Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX660TIGamer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 11:54
Beste tweakers,

Ik heb een hdd of ssd nodig om mijn games snel te kunnen laden.
Ik twijfel tussen de Western Digital Velociraptor WD5000HHTZ en de Corsair Force 3 180 GB.
Is er veel verschil in prestaties? Maakt de velociraptor veel lawaai als hij in een cm 690 ii komt te zitten?
Ik heb maar ongeveer 140 gb nodig maar al het extra is natuurlijk mooi meegenomen :) .
Ik ben benieuwd wat jullie denken!

Mvg. Bas

Gamet (haast) niet meer en heeft geen GTX660TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een SSD kan inderdaad een hoop uitmaken. Ik zou echter niet voor die Corsair Force 3 gaan, maar eerder voor een Samsung 830 of M4. Die zijn een stuk betrouwbaarder en ook wat rapper.

Een eventueel tussenidee zou een Momentus XT kunnen zijn. Dat is een HDD met SSD-geheugen gecombineerd, zodat je veel opslag hebt en toch ook rappe boottijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX660TIGamer
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 19:47:
Een SSD kan inderdaad een hoop uitmaken. Ik zou echter niet voor die Corsair Force 3 gaan, maar eerder voor een Samsung 830 of M4. Die zijn een stuk betrouwbaarder en ook wat rapper.

Een eventueel tussenidee zou een Momentus XT kunnen zijn. Dat is een HDD met SSD-geheugen gecombineerd, zodat je veel opslag hebt en toch ook rappe boottijden.
ik heb al een 64 gb 830 ssd maar die is wat te klein voor alle games.
ik hoef ook weer niet zo snelle laadtijden maar de oude wd green die er nou in zit is toch echt te sloom.
ik weet niet zo goed wat de prestaties van de momentus xt zijn want benchmarks draaien er niet zoo goed op.
4 gb ssd geheugen (als mijn geheugen het goed heeft :P ) is ook niet zo veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4 GB is niet veel, maar door hoe die schijf werkt wordt een hoop spul er wel een stuk rapper van.

Is een 256 GB Samsung 830 niets voor jou? Iets duurder dan wat hierboven staat, maar zijn geld wel dubbel en dwars waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX660TIGamer
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 19:52:
4 GB is niet veel, maar door hoe die schijf werkt wordt een hoop spul er wel een stuk rapper van.

Is een 256 GB Samsung 830 niets voor jou? Iets duurder dan wat hierboven staat, maar zijn geld wel dubbel en dwars waard.
zoals ik al had gezegd vind ik dat dan weer een beetje een overkill...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Als je al een SSD hebt, dan kan je er toch een 128GB-SSD bij doen en dan heb je genoeg? En een SSD rent rondjes om een Velociraptor, dus die keuze lijkt me snel gemaakt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX660TIGamer
Hahn schreef op maandag 24 september 2012 @ 19:54:
Als je al een SSD hebt, dan kan je er toch een 128GB-SSD bij doen en dan heb je genoeg? En een SSD rent rondjes om een Velociraptor, dus die keuze lijkt me snel gemaakt.
dus die corsair ssd is beter dan de velociraptor.
kan iemand misschien benchmarks vinden want ik vind er geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD Phenom IIX4 schreef op maandag 24 september 2012 @ 19:53:
zoals ik al had gezegd vind ik dat dan weer een beetje een overkill...
Wat mij betreft zijn die Force en Velociraptor met de huidige SSD's en prijzen een beetje een net-niet-oplossing. Net niet snel, goedkoop of stil genoeg om leuk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX660TIGamer
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 19:56:
[...]

Wat mij betreft zijn die Force en Velociraptor met de huidige SSD's en prijzen een beetje een net-niet-oplossing. Net niet snel, goedkoop of stil genoeg om leuk te zijn.
dus 256 samsung 830 kopen 64 830 verkopen en wd green houden voor backups?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD Phenom IIX4 schreef op maandag 24 september 2012 @ 19:58:
dus 256 samsung 830 kopen 64 830 verkopen en wd green houden voor backups?
Dat is in ieder geval wat ik zou doen. Je betaalt iets meer, maar krijgt dat ook dubbel en dwars terug. Let overigens op dat er ook een Samsung 840 aan zit te komen, maar dat die waarschijnlijk bij introductie een stuk duurder wordt dan de 830 en voor jou daardoor waarschijnlijk wat minder interessant is.

