Advies nieuwe pc (vooral RAM)

Pagina: 1
Acties:

• tommexx
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-06-2013
Hallo allemaal,

aangezien ik van plan ben eens een nieuwe PC aan te schaffen, vraag ik eerst wat advies aan de experts.
Na wat opzoekwerk ben ik tot de volgende configuratie gekomen:

Asus P8Z77-V Pro
Intel i7 3770k
Kingston 4x4gb PC17066 (2133Mhz)
Asus Geforce GTX670 2gb
Corsair 120gb SSD (Force GT)
Western Digital 2TB sata600
LG Blu-ray RW
Antec high current pro 850w

Nu is mijn vraag: Heeft het nut om zo snel RAM-geheugen aan te schaffen?
Want volgens de website van intel ondersteund de CPU maximaal 1600 Mhz.
Nu kan ik echter ook geen enkele CPU vinden die meer als 1600 ondersteund.
Qua geld maakt het weinig uit of ik voor de 2133 of 1600 ga, optie voor 1600 betreft Corsair 4x4gb PC12800
Het mobo ondersteund in elk geval beide (volgens QVL)

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-03 14:13
Nee, verschil met RAM 1600Mhz is miniem. je kan net zo goed Vengeance ram kopen :)
De force GT is niet de beste SSD, beter koop je een Samsung 830, die is een stuk betrouwbaarder :)
en als 't alleen voor gaming is, heeft een i7 geen zin, games kunnen niks met hyperthreading ;)

• yekurtal
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Je config is goed maar je zal geen verschil(misschien in de toekomst) merken met sneller ram dan 1600 Mhz.

Ook vraag ik me af wat je met je systeem gaat doen en of je gaat overklokken?

EDIT: Voor het bericht hier boven: zelf zou ik de OCZ Vertex 4 halen of wachten tot de benchmarks van de 840 serie uitkomt. Misschien dat ook een budget indicatie zou geven.

[ Voor 32% gewijzigd door yekurtal op 24-09-2012 17:43 ]

• tommexx
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-06-2013
Vooral gaming en 3D-tekenwerk (Solidworks, autocad). Maar mij lijkt het toch dat ik met een i7 iets beter zit in de toekomst, aangezien ik van plan ben om met deze set-up een jaar of 5 verder te kunnen. Overklokken zal voorlopig nog niet gebeuren, is ook niet nodig heb ik de indruk. Moest hij over een paar jaar niet meer zo up-to-date zijn dan kan dat alsnog gebeuren :) . En ook nog bedankt voor het advies van de SSD, had deze nog gevonden tussen de reviews die ik destijds had opgeslagen.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik zou lekker 8GB 1600 of iets in die richting halen ja. 16GB alleen als je weet dat je het nodig hebt. Ik heb jaren met 6GB genoeg gehad eigenlijk.Vrijwel geen enkele game pakt meer dan 2 a 3GB, simpelweg omdat er bijna geen x64 titels zijn.

Liever een 830 Samsung erin, niet aan Corsair beginnen lijkt mij zo. Intel, Samsung, Crucial, de rest doet toch een beetje onder. De prijzen van de 840 zijn momenteel niet echt interessant genoeg, tenzij je gewoon het beste van het beste wilt. (zo ziet dit systeem er niet uit, en ik neem aan dat dit de max is binnen je budget? -> geen Ivy-E op 2011)

{Edit} Probeer maar eens in je SW / CAD iets extreems te doen en kijk naar je geheugengebruik. Aan 8GB zit ik in PS b.v. pas als ik stitches van 20 foto's 18MPix maak en dan met diverse layers aan de gang ga...

Als je écht geheugenintensief aan de gang gaat, kan snellere ram nog wel eens helpen. Raytracing heeft nog wel eens baat bij lage command rates, dan kan je misschien juist beter voor 1333mhz maar met erg lage timings gaan. (ook duur) Als je puur bandbreedte wilt en fouten tolleerbaar zijn is 2100+ mhz misschien een idee. Maar dan wil je eigenlijk liever LGA2011 met quadchannel. Maar goed, die prijzen ervan he...

[ Voor 34% gewijzigd door djunicron op 24-09-2012 17:52 ]

• Nilsepils
yrxcf schreef op maandag 24 september 2012 @ 17:36:
Je config is goed maar je zal geen verschil(misschien in de toekomst) merken met sneller ram dan 1600 Mhz.

