Streamen via netwerk ineens ontzettend langzaam

Pagina: 1
Acties:

• MrKikker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-10 20:46

MrKikker

Kansenjongere

Topicstarter
Heren,

Een hele tijd terug heb ik in mijn kamer een simpele situatie ingericht met 2 pc's; mijn 'eigen' pc een een 'media-center' aangesloten via HDMI op m'n TV voor films e.d.
Op beide machines staat Win7. Vanaf een switch op een andere plek in het huis loopt een UTP-kabel mijn kamer in die ik heb gesplitst door middel van een 10/100 hub. Op mijn eigen PC heb ik 2 externe HDD's via USB3.0 op mijn PC aangesloten en geshared. Via mijn media-center kan ik via het netwerk bij die externe HDD's komen en zodoende films op het media-center afspelen. Dit ging voorheen prima vloeiend etc.

Nu heb ik echter onlangs een nieuw moederbord in mijn eigen pc gehangen, alle drivers e.d. geïnstalleerd en de boel goed ingericht. Ik heb niets veranderd aan de share-instellingen van de externe HDD's dan wel aan de manier waarop deze aangesloten zitten.

Toch is het afspelen van films op mijn media center niet meer vooruit te branden. Het openen van mappen en afspelen van films op mijn eigen PC gaat prima, maar zodra ik de externe HDD's vanaf mijn media center benaderd duurt het zoeken/vinden van mappen uren en het afspelen via VLC Player geschied helemaal niet; VLC opent maar speelt vervolgens niets af. Soms wil Explorer ook nog wel eens vastlopen als ik de inhoud van een map opvraag (venster 'Reageert Niet' en moet via Taskmanager worden afgesloten'.

Ik heb de netwerkinstellingen van beide PC's bekeken en alles staat naar mijn weten goed ingesteld (beide PC's staan ingesteld op 'thuisnetwerk', beide PC's hebben toegang bij elkaar, etc).

Het rare is dat dit naar mijn weten na mijn moederbord-wissel op mijn eigen PC pas fout is gegaan. De externe HDD's zitten nu op een USB 3.0 PCI-E slot aangesloten, mijn moederbord heeft onboard 2x USB 3.0 poorten, deze heb ik ook geprobeerd met hetzelfde effect.

Iemand nog suggesties?

Wie is jouw favoriete fictieve personage? - God

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

nieuw MB betekent Windows opnieuw installeren.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• MrKikker

MrKikker

Kansenjongere

Topicstarter
Nieuw MB betekend de drivers van het oude MB eraf rotten en nieuwe installeren.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Niet doen wat gesuggereerd wordt betekent geen ondersteuning krijgen.

• MrKikker

MrKikker

Kansenjongere

Topicstarter
Natuurlijk is een complete Windows reinstall altijd een leuke optie om te doen maar dat zie ik echt als last resort. Ik heb alle drivers van het oude mobo verwijderd, alle registerverwijzigingen verwijderd en alle nieuwe drivers correct geinstalleerd. er is geen hardware zonder drivers aanwezig en geen driverconflicten.

dus wat zouden eventueel nog andere mogelijkheden kunnen zijn, naast een Windows re-install?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:39
MrKikker schreef op maandag 24 september 2012 @ 18:25:
Natuurlijk is een complete Windows reinstall altijd een leuke optie om te doen maar dat zie ik echt als last resort. Ik heb alle drivers van het oude mobo verwijderd, alle registerverwijzigingen verwijderd en alle nieuwe drivers correct geinstalleerd. er is geen hardware zonder drivers aanwezig en geen driverconflicten.

dus wat zouden eventueel nog andere mogelijkheden kunnen zijn, naast een Windows re-install?
Wat hier al gezegd is,enigste goede optie is om windows opnieuw te instaleren.Bij zo'N fundamentele hardware wissel,is dat de enige en beste optie

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Of je shares allemaal eraf doen => herstarten en nieuwe shares aanmaken, dat al eens gedaan?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• MrKikker

MrKikker

Kansenjongere

Topicstarter
Damic schreef op maandag 24 september 2012 @ 22:29:
Of je shares allemaal eraf doen => herstarten en nieuwe shares aanmaken, dat al eens gedaan?
jups al meerdere keren, net ook de USB 3.0 kaart eruit gerot en drivers opnieuw geinstalleerd, 'probleem' blijft.

