Is Ultrabook momenteel investering waard?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:23
Hey Tweakers,

Ik ben een student met een dilemma en ik hoop dat jullie me er advies in kunnen geven.

Inmiddels heb ik zo'n twee jaar een Asus N61ja, voelt echt als een 'trouwe laptop' die alles aan kan (multitasken, zelfs nog games als skyrim en meerdere malen vallen). De mobiliteit ervan is echter ver te zoeken, dankzij een kapotte accu en bovenal: het is een bakbeest van 3 kilo.

Nu heb ik sinds kort een goed betalend baantje om teksten te vertalen voor een software bedrijf en dat kan ik vanaf m'n eigen laptop (en dus overal) doen :) Omdat de Asus echter bepaald niet mobiel is, ben ik op zoek naar een mobiel alternatief, waarbij de volgende punten belangrijk zijn:

- Licht;
- Goede accuduur;
- Multitasking, server met 2 clients, Word, internet (dit is alles wat ik nodig heb voor het vertalen);
- Beetje gamen (bijvoorbeeld HoN, skyrim op medium settings).

Omdat de eerste twee punten het belangrijkst zijn, aangezien ik het vooral doe voor mijn nieuwe baantje, neig ik naar een Ultrabook. Zijn de laatste twee punten echter al mogelijk op ultrabooks?

Het dilemma echter, waar ik het over had, is dit: zijn Ultrabooks momenteel weggegooid geld? Aangezien over een half jaar de Haswell architectuur uitkomt, wat de dubbele prestaties levert (videokaart 2x zo sterk, zuiniger, dus langere accuduur, enzovoort?).

Kortom, zijn Ultrabooks momenteel de investering waard? (Helemaal aangezien ik er ook wat geld mee kan verdienen.) Of zijn ze letterlijk al de helft in waarde verminderd over een half jaar, dankzij Haswell, en moet ik een alternatief verzinnen voor dit half jaar?

Zelf kom ik er niet uit; alle input waardeer ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:00
Ik ga volgend jaar (als ik slaag, 6 vwo) studeren, en dan wil ik zeer waarschijnlijk ook een ultrabook kopen.
Om dezelfde redenen als jij noemt.

Maar ik denk dat je hem dan gewoon moet kopen om er nu profijt van te hebben. Electronica is imho vrijwel altijd een slechte investering aangezien de waarde zo hard daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb eigenlijk dezelfde eisen als jij. Ben gegaan voor deze:
pricewatch: Sony Vaio SVE14A1V1E
Toch licht met 2,3 kg en zit een goede videokaart in en een i5 Accuduur moet ook goed zijn. Hij komt deze week dus laat het je wel weten of hij bevalt.
Een ultrabook is gewoon enorm duur en daar kun je iig vaak ook niet op gamen als niet meer dan 1000 euro uit wilt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
Bedankt voor jullie reactie! Ik weet echter niet of de regel opgaat van 'electronica daalt altijd snel in waarde', aangezien er nu kennelijk een complete vernieuwing (min of meer?) van Ultrabooks aankomt.

Caske, de laptop die je noemt lijkt me juist aan andere eisen te voldoen? 2,3 kg is vrij zwaar als je het vergelijkt met de gemiddelde 1,2 kg ( volgens ultrabookinfo.nl/ultrabook-hardware-specificaties) voor Ultrabooks. Het is een goede laptop, maar lijkt me niet prettig om vaak mee te sjouwen. Gamen is, voor mij, ook niet zo belangrijk. Tenminste, ik neem aan dat je 'casual' games als HoN wel op een ultrabook kan spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 16:50:
Ik heb eigenlijk dezelfde eisen als jij. Ben gegaan voor deze:
pricewatch: Sony Vaio SVE14A1V1E
Toch licht met 2,3 kg en zit een goede videokaart in en een i5 Accuduur moet ook goed zijn. Hij komt deze week dus laat het je wel weten of hij bevalt.
Een ultrabook is gewoon enorm duur en daar kun je iig vaak ook niet op gamen als niet meer dan 1000 euro uit wilt geven.
De Vaio E14 series komt tot nu toe uit de test van notebookcheck redelijke goed uit de deur. Goede bouwkwaliteit, goede keyboard en touchpad, erg goede accuduur voornamelijk en daarintegen met behoorlijk goede specs, goede koeling + coole case met daarbij ook nog eens een ODD drive. (En persoonlijk vind ik de zwarte met rode accenten behoorlijk sexy eruit zien)