Ook vraag ik me af wat je met je systeem gaat doen en of je gaat overklokken?

EDIT: Voor het bericht hier boven: zelf zou ik de OCZ Vertex 4 halen of wachten tot de benchmarks van de 840 serie uitkomt. Misschien dat ook een budget indicatie zou geven.
Benches van 840 zijn er al (op tweakers EN hardware.info) maar de prijs is een stuk hoger dan die van de 830. en na het Vertex II en III schandaal durf ik persoonlijk niet gauw weer een OCZ SSD aan te raden, ondanks de Indilinx controller.

Aha, ja voor autocad en solidworks kan een i7 zeker uitkomst bieden :) en 16gb ram is dan mogelijk ook nog nuttig ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Nilsepils op 24-09-2012 17:52 ]

• yekurtal
  • Niet online
En de Vertex l, had die een schandaal?
Want:
-Ja, dan ben ik het deels met je eens.
-Nee, het is van de zelfde fabrikant(marvell) en ook nog verbeterd en tot nu toe heb ik geen slechte reviews erover gelezen.

In mijn ogen is de OCZ Vertex 4 samen met de Plextor M5(mits je niet bang bent om Firmware upgrades te doen) het beste voor je geld. Want de Benchmarks liegen niet.

On topic:

Als je toch een Samsung 830 wil:

Asus P8Z77-V Pro
Intel i7 3770k
Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 i.p.v. Kingston 4x4gb PC17066 (2133Mhz)
- Met ruimte om te upgraden...
Asus Geforce GTX670 2gb
Samsung 830 series 128GB i.p.v. Corsair 120gb SSD (Force GT)
- Aangezien veel mensen dezen aanraden(zelf zie ik hier een Vertex 4 256GB)
Western Digital 2TB sata600
LG Blu-ray RW
Antec high current pro 850w

Mooi lijstje toch met ruimte om te upgraden. Dus 2e videokaart, meer ram en meer schijven/ ssd.

• Nilsepils
yrxcf schreef op maandag 24 september 2012 @ 18:18:
En de Vertex l, had die een schandaal?
Want:
-Ja, dan ben ik het deels met je eens.
-Nee, het is van de zelfde fabrikant(marvell) en ook nog verbeterd en tot nu toe heb ik geen slechte reviews erover gelezen.

In mijn ogen is de OCZ Vertex 4 samen met de Plextor M5(mits je niet bang bent om Firmware upgrades te doen) het beste voor je geld. Want de Benchmarks liegen niet.
As far as I know, nee, maar OCZ staat in het algemeen niet bekend als topmerk, ook hun voedingen zijn niet geweldig te noemen. En hun RAM is nou ook niet bepaald populair, mede daarom probeer ik OCZ gewoon te vermeiden :)

• yekurtal
  • Niet online
Iedereen heeft zijn eigen mening. Ook andere voorkeuren.

Maar het lijstje is wel compleet neem ik aan?

• Nilsepils
Losse processorcooler misschien nog? de stock cooler maakt best wel herrie als je hem wat laat doen ;) maar verder, ja mooi compleet :)

Verwijderd

yrxcf schreef op maandag 24 september 2012 @ 18:18:
Nee maar je moet wel de goede en slechte reviews van elkaar kunnen scheiden, de Vertex 4 is wel lekker snel als je er niks op hebt staan, maar dat is natuurlijk niet realistisch. ;)

De voeding (HCP 850W) is trouwens bedoeld voor drie GTX 670's met dikke overkloks en ik zie maar één GTX 670's, dus de voeding is heel erg overdreven.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2012 21:14 ]

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:37
Ikzelf ben net aan de slag gegaan met Solidworks voor m'n opleiding, en heb dus nog geen spectaculaire samenstellingen getekend of wat dan ook. Zodoende heb ik mijn geheugengebruik nog niet boven de 2GB zien komen. Alleen renderen op maximale kwaliteit vraagt nogal wat van je processor, zelfs voor een simpel object. Daarin zou ik zelf mijn i5-2500k willen vervangen voor een i7 wellicht, al is renderen niet noodzakelijk.

Maargoed, een mooie cpu heb je al.. Geheugen kost niet zoveel, maar of dat het zinvol is. Extra kan geen kwaad, maar zelf zou ik graag een 256GB SSD zien; een M4 of 830. Al is het niet om de ruimte dan wel vanwege de prestaties.

Specs

Pagina: 1