Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Muizen tegen muisarm

Pagina: 1
Acties:
  • 461 views

Verwijderd

Topicstarter
Wat zijn goeie muizen tegen een muisarm?

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-11 18:29

SkyStreaker

Move on up!

Een beetje zoeken op Google of wat zelf onderzoek had even handig geweest. En dat voor een ICT-leerling. Een "trackball" is je antwoord. En wellicht een pols steun matje.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dat hangt helemaal af van waar je last van hebt. Een polssteun of een trackball kan soms zelfs RSI bevorderen in plaats van tegengaan.

Wat vaak goed werkt is een goed passende muis en vooral grote armbewegen maakt, zodat je niet zit te pielen op een paar millimeter.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-11 18:29

SkyStreaker

Move on up!

Je bent beter geïnformeerd dan ik in dezen, dat was voor mij de oplossing toen ik nog aan het DTP-en was :)

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-11 17:33
Ik gebruik daarom juist een trackball. Maar ook hiermee moet je oppassen. Ik kan niet met alle trackballs werken, dan krijg ik weer last van mn vingers :+ . Je zou ook een touchpad kunnen proberen (met of zonder pen). Dat is voor sommige mensen ook een oplossing.

Als je echt last hebt van een muisarm zou ik zeker naar een trackball kijken. Die zet je neer waar je wil, juist zodat je geen last krijgt van je arm. Moet je alleen nog opletten of je liever je wijsvinger en duim gebruikt of je middel- en ringvinger. Dat zijn zo een beetje de twee keuzes die je hebt als het op trackballs aankomt.

En dan heb je ook nog zo een stick die ik wel eens bij indrustriële tekenaars zie (help es ff Tweakers). Maar dat zijn apparaten van minimaal 150,- dacht ik zo.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Zelf ook erg last van RSI in mijn rechterpols. Niet alleen een andere muis zal je helpen bij dit probleem. Denk ook aan je werkhouding. Klachten in de pols kunnen voorkomen uit een vastzittende nek. Let daar dus ook goed op.

Zelf heb ik me aangeleerd met links te gaan muizen, dat help omdat ik nu afwissel tussen links en rechts. Maar het lost mijn probleem niet op. Daarnaast heb ik lange tijd met een trackball gewerkt, maar na een paar jaar kreeg ik ook daar een zere pols mee. Toen overgestapt op een tablet (Wacom Bamboo), dat lijkt wel redelijk goed te helpen, maar is niet erg handig voor mijn werkzaamheden.

Ik loop er dus al jaren mee en heb nog steeds niet de oplossing gevonden...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp hier kan een slotje op

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:00

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Normaal ben ik niet zo van de "gebruik google eens"-reacties, maar dit had je echt makkelijk zelf kunnen vinden. Net als de antwoorden op je andere 3 topics die je net hebt geopend.

Maar goed, als serieuze reactie op je vraag:
Veel mensen gebruiken een verkeerde muis. Te klein, te groot, te licht, te zwaar. Zelf heb ik vrij grote handen, dus ik kan niet met een te kleine muis overweg.
Stel een muis niet te gevoelig in. Bij een te gevoelige muis moet je te verkrampt op een te klein oppervlak werken. Liever ontspannen grote bewegingen maken dan verkrampte kleine beweginkjes.

Bij muismatten met gelpads is vaak het probleem dat de pols op de gelpad rust. Dit ligt weliswaar makkelijk, maar het kan ook de bloedvaten/zenuwen bij je pols afknellen.
Sommige mensen stappen over op een trackball. Zeker als je dit niet gewend bent, kun je hiermee makkelijk je duim/vingers overbelasten.

Wat ook goed kan werken zijn tekentablets. Ook hiervoor geldt: koop deze niet te klein; je kunt heel ontspannen werken met een tekentablet; dit effect doe je te niet als het oppervlak te klein wordt. Kies hiervoor dan wel voor een tablet van Wacom. Dit merk is niet voor niets marktleider en steekt met kop en schouders boven de rest uit.

Maar verder resten er nog maar 2 opmerkingen:
- Bovenstaande opmerkingen zijn niet in steen gebeiteld. Iedereen heeft andere voorkeuren.
- Wissel af! Probeer links en rechts eens af te wisselen, gebruik eens een dagje een trackball en de volgende dag weer een muis. Vroeger heette het nog RSI, waarbij de R staat voor "repetitive" (= herhalend). Simpel gezegd, voorkom dat je continu dezelfde beweging maakt. Neem dus ook tijdig pauze, en ga in die pauze ook even weg van de computer!

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-11 09:44
Koop een touchpad. Sinds mijn Macbook gebruik ik nooit meer een muis. Een touchpad is veel fijner en je kan het met beide handen gebruiken.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-11 16:40

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.