• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 19:03
NB:
Mijn vraag gaat over computerfans. Ik ga deze niet in een computer zetten maar in een stuk meubilair. Dit is misschien niet direct relevant aan het tweakers.net forum maar omdat het met computerfans is (en mijn vraag ook fan-gerelateerd) post ik hem tóch hier.

Hallo mede-tweakers,

Ik wil graag een aantal computerfans boven mijn verwarming plaatsen. De situatie is als volgt. Ik heb in mijn kamer een mooie radiator hangen, met daar omheen een soort van houten constructie (zie foto). Ik wil graag in deze houten constructie een (aantal) fans plaatsen om de airflow rondom mijn verwarming te verbeteren. In de huidige situatie blijft alle warme lucht rondom de radiator hangen en hierdoor verwarmt hij niet goed (én de warme lucht komt niet in de rest van de kamer, én als de lucht om de radiator al opgewarmt is kan hij ook niet goed meer warmte afgeven).
Nou is mijn vraag, welke fans moet ik hier gebruiken? Ik wil ze boven mijn radiator hangen, als een pull-opstelling (omdat warme lucht naar boven gaat). Moet ik hiervoor kleine (80) of grote (120-140) gebruiken? Van welk merk? En hoeveel? Zowel luchtverplaatsing, lawaai en kosten zijn drie belangrijke factoren, en ik wil graag precies de goede fan(s) kopen.

Alvast bedankt:)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je hebt de foto niet geplaatst...

advies van een verwarmingsinstallateur: sloop de omkasting weg.. 80 % van de warmte die een radiator afgeeft komt van de straling van het paneel, deze ben je nu kwijt door de omkasting. de resterende 20 % comt uit convectie, iets wat jij nu met de fans wilt ''boosten''. Fans plaatsen heeft geen zin, naast herrie gaan deze ook een onbehaaglijke luchtstroom geven die eerder aanvoelt als tocht dan als warm. omdat het ook maar 20% van de afgifte bedraagt zal het nooit de kou wegnemen omdat de afgegeven warmte simpelweg te laag is ten opzichte van de warmte behoefte van de ruimte...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• roger128
aha inderdaad vergeten:P morgen zal ik hem even posten, nu staat m'n bed er nog voor:P het probleem is alleen, het is een hele mooie kast die er omheen zit, deze loopt ook van muur tot muur (dit zal blijken op de foto's)
Morgen post ik foto's dan word het duidelijker:)

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:53
Bij mij zouden toch wel meteen belletjes gaan rinkelen hoor als iemand tegen mij zegt dat 80%!!! van de warmte van het paneel afkomt hoor. Maar je hebt altijd eigenwijze mensen :+

Aangezien ze naast je bed komen, denk je er ook aan om een aan/uit schakelaar te maken?

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• roger128
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 23:29:
[...]

Als jouw verhaal klopt dan zou dat alle bekende natuurkundige wetten overboord zetten, dat zal dus niet echt kloppen. :+
Ik zou niet weten waarom een warme luchtstroom in een koudere omgeving niet op gang kan komen.
De enige reden moet zijn, dat jij die luchtstroom op dit moment chronisch belemmert.
Dáár zul je dus de oplossing moeten zoeken.

Hoe mooi de ombouw ook is, als jij je verwarming in een min of meer afgesloten kist/kast plaatst, dan kan die de warmte niet meer, of in het geheel niet meer efficiënt verplaatsen.
Zoals nedernakker terecht opmerkt, zullen optionele ventilatoren alleen maar een extra gevoel van koude onbehagelijke lucht gaan geven.
De oplossing zit in de aanpak van het probleem, doe je daar niets aan dan kom je niet verder.
Het wordt dan óf het een, óf het ander. 8)
ik begrijp je verwarring, laat me het even toelichten
wat ik bedoel met het verhaal van de luchtstoom, ja deze word geblokkeerd en wil ik weer op gang brengen. wat ik bedoel met de slechte warmteafgifte:
Stel, de radiator is 50 graden. Als de lucht er omheen 15 graden is, dan kan hij goed zijn warmte aan de lucht kwijt. Maar als de lucht om de radiator ook 50 graden is (het is een voorbeeld:P) dan geeft hij zijn warmte veel minder snel af. ook is het nog zo dat stilstaande lucht = isolatie.

ik heb hier drie foto's, alvast sorry voor de kwaliteit, ik heb momenteel nog een mooie pricewatch: Nokia C1-01 Zwart
Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg213/scaled.php?server=213&filename=foto0031n.jpg&res=landing
Hier is de radiator met "omhuizing" te zien.

Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg152/scaled.php?server=152&filename=foto0032pn.jpg&res=landing
Hier een foto waar de omhuizing iets beter zichtbaar is. Zoals ook te zien is loopt deze omhuizing door, op de plekken waar geen radiator zit zitten (links en rechts van de radiator) kastjes. de omhuizing loopt ook door van muur tot muur, met een mooi blad erop. Naast m'n bed is dit bijvoorbeeld m'n nachtkastje, maar als hij doorloopt is het bijvoorbeeld ook een plek om mooi mijn dozen neer te zetten (ook heel vaag te zien op foto 1)

Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg163/scaled.php?server=163&filename=foto0033k.jpg&res=landing
Foto van een normale ventilator die ik nu lucht van onderen erin laat blazen, zodat de circulatie beter word. Ik merk dat dit helpt (erg goed zelfs) dus ik wil dit een stukje beter, makkelijker en professioneler doen.

[ Voor 29% gewijzigd door roger128 op 25-09-2012 15:00 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Dan nog heeft het geen zin, lees nu nog eens wat ik heb gepost...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• roger128
nedernakker schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 14:59:
Dan nog heeft het geen zin, lees nu nog eens wat ik heb gepost...
maar die warmtestraling gaat toch ergens heen? (nu de omkasting dan) geeft die omkasting zijn warmte dan niet af aan de lucht die er langs stroomt?

• NeutraleTeun
Enigste wat je nu doet is luchtstroom creëren?
Je laat warm/koud-natuurkunde niet meer z'n gang gaan, en zet er een kracht achter.
Dus ja, je zal de warme lucht "meenemen", maar tegelijkertijd ga je dat mengen met kouder lucht (je luchtstroom wordt dus kouder) en je krijgt een zeer onaangename tocht.
Vooral in zo'n kleine ruimte (en dan nog eens het geluid) (en het is een kleine ruimte, anders zou men niet "efficiënt" met kasten en planken gaan werken).

En natuurlijk voel je een 50°C warmtebron beter als je omgevingstemperatuur er ver beneden ligt (zoals jouw 15°C voorbeeld).
Een 50°C kachel in een 50°C woestijn ga je inderdaad bijna niet merken.

Wat je zou kunnen doen is zorgen dat de plek boven de radiator vrij is. Dus plaat/gaten uitzagen.

• roger128
NeutraleTeun schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:11:
Enigste wat je nu doet is luchtstroom creëren?
Je laat warm/koud-natuurkunde niet meer z'n gang gaan, en zet er een kracht achter.
Dus ja, je zal de warme lucht "meenemen", maar tegelijkertijd ga je dat mengen met kouder lucht (je luchtstroom wordt dus kouder) en je krijgt een zeer onaangename tocht.
Vooral in zo'n kleine ruimte (en dan nog eens het geluid) (en het is een kleine ruimte, anders zou men niet "efficiënt" met kasten en planken gaan werken).

En natuurlijk voel je een 50°C warmtebron beter als je omgevingstemperatuur er ver beneden ligt (zoals jouw 15°C voorbeeld).
Een 50°C kachel in een 50°C woestijn ga je inderdaad bijna niet merken.