• Raymond P
  • Nu online
Als je de suggesties van je medetweakers niet serieus wilt nemen dan kan je altijd nog proberen je oude moederboard terug te plaatsen.
Dat zal ongetwijfeld je probleem oplossen.

Test anders eens de netwerkconnectie tussen de twee pc's, met bijvoorbeeld: iperf.
Waarschijnlijk heb je een verkeerde driver geladen voor je netwerkkaartje.

- knip -

• MrKikker

MrKikker

Kansenjongere

Topicstarter
Raymond P schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 13:11:
Als je de suggesties van je medetweakers niet serieus wilt nemen dan kan je altijd nog proberen je oude moederboard terug te plaatsen.
Dat zal ongetwijfeld je probleem oplossen.

Test anders eens de netwerkconnectie tussen de twee pc's, met bijvoorbeeld: iperf.
Waarschijnlijk heb je een verkeerde driver geladen voor je netwerkkaartje.
Het is zeker geen kwestie van niet willen opvolgen, ik waardeer alle suggesties!
Maar ik was eigenlijk opzoek naar álle suggesties, niet meteen de eerste ;)

• MrKikker

MrKikker

Kansenjongere

Topicstarter
heb het een en ander getest met iperf, naar aanleiding van wat ik op internet vind lijkt het erop dat de waardes goed zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/14xywbs.png

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Hier een quote over nieuwe hardware en of je nieuwe windows moet installeren:
When you swap motherboards a whole lot of things get changed at once:
IDE-controller
Raid-controller
Soundcard
LAN/Networking-card
Northbridge
Southbridge
BIOS
+ all your current hardware recieves a new IRQ
Bron.

• MrKikker

MrKikker

Kansenjongere

Topicstarter
Hmm, goed gaan we vanavond toch maar even een nieuwe W7 install draaien!

• LiquidT_NL
  • Laatst online: 13-05-2021
Hey MrKikker, oude bekende! Algemeen feit is dat er drivers in je installatie zitten die je niet simpel kan weggooien en installeren zoals je suggereert. Het is al een wonder dat je in Windows komt. Maar waar het o.a. fout gaat met mobo vervangen zijn je harddisk controllers. En dat lijkt enigszins overeen te komen met de problemen die je ervaart.

Eigenwijs! ;)

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• MrKikker

MrKikker

Kansenjongere

Topicstarter
Rene :D tijd niet gesproken!
Gister nog een poging gedaan om te kijken of er ergens drivers zijn blijven hangen maar heb de moed maar opgegeven. Blij dat ik alleen C: op m'n SSD heb staan, maakt de herinstall des te makkelijker.

• LiquidT_NL
  • Laatst online: 13-05-2021
MrKikker schreef op woensdag 26 september 2012 @ 13:23:
Rene :D tijd niet gesproken!
Gister nog een poging gedaan om te kijken of er ergens drivers zijn blijven hangen maar heb de moed maar opgegeven. Blij dat ik alleen C: op m'n SSD heb staan, maakt de herinstall des te makkelijker.
Nogmaals, er is voor zover ik weet geen betrouwbare manier om een Windows install over te zetten naar een ander systeem. Dit zijn drivers zonder een uninstall optie of iets dergelijks, die zitten echt diep in je Windows systeem. Ik ben ook geen format fan, maar af en toe moet het gewoon helaas :(

Maar ik neem aan dat het gefixt is na de reinstall, let us know!

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• MrKikker

MrKikker

Kansenjongere

Topicstarter
Zal ik doen. Net even al m'n meuk gebackupt en ram er vanavond een nieuwe W7 install overheen.

Thanks voor de hulp allen!

• MrKikker

MrKikker

Kansenjongere

Topicstarter
Gisteravond Win7 herinstalleerd en....

zelfde resultaat. zal het morgen nog even vanaf een andere pc binnen het netwerk proberen.

• MrKikker

MrKikker

Kansenjongere

Topicstarter
Heb nog even het een en ander getest. Via een andere PC met WinXP kan ik erbij en lukt het afspelen prima. Pak ik de PC van mijn vader met Win7, toegang tot de schijf retetraag en wanneer ik een film wil afspelen loopt de boel (Verkenner/Media player) vast.

• MrKikker

MrKikker

Kansenjongere

Topicstarter
Ik wil deze toch nog even kicken om te kijken of er nog suggesties zijn voor dit nog steeds aanwezige probleem.

Pagina: 1