Sorteren en patchen van ongelabelde kabelbundel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlees_Jus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10-2023
Binnenkort gaat het bedrijf waar ik werk verhuizen naar een nieuw pand.
In het nieuwe pand ligt er al een compleet bekabeld netwerk, althans, de kabels liggen er en alle kabels zijn aangesloten op poorten in de muur. Alleen het andere eind van de kabels (100 - 150 stuks) ligt als 1 grote bundel in de meterkast/serverruimte, zonder connectors. Gewoon afgeknipte kabels... zonder labels o.i.d.

Is er een mogelijkheid om te testen welke poort bij welke kabel hoort zonder eerst alles aan te sluiten op een patchpanel of zonder overal RJ-45 connectors op aan te sluiten?
Ik ben in het bezit van een (ethernet)kabel tester maar deze moet wel worden aangesloten op een RJ-45 aansluiting.

Uiteindelijk is het de bedoeling om alles op patchpanels aan te sluiten maar dit is niet te doen als je niet weet welke kabel, waar heen gaat. Het is waarschijnlijk wel mogelijk, maar dan worden de kabels die naar de switches gaan 1 grote zooi in mijn optiek.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft of tips heeft om dit enigszins eenvoudig/snel op te lossen?
Alle hulp en/of informatie is van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De enige manier om dat te doen is met een tracer. Ook wel pieper genoemd. Gaat je wat werk kosten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlees_Jus
CyBeR schreef op maandag 24 september 2012 @ 03:50:
De enige manier om dat te doen is met een tracer. Ook wel pieper genoemd. Gaat je wat werk kosten.
Zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://www.testequipmentdepot.com/Psiber/images/ctk1015.jpg

Well, that looks quite promising! :)

Zijn die dingen ergens in Nederland te huur (te koop)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evienna
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
google .... 1ste hit

https://netwerkproducten....toongenerator-p-1969.html

150 kabels traceren is denk ik 1 dag werk als het op 1 verdieping is
het afwerken op panelen 1 a 2 dagen en het testen daarvan een uurtje of 2

suc6

17 seconds of compasion,17 seconds of peace,17 seconds to remember love is the energy behind wich all is created (smashing pumpkins -17)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat ik recentelijk heb gedaan bij de betrekking in een nieuw pand, waar de installateur niks gelabeld maar wel voorzien had van RJ45-connectoren is alles op een paar switches aansluiten en er met een 4-poorts switchje bij langslopen. Wanneer een kabel dan verbinding gaf kon deze op de juiste switchpoort worden ingeprikt zodat we overzicht kregen in welke kabels waarheen gingen.

Wanneer je alle aansluitingen mogelijk nodig denkt te hebben, of wilt afmonteren omdat je dan flexibel kunt zijn met je werkomgeving, kun je het best alle RJ45-connectoren gaan knijpen en afmonteren zodat je later makkelijker kunt werken. Na het knijpen en kun je gaan uitzoeken en labelen. Na het labelen kun je dan weer de helft in de patchkast aan de kant oprollen omdat je ze niet wilt gebruiken. Mocht je later toch nog een kabel willen gebruiken dan weet je in ieder geval de code er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:30
Vlees_Jus schreef op maandag 24 september 2012 @ 03:45:
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of tips heeft om dit enigszins eenvoudig/snel op te lossen?
Alle hulp en/of informatie is van harte welkom!
Ik denk dat je beter een bedrijf kunt inhuren die dit voor je doet en dan meteen de kabels afwerkt op een patch paneel.
Je kunt dan meteen terug vallen op dit bedrijf als het toch niet goed werkt want daar heb je dan recht op.
Dit gaat jou te veel tijd kosten en wanneer het niet werkt heb jij daar geen tijd meer voor en misschien ook niet het gereedschap en kunde.

Maar als alles afgeknipt is vraag ik mij af of alle kabels nog wel lang genoeg zijn.
Wat staat er op de kabel? misschien is het wel ouwe meuk (cat3 of 5 en geen cat5e)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlees_Jus
tlpeter schreef op maandag 24 september 2012 @ 07:46:
[...]

Ik denk dat je beter een bedrijf kunt inhuren die dit voor je doet en dan meteen de kabels afwerkt op een patch paneel.
Je kunt dan meteen terug vallen op dit bedrijf als het toch niet goed werkt want daar heb je dan recht op.
Dit gaat jou te veel tijd kosten en wanneer het niet werkt heb jij daar geen tijd meer voor en misschien ook niet het gereedschap en kunde.

Maar als alles afgeknipt is vraag ik mij af of alle kabels nog wel lang genoeg zijn.
Wat staat er op de kabel? misschien is het wel ouwe meuk (cat3 of 5 en geen cat5e)
Alles laten doen door een bedrijf is natuurlijk ook een optie, wegens kosten besparing (kleine onderneming) willen we zoveel mogelijk zelf doen. De 5 a 10 kabels die ik even in mijn hand heb gehad waren allemaal cat5e dus dat moet voldoende zijn.
De kabels zijn inderdaad wel wat kort maar als we een extra paneel van de kabelgoot weghalen dan krijgen we er nog iets minder dan een meter bij, daar maak ik mij dus niet zo'n zorgen om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlees_Jus
evienna schreef op maandag 24 september 2012 @ 06:28:
google .... 1ste hit

https://netwerkproducten....toongenerator-p-1969.html

150 kabels traceren is denk ik 1 dag werk als het op 1 verdieping is
het afwerken op panelen 1 a 2 dagen en het testen daarvan een uurtje of 2

suc6
Ik kon echt niets vinden gisteren avond. Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Hoe werkt zo'n tracer/pieper dan?

De krokodilklemmetjes bevestig je aan de UTP kabel en het langwerpig instrument detecteert spanning in de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 63975 schreef op maandag 24 september 2012 @ 10:46:
Hoe werkt zo'n tracer/pieper dan?

De krokodilklemmetjes bevestig je aan de UTP kabel en het langwerpig instrument detecteert spanning in de kabel?
Je bevestigt idd de krokodillenklemmetjes van de toongenerator aan de kabel (even zorgen dat je door de isolatie heenprikt) of je gebruikt het meestal ook wel aanwezige verloopje met een plug eraan als je wel al WCD's hebt. Het apparaat zet vervolgens een speciaal signaal op de lijn dat je met de tracer kunt opsporen door ermee langs de bundel kabels te gaan en te zoeken tot je dat signaal hoort. Je moet daarbij even een beetje langs de kabel gaan omdat hoe goed dat signaal te horen is ligt aan de twist van de aders.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1