Alleen is deze persoonlijk wel behoorlijk overpriced voor zijn specs, relatief brakke display en daarnaast is het gewicht voor zijn segment behoorlijk hoog. (2,3kg). Als je iets mobiels zoekt en daarbij ook nog eens een erg goede grafische performance wilt hebben is er maar 1 echt laptop die dat kan waarmaken.

Dat is namelijk de Vaio S13 series. Deze weegt 1,75kg en is leverbaar met een GT640M met als belangrijkste dat de koeling extreem goed is. Veel users kunnen deze namelijk zonder problemen overklokken naar de performance van een GTX660M (!!!)... En dat terwijl deze laptop nauwelijks meer kost dan de Vaio E14 series. tevens heb je dan ook nog het voordeel dat het display mat is en daarmee buiten werkbaar is. Daarnaast ook het feit dat de voorgaande E series behoorlijk dubieus waren op het gebied van kwaliteit en S series een erg goede naam hebben opgebouwd...

Edit:
Ooh ja: Een gemiddelde ultrabook weegt echt geen 1,2 kg... Dat is echt onzin.. Alleen de Vaio Z, macbook air 11" en de Toshiba ultrabook komen daar onder de buurt. (En dat terwijl de vaio z officieel een notebook is en geen ultrabook)

[ Voor 6% gewijzigd door Vinand op 24-09-2012 18:40 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chryses, inderdaad een kilo zwaarder ongeveer dan een ultrabook, maar daarentegen dus ook goedkoper dan een ultrabook. Als je ligt wilt gamen zoals skyrim heb je aan intel HD3000 of HD4000 graphics niet genoeg dan kun je skyrim nauwelijks op de laagste settings spelen. Dus ga je voor een ultrabook dan zul je waarschijnlijk geen skyrim kunnen spelen. Wat ik me dus afvraag is of je die kilo nou gaat merken in je rugtas, de tijd zal het leren :P.

Vinand ik ben het niet eens met wat je zegt. De vorige E series waren inderdaad dubieus maar dat wil niet zeggen dat de vernieuwde E series niet aan de eisen zullen voldoen. Bovendien heb ik geen andere laptop kunnen vinden met een i5 en goede videokaart die onder de 2,3 kilo is. De s-serie is niet nauwelijks duurder maar minimaal 200 euro duurder met een GTX640 erin.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2012 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 20:56:

Vinand ik ben het niet eens met wat je zegt. De vorige E series waren inderdaad dubieus maar dat wil niet zeggen dat de vernieuwde E series niet aan de eisen zullen voldoen. Bovendien heb ik geen andere laptop kunnen vinden met een i5 en goede videokaart die onder de 2,3 kilo is. De s-serie is niet nauwelijks duurder maar minimaal 200 euro duurder met een GTX640 erin.
Daar geef ik je 100% gelijk in. De nieuwe E-series zijn nog niet goed getest om daar een conclusie over te doen, dus ik hoop maar dat Sony inderdaad gewerkt heeft aan de interne kwaliteit. (Geen piep symptoon is wat ik voornamelijk tevens hoop). Mooi zijn ze namelijk wel geworden. :9~

Tevens kom ik bij de Sony website (+studenten korting) uit voor de S series bij het volgende:
SVS1311C5E = €929,07
En dan heb je de:
- Ivy i5, Nieuwe gen processor vs SB gen.
- Flink betere GPU, gamen zal ongetwijfeld soepeler lopen.
- Lager gewicht. (Scheelt 0,5kg)
- Zekerheid van de S series boven de E series (Betere kwaliteit???).
- Mat scherm
(- PS Vita actie voor €99,- = optioneel, maar vind ik wel een killer deal)

