Desktop voor foto- en videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancalagon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-06-2024
Mijn vader wil een nieuwe PC aanschaffen. De voornaamste wensen: soepel foto’s en video’s bewerken. Hij is geen professioneel fotograaf, maar wel een enthousiaste amateur. Dus top of the line is niet nodig, maar het mag zeker meer dan basis zijn.

Het systeem mag ongeveer 800 euro kosten. Het gaat daarbij alleen om de kast zelf met inhoud. De printer, monitor, toetsenbord en muis worden hergebruikt. Windows is noodzakelijk, overige software niet.

Enige grote vraagteken is de scanner. Het is een oud beestje Epson Perfection 640U, maar hij is er erg blij mee. Kan deze toch draaien op het nieuwe systeem (W7) of is het nu echt einde oefening en moet hij een nieuwe scanner uitzoeken?

Een van de camera’s waar hij mee werkt heeft een FireWire aansluiting. De nieuwe machine moet dit kunnen ondersteunen, via moederbord of een extra insteekkaart. Gamen doet hij nooit, dus zware videokaarten voor 3D toepassingen zijn niet nodig. Het gaat puur om fotobewerking, videobewerking en je gebruikelijke surf/officewerk.

Ik ben al een tijdje niet meer thuis in hardware land, en al helemaal niet buiten de game PC’s. Ik heb me er wel in verdiept, maar het kan best zijn dat ik her en der rare dingen heb geselecteerd of dat ik uit ga van verouderde kennis. Ik ben dus heel benieuwd naar de reacties. Het idee dat ik nu heb is:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 86,70€ 86,70
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,70€ 15,70
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 78,86€ 78,86
1Antec Three Hundred€ 48,20€ 48,20
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,90€ 26,90
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 292,-€ 292,-
1Corsair Builder CX430 V2€ 38,94€ 38,94
1Samsung 830 series 128GB€ 88,10€ 88,10
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 79,20€ 79,20
1Akasa AK-ALL-01BK€ 31,50€ 31,50
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 115,50€ 115,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 901,60

De onderbouwing:
  • Ik heb deze processor gekozen omdat ik heb gelezen dat de processor van grote invloed is op de performance tijdens beeldbewerking. Hyperthreading heeft daarbij zeker meerwaarde, vandaar de 3770 ipv de 3570.
  • De koeler is rechtstreeks overgenomen uit de BBG. Ik was altijd erg happy met de Mugen2, maar die is schijnbaar niet meer leverbaar.
  • Het moederbord is gekozen omdat de eisen rondom aansluitingen niet zo groot is. Er zal geen sprake zijn van meerdere videokaarten, veel inzetkaarten verwacht ik verder ook niet. Ik heb gekeken naar een bord met firewire, dat scheelt een insteekkaart. En SATA600 voor de HD, USB3 voor de toekomst. Verder geen idee of er nog specifieke aandachtspunten zouden moeten zijn. Ik heb zelf wel goede ervaringen met Gigabyte, vandaar dit bord.
  • Op geheugen heb ik niet bezuinigd omdat ik heb begrepen dat dit erg veel invloed heeft op de performance tijdens video/fotobewerking. Vandaar de keuze voor 16GB op 2 reepjes, dan kan zelfs later nog bijgeprikt worden. In de BBG las ik dat de koeler issues zou kunnen leveren, dus vandaar een keuze voor low profile reepjes. Ik heb zelf erg goede ervaringen met Corsair, vandaar de keuze voor dit merk.
  • De SSD is uit de BBG overgenomen, maar wel een slag kleiner. 128 GB is voldoende. Uit de artikelen op Tweakers heb ik de indruk gekregen dat de gekozen schijf een goede keuze is.
  • De HD is