Linux themes zijn allemaal zo grijs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hold
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik ben aan het kijken of ik de overstap van Win7 naar Linux kan maken en ben dus al een tijdje aan het stoeien met Live versies van verschillende distro's (Mint, Ubuntu met Unity, Ubuntu met Gnome, Zorin OS6).
Op zich werkt alles vrij vlot en zijn er weinig verrassingen, alleen ziet het er allemaal zo "flets" uit.
Misschien is het gewoon omdat ik al tich jaar naar een Windows omgeving zit te kijken, maar toch...

Waar ik me het meeste aan stoor zijn de fonts in Firefox en het feit dat alle vensters zo grijs-op-grijs zijn.
Ik heb al geprobeerd om het Win2-7 pack aan de praat te krijgen, maar dat lukt met de live-versies niet echt.

Op het gevaar van reacties te krijgen als "Google is your friend", stel ik mijn vraag toch maar hier: hoe krijg ik die themes onder linux wat meer Win7-achtig, dus met gewone zwarte letters op een witte achtergrond??? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Kijk eerst dit topic eens door:

Post hier je Non-Windows screenshots - Deel 6

Verder, je kan de nodige dingen aanpassen aan fontrendering. Je kan ook de msttcorefonts installeren, dat scheelt al een boel.
Maar ik zou je aanraden toch eerst een echte installatie te maken, want anders krijg je nooit een goed beeld. Vziw heeft Ubuntu nog altijd de wubi installer, dan heb je je pc zo weer terug in beginstaat als het niet bevalt.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat ik zie bij Ubuntu tegenwoordig, is dat ze echt bijna alles grijs maken. Zelfs de terminal, die bij Gnome eerst wit was met de achtergrond, is nu grijs. Xubuntu had een zwarte terminal achtergrond, nu ook grijs. Alles is grijs. Ik weet niet wat voor pessimist ze hebben daar, maar het is een stuk minder 'vrolijk'.

Maar dat is met een standaard installatie en standaard instellingen. Je kan 't zo aanpassen, ander thema selecteren, terminal kleuren aanpassen, done. Maar default, dat vind ik nogal deprimerend, old-school. Alsof je weer iets als Windows 3.11 hebt ofzo. Windows heeft nu veel meer kleur in de GUI

Thema's kan je vinden op www.gnome-look.org en soortgelijke. De meeste hebben er ook installatie instructies bij.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hold
  • Niet online
In dit topic heb ik ook nog wat gevonden, maar als complete Linux-n00b zonder enige programmeerkennis, zou ik niet weten waar ik het lapje code moet tussen plakken om de fonts wat strakker te krijgen

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1503448
Tuxinator schreef op maandag 28 mei 2012 @ 23:27:
Kijk ook eens naar de sub-pixel volgorde.
Als je inzoomt op de screenshots zie je dat Windows rgb gebruikt en Mint enkel grijswaarden.

