Help mij met mijn HTPC (HDMI en Speaker probleem)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Iedereen,

Ik heb sinds Zaterdag een ware hel ontketend.

Ik dacht ik wil een htpc en ik heb het eene probleem na het andere probleem.
In grote lijnen heb ik nu nog de volgende problemen.

Mijn HTPC start niet wanneer mijn HDMI kabel zit aangesloten ( niet eens post check ).
Ook start hij niet wanneer er niets is aangesloten.
Hij moet dus eerst opstarten met een monitor op de VGA poort.
Echter wanneer windows is gestart kan ik wel me tv aansluiten via HDMI en heb ik nergens problemen mee.

probleem 2
Ik heb een boxen set gekocht en deze wil ik aansluiten.
Echter wat ik ook doe er komt alleen geluid uit mijn subwoofer. waarom snap ik niet.

Op mijn subwoover zitten 3 aansluitingen. Rood Wit en een LFE Tulp stekker ingang.
Ik heb een kabel om van Audio jack over te gaan naar de Rood en Wit Tulp stekker.
Wat ik echter met de LFE moet begrijp ik niet.

mijn opstelling,
Kast:
MS-Tech MC-1200 350 Watt, Antraciet

Moederbord:
Asrock A55M-HVS

CPU
AMD A4-3400 2.70 GHz, Boxed, Incl. Videochip, Dual Core

Geheugen:
Corsair XMS3 8 GB, PC3-10666, 1333 MHz, 9, Non-ECC, Kit Of 2

Blueray Drive
Lite-On IHOS104 4 X, SATA, Bulk, 16 X, Zwart

Hard Disk
Samsung Spinpoint F3 1 TB, 7200 Rpm, 32 MB

Toetsenbord
Logitech K400 USB, Qwerty, Zwart

Speaker set
JBL SCS140

Kunnen jullie mij helpen? want ik snap niet wat ik fout doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocal1pse
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:22
Standaard vragen zonder dat ik zelf specs etc. heb gecontroleerd:
Probleem 1:
- Heb je alles goed aangesloten? Zo ja, maak eens wat foto's / schema's.
- Heb je al eens geprobeerd om bv. zonder de blu-ray drive op te starten, of met 1 RAM latje?
- Heb je gecontroleerd of dat moederbord compatible is met je APU? Heb je al eens geprobeerd om de laatste BIOS/UEFI versie te flashen?

Probleem 2:
- Hoe heb je de speaker set aangesloten? Meestal is het bij zulke setjes zo dat in de subwoofer de versterker module zit, en je dus van je moederbord alle kabels naar de subwoofer moet laten gaan, en vanuit daar weer naar de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
1 : De ati drivers van de beeldkaart in de cpu goed installeren , liefst de nieuwste van amd (ati) site .
Op je tv best eerst het juiste AV kanaal kiezen (HDMI 1/2/3 .... ) naargelang op welke poort je je
mediacenter hebt gehangen .

Op mijn tv (ook al wat oudere ) kan ik de htpc niet zien booten met hdmi aangesloten , beeld flitst wel wat maar men tv is te traag om het singnaal weer te geven dat tijdens het booten een beetje aan en uit gaat .
Pas als bvb windows draait krijg ik permanent beeld .

2: Voor zover ik kan zien heb je een speaker setje gekocht voor aan een versterker / reciever te koppelen en niet eentje voor rechtstreeks aan een pc te knopen vrees ik .

Normaal met dit setje zit het zo , als je een reciever met hdmi in en hdmi out hebt , de hdmi out van je HTPC kopel je aan de hdmi in van je reciever , de hdmi out van je reciever naar de tv .
Voor digitaal suround geluid inclusief DTS en DTS HD en al koppel je de subwoofer met 1 LFE (tulip ) kabel aan op de subwoofer uit van je reciever ( zie schema in de handleiding) , de rest van de luidsprekers aan de juiste uitgangen van de reciever koppelen .

In je HTPC kies je als luidspreker uitgang HDMI over de ati geluidskaart die mee in je cpu zit . klaar .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Probeer eens te spelen met de volgorde van inschakelen.

Eerst HTPC en wanneer Windows is gestart, dan pas je TV. Of andersom. Ik heb zelf soortgelijke problemen meegemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem 2 word op gelost, ik ga de speaker set terug sturen. Blijkt inderdaad wat Smollys zegt, de set die ik gekocht heb heeft een reciever nodig en een losse reciever is al snel duurder dan de set zelf.

