• Demrock
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-07-2019
Hey Snowcake ik zit met een gelijkwaardig probleem.

Temp1 geeft idle 70 celcius aan en in load 100+celcius.
Ik heb voorzichtig met mijn vingers gevoeld op de heatsink en idd die is echt gloeiend heet.
Heb er maar een fan overheen gelegt om de temp iets naar beneden te krijgen.
65 celcius idle en 74 in load.

Mijn systeem I7-920 - 6 gig ram - Asus 4850

Zou graag net als snowflake willen weten of dit het einde van mijn mobo is of dat een nieuwe heatsink / koelpasta een oplossing kan zijn.
Heb trouwens wel nieuwe pasta onder die heatsink gedaan en geen verandering kunnen krijgen in de temp1.

Topicstarter
Ik heb Unreal Tournament 3 gespeeld voor ongeveer 10 minuten om te kijken of de chipset ook heet zou aanvoelen. De temperaturen gaan omhoog. Dus ik doe zijpaneel(met daarop een casefan) van de pc eraf om vervolgens aan de chipset te voelen. De chipset voelt niet heel heet aan, welke TMPIN2 zou moeten zijn op 95 graden celsius...

Maar doordat de fan op de zijpaneel geen kans meer krijgt om de lucht weg te zuigen schieten de temperaturen nog verder omhoog, zoals je hieronder kunt zien. TMPIN0 schiet naar 120 Celsius en vervolgens clockt mijn processor terug van 3ghz naar 1600 mhz waarbij ook de cpu vcore daalt van 1.68 naar 0,952. Ter info: Ik heb alle energiebesparende opties uitgeschakeld in de bios.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6pDjG.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UHQXy.png

Het terugclocken heeft in iedergeval niks te maken met TMPIN2 (in bios genoemd als: system temperature, zelf denk ik chipset) omdat ik vaker die temperaturen heb gehad op TMPIN2 en de processor niet terugclockte. Ik heb TMPIN0 weleens op 100 Celsius gehad en toen clockte hij ook niet terug. Bij hogere temperaturen dan 100 Celsius bij TMPIN0 wel. Zoals nu ook het geval is.

Maar waarom clockt hij terug als TMPIN0 zo hoog is, en Wat is TMPIN0 nou??
De cpu-cores en cpu-package en intel PCH zitten allemaal onder de 60 Graden celsius.
Wat nog raarder is dat de temperatuur voor TMPIN0 niet in de bios vermeld staat en ook niet in MSI Controlcenter voor windows.De bios en MSI controlcenter geven maar twee temperaturen aan: CPU-temp en System-temp welke TMPIN2 is. En TMPIN0 Stijgt alleen maar extreem als mijn externe grafische kaart flink gebruikt word. Bij cpu stress-tests stijgt het helemaal niet. Dus waarom is TMPIN0 nou gelinkt is met de processor???

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gebruik je al de laatste BIOS versie? Zijn er verder nog onderdelen die heet aanvoelen? Bvb het stroomcircuit rond de CPU?

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op woensdag 26 september 2012 @ 14:11:
Gebruik je al de laatste BIOS versie? Zijn er verder nog onderdelen die heet aanvoelen? Bvb het stroomcircuit rond de CPU?
Ik gebruik de laatst ¨geschikte versie¨ van het bios. Er zijn nog 2 nieuwere, maar die raden ze alleen maar aan als je een ivy bridge cpu hebt. Ik heb gevoeld, en niks voelt heet.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 257048 op 26-09-2012 16:41 ]

Anoniem: 476014

Heb je koelpasta gebruikt tussen de cpu heatsink en de processor?
als je dit niet doet heb je idd veel kans dat je cpu doorbrand of in jouw geval zeer hoge temperaturen.

En het CPU clocked waars terug in extra beveiliging om te proberen de temperatuur niet hoger te laten oplopen, maar k vind het alsnog raar dat je pc nog loopt, mijn pc valt al uit bij 65 C.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 476014 op 27-09-2012 18:30 ]

Topicstarter
Anoniem: 476014 schreef op donderdag 27 september 2012 @ 18:29:
Heb je koelpasta gebruikt tussen de cpu heatsink en de processor?
als je dit niet doet heb je idd veel kans dat je cpu doorbrand of in jouw geval zeer hoge temperaturen.

