Mijn vader wil een nieuwe PC aanschaffen. De voornaamste wensen: soepel foto’s en video’s bewerken. Hij is geen professioneel fotograaf, maar wel een enthousiaste amateur. Dus top of the line is niet nodig, maar het mag zeker meer dan basis zijn.
Het systeem mag ongeveer 800 euro kosten. Het gaat daarbij alleen om de kast zelf met inhoud. De printer, monitor, toetsenbord en muis worden hergebruikt. Windows is noodzakelijk, overige software niet.
Enige grote vraagteken is de scanner. Het is een oud beestje Epson Perfection 640U, maar hij is er erg blij mee. Kan deze toch draaien op het nieuwe systeem (W7) of is het nu echt einde oefening en moet hij een nieuwe scanner uitzoeken?
Een van de camera’s waar hij mee werkt heeft een FireWire aansluiting. De nieuwe machine moet dit kunnen ondersteunen, via moederbord of een extra insteekkaart. Gamen doet hij nooit, dus zware videokaarten voor 3D toepassingen zijn niet nodig. Het gaat puur om fotobewerking, videobewerking en je gebruikelijke surf/officewerk.
Ik ben al een tijdje niet meer thuis in hardware land, en al helemaal niet buiten de game PC’s. Ik heb me er wel in verdiept, maar het kan best zijn dat ik her en der rare dingen heb geselecteerd of dat ik uit ga van verouderde kennis. Ik ben dus heel benieuwd naar de reacties. Het idee dat ik nu heb is:
De onderbouwing:
Alle input is meer dan welkom!
Het systeem mag ongeveer 800 euro kosten. Het gaat daarbij alleen om de kast zelf met inhoud. De printer, monitor, toetsenbord en muis worden hergebruikt. Windows is noodzakelijk, overige software niet.
Enige grote vraagteken is de scanner. Het is een oud beestje Epson Perfection 640U, maar hij is er erg blij mee. Kan deze toch draaien op het nieuwe systeem (W7) of is het nu echt einde oefening en moet hij een nieuwe scanner uitzoeken?
Een van de camera’s waar hij mee werkt heeft een FireWire aansluiting. De nieuwe machine moet dit kunnen ondersteunen, via moederbord of een extra insteekkaart. Gamen doet hij nooit, dus zware videokaarten voor 3D toepassingen zijn niet nodig. Het gaat puur om fotobewerking, videobewerking en je gebruikelijke surf/officewerk.
Ik ben al een tijdje niet meer thuis in hardware land, en al helemaal niet buiten de game PC’s. Ik heb me er wel in verdiept, maar het kan best zijn dat ik her en der rare dingen heb geselecteerd of dat ik uit ga van verouderde kennis. Ik ben dus heel benieuwd naar de reacties. Het idee dat ik nu heb is:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 86,70 | € 86,70 |
1 | LG GH24NS90 Zwart | € 15,70 | € 15,70 |
1 | Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit) | € 78,86 | € 78,86 |
1 | Antec Three Hundred | € 48,20 | € 48,20 |
1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 26,90 | € 26,90 |
1 | Intel Core i7 3770K Boxed | € 292,- | € 292,- |
1 | Corsair Builder CX430 V2 | € 38,94 | € 38,94 |
1 | Samsung 830 series 128GB | € 88,10 | € 88,10 |
1 | Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10 | € 79,20 | € 79,20 |
1 | Akasa AK-ALL-01BK | € 31,50 | € 31,50 |
1 | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | € 115,50 | € 115,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 901,60 |
De onderbouwing:
- Ik heb deze processor gekozen omdat ik heb gelezen dat de processor van grote invloed is op de performance tijdens beeldbewerking. Hyperthreading heeft daarbij zeker meerwaarde, vandaar de 3770 ipv de 3570.
- De koeler is rechtstreeks overgenomen uit de BBG. Ik was altijd erg happy met de Mugen2, maar die is schijnbaar niet meer leverbaar.
- Het moederbord is gekozen omdat de eisen rondom aansluitingen niet zo groot is. Er zal geen sprake zijn van meerdere videokaarten, veel inzetkaarten verwacht ik verder ook niet. Ik heb gekeken naar een bord met firewire, dat scheelt een insteekkaart. En SATA600 voor de HD, USB3 voor de toekomst. Verder geen idee of er nog specifieke aandachtspunten zouden moeten zijn. Ik heb zelf wel goede ervaringen met Gigabyte, vandaar dit bord.
- Op geheugen heb ik niet bezuinigd omdat ik heb begrepen dat dit erg veel invloed heeft op de performance tijdens video/fotobewerking. Vandaar de keuze voor 16GB op 2 reepjes, dan kan zelfs later nog bijgeprikt worden. In de BBG las ik dat de koeler issues zou kunnen leveren, dus vandaar een keuze voor low profile reepjes. Ik heb zelf erg goede ervaringen met Corsair, vandaar de keuze voor dit merk.
- De SSD is uit de BBG overgenomen, maar wel een slag kleiner. 128 GB is voldoende. Uit de artikelen op Tweakers heb ik de indruk gekregen dat de gekozen schijf een goede keuze is.
- De HD is rechtstreeks uit de BBG overgenomen, ik kan me niet voorstellen dat een andere keuze noodzakelijk zou zijn. Mogelijk dat hij er helemaal uit gaat, als mijn vader toch besluit een NAS te nemen.
- De videokaart is een lastige voor mij. Is een extra videokaart wel nodig? Vooralsnog lees ik veel tegenstrijdige berichten dus neig ik er naar om het eerst maar achterwege te laten. Er kan altijd nog een kaart toegevoegd worden.
- De kast is een beetje de sluitpost. Hij heeft geen echte eisen, de PC staat onder het bureau en superstil hoeft het van hem niet te zijn. Wel handig zijn mogelijkheden om voor aan de kast bij aansluitpunten te kunnen komen. Dit is echter al geregeld via de cardreader. Dus wel wat ideeen maar verder redelijk wilekeurig. Alle sugegsties zijn welkom.
- Ik ben zelf al enige tijd heel happy met corsair voedingen, dus vandaar dat ik die ook hier heb gekozen. Veel vermogen is hier volgens mij niet nodig, dit zou volgens mij moeten volstaan.
- De optische drive is rechtstreeks overgenomen uit de BBG.
- De Card Reader is ruim qua aansluitmogelijkheden, waaronder een FireWire aansluiting.
Alle input is meer dan welkom!