Vervanging MSI7502 van Medion MD8333

Pagina: 1
Acties:

• Eelcodevries.nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-07-2018
Hai!
Heb een paar jaar oude Medion (Aldi) computer, tyme MD8333.
Hier zit blijkbaar een MSI7502 moederbord in.
Het lijkt erop dat dit bord de geest gegeven heeft - heel veel BSOD's met sterk wisselende codes, en nu geeft-ie niet eens meer een signaal aan de monitor.

Tijd dus om eens te kijken naar een alternatief.
Wat voor moederbord kan ik hiervoor aanschaffen?
verdere systeemgegevens:

Systeeminformatierapport is geschreven op: 09/20/12 16:04:05
Systeemnaam: WINDOWS7RECHTS
[Systeemoverzicht]

Item Waarde
Naam van besturingssysteem Microsoft Windows 7 Home Premium
Versie 6.1.7601 Service Pack 1 Build 7601
Andere beschrijving van besturingssysteem Niet beschikbaar
Leverancier van besturingssysteem Microsoft Corporation
Systeemnaam WINDOWS7RECHTS
Systeemfabrikant MEDIONPC
Systeemmodel MS-7502
Systeemtype Op x64-gebaseerde PC
Processor Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E7400 @ 2.80GHz, 2793 MHz, 2 core('s), 2 logische processor(s)
BIOS-versie/datum Phoenix Technologies, LTD 6.00 PG, 2-3-2009
SMBIOS-versie 2.5
Map met Windows C:\Windows
Systeemmap C:\Windows\system32
Opstartapparaat \Device\HarddiskVolume1
Landinstelling Nederland
HAL (Hardware Abstraction Layer) Versie = "6.1.7601.17514"
Gebruikersnaam Windows7Rechts\Eelco
Tijdzone West-Europa (zomertijd)
Geïnstalleerd fysiek geheugen (RAM) 4,00 GB
Totaal fysiek geheugen 4,00 GB
Beschikbaar fysiek geheugen 3,02 GB
Totaal virtueel geheugen 7,99 GB
Beschikbaar virtueel geheugen 7,01 GB
Ruimte voor wisselbestand 4,00 GB
Wisselbestand D:\pagefile.sys
Grafische kaart: NVIDIA GeForce GT 440

Wat ik verder met dit bord zou willen is er MacOS op zetten, heb gehoord dat er dan EFI op moet zitten of zo?
Op dit bord zitten nu 4 geheugenbanken, waarvan op dit moment 2 gevuld zijn. Het zou fijn zijn als er op het volgende bord ook 4 zitten, zodat ik kan uitbreiden zonder de 2x2gb weg te hoeven gooien.

Verder ben ik niet zo heel erg op de hoogte van mobo's.
Ik weet alleen dat ik niet echt van plan ben te gaan overklokken, het moet gewoon een stabiel en goedkoop mobo zijn waar ik mijn bestaande componenten op kwijt kan.
Budget: zo'n 50 euro was ik van plan, geen idee of dat kan?
Groetjes Eelco :?

Volledige specs (en voor de geïnteresseerden de minidumps:)
http://sdrv.ms/Q2tTsh

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Dan heb je een LGA775 bordje nodig. Dat is wel al een behoorlijke tijd EOL...

pricewatch: Foxconn P45AL-S

Deze zie ik nog staan als "nieuwste" en niet onmogelijk dure optie.

2e handsmarkt lijkt mij de beste oplossing. Zo'n bordje kon je een jaar of 2 geleden al voor ~30 eu op de kop tikken. Zoek naar een P43 P45, X48 optie, dat zijn de laatste geweest. Maar ook de P35 of X38 zijn erg mooie borden geweest. Ouder, namelijk de 965's zou ik niet meer aan beginnen, die hadden een bios update nodig voor jouw type CPU. Maar goed, DDR2 slikkende borden voor LGA775 zijn er waarschijnlijk ten over op marktplaats.

Let wel een moederbord van een beetje aardige kwaliteit gaat niet zomaar kapot. Dan is er vaak meer aan de hand.

- Is je voeding nog goed?
- Hoe is de PC kapot gegaan? Is het geheugen nog in orde? Is de CPU nog in orde?

Met andere woorden, is het geen mooi moment om de hele bak te upgraden? Of (gezien de naam) heb je nog genoeg aan Windows7Links?