Blijf overigens weg bij die Force, die heeft een Sandforcecontroller en levert bij veel mensen veel problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX660TIGamer
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 20:01:
[...]

Dat is in ieder geval wat ik zou doen. Je betaalt iets meer, maar krijgt dat ook dubbel en dwars terug. Let overigens op dat er ook een Samsung 840 aan zit te komen, maar dat die waarschijnlijk bij introductie een stuk duurder wordt dan de 830 en voor jou daardoor waarschijnlijk wat minder interessant is.

Blijf overigens weg bij die Force, die heeft een Sandforcecontroller en levert bij veel mensen veel problemen op.
ok, ik heb wel last van veel minder performance na een tijdje op mijn ssd (-100 mb/s read ;( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD Phenom IIX4 schreef op maandag 24 september 2012 @ 20:03:
ok, ik heb wel last van veel minder performance na een tijdje op mijn ssd (-100 mb/s read ;( )
Staat 'ie toevallig mutjevol? Dat is nooit heel goed voor een SSD (ook niet voor een HDD met je OS erop overigens). Met zoveel ruimte kan je makkelijker een klein deel vrijhouden.

Ik houd zelf altijd zo'n 10-20 GB vrij op mijn 128 GB SSD en de performance is a-ok.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2012 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX660TIGamer
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 20:05:
[...]

Staat 'ie toevallig mutjevol? Dat is nooit heel goed voor een SSD. Met zoveel ruimte kan je makkelijker een klein deel vrijhouden.

Ik houd zelf altijd zo'n 10-20 GB vrij op mijn 128 GB SSD en de performance is a-ok.
jup nog maar 500mb (nu weer 23 omdat ik bf3 eraf heb gedaan) maar dan krijg je dus 20 gb minder, afzetterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD Phenom IIX4 schreef op maandag 24 september 2012 @ 20:07:
jup nog maar 500mb (nu weer 23 omdat ik bf3 eraf heb gedaan) maar dan krijg je dus 20 gb minder, afzetterij
Waarom is dat afzetterij? Het is gewoon onderdeel van je systeem gezond houden en je belangen afwegen. Je kunt het gewoon gebruiken :Y Dat laatste stukje telt steeds zwaarder en 500 MB is al wel redelijk richting het einde natuurlijk.

Het is niet veel anders dan bij een HDD; daarvan neemt de performance ook af naarmate de schijf voller raakt en zeker bij een HDD waar je OS op staat is het niet handig 'm helemaal vol te zetten. Dat is gewoon inherent aan hoe beide technieken werken. De Samsung doet het juist bijzonder goed onder dergelijke omstandigheden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2012 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX660TIGamer
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 20:10:
[...]

Waarom is dat afzetterij? Het is gewoon onderdeel van je systeem gezond houden en je belangen afwegen. Je kunt het gewoon gebruiken :Y

Het is niet veel anders dan bij een HDD; daarvan neemt de performance ook af naarmate de schijf voller raakt en zeker bij een HDD waar je OS op staat is het niet handig 'm helemaal vol te zetten. Dat is gewoon inherent aan hoe beide technieken werken. De Samsung doet het juist bijzonder goed onder dergelijke omstandigheden.
oo dat van de hdd wist ik niet weer wat geleerd! maar dan gaa ik dat doen.
Bedankt voor de hulp! :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is overigens wat ik zou doen in die situatie, misschien dat iemand anders nog briljant advies heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen_92
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 17:16
Geluidsoverlast valt met die Rapors wel mee. Ik heb zelfs 2x1tb Velociraptors in mijn CM690 II kast zitten en ze maken minder geluid dan een bejaarde Samsung-schijf die ik hiervoor had. Als je er twee in raid0 zet, kun je sequentieel lezen en schrijven met 500mb/s (en dat is net zo snel als de snelste SSD's, alleen heb je met raports 2tb opslag ipv 0,25 tb ofzo).

Met random IO winnen SSD's in alle gevallen makkelijk natuurlijk. Zelf speel ik geen games, dus ik weet niet of je daar juist snelle sequentiële IO of meer random IO nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De betrouwbaarheid is alleen wel een stukje minder. Sowieso levert RAID0 meer risico op en ook twee HDD's zijn minder betrouwbaar dan SSD's (bij de juiste modellen).
Pagina: 1