Voor probleem 1 zal ik van het weekend kijken wat een bios update doet. De kabels zitten correct omdat in windows het scherm wel word gezien en herkend.
Opvallend is dat als de computer uit slaap stand komt het wel werkt, maar als de computer uit sluimer komt dan werkt het weer niet en heb ik geen beeld.

volgorde van aanzetten televisie of HTPC doet geen verschil maken.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 09:21
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 11:41:
Opvallend is dat als de computer uit slaap stand komt het wel werkt, maar als de computer uit sluimer komt dan werkt het weer niet en heb ik geen beeld.
Wat gebeurt er bij een cold boot? Heb je dan wel beeld op HDMI? Uit bovenstaande post begrijp ik namelijk dathet probleem alleen speelt als de pc uit sluimer komt. Dat is volgens mij een known issue onder XP (zie http://support.amd.com/us...rsion124ReleaseNotes.aspx)

iRacing Profiel

• Smollys
Bij een goede htpc hoort wel een goed setje luidsprekers , en een reciever .
Je tv kan een tijdje geluid weergeven als dat moet , maar een mooi instap promotie recievertje met alles op en aan met uw eisen , waarom niet?
Ik zie dat je een blu-ray drive hebt ? DTS voor dvd , en echt DTS-HD op een blu-ray geluid op een recievertje is echt een belefenis hoor .
Je had , of hebt ze nog, een paar goede instap luidsprekers , hang er een goed instap reciever aan en je gaat versteld staan hoor .
Nadien ga je weer terug overstappen als je ze teugstuurt, en nadien als je iet of wat geluid wil , moet je weer terug een setje kopen voor een reciever .[lol]

[ Voor 3% gewijzigd door Smollys op 29-09-2012 01:39 ]

• kroegtijger
TS doet er imho verstandiger aan om deze speakers nu terug te sturen en iets binnen budget aan te schaffen dat werkt, en dan later eens te upgraden naar een goede receiver met speakers ipv nu zo'n set binnen budget te gaan proberen aanschaffen om dan teleur gesteld te raken over de prut-kwaliteit die het aflevert.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
kroegtijger schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 12:51:
TS doet er imho verstandiger aan om deze speakers nu terug te sturen en iets binnen budget aan te schaffen dat werkt, en dan later eens te upgraden naar een goede receiver met speakers ipv nu zo'n set binnen budget te gaan proberen aanschaffen om dan teleur gesteld te raken over de prut-kwaliteit die het aflevert.
Mischien wel hoor , maar in een rijhuisje bvb kan je toch zo wi zo de buuren niet gan kwellen met 500 wat luidsperkers , gewoon een simpele instalatie met een instap reciever en luidsprekersetje is dan al 10 keer beter dan een setje aan de geluidskaart van je mobo ofzo , als dat ook al DTS- HD kan gaan weergeven en al .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Ik heb het niet over wattages of volumes die je wil kunnen gaan halen, maar over kwaliteit van het geluid. Het een heeft geen hol met het ander te maken. Ik adviseer TS dan ook om for the time being wat speakertjes te halen die puur functioneel zijn en budgetair verantwoord zijn, en zodra het budget het toe laat een fatsoenlijke receiver te halen in plaats van nu een yoko-receiver-setje te halen en bedroefd te raken over de kwaliteit ervan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Smollys schreef op zondag 30 september 2012 @ 00:49:
[...]

Mischien wel hoor , maar in een rijhuisje bvb kan je toch zo wi zo de buuren niet gan kwellen met 500 wat luidsperkers , gewoon een simpele instalatie met een instap reciever en luidsprekersetje is dan al 10 keer beter dan een setje aan de geluidskaart van je mobo ofzo , als dat ook al DTS- HD kan gaan weergeven en al .
Vertel mij eens de toegevoegde waarde van DTS-HD op een 5.1 set van 150 euro?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
LiquidT_NL schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 08:46:
[...]

Vertel mij eens de toegevoegde waarde van DTS-HD op een 5.1 set van 150 euro?
Met het spul dat er tegewoordig is hoor je het verschil wel mischien hoor , maar weet het ook niet echt en ga niet echt goedkoope installaties ophemelen ofzo.
Maar als je niet meer moet , en je bent zelf tevreden over het geluid waarvoor je gekozen hebt binnen een budget , waarom niet ?
Sony SS-FCR4000 5.0 setje hier nieuw gekocht voor 140 € + nadien nog 2 losse 100W achter luidsprekerjes van ebay. die daar min of meer bijpassen (7.1).
Reciever :Yamaha RX-V 663 nieuw kunnen kopen voor 250€ en nog een yamaha klein subwoofertje (7.1 setje op het ogenblik), alles nu meer dan 4 jaar oud dacht ik , alles binnen budget in de tijd , maar nog altijd tevreden over voor mijn normen , en meer dan genoeg voor mezelf kwa geluidsweergave, en voor die prijzen .
Ik zeg nog altijd , voor een htpc , koop voorlopig niet nog eens nieuwe luidsprekers om aan een pc te kopelen , kijk gewoon uit naar een goedkoopje reciever van een einde reeks , zijn meer dan goed genoeg , en koop nadien nog een beter luidspreker setje , ook einde reeks of laatste set in een winkel of zo.

Zo doe ik het .

Als je gewoon goed en redelijk goedkoop geluid wil natuurlijk, waar je jaren plezier van hebt . Anders gewoon gaan voor luidsprekers tot tegen het plafond en een versterker die het licht doet dimmen in de kamer als je op het "on" knopje drukt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Smollys schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 00:46:
[...]

