KPN Glasvezel: Werken met VLAN's en Cisco SLM2016T

Pagina: 1
Acties:

• Eddo-79
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-11 19:17
In navolging van het stuk van Pogostokje heb ik een eigen ontwerp gemaakt voor mijn nieuwe huis. Mijn vraag aan jullie is: Gaat dit werken?

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/1472o6_th.jpg

Ter verduidelijking:

De Cisco SLM2016T zal de daadwerkelijk VLAN scheiding doen, direct achter het glasvezel kastje.Het patchpaneel is ook 16-poorts, net zoals de switch. Door het hele huis ligt CAT6.
  • VLAN 6: Internet vanuit Cisco. Naar WAN van Netgear 6300 BG die DHCP e.d. zal doen. LAN teruggekoppeld naar Cisco, waar met VLAN 8 de rest van het interne netwerk wordt aangesloten.
  • VLAN 4 en 7: IPTV en Telefonie, naar de Experiabox. Die splitst VLAN 7 rechtstreeks naar de telefoon BG en gaat terug naar de Cisco als VLAN 5 waar de rest van de IPTV apparatuur op wordt aangesloten.
De telefoon op de begane grond is een basisstation op de 1e en 2e is draadloos. Vandaar dat er geen bedrade verbinding nodig is.

De gestippelde lijntjes is bedrading die er wel ligt, maar niet gebruikt wordt.

Tips zijn van harte welkom!

[ Voor 6% gewijzigd door Eddo-79 op 24-09-2012 09:34 ]

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Nee, want nu heb je een drietal WAN routers.
Tenzij je 3 WAN IP adressen hebt, gaat het niet werken.

Ik zou een enkele router achter je switch hangen, met eventueel op de begane grond (indien je de WiFi van de router niet gebruikt) en 2e etage een WiFi Accesspoint.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Lijkt me prima. Ik zou alleen je eigen vlannummers boven de 100 doen, voor het geval kpn er eentje bijbedenkt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Eddo-79
Gravit0n schreef op maandag 24 september 2012 @ 11:18:
Nee, want nu heb je een drietal WAN routers.
Tenzij je 3 WAN IP adressen hebt, gaat het niet werken.

Ik zou een enkele router achter je switch hangen, met eventueel op de begane grond (indien je de WiFi van de router niet gebruikt) en 2e etage een WiFi Accesspoint.
Ik had zelf bedacht om alleen de router op de begane grond op de WAN poort te zetten. Die routeert vervolgens terug via LAN naar de Cisco en vanuit de Cisco wordt dan naar de LAN poorten van de routers op de 1e en 2e etage gepropt. Daar maak ik dus geen gebruikt van de WAN poorten. Kan het dan wel?
CyBeR schreef op maandag 24 september 2012 @ 12:13:
Lijkt me prima. Ik zou alleen je eigen vlannummers boven de 100 doen, voor het geval kpn er eentje bijbedenkt.
Bedankt voor de tip! :)

• Eddo-79
Gaan de TV's het begrijpen als ik VLAN 4 (TV) tagged de Experiabox in laat gaan, maar vervolgens untagged VLAN 5 aan ze voedt vanuit de switch? Of zijn die KPN TV-boxjes niet gebonden aan specifiek VLAN 4?

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-12 22:46
De TV-ontvangers van KPN verwachten een untagged signaal, je kan dus gewoon VLAN 4 untagged aanbieden op de poorten waar je een TV-ontvanger op wil aansluiten.
Dit kan je zelf ook zien, door een TV-ontvanger direct op de NT aan te sluiten (gebeurt niets).

Verwijderd

On- en Offtopic tegelijk: Is er geen router die meteen de Experiabox overbodig maakt?

Minder points of failure is altijd beter.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 19:48:
On- en Offtopic tegelijk: Is er geen router die meteen de Experiabox overbodig maakt?

Minder points of failure is altijd beter.
Neen. KPN geeft de SIP-info niet waardoor je de experiabox nodig hebt om telefonie te doen. Als je geen telefonie gebruikt of telefonie gewoon analoog doet, kun je idd prima zonder.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 04-10-2012 00:45 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1