En het CPU clocked waars terug in extra beveiliging om te proberen de temperatuur niet hoger te laten oplopen, maar k vind het alsnog raar dat je pc nog loopt, mijn pc valt al uit bij 65 C.
Ik heb de standaard koelpasta gebruikt die bij de stock cooler geleverd werd.
De CPU heeft normale temperaturen. Beneden de 60C onder flinke load. In mijn bios is de cpu temp gelijk aan cpu temp in HWmonitor. Dus dat zou goed moeten zitten.

Het gaat mij vooral om TMPIN0. Het rare is dat als deze temp boven de 100C komt, dat mijn cpu terugclockt naar 1600mhz inplaats van 3ghz. TMPIN0 is niet vermeld in de bios, wat overigens raar is.

De temp van TMPIN0 stijgt alleen maar als ik mijn grafische kaart behoorlijk belast. Daarintegen stijgt de temp van TMPIN0 niet als ik mijn CPU flink ga stressen met bv IntelBurnTest. Heel raar...

Anoniem: 476014

Anoniem: 257048 schreef op donderdag 27 september 2012 @ 20:53:
[...]

Ik heb de standaard koelpasta gebruikt die bij de stock cooler geleverd werd.
De CPU heeft normale temperaturen. Beneden de 60C onder flinke load. In mijn bios is de cpu temp gelijk aan cpu temp in HWmonitor. Dus dat zou goed moeten zitten.

Het gaat mij vooral om TMPIN0. Het rare is dat als deze temp boven de 100C komt, dat mijn cpu terugclockt naar 1600mhz inplaats van 3ghz. TMPIN0 is niet vermeld in de bios, wat overigens raar is.

De temp van TMPIN0 stijgt alleen maar als ik mijn grafische kaart behoorlijk belast. Daarintegen stijgt de temp van TMPIN0 niet als ik mijn CPU flink ga stressen met bv IntelBurnTest. Heel raar...
is die temperatuur dan niet gwn van je videokaart?? lijkt me dan vrij logisch.
ik heb zelf ook een passief gekoelde videokaart, die word ook flink heet als k em ook maar n klein beetje gebruik, maar dat ie mijn cpu onderklokt, dat niet. heb ff op google gekeken, kon niet echt iets vinden van videokaart die cpu underclocked.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 476014 op 27-09-2012 21:26 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik lees dat je de zijfan als outtake gemonteerd hebt maar dat heeft geen zin en verstoort alleen maar je airflow in de kast. Als ik jou was zou ik in elk geval al eens die zijfan omdraaien en als intake zetten zodat je chipset en videokaart frisse lucht aangevoerd krijgt.

Voor de rest ook eens je hele airflow in de kast gaan bekijken en altijd de voorste fans, zijfan en eventueel bodemfan als intake, en de rest van je fans, achterste fan en topfans als outtake. Vervolgens dan ook eens een beetje gaan spelen met het aantal rpm van je fans wat ook al veel kan helpen.

Topicstarter
Roel1966 schreef op donderdag 27 september 2012 @ 21:38:
Ik lees dat je de zijfan als outtake gemonteerd hebt maar dat heeft geen zin en verstoort alleen maar je airflow in de kast. Als ik jou was zou ik in elk geval al eens die zijfan omdraaien en als intake zetten zodat je chipset en videokaart frisse lucht aangevoerd krijgt.

Voor de rest ook eens je hele airflow in de kast gaan bekijken en altijd de voorste fans en eventueel bodemfan als intake, en de rest van je fans, zijfan, achterste fan en topfans als outtake. Vervolgens dan ook eens een beetje gaan spelen met het aantal rpm van je fans wat ook al veel kan helpen.
Ik had dat al gedaan. :) alleen toen werden de temps nog hoger!

Maar ik snap je niet helemaal, in de eerste alinia zeg je dat ik de zijfan als intake moet gaan zetten en vervolgens zeg je in de 2de alinia dat ik de zijfan als outtake moet gaan inzetten. :?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Anoniem: 257048 schreef op donderdag 27 september 2012 @ 22:18:
Ik had dat al gedaan. :) alleen toen werden de temps nog hoger!

Maar ik snap je niet helemaal, in de eerste alinia zeg je dat ik de zijfan als intake moet gaan zetten en vervolgens zeg je in de 2de alinia dat ik de zijfan als outtake moet gaan inzetten. :?
Schrijffoutje idd, zijfan moet daar dus niet bij.

