Asrock fatal1ty p67 pro icm Corsair 4x4 veng

Pagina: 1
Acties:

• Aapje!
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-12-2025
Goedenavond,

Sinds vandaag ben ik de nieuwe eigenaar van de pc van een mede tweaker. Toen ik aankwam bij bovenstaande heb ik een aantal tests gedaan om te zien of alles goed is.

Hier kwam ik tot de conclussie dat de machine maar 2x4GB laat zien in de bios. Dit terwijl er daadwerkelijk 4x4GB in zit.

Moederbord: Asrock Fatal1ty P67 B3 Professional
CPU: Intel 3770K
Geheugen: Corsair vengeance 16GB (4x4) DDR3 1866Mhz

Alle geheugen banken werken los van elkaar super. Stop ik echter alle 4 de modules erin stop dan ziet hij alleen 2 banken. Dit blijft hij zo doen.

Bios update gedraaid had geen resultaat. De banken zijn wel goed want als ik de twee modules die niet aangegeven worden in een ander slot doe dan doen ze het wel.

Wie o wie kan ons helpen?

• Aapje!
Bios & Windows geven aan 2x 4GB. CPU-Z geeft aan 16GB. Nu heb ik al wat meer info ingewonnen.

Het is inderdaad zo dat er meer mensen geheugen verliezen door de upgrade. Echter nergens vind ik een oplossing. Tevens is de multiplier bij p3.10 gelocked op max 39...

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 17:21
Je moederbord zou 32GB kunnen ondersteunen dus dat is in ieder geval het probleem niet. Wel zou het kunnen dat in het BIOS (of EFI of whatever) een limitatie op het geheugen aanstaat. Dit wordt soms aangezet om het OS te kunnen installeren.

Kijk ook even op deze KB van Microsoft.

• Aapje!
Dat is hier niet het geval...

Hij geeft echt aan Geïnstalleerd geheugen: 8GB.

Het heeft naar mijn weten echt te maken met de upgrade van p2.10 naar p3.xx voor de ondersteuning tot ivy bridge.

Volgens de verkoper had hij tijdens zijn vorige cpu (i5 2500k) wel gewoon 16GB zichtbaar. Dat was voor bios upgrade. Nu weet ik dat deze bios niet gedowngrade kan worden.

• Aapje!
Heb contact gehad met Asrock zojuist. Ze gaven aan dat de vorige eigenaar waarschijnlijk geen goede firmware upgrade had gedaan. Het opnieuw flashen zou dan ook geen nut hebben.

Het feit dat ik mijn multiplier maar op 39 kan zetten gaf al aan dat hij dat zo dacht.

Al om al meneer stuurt een nieuwe chip op.. afwachten dus :)