Wat je zou kunnen doen is zorgen dat de plek boven de radiator vrij is. Dus plaat/gaten uitzagen.
ik zou mijn kamer niet klein noemen, hij is 5x5=25m2.
En wat je zegt over dat gat, dat klopt dat wil ik ook, maar het liefste maak ik er een kleiner gat in (boven in dat blad) met daarin een (paar) fans, zodat het gat niet zo groot hoeft te zijn

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11 15:38

Fordox

00101010

Je hebt wel van dat soort aluminium folie (radiatorfolie) dat je achter de radiator kan plakken, zodat de warmte terug word gestraald dat de verkeerde kant op gaat.
lijkt me toch een beter idee

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• roger128
Fordox schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:51:
Je hebt wel van dat soort aluminium folie (radiatorfolie) dat je achter de radiator kan plakken, zodat de warmte terug word gestraald dat de verkeerde kant op gaat.
lijkt me toch een beter idee
zou ook nog een optie zijn maar de airflow blijft slecht. waar ik hiervoor eigenlijk kwam is advies over welke fan(s) ik het beste in die plank kan leggen, iemand nog tips?

• NeutraleTeun
http://tweakers.net/pricewatch/cat/492/ventilatoren.html

Kies je maat, kies je prijs en kies leuke kleuren.

Ze doen allemaal hetzelfde, lucht verplaatsen, en dat is wat jij wilt.
Zou niet zo moeilijk moeten zijn.

Ga je ook nog een topic maken hoe je ze moet schakelen?
Ga je 1 lange kabel trekken naar je pc, of ga je met een DealExtreme omvormer alles op 220 gooien?

• roger128
ik heb ergens nog een mooi 220 naar 12, 7 en nog een paar voltage's omvormer liggen (ouwe meuk:P), het heel aan elkaar zetten had ik nog niet bij nagedacht, is het beter om deze in serie of parallel aan te sluiten? en ik heb dit topic geopend voor advies over de fans, met de reden dat ik geen goede keus kan maken. de link naar de pricewatch kan ik zelf ook vinden:P hebben jullie advies over welke fan(s) ik moet gebruiken?

• Fordox

Fordox

00101010

parallel.
in parallel is de voltage gelijk, maar de ampere minder. hetzelfde andersom bij serie. je hebt dus wel een beetje vermogen nodig als je voor redelijk wat fans gaat.

• roger128
okee okee, maar heb je een idee hoeveel ik nodig ga hebben? in mijn optiek volstaan 3 120 "stille" fans?

• Fordox

Fordox

00101010

ik heb geen idee hoeveel fans je nodig hebt, want ik ben het eens met het verhaal van nedernakker.
je krijgt geen warme lucht uit die fans om je kamer functioneler op te warmen.

• roger128
maar ik merk dat het met een gewone ventilator die lucht aanblaast onder de radiator beter gaat, hoe wordt dit verklaart dan?

• NeutraleTeun
Gotta love the brain :)

http://getandroidstuff.co...-iphone-5-practical-joke/
They have been asking people to have a look at the iPhone 5 and put comments on it. Since, iPhone 5 is not actually available yet they were giving people the old iPhone 4s and pretending it’s as Fifth generation iPhone.
Je brein is niet objectief... dus je kunt jezelf ook voor de gek houden.

Verwijderd

Die 80% stralings warmte word dan gewoon opgenomen door de omgeving. Kast eromweg halen is het beste.

Dat wil je niet, dus wil je fans plaatsen. Zal je vertellen dat als je zorgt dat de fan de lucht goed kan aanzuigen uit die bekisting, dus ook een intake gat maakt het prima werkt. Want ik heb dat namelijk zelf ook gedaan. Maar dan met een 220V fan die ik ergens had uitgehaald.

Het werkt niet zo goed als een blote radiator, maar het helpt aanzienlijk.

• roger128
heb je op de foto's gekeken, aan de "voorkant" is het helemaal open, ik denk dat je met "de bekisting" iets anders bedoeld dan in mijn situatie?

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• roger128
dit doe je om de flow te verbeteren, maar kan ik niet in plaats van gaten of sleuven gewoon 1 a 2 gaten boren en in die gaten (dus in die bovenplank) 1 a 2 fans plaatsen zodat deze de airflow naar boven beter maken?

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• roger128
nou als ik er fans in plaats hoef ik de gaten minder groot te maken om dat er meer lucht door een kleinere ruimte gaat, toch?
Nou zou ik graag doorgaan met de discussie óf ik het moet doen, ik blijf ook wel hiermee doorgaan, maar ik zou óók graag antwoord willen op mijn vraag: Welke fans?
Pagina: 1