En dan is het verschil in totaal 150 euro... Ik vind het persoonlijk wel het verschil waard. Dat was mijn inbreng, het zijn allebei wel sterke keuzes als je wilt kunnen gamen en nog een redelijke accuduur en portability wilt behouden. Skyrim spelen op een IGP gaat absoluut niet lekker, dus als je wilt gamen is een interne aparte GPU zeer belangrijk.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geef ik je gelijk in Vinand de 130 had ik alleen niet tot mijn beschikking anders was dat wellicht een betere optie geweest. Alhoewel ik net wel las de de ventilator in de nieuwe S-serie bij het 13inch model te pas en te onpas aan slaat en een verveld geluid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 21:38:
Geef ik je gelijk in Vinand de 130 had ik alleen niet tot mijn beschikking anders was dat wellicht een betere optie geweest. Alhoewel ik net wel las de de ventilator in de nieuwe S-serie bij het 13inch model te pas en te onpas aan slaat en een verveld geluid geeft.
Ik denk dat je je vergist met de Vaio SB series.. Die waren de voorgangers en hadden inderdaad een dramatische koeling met een vreselijke straaljager geluid. De nieuwe versies, namelijk de Vaio SVS13 series hadden daarintegen een flink verbeterde koeling waardoor deze eindelijk eens interessant werden. Enkele mede tweakers met dezelfde laptop die een mooie review geplaatst hadden, hebben een uitgebreide productreview geplaatst met alle goede en slechte punten erin verwerkt. Over de koeling waren ze namelijk zeer positief, en tevens ook geluidloos onder de normale gemiddelde omstandigheden.

productreview: Sony Vaio SV-S13A1C5E (BTO) review door majoh

productreview: Sony Vaio SV-S13A1C5E (BTO) review door ejdvandenberg

Tevens heb ik zelf de Vaio Z series die een soortgelijke BIOS heeft, deze heeft tevens over de fan nog een paar leuke functies ingebouwd, die ik in de volgende forumpost beschreven heb:
Vinand in "[Ervaringen] Sony Vaio S series - Deel 1"

Anyway, onnodige uitleg van mij aangezien je toch niet het budget hebt voor deze bak. Dan denk ik inderdaad als je een mobiele laptop met een nette accuduur en acceptabele gewicht wilt hebben dat de Vaio E14 de deal is voor je, nu nog het moeilijkste: Welke kleur :9? (Die zwart met rood vind ik echt een killer look hebben, maar goed dat is mijn mening)

En by the way, aangezien we hier een gebrek hebben aan kennis over de nieuwe Vaio E serie, zou een review wel een welkomstige aanvulling zijn op tweakers. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
Inderdaad, na me compleet ingelezen te hebben over de S13A1C5E en het inderdaad een mooie laptop te vinden, zocht ik de prijs op: 1300 euro :o Dat gaat dus niet lukken.

Ook over allerlei andere laptops, ultrabooks en netbooks heb ik me ingelezen, misschien wat te veel zelfs. De SV-S1311C5E lijkt inderdaad wel een mooie deal (met intel HD 4000 erin komt het uit op €880, met GT640 op €1010). Net als de Toshiba Portege Z935-P300 (die noemde je eerder al), die ik met z'n 1,2kg wel heel aantrekkelijk vindt, al heb ik daar nog geen Nederlandse verkoper voor kunnen vinden.

Echter, na weer veel over Haswell gelezen te hebben, heb ik toch wel sterk de neiging om het uit te stellen tot de zomer (wanneer het hoogstwaarschijnlijk aankomt). Met Haswell zou je in ieder geval wel met HD5000 graphics redelijk kunnen gamen, goede accuduur hebben én licht zijn.

Dan zou ik in de tussentijd moeten voldoen met een netbook (zoals de Asus Eee PC X101CH-WHI046S (€250)). Zou iemand met verstand hiervan ook een redelijke netbook kunnen linken? Zolang als er Word/internet/server +client op kan draaien is het genoeg.