Met het spul dat er tegewoordig is hoor je het verschil wel mischien hoor , maar weet het ook niet echt en ga niet echt goedkoope installaties ophemelen ofzo.
Maar als je niet meer moet , en je bent zelf tevreden over het geluid waarvoor je gekozen hebt binnen een budget , waarom niet ?
Sony SS-FCR4000 5.0 setje hier nieuw gekocht voor 140 € + nadien nog 2 losse 100W achter luidsprekerjes van ebay. die daar min of meer bijpassen (7.1).
Reciever :Yamaha RX-V 663 nieuw kunnen kopen voor 250€ en nog een yamaha klein subwoofertje (7.1 setje op het ogenblik), alles nu meer dan 4 jaar oud dacht ik , alles binnen budget in de tijd , maar nog altijd tevreden over voor mijn normen , en meer dan genoeg voor mezelf kwa geluidsweergave, en voor die prijzen .
Ik zeg nog altijd , voor een htpc , koop voorlopig niet nog eens nieuwe luidsprekers om aan een pc te kopelen , kijk gewoon uit naar een goedkoopje reciever van een einde reeks , zijn meer dan goed genoeg , en koop nadien nog een beter luidspreker setje , ook einde reeks of laatste set in een winkel of zo.

Zo doe ik het .

Als je gewoon goed en redelijk goedkoop geluid wil natuurlijk, waar je jaren plezier van hebt . Anders gewoon gaan voor luidsprekers tot tegen het plafond en een versterker die het licht doet dimmen in de kamer als je op het "on" knopje drukt >:)
Leuke en aardig, maar je reageert niet op mijn post en de essentie er van: DTS-HD is geen MUST op een goedkope set. De vraag is uberhaupt op welke set DTS-HD echt toevoegt .En nu doe je het weer, van die myths de wereld in schoppen: alsof je grote speakers en veel vermogen nodig hebt voor goed geluid. Uit een setje boekenplank speakers kan een stuk mooier geluid komen dan een goedkoop setje zuilen. Ja, misschien als je hardcore ofzo luistert niet.

Wel eens dat je voor een HTPC bij voorkeur geen PC speakertjes neemt, maar volgens mij stelt niemand dat hier ook concreet voor.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Helemaal mee eens inderdaad. Vermogen (en daaraan gerelateerde volume) heeft helemaal niets met geluidskwaliteit van doen. Twee totaal gescheiden werelden die hier voor het gemak even op 1 hoop worden geveegd :{

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
De ene blu-ray film is de andere niet kwa geluidsstream die meegeleverd wordt .
Maar ik heb toch al een deel films gekocht waar DTS HD naar mijn mening toch een behoorlijke toegevoegde waarde geeft bij de film , en die mening komt ook van al mijn huisgenoten hier .
Als ik hier alle aanwezige geluidstreamen doorloop en beland aan HD geluid ,dan breekt de hel toch los kwa geluid .(relatief gezien bedoel ik dan voor zover mijn setje aankan dan)

Het gaat hier toch over een mooie HTPC van de TS met blu- ray drive bij en al . Dan vind ik het toch de moeite waard om de set compleet te maken over een tijdje .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Smollys schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 12:11:
De ene blu-ray film is de andere niet kwa geluidsstream die meegeleverd wordt .
Maar ik heb toch al een deel films gekocht waar DTS HD naar mijn mening toch een behoorlijke toegevoegde waarde geeft bij de film , en die mening komt ook van al mijn huisgenoten hier .
Als ik hier alle aanwezige geluidstreamen doorloop en beland aan HD geluid ,dan breekt de hel toch los kwa geluid .(relatief gezien bedoel ik dan voor zover mijn setje aankan dan)
Ik heb het hier over DTS-HD (net als jij). Ik bedoel dat DTS-HD echt niet zoveel beter is dan DTS of DD, zeker niet op een relatief goedkope set van een paar honderd euro. "HD" geluid is ook een ontzettend wazige term, omdat geluid niet echt een HD aspect heeft. Ja, DTS-HD is lossless, maar we weten ook inmiddels dat lossless audio het niet heel veel beter doet dan audio met een fatsoenlijke bitrate.

Overigens, voor DTS-HD durf ik het niet te zeggen, maar destijds toen DVDs ook gerereleased werden voor DTS was het gewoon schandalig. Het was soms gewoon de DD track, maar dan wat opgepompt en digitaal wat meer dynamiek er in. Tja, dat komt een beetje op hetzelfde neer als je TV op 100% brightness/contrast zetten: het lijkt mooier, maar het is niet zo.

Kijk, ik ben heel blij dat jij er blij mee bent, maar van audio heb je denk ik niet genoeg kaas gegeten. Zeker niet als volumes, wattages, HD-termen erbij gaat halen. Dat zijn juist de termen waar ze de "gewone consument" mee inpakken.
Het gaat hier toch over een mooie HTPC van de TS met blu- ray drive bij en al . Dan vind ik het toch de moeite waard om de set compleet te maken over een tijdje .
Precies. En zoals kroegtijger dus zegt:
kroegtijger schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 12:51:

[ Voor 8% gewijzigd door LiquidT_NL op 02-10-2012 14:57 ]

Pagina: 1