Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 16:52
Hallo,

Voor het kalibreren van mijn beeldschermen overweeg ik een Datacolor spyder aan te schaffen. In eerste instantie had ik voor de spyder4express http://spyder.datacolor.com/portfolio-view/spyder4express/ , maar deze is voor het kalibreren van 1 beeldscherm, de spyder4pro http://spyder.datacolor.com/portfolio-view/spyder4pro/ kan meerdere beeldschermen kalibreren. maar kost meteen flink duurden. Voor ik tot de aanschaf over ga zou ik willen weten hoe dat zit met calibratie van 1 scherm? Wordt de data in het apparaat zelf opgeslagen of heeft het te maken met de software die maar op 1 systeem geïnstalleerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Het apparaat meet alleen maar kleur (beide hetzelfde apparaat). De licentie is alleen maar op 1 systeem geldig.

Bij het calibratieproces wordt o.a. de contrast en brightness ingesteld. De individuele gammacurves worden bij het opstarten van je systeem in de lookup table van de videokaart geladen. Op basis van deze instellingen wordt een (icc) profiel gemaakt, die je kunt gebruiken voor proofing in bijv. Photoshop. Maak niet de fout om deze toe te kennen aan fotos!

Bij Cameranu.nl is de Pro trouwens 108 euro en de Elite 145 euro

Alternatief is de X-Rite Colormunki Display voor 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 16:52
PageFault schreef op maandag 24 september 2012 @ 10:51:
Het apparaat meet alleen maar kleur (beide hetzelfde apparaat). De licentie is alleen maar op 1 systeem geldig.

Bij het calibratieproces wordt o.a. de contrast en brightness ingesteld. De individuele gammacurves worden bij het opstarten van je systeem in de lookup table van de videokaart geladen. Op basis van deze instellingen wordt een (icc) profiel gemaakt, die je kunt gebruiken voor proofing in bijv. Photoshop. Maak niet de fout om deze toe te kennen aan fotos!

Bij Cameranu.nl is de Pro trouwens 108 euro en de Elite 145 euro

Alternatief is de X-Rite Colormunki Display voor 150 euro.
Bedankt voor de informatie en de tip. Bij .eizowinkel.nl 1 euro meer dan incl verzendkosten. Ik denk dat ik maar voor de pro ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-07 09:50
Als ik hier op in mag haken. Zelf twijfel ik over de X-Rite Colormunki Display en de Datacolor spyder 4 elite. Op het net vind ik niet heel veel verschillen het lijkt er op dat de spyder 4 een uitgebreider testrapport weer kan geven, maar dat er vrijwel gelijke instellingen mogelijk zijn waarbij mij de absolute luminance en kleurtemperatuur instellingen naast de kleur kalibratie leuke features zijn om mee te spelen. Volgens mij kunnen beide de kleurtemperatuur vrij instellen of uitlezen vanuit de omgeving.

Het enige echte voordeel van de spyder 4 lijkt me dat deze met een uitbreiding ook te gebruiken is voor een tv. Kan je eventueel handmatig ook een tv kalibreren met de Colormunki? Dan valt dit voordeel ongeveer weg.

Verder kan ik niets vinden over wat de prestaties van beide apparaten zijn, maar voor mijn hobby gebruik lijkt me dit sowieso snel goed genoeg.

Heeft hier iemand ervaring met een of het liefst beide apparaten?