Je zou ook ~/.fonts.conf kunnen gebruiken, deze gebruik ik zelf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<?xml version='1.0'?>
<!DOCTYPE fontconfig SYSTEM 'fonts.dtd'>
<fontconfig>
    <match target="font">
        <edit mode="assign" name="rgba">
            <const>rgb</const>
        </edit>
    </match>
    <match target="font">
        <edit mode="assign" name="hinting">
            <bool>true</bool>
        </edit>
    </match>
    <match target="font">
        <edit mode="assign" name="hintstyle">
            <const>hintslight</const>
        </edit>
    </match>
    <match target="font">
        <edit mode="assign" name="antialias">
            <bool>true</bool>
        </edit>
    </match>
    <!-- lcdnone, lcddefault, lcdlight, lcdlegacy -->
    <match>
    <edit name="lcdfilter" mode="assign"><const>lcddefault</const></edit>
    </match>
  </fontconfig>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat stukje code is het bestand zelf. Als je je Appearance instellingen pakt, dan kan je dat daar ook instellen en zie je direct het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Het probleem is niet dat alles grijs is, omdat dat in de UI prima kan. Bij OSX is dat ook zo, maar daar zijn de kleuren veel meer aanwezig in de iconen. Van wat ik van Linux gezien heb (dat is niet veel) lijkt alles een grijze waas te hebben. Alsof er geen contrast in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hold
  • Niet online
Inderdaad. Dat gevoel heb ik ook. Ik zit dan naar het scherm te kijken alsof er iets mis is, maar niet goed weet wat. OSX heeft idd ook veel grijs, maar zit er toch meer helder en contrastrijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Nou ja, misschien dat dat bij sommige standaardthema's zo is, maar er zijn zoveel thema's beschikbaar op internet die verre van grijs zijn.. Je moet alleen weten wat je moet installeren.
Ik snap dat het misschien wat verwarrend kan zijn, er is tenslotte zoveel wat je kan downloaden.
Je moet eerst begrijpen dat je thema's voor de verschillende desktop-onderdelen nodig hebt. Je hebt bv een desktop-environment (Gnome 3, KDE, MATE, Cinnamon, XFCE), een window manager (die de randen om de vensters beheert, bv Metacity, Compiz, Muffin). Daarnaast kan je nog bij bv Gnome, Mate en Cinnamon de GTK+ elementen theme. Dat zijn (bij Gnome en afgeleiden) de elementen zoals scrollbars, knopjes etc.) Bij KDE is dat volgens mij weer wat anders, maar dat heb ik nooit gedraaid, dus kan ik je niet meer helpen.

Zo ziet mijn desktop er bv uit momenteel:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1974016/desktopscrshot240912kl.png
klikbaar

Nou kan je dat mooi of niet mooi vinden, grijs is het iig niet. Wat zie je precies? Debian Wheezy, met daarop geinstalleerd de Desktop Environment 'Cinnamon'. Cinnamon is een zogenaamde fork van Gnome Shell, door de mensen van Linux Mint.
Wat heb ik hier ingesteld? Als Cinnamon thema (vooral dus de balk onderin), http://browse.deviantart..../gnome/?order=15#/d5do90m

Als icoontjes heb ik heel lang 'Faience' gehad, maar onlangs voor de verandering 'Nitrux' geinstalleerd.

http://deviantn7k1.devian...Nitrux-OS-Icons-293634207

Als GTK3 thema heb ik 'Adwaita', maar die zit er standaard in.

Probeer dit eens op Linux Mint, want in Ubuntu is het zelf thema's selecteren sinds Unity een beetje lastig geworden. Kan wel, maar moet je extra software voor installeren. In Mint (of iig, in Cinnamon) is het een kwestie van rechtsklikken op balk onderin, instellingen, thema's. Ga daarna naar 'alle instellingen', kan je ook de lettertypes aanpassen. Ik gebruik 'Roboto' als font (zit toevallig ook gebundeld met dat Jelly Bean thema).

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hold
  • Niet online
Dat ziet er inderdaad al een stuk strakker uit. Ik moet nog wennen aan die enorme keuzevrijheid tov Win of OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Ja, je kan inderdaad veel meer kiezen dan in Windows of OSX. Je kan het beste eerst kiezen voor een bepaalde distro, of iig Desktop Environment.
Je kan namelijk zowat alle DE's installeren op elke distro, maar als je nieuw bent met linux is het misschien makkelijker om een distro te nemen die standaard redelijk voldoet aan wat je wil.
Maar maak nu eerst maar eens een "echte" installatie; Ik kan je aanraden om Linux Mint 13, Maya met Cinnamon te proberen icm de Mint4win installer. Net zoals de WUBI installer voor Ubuntu installeer je daarmee Mint in een virtueel bestandssysteem; je linux installatie zit dan letterlijk in 1 imagebestand op je windows-schijf. Je kan dan kiezen voor Linux of Windows bij het booten. Als het niet bevalt heb je het zo weer gedeinstalleerd via Windows add/remove programs.
Let wel dat je een kleine performance hit krijgt omdat je het zo draait. Wil je een 'echte' dual-boot maken, dan zal je een deel van je harde schijf leeg moeten maken voor Linux, bv door een van je partities te verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:14
Als ik de posts van hold in deze topic lees, heeft hij alleen met gnome omgevingen gewerkt.
En naar mijn mening ziet het er ook erg grijs eruit (met themes kon ik het ook niet mooier maken).

