HDD vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd611
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-06 22:41
Hallo,

Vandaag kwam mijn opa met de vraag of ik even zijn harde schijf wou verwisselen met een nieuwe die sneller & stiller was, hij dacht dat ik dat wel even snel kon omdat ik toch een ict opleiding volg.
Helaas zit ik meer in de programmeer richting en wist ik niet 123 hoe ik dit moest aanpakken :P

Nu is dus mijn vraag : "Hoe kan ik dit het beste aanpakken?!"
Het zou natuurlijk het mooiste zijn wanneer er geen data verloren gaat, maar ik denk dat dit vrijwel onmogelijk is.
Het open maken van de pc & het aansluiten van de harde schijf gaan me natuurlijk wel lukken. :9

Alvast bedankt voor het lezen!

//Kan ik er trouwens zo werkgeheugen bij prikken zonder drivers etc te installeren? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Zoals je waarschijnlijk ook op je opleiding vaak te horen zult krijgen.
Vaak zijn de meeste problemen die je hebt makkelijk te vinden. Het wiel is al uitgevonden, dus ga het niet opnieuw uitzoeken hoe je eentje maakt... Er bestaat genoeg informatie al...

Er is hier in OM een topic over backups daar kun je eens kijken en over het geheugen moet je eens de FAQ van het PMG sectie bekijken.

Ookwel... Voor dit geval zeg ik gewoon.. Ga eens de bestaande info doorlezen en eens google gebruiken.

Je kan niet verwachten dat alles wordt voorgekauwd.

[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 23-09-2012 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-07 11:53

thorgal21

Forum Noob

Je kan een ghost maken van je oude schijf en die op je nieuwe schijf zetten, en je kan idd gewoon ram geheugen erbij prikken, wel opletten dat je hetzelfde geheugen pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd611
@Swordlord
Uiteraard heb ik zelf ook al wat gegoogeld, maar toch vraag ik jullie ook.
Ik neem aan dat tweakers een forum is waar mensen elkaar helpen & advies geven.
Ik vraag hier duidelijk wat de meest efficiënte methode is om dit aan te pakken, en omdat er op het internet zoveel methodes staan zou ik graag worden geadviseerd op een betrouwbaar ict forum zoals tweakers.net.

@thorgal21
Hoe gaat een ghost maken precies in zijn werk?
Bedankt, voor het advies M.B.T het ram geheugen, dat word dus geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-07 11:53

thorgal21

Forum Noob

Wikipedia: Ghost (software)

lees dat even door, dat kom je er wel uit waarschijnlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd611
thorgal21 schreef op zondag 23 september 2012 @ 21:27:
Wikipedia: Ghost (software)

lees dat even door, dat kom je er wel uit waarschijnlijk :)
Dus als ik het goed begrijp moet ik een ghost maken, daarna de dvd drive tijdelijk wisselen met de nieuwe schijf, de ghost overzetten naar de nieuwe schijf, en daar dan de master van maken?

Wat is trouwens de beste gratis ghost software? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Sjoerd611 op 23-09-2012 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-07 15:27
http://www.partition-tool.com/download.htm

Heel handig en snel programmaatje en het is 15 dagen gratis te gebruiken(je hebt geen 2 uur nodig om dit uit te voeren dus geen probleem)! Je backupt hier een hele partitie of schijf mee naar je externe hdd, waarna je deze vervolgens kan terugzetten mbv een usb-booter (kun je aanmaken in het programma).

EDIT: ik doel dan op de home-edition uiteraard.

[ Voor 6% gewijzigd door evanraalte op 23-09-2012 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Sjoerd611 schreef op zondag 23 september 2012 @ 21:21:
@Swordlord
Uiteraard heb ik zelf ook al wat gegoogeld, maar toch vraag ik jullie ook.
Ik neem aan dat tweakers een forum is waar mensen elkaar helpen & advies geven.
Ik vraag hier duidelijk wat de meest efficiënte methode is om dit aan te pakken, en omdat er op het internet zoveel methodes staan zou ik graag worden geadviseerd op een betrouwbaar ict forum zoals tweakers.net.
Graag je eigen bevindingen in je openingspost verwerken dan, want de huidige manier zoals je je nu opstelt, heb je geen zoekwerk verricht.
Je blijft in het wilde weg vragen, wat is het beste, wat is zus wat is zo. Terwijl je zelf geen suggesties voorlegt waar mensen je in kunnen adviseren.

Tevens vertel je ook niet om wat voor een systeem het gaat en welke schijf je gaat vervangen. Want dit kan helpen de situatie beter in te schatten.

