Toon posts:

Processorkoeler+ stille fan(s)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi all :)

Ik heb zojuist een i5 2500k gekocht en wil graag de stock koeler vervangen omdat ze teveel lawaai maken.
Ik wil dus graag een aftermarket koeler kopen die stil is, en goed kan OCén.
Ik las dat de CM Hyper Evo 212 clocks van 4ghz stable kan draaien maar nu wil ik graag een fan erop die niet zo'n lawaai maakt als de OEM fan die erbij zit, maar natuurlijk moet zijn koelvermogen niet afnemen, maar als het even kan toenemen :P
Raadden jullie de CM Hyper Evo 212 ook aan? Ik heb zo'n 40 euro te besteden (incl stillere fan).

Bvd,Mvg

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Hoe groter het element en het aantal heatpipes, hoe meer warmte capaciteit een coolelement heeft.

De Evo 212 is prettig geprijs en heeft een redelijk lage capaciteit, er zit immers wel wat maar niet heel veel materiaal in. Dat betekend dat de fan(s) die je erop zetten redelijk veel moeten afvoeren om de temps laag te houden. Een stillere fan erop zetten die minder lucht vervoert is niet prettig, want deze cooler heeft wel wat capaciteit, maar niet veel, je zul dus snel merken dat minder CF/M een hogere temperatuur oplevert.

Een groete cooler als de Mugen 3 of een Noctua 120, (Megahalems etc etc) bestaat uit veel meer materiaal maar is ook minder efficient en duurder (en zwaarder). Maar je buffer in temperatuur is veel groter. Je kunt daar gemakkelijker 2 langzamere fans opzetten om de boel stiller te houden terwijl de temperatuur wat gelijdelijker veranderd.

Een prettige stille fan is deze:
pricewatch: Scythe Gentle Typhoon D1225C12B3AP-13 (1150 rpm), 120mm

Rustig, servo bearing en toch nog een redelijke airflow. Genoeg airflow voor een 212? Geen idee...

De snellere versie pricewatch: Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm), 120mm is waarschijnlijk wél voldoende, maar niet meer echt stil.

Luister vooral bij Silentreviews oid even de samples, dan heb je een idee wat voor soort gesuis je fans gaan maken. Is toch wel erg persoonlijk. Sommige vinden papst goed klinken, anderen de Gentle Typhoons etc.

Silentwings vind ik ook wel prettig pricewatch: be quiet! SilentWings PURE, 120mm, maar pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12LM-P, 120mm is b.v. gewoon toch weer stiller bij dezelfde airflow.

De slipstream die ik hier quote is trouwens een perfect hoge CFM fan, maar NIET stil. Wel een ideaal ding om je systeem mee te coolen, hoe klein je case ook is, dit ding houd em in een goede frisse bries.

• Oraijon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-02 18:35
Voor dat bedrag is dit ook nog misschien een idee:
pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition

Heb zelf een mugen 2 waarbij ik later 2 langzamere fans op heb gezet (2x 800 rpm ipv 1x 1600 rpm) en zelfs op vol vermogen hoor ik ze totaal niet. Mugen 3 PGHE komt neer op nagenoeg hetzelfde.

Schijnt voor de 212 evo ook te kunnen (je krijgt extra brackets om een extra fan te monteren en er een push-pull config van te maken) maar heb daar nog niet genoeg over gezien en gelezen om aan te geven hoe viable dat is, misschien dat iemand anders daar ervaring mee heeft :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, die Mugen 3 had ik inderdaad ook al op het oog, alleen vraag ik mij af of dit gaat passen met een pricewatch: Asrock Z77 Pro4-M icm 4x4gb pricewatch: Kingston KHX1600C9D3K2/8GX .

Thanks voor de reacties, een scythe of noctua lijkt me een beter plan

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik heb dezelfde cooler momenteel. Stil? Ja, stil genoeg, niet superstil... Maar goed, wat voor kast ga je em in zetten? Is de rest wel stil? Hij is stiller dan m'n GTX560TI, zeker als die wat load krijgt.

Hij past zeker op een Pro4 ATX, de M versie weet ik niet. Ik heb er één op een 2700K gezet voor iemand, dat ging prima.

Met dergelijke Kingston strookjes klomt de fan te rusten op de bovenkant van de ram-clips, wat geen probleem is. Op mijn Gigabyte UD3H komt Corsiar Low Profile Vengance trouwens helemaal niet in de buurt van de fan, daar kan je ook even naar kijken, maar wat je voorstelt werkt prima.

Ik heb €43 neergelegd voor de Scyte, dat issie wel waard naar mijn ening. De installatie is ook wel goed te doen, maar neem je tijd en denk even na over hoe je het wilt doen, de handleiding is naar mijn mening niet verkeerd, maar ook niet de meest handige manier. Een bord op z'n kop uitlijnen is toch niet echt prettig, hoewel met M-atx goed te doen hoor. De oude Noctua's waren toch wat zwaarder en voor mijn gevoel riskanter bij het installeren als je er geen ervaring mee hebt.

Een mooi alternatief is de Thermalright 02 "Macho". Prima fan, stil en goed genoeg om een 3570K naar 4.4 Ghz te tillen. En niet de Noctua prijs, ook een voordeel.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:35
Zelf heb ik ook de CM Hyper Evo 212 en ben er eigenlijk zeer tevreden over. Sterker nog in mijn CM Silencio 550 kast is de koeler ook helemaal stil. Dit heb ik bereikt door twee lage toerental (800rpm) fans erop te prikken in push-pull configuratie.

Echter OC ik niet en weet ik dus ook niet zeker of dit voldoende is voor jouw systeem. Met een OC die je stil wilt houden zou ik je aanraden om grote fans te kiezen die ongeveer 2000rpm doen op 20dB. Dat zul je niet kunnen horen.

Wel kan ik je vertellen dat naast fans, de juiste kast ook veel verschil kan maken.

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

alex3305 schreef op maandag 24 september 2012 @ 15:13:
Zelf heb ik ook de CM Hyper Evo 212 en ben er eigenlijk zeer tevreden over. Sterker nog in mijn CM Silencio 550 kast is de koeler ook helemaal stil. Dit heb ik bereikt door twee lage toerental (800rpm) fans erop te prikken in push-pull configuratie.

Echter OC ik niet en weet ik dus ook niet zeker of dit voldoende is voor jouw systeem. Met een OC die je stil wilt houden zou ik je aanraden om grote fans te kiezen die ongeveer 2000rpm doen op 20dB. Dat zul je niet kunnen horen.

Wel kan ik je vertellen dat naast fans, de juiste kast ook veel verschil kan maken.
Inderdaad. Hier ook een Silencio 550 wat toch wel echt behoorlijk scheelt versus een CM690. Of een Antec 100.

Nadeel is alleen dat je in een Silencio je voeding juist weer wat meer hoort. Je systeem is maar zo stil als het luidruchtigste onderdeel.

Het voordeel van de Evo212, wat gewoon toch een goede koeler is, is dattie goedkoop is. Twee nette, stille 800rpm fans verhogen de prijs weer met €16, wat em dus gelijk maakt aan de Mugen 3 PCGH versie.
Pagina: 1