Een beter optie om je systeem info te achterhalen is trouwens even door apparaat beheer bladeren (mits alle drivers zijn geïnstalleerd) of met een tool als CPU-Z of Everest (of sysoft Sandra, of 3d Mark etc etc) even rondneuzen, dan weet je wat meer.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:04
Houd er wel rekening mee dat oem pc's zoals de Medion meestal een microATX kast hebben, bovenstaand mobo gaat er dus ws niet in passen.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:07
pricewatch: Asrock G41MH/USB3 R2.0

Dit bordje is volgens mij ideaal, niet te kostbaar en nog 'redelijk' up-to-date met de aanwezige usb 3.0 poorten. Het is ook een micro-atx bordje dus het moet passen.

Maar weet je zeker dat het moederbord de geest heeft gegeven en niet bijvoorbeeld het geheugen of de videochip? Het zou ook de voeding kunnen zijn, dergelijke dingen kan je denk ik beter eerst vaststellen dan dat je gelijk over gaat op het aanschaffen van onderdelen... heb je het topic hier op tweakers al doorgenomen over hang- en opstartproblemen? Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• Eelcodevries.nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-07-2018
Hai,
bedankt voor de snelle antwoorden.
Was gisteravond al begonnen met antwoorden, maar toen had Chrome ineens het idee dat hij een aw-snap! fout moest geven tijdens het typen... :P

Machine gaf heel veel BSOD's, met veel verschillende codes. Wezen bijna allemaal naar ntoskrnl.exe en ntfs.exe.
Updates gedraaid, memtest86+ dag laten draaien (niets gevonden), harde schijf laten testen, ook niets.
Ook met een rescuedisk opstarten en dan schijf laten testen gaf bsod's.
Met Ubuntu is het nog niet helemaal gelukt om hem plat te krijgen, maar dat heb ik ook niet echt lang meer kunnen proberen.

Na een bios-update (naar versie 1.0R) is het systeem nog één keer opgestart, en daarna kreeg de monitor geen signaal meer van de videokaart.

Ook met een andere videokaart gebeurt er niets.
Fans draaien lustig rond, maar er komt geen beeld.
Dan is het (voor mij dan) voor de hand liggend dat het het moederbord is.
Ik wilde eigenlijk eerst kijken of ik ergens een andere ntoskrnl.exe en ntfs.exe vandaan kon halen en die tegen die versie van mij aan houden, maar dat lukte dus niet en nu dus helemaal niet meer :)

Malware uitvoerig getest, gaf geen problemen aan.

Zal nog een keer BIOS reset proberen.
Uitleg in Hangen en Opstartproblemenforum gelezen, maar ik heb bijvoorbeeld geen multimeter om voltages te checken, en ik heb geen ander mobo om mijn processor te testen (trouwens ook geen andere processor om mijn mobo te testen :P).

Oh, volgende domme vraag: hoe weet ik of ik een atx- of micro-atx bord heb (mini-atx?) (smiley van blozende en dom kijkende Eelcootje)

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Wikipedia: microATX

Plaatje + alle afmetingen staan in het artikel.

Kijk ook even goed naar de schroefgaatjes in product afbeeldingen en of dit overeen komt. Het aantal expansiesloten (pci / pci-ex) is ook al een aanwijzing, zijn het er meer dan 3 a 4, dan heb je waarschijnlijk een normale ATX maat bord. Die zit dan horizontaal vast met 3 schroefjes, ongeveer gelijke afstand tussen allen.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:07
De Medion MD8333 is een micro-atx kast, daar twijfel ik niet aan. Plus dat een micro-atx bordje altijd in een atx-kast past, maar niet andersom ;)

Als je al die dingen al getest hebt, dan zou je in principe alleen nog zeker moeten zijn van de voeding. Een cpu op een ander moederbord proberen is niet nodig, die gaan sowieso niet snel kapot zolang ze niet overhit zijn geraakt. Dus als je de voeding nog uit zou kunnen sluiten, dan bestaat er maar weinig twijfel en moet het eigenlijk het mobo wel zijn.

PS... niet vergeten ook pasta te bestellen! Wordt vaak vergeten bij vervanging moederbord en je zal de cpu opnieuw moeten plaatsen. Straks heb je een nieuw moederbord binnen, kan je de boel nog niet direct draaiende krijgen... of je wil rommelen met de oude pasta... maar dat raad ik niet aan.
Pagina: 1