Edit:
Om je bij deze even op weg te helpen...
Mensen zitten hier nou wel te roepen, gebruik ghost.. Maar dit vind ik in dit geval de meest belabberde suggestie die er is.
Verschillen tussen mechanische drives zijn niet zo denderend groot.

Je gaat namelijk een oude installatie, die al flink verstopt is geraakt door veel gebruikt, overzetten naar een nieuwe hardeschijf, wat betekend dat de winst waarschijnlijk minimaal is.
Meestal is een herinstallatie van windows alleen al een hele verbetering van de snelheid van het OS.

Maar wat te doen met de data die bewaard moet blijven?
Die kopieer je naar een externe hardeschijf of een ander tijdelijk opslag medium.

Wil je toch doorgaan met je plan en een nieuwe hardeschijf kopen. Dan installeer gewoon windows op de nieuwe hardeschijf.

Sluit daarna de oude hardeschijf weer aan en plaats de data over.

Is dit nou allemaal zo moeilijk??
Of is het nog steeds onmogelijk om data te bewaren...

:X :X :X

[ Voor 42% gewijzigd door Swordlord op 23-09-2012 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd611
@Swordlord
Mijn excuses, ik zal er in het vervolg beter op letten!

Verder is mijn opa niet zo zeer opzoek naar meer snelheid, maar naar een stillere pc, en aangezien de schijf die er nu in zit echt een flinke herrie maakt is alles een vooruit gang!
Daarom had hij dus de harde schijf (die nog vrij nieuw was!) uit zijn vorige pc gehaald.

Maar aangezien hij al 85 is, is iedere kleine verandering (denk aan verplaatsen van pictogrammen op bureaublad) al een groot verschil & raakt hij in de war, daarom zou het fijn zijn de complete inhoud te verplaatsen naar een stillere schijf.

// Dus als ik het goed begrijp kan ik het beste een ghost maken (dmv http://www.partition-tool.com), daarna de dvd drive tijdelijk wisselen met de nieuwe schijf, de ghost overzetten naar de nieuwe schijf, daar dan de master van maken (dmv de sata aansluiting anders achterop de harde schijf aan te sluiten?), en daarna de oude schijf wisselen met de dvd drive? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Sjoerd611 schreef op zondag 23 september 2012 @ 22:19:
Verder is mijn opa niet zo zeer opzoek naar meer snelheid, maar naar een stillere pc, en aangezien de schijf die er nu in zit echt een flinke herrie maakt is alles een vooruit gang!
_/-\o_
Dit hoor je niet vaak! Meestal zijn mensen van 85 a. heel erg traag en b. slechthorend. Beide problemen zouden dan niet bestaan!
Weet je zeker dat de harddisk het meeste kabaal maakt, en niet de ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-07 15:13
Ik lees dat je opa sneller en stiller wil. Kun je even de specs van de pc neerzetten in je post?

Misschien is een SSD wel dé oplossing in dit geval, maar dat hangt ook wel weer vanaf hoeveel data hij heeft, hoe oud de pc is, welk besturingssysteem ,etc.

Overigens direct een antwoord op je vraag: Kijk eens naar Clonezilla, gratis imaging programma wat je vanaf een boot-stick (aanmaken via bv. Unetbootin) kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou gewoon een nieuwe harddisk erin zetten (SSD zou ik wel overwegen) en dan windows en zijn applicaties opnieuw installeren. Daarna de oude schijf er tijdelijk bij zetten en data die hij wil houden overzetten naar de nieuwe schijf.

Dan heb je weer een verse windows die optimaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op zondag 23 september 2012 @ 22:27:
Ik lees dat je opa sneller en stiller wil. Kun je even de specs van de pc neerzetten in je post?

Misschien is een SSD wel dé oplossing in dit geval, maar dat hangt ook wel weer vanaf hoeveel data hij heeft, hoe oud de pc is, welk besturingssysteem ,etc.

Overigens direct een antwoord op je vraag: Kijk eens naar Clonezilla, gratis imaging programma wat je vanaf een boot-stick (aanmaken via bv. Unetbootin) kunt gebruiken.
CloneZilla is echt een kreng van je van groot naar klein wilt. Zal wel aan mij liggen maar het is mij nog niet gelukt. Dan heb je dus vaak een probleem als je een SSD gaat gebruiken ter vervanging. Windows opnieuw installeren is in zo'n geval bij mij altijd het snelst gebleken :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-07 15:13
Je hebt gelijk, maar als hij een SSD gaat gebruiken is het advies sowieso te beginnen met een schone installatie.

Tevens lukt het wel met Clonezilla als je partititie naar een (van te voren handmatige aangemaakte NTFS-partitie) doet. Dit punt is wel gelijk het meest irritante minpunt van dit programma, maar ja...wel gratis :)
Pagina: 1