Nieuw beeldscherm keuze

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert Pronk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-07 21:26
Hallo mede-tweakers,

Ik zou graag wat advies willen van jullie. Een korte uitleg.
Doelstelling
Voor mijn 2 beeldschermen Samsung Syncmaster 226BW zoek ik 1 vervangend scherm. Dat scherm moet aan de volgende eisen voldoen:
  • Minimaal 22"groot.
  • Minimale resolutie 1680 x 1050.
  • Verbinding DVI-D.
  • Prijs maximaal 200, hoger alleen met goede reden.

Achtergrond
Waarom zou je 2 monitoren inruilen voor 1? Mijn schermen zijn ondertussen al 4 jaar oud, dus ik ben van plan om ze te vervangen. Nu ben ik pas sinds kort over op dualmonitor en vind het voor mij thuis toch niet zo geschikt. Ik gebruik thuis de pc vooral voor gaming sinds ik een baan heb.

Mogelijkheden
Voor de gemakkelijke vergelijking een linkje voor de 4 samen: linkje

Overwegingen
Nu zit ik met de volgende problemen, is er een voordeel aan IPS of TN panelen? Moet ik daar echt op letten?
Nu is er ook nog het probleem met de verhoudingen, ik voel meer voor 16:10. Maar ik zie in de BBG's ondertussen vooral 16:9. Is er echt een nadeel of voordeel aan de 16:9? Daarnaast heb ik niet echt voorkeuren voor merken, al heb ik nu goede ervaring met Samsung.

Opmerkingen
De Samsung Syncmaster S24B750VS heeft geen DVI-D, maar een converter moet toch geen probleem zijn?

De hamvraag
Ik zou dus graag wat advies over het verschil tussen TN en IPS, is het geld waard? 16:9 of 16:10? En welke van de genoemde schermen zou jullie voorkeur hebben? Andere ideeën/mogelijke schermen zijn welkom.

Alvast bedankt,
Gert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Als de monitor hoofdzakelijk voor gaming word gebruikt heeft ivm lag een tn paneel de voorkeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert Pronk
Okay, maakt de verhouding nog echt een verschil dan? Ben op dit moment 16:10 gewend.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als kijkhoek belangrijk is, kun je beter voor een IPS paneel gaan. TN panelen kennen echter over het algemeen een lagere input lag, wat belangrijk kan zijn voor gaming, en dan voornamelijk voor FPS spellen. Ik heb zelf een PVA scherm (vergelijkbare input lag als een IPS paneel, globaal genomen) en heb daarbij nog geen last van input lag gehad. IPS of PVA panelen zijn m.i. vooral hun geld waar als je een grote kijkhoek belangrijk vindt, of kleurechtheid (voor het bewerken van foto's of iets dergelijks).

Beeldverhouding is een persoonlijke voorkeur, denk ik, maar met 16:10 heb je relatief meer verticale pixels en dat zou resulteren in minder scrollen bij bijvoorbeeld internetten. 16:9 is een verhouding meer bedacht voor het kijken van films dan voor het werken op een computer, vind ik, maar ik denk dat als je toch vooral spellen speelt, het weinig uit maakt of je het één of het ander hebt.

• Gert Pronk
@Pollewob: Ik dacht dat met mijn rond zoek actie goed was geweest. Excuses dat ik alsnog een topic heb geopend. Dank aan -36- en henkie196 voor hun reactie.

Zal het in mijn overweging meenemen henkie196. Dank je voor je tijd.

Edit: Pollewob zou je het topic willen sluiten. Excuses voor het ongemak.

[ Voor 14% gewijzigd door Gert Pronk op 26-09-2012 11:57 ]

Pagina: 1