Kijk ook eens naar een linux distributie met standaard een KDE omgeving (bv linux mint-kde, kubuntu, enz).

[ Voor 10% gewijzigd door freyk op 25-09-2012 14:56 . Reden: Zorin is ook een gnome omgeving ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Denk dat je dat dan toch vooral bij jezelf moet zoeken, want er zijn zo ontzettend veel thema's te vinden, in allerlei kleuren. Ja, er zijn er een heleboel die niet zo mooi zijn, of die niet mooi aansluiten bij de rest. En het is best moeilijk om er een geheel van te kunnen maken, maar om nou te beweren dat het alleen maar grijs is allemaal is onzin.

Als je je opties voor thema's alleen laat afhangen van de standaardkeuze in de verschillende distro's dan blijft je wereld erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk anders eens naar dit thema. Helemaal niet grijs. Je kan zelfs roze en paarse thema's vinden en maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Precies ja. Nou hou ik zelf niet zo van die zwarte thema's, maar wat dat thema dat Hero Of Time linkt wel goed doet is dat het een compleet thema is, dus een stijl voor alle themeable elementen.

Je had voor Gnome 2.x het Bisigi project; http://www.bisigi-project.org/?page_id=6&lang=en
Dat deed iets soortgelijks. Ze zijn het nu naar Gnome 3 aan het porten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:38

Compizfox

Bait for wenchmarks

Moet het perse Gnome zijn? KDE is helemaal niets grijs.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hold
  • Niet online
Ben gisteren inderdaad eens met KDE aan het stoeien geweest en dat ziet er al een stuk minder grijs uit.
Ik ben er ook intussen achter dat het vooral de window manager is die me te grijs overkomt en de manier hoe fonts weergegeven worden ("hinting") in Ubuntu tov windows.
Het laatste is gewoon een kwestie van wennen, denk ik.

Inmiddels heb ik via mint4win Linux Mint 13 Cinnamon geïnstalleerd om me eens in te verdiepen.
Wegens het mega-aanbod van themes zal het nog wel effe duren voor ik de voor mij ideale look-and-feel gevonden heb.

Off-topic pluspuntje: al mijn hardware wordt deze keer wel standaard herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Mooi! Persoonlijk vind ik KDE ook mooier. Gnome is iets subtieler en simplistischer en daar moet je gewoon van houden, de keuze tussen KDE en Gnome is puur een kwestie van smaak.

Het kan inderdaad zo zijn dat hardware op de Live-CD direct wordt herkend doordat niet alle drivers op de Live-versie zijn meegeleverd.

[ Voor 28% gewijzigd door Compizfox op 25-09-2012 15:50 ]

• Hold
  • Niet online
Ik heb intussen al enkele uren geprobeerd om het zaakje strakker te krijgen, maar ik blijf toch het gevoel hebben dat er een soort grijze waas over het geheel ligt. :(
KDE en Gnome blijven hetzelfde houden. Ten opzichte van iOS of zelfs gewoon XP of Win7 ziet het er allemaal zo fuzzy uit.

Onder windows zou ik proberen de MB drivers of de Catalyst drivers te updaten, maar ik weet niet of dit hier relevant is?

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Post dan eens een screenshot van wat je specifiek bedoelt. Dit is zo vaag (haha }:O )

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je wel de juiste resolutie beschikbaar voor je monitor? Heb je wat gespeeld met anti-aliasing op fonts, hinting en subpixel order?

Verwijderd

Windows 7 theme nemen dan :), ik weet niet hoe goed het werkt hoor. : http://www.addictivetips....ook-like-windows-7-theme/

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
paste hier eens de output van (open een terminal) xrandr, kijk of de resolutie de native resolutie van je scherm is.

• Hold
  • Niet online
De resolutie is ingesteld op de native resolutie.

Je ziet het ook al in de screenshots van de link van ChicaneBT:

Afbeeldingslocatie: http://cloud.addictivetips.com/wp-content/uploads/2011/03/Step-4.jpg

Ben ik de enige die vind dat dit er fuzzy uitziet?

Ik ben nu 'aan het werken', dus ik zal vanavond eens proberen om dan toch maar het Win7 theme over Ubuntu te zetten.