Vreemd dan want normaal gesproken moeten de temperaturen dan toch wel omlaag gaan, maar het is vaag welke sensoren dat dan zijn. Je zou misschien beter eens met Aida64 kunnen gaan kijken want die is toch wel wat sicuurder qua uitlezing van sensoren.

Topicstarter
Roel1966 schreef op donderdag 27 september 2012 @ 22:33:
[...]

Schrijffoutje idd, zijfan moet daar dus niet bij.

Vreemd dan want normaal gesproken moeten de temperaturen dan toch wel omlaag gaan, maar het is vaag welke sensoren dat dan zijn. Je zou misschien beter eens met Aida64 kunnen gaan kijken want die is toch wel wat sicuurder qua uitlezing van sensoren.
Ik heb Aida64 ook op mijn systeem staan en die geeft exact dezelfde temperaturen aan als HWmonitor en HWinfo.

Mischien komt het doordat ik maar 1 systeemfan heb in mijn computer, als ik lucht naar binnen blaast moet het er ook weer uit gaan, maar dat gaat moeilijk als er geen fan is die dat doet.

Maar ik ga fans bestellen zodat ik in totaal 3 fans heb. Eentje voor die de lucht inzuigt en eentje achter die de lucht eruitblaast. Hoe ik de zijfan ga monteren weet ik nog niet.

Ik heb gelezen dat er meer lucht moet worden uitgeblaast dan er in komt omdat anders zich warme lucht gaat ophopen, dus dan kan ik beter maar de zijfan als outtake doen.
Want als ik de zijfan als intake doe, dan komt al het warme lucht van de GFX langs de sensors waardoor die nog warmer worden. (Is althans mijn ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn 3 nieuwe casefans zijn binnen! Ik gebruikte al 1, maar die gaat weg. Want deze nieuwe zijn beter.
Maar zelfs met 3 casefans word de temperatuur van TMPIN0 te hoog, boven de 108C waardoor mijn cpu terugclockt.

Ik heb al met msi-support contact gehad en zij zeiden dat het meestal een sensor vlakbij de fintek chip is. En inderdaad als ik er een koeler vlak! voor zet dan daalt de temp een paar graden. Hij zit trouwens onder de pcie slot, onder de grafische kaart dus. Dat verklaard dus waarom die temp zo stijgt zodra ik mijn grafische kaart stress, in tegenstelling tot als ik mijn cpu stress dan stijgt ie niet. maar als ie stijgt boven de 104c dan downclockt ie mijn cpu. Maar goed, zelfs met 3 casefans blijft TMPIN0/T1/Temp1 stijgen tot 116C waardoor mijn cpu terugclockt.
Dit gebeurt overigens sowieso als mijn kamertemperatuur tussen de 25C en 31C zet. Zomerse temperaturen dus. Ik wilde dit zeker weten, daarom zette ik mijn centrale verwarming zo hoog.

Maar dit kan niet natuurlijk, je moet ten alle tijden kunnen bv gamen. of folding-home'n op je grafische kaart zonder dat je cpu terugclockt. Heb ik dus voor niks een nieuwe pc gekocht.

Ik heb tot nu to al 8 mensen gevonden die dezelfde problemen als mij hebben met dezelfde moederbord, de MSI H61MA-E35 (B3).

Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan testen, als ik mijn bord ga rma'en. Want dit gebeurd vooral bij zomerse temperaturen. En mijn kamer is in de lente en zomer al behoorlijk warm van zichzelf. Ik weet zeker dat dit tot problemen gaat leiden.

Overigens gebeurt dit niet altijd bij dezelfde omgevingstemp, kan een bios fout zijn. Ik heb al geflashd naar de beta bios, welke msi support mij heeft gegeven. Er zaten in de changelog 2 fixes voor temp-sensors. De System/motherboard/TMPIN2/Chipset temp veranderede van 60C idle naar 30C Idle en max 60C onder load. Dus er is een temp issue gefixt. Maar helaas in mijn geval niet TMPIN0.

MSI support raadde mij aan, dat als het probleem na het flashen nog steeds bestond ik het bord moest rma'en. Wel, het probleem bestaat nog... Dus, RMA'en dat bord.

Wat een gedoe zeg, niet leuk meer.

(Ik heb de eerste post van mij aangepast omdat, ik een foute temp meter gebruikte om mijn kamertemp te meten, na mijn nieuwe digitale temp meter te hebben gebruikt blijkt mijn kamertemp 5 graden lager te zijn. Nog erger dus. Maargoed: RMA.
Pagina: 1