Bedankt voor jullie advies so far, Caske en Vinand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.anandtech.com/...f-2012-10w-is-the-new-17w
Don't expect any earth shattering increases in CPU performance over Ivy Bridge, although I've heard that gains in the low double digits are possible. The big gains will come from the new GPU and on-package L4 cache. Broadwell (14nm, 2014) will bring another healthy set of GPU performance increases but we'll likely see more than we did from IVB with the transition to Haswell on the graphics side.
Ik denk juist dat haswell geen indrukwekkende verbetering gaat brengen. Nu is er op dit moment niet veel op de markt (de beste keus was altijd de wat oudere V131, maar die is nu weg. Maar de processor is zeker niet een reden waarop ik zou wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:17
Ik heb afgelopen zomer ook een ultrabook gekocht, niet zozeer om te studeren maar meer voor gebruik bij mijn vriendin. Echter kan ik zo'n apparaat niet aanraden als je lang met je hardware wilt doen. Zelf heb ik de (oude) Samsung Series 9.

Het is een gruwelijk mooi apparaat om te zien en erg fijn in gebruik. Windows 8 draait er bijvoorbeeld zelf ontzettend vlot op - al werken nog niet alle drivers even goed. Echter kan ik zaken zoals gamen echt wel vergeten. Sommige oudere spellen (2008) willen nog wel werken, maar verder ook niet. 1080p en 720p films kijken werkt dan weer wel erg goed net zoals browsen, de twee hoofdzaken voor mij momenteel.

Gelukkig heb ik echter naast mijn ultrabook ook een desktop (thuis) en dat raad ik dan ook zeker aan als je zo'n apparaat neemt. Een desktop werkt dan toch veel prettiger, is makkelijk te upgraden en je kunt er eigenlijk alles mee behalve meenemen.

Zelf zou ik je dus aanraden een wat goedkopere laptop te nemen met 'ultrabook'-like specs (slimbook oid, zoals HP ze heeft genoemd) en in ieder geval een SSD. Daarnaast zou ik er dan een mooie desktop bij kopen voor een paar honderd euro. Deze kun je dan eventueel langzaamaan upgraden en een lekkere gamebak oid van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:50
Verschilt het gewicht tussen de versie met HDD en SSD van de svs13? Zag in de pricewatch 1.72 vs 1.59 kilo? Wacht ook tot de nieuwe update er is met de hogere resolutie..

[ Voor 3% gewijzigd door Musta op 25-09-2012 08:33 ]

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pouletkuif
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-07 15:55

pouletkuif

Vul hier Uw ondertitel in.

Musta schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 08:32:
Verschilt het gewicht tussen de versie met HDD en SSD van de svs13? Zag in de pricewatch 1.72 vs 1.59 kilo? Wacht ook tot de nieuwe update er is met de hogere resolutie..
Er zal zeker weten een verschil in gewicht in zitten;
- Een 2,5''HDD weegt circa 250g
- Een 2,5''SSD weegt circa 65g
- Een mSATA (SSD) weegt circa 6,5g
(Bronvermelding nodig? Kijk eens in de pricewatch en ga dan naar ''Productinformatie van de fabrikant'', daar staat vaak meer informatie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Persoonlijk zou ik wachten op Haswell. Gezien de krachtige IGP is een discrete GPU niet meer nodig en kun je er zelfs een beetje op gamen. (ik ga in ieder geval pas aan de ultrabook wanneer ik op een IGP courante games op 1080p met medium settings kan spelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Chryses schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 00:36:
Inderdaad, na me compleet ingelezen te hebben over de S13A1C5E en het inderdaad een mooie laptop te vinden, zocht ik de prijs op: 1300 euro :o Dat gaat dus niet lukken.

Ook over allerlei andere laptops, ultrabooks en netbooks heb ik me ingelezen, misschien wat te veel zelfs. De SV-S1311C5E lijkt inderdaad wel een mooie deal (met intel HD 4000 erin komt het uit op €880, met GT640 op €1010). Net als de Toshiba Portege Z935-P300 (die noemde je eerder al), die ik met z'n 1,2kg wel heel aantrekkelijk vindt, al heb ik daar nog geen Nederlandse verkoper voor kunnen vinden.

Echter, na weer veel over Haswell gelezen te hebben, heb ik toch wel sterk de neiging om het uit te stellen tot de zomer (wanneer het hoogstwaarschijnlijk aankomt). Met Haswell zou je in ieder geval wel met HD5000 graphics redelijk kunnen gamen, goede accuduur hebben én licht zijn.

Dan zou ik in de tussentijd moeten voldoen met een netbook (zoals de Asus Eee PC X101CH-WHI046S (€250)). Zou iemand met verstand hiervan ook een redelijke netbook kunnen linken? Zolang als er Word/internet/server +client op kan draaien is het genoeg.

Bedankt voor jullie advies so far, Caske en Vinand :)
Hoe kom jij aan zulke hoge prijzen, h eb je al gekeken in de online studentenstore van Sony, en heb je trouwens ook al de software pakketen zoals, adobe photoshop uitgeklikt, want deze worden automatisch bij het configureren aangeklikt door moneymaker Sony..

In de normale store kom ik met gpu en i5 uit op 998 euro.
In de studentenstore kom ik met hetzelfde op: 929 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vinand, ik ben gegaan voor de zwart met rood inderdaad killing. De laptop is vandaag bij mijn ouders thuis besteld en ik zit in Groningen op kamers hahah even wachten tot vrijdag dus. Misschien schrijf ik wel een review over de E14 maar dat moet ik nog even zien kben in ieder geval erg benieuwd of het geen miskoop is :P,

Chryses volgens mij als je wacht op de nieuwe ultrabooks met haswell processors ben je alsnog hartstikke duur uit. Kijk maar naar hoe hoog de prijzen lagen bij de uitkomst van de eerste ultrabooks en hoever deze nu zijn gedaald. Volgens mijn zijn de ultrabooks met haswell vlak na uitkomst niet te betalen.

• Chryses
Inmiddels ben ik er nog steeds niet over uit, aangezien de meningen op het forum sterk verschillen en beide kanten goede argumenten leveren. Ik neig nu naar wachten op Haswell, omdat de volgende pc waar ik veel geld aan uit wil geven alle specs moet hebben die ik wil, en ik denk dat zoveel als ik wil :p, pas verkrijgbaar is over een half jaar met Haswell.

De tijd voor Haswell moet ik wel kunnen overleven met een goedkope netbook. Ik laat het echter nog een tijdje bezinken en het zou dan ook zomaar kunnen dat ik alsnog voor de SV-S1311C5E ga (tenminste, als ik dezelfde configuratie kan uitvinden van €929 incl. GPU als Vinand ;))

In ieder geval hartelijk bedankt voor jullie tijd en moeite :) Very helpful and much appreciated!

• Nef
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-02-2024

Nef

http://www.aldi.nl/aldi_vanaf_woensdag_2609_5_327.html
Dit misschien iets voor je?
Niet te zwaar, led scherm, 14", i5 en HDD+SSD.
Niet de beste resolutie en daarvoor dus ook geen ingewikkelde videokaart, maar zeker niet gek voor het geld.

• Vinand
Chryses schreef op woensdag 26 september 2012 @ 23:20:
Inmiddels ben ik er nog steeds niet over uit, aangezien de meningen op het forum sterk verschillen en beide kanten goede argumenten leveren. Ik neig nu naar wachten op Haswell, omdat de volgende pc waar ik veel geld aan uit wil geven alle specs moet hebben die ik wil, en ik denk dat zoveel als ik wil :p, pas verkrijgbaar is over een half jaar met Haswell.

De tijd voor Haswell moet ik wel kunnen overleven met een goedkope netbook. Ik laat het echter nog een tijdje bezinken en het zou dan ook zomaar kunnen dat ik alsnog voor de SV-S1311C5E ga (tenminste, als ik dezelfde configuratie kan uitvinden van €929 incl. GPU als Vinand ;))

In ieder geval hartelijk bedankt voor jullie tijd en moeite :) Very helpful and much appreciated!
de Vaio S13 is niet meer te krijgen op dit moment, de online store is sinds vandaag dichtgegooid, ze zijn waarschijnlijk de gehele windows 8 series aan het updaten. Dus Sony komt weer met een vernieuwde line up.

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:33
Laat ze opschieten en niet alleen sony, maar ook asus en co ;)
Pagina: 1