Thuis worden ze al helemaal knetter van mijn gepruts aan de woonkamer-pc. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Hold op 26-09-2012 15:44 . Reden: Distro info gevonden op gnome-look.org ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Volgens mij ligt dat aan het lettertype of de subpixel smoothing.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Hold schreef op woensdag 26 september 2012 @ 15:32:

[afbeelding]

Ik ben nu 'aan het werken', dus ik zal vanavond eens proberen om dan toch maar het Win7 theme over Ubuntu te zetten.

Dat ziet er inderdaad een beetje fuzzy uit, maar dat krijg je echt niet opgelost met dat Windows 7 pack van je. Dat is trouwens bedoeld voor Gnome 2.x, en je hebt Ubuntu, dus dan zit je al met Unity en niet Gnome 2.x
Probeer nou eens het volgende:

Installeer eens gnome tweaktool;

code:
1
sudo apt-get install gnome-tweak-tool

En start deze en ga met de lettertype-instellingen spelen.

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Hold schreef op woensdag 26 september 2012 @ 15:32:

[afbeelding]

op 100% ziet het er hier scherp genoeg uit. HEt zou idd subpixel hinting kunnen zijn.

• Hold
  • Niet online
Ik ben intussen uitgekomen op Ubuntu met Unity.
Hier heb ik via het bovenvermelde tweak tooltje de fonts aangepast naar Ubuntu light met Hinting of 'full' en Antialiasing op 'rgba'
Window en GTK+ staan op Ambiance.
Het begint er allemaal wat beter uit te zien.
Op die manier ben ik weer een stapje dichterbij om op mijn nieuw te bouwen pc Windows definitief vaarwel te zeggen.
Nu het vrouwtje nog overtuigen dat het allemaal zo moeilijk niet zal zijn. :)

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Het zijn inderdaad echt de font-instellingen; kijk hier maar eens naar het verschil tussen ubuntu standaard, en hoe het bij mij staat:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1974016/fontrendering.png

Heb alle lettertypes trouwens ook op puntgrootte 10 staan.

Verwijderd

@MaximusTG: welk GTK-thema is dat?

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 22:02
MaximusTG schreef op maandag 24 september 2012 @ 12:31:
Zo ziet mijn desktop er bv uit momenteel:

[afbeelding]
klikbaar
Hoe heet die dock links? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

onox schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 13:30:
[...]

Hoe heet die dock links? :)
Vraag dat in Post hier je Non-Windows screenshots - Deel 6 bij dezelfde post met die afbeelding. Er zijn zat dock applicaties in Linux die je naar hartelust kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ubuntu gebruikt inderdaad standaard een font-type en hinting die vrij wazig is. Dat is ook één van de eerste dingen die ik verander. Ik wil pixel-nauwkeurige fonts hebben en heb een enorme hekel aan een grijze waas rond letters.

Overigens gebruik ik KDE, wat in mijn ogen al een meer kleurrijke DE. Verder helpen icon-packs en theme's ook enorm.

Met een klein beetje moeite is bijv. KDE, Gnome of Unity om te bouwen tot een nagenoeg identieke omgeving als OSx, inc. muis- en toetsenbordwerking. Alleen het kastje en de beschikbare software verraad dan eigenlijk nog dat het geen Mac is, maar de desktop is identiek te krijgen (inc. de Flurry-screensaver)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hold
  • Niet online
Mijn laatste test is met Xubuntu en die bevalt voorlopig het beste van alle distro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daar ben ik mee begonnen. Zit nu op Debian Sid met Xfce4. Deed al een kale installatie met alleen de basis, om daar vanuit verder te bouwen met de GUI en andere packages, zoals LibreOffice enzo. Zit nu op een installatie op m'n laptop met 939 packages, terwijl de standaard Xubuntu het dubbele heeft. / heeft 3 GB in gebruik :D. Of 4,7 GB, als ik de apt archive cache erbij optel :P.

Ik houd van minimalistisch. Voor een beginner is Xubuntu prima, die heeft zo'n beetje alles wat je zou gebruiken al geïnstalleerd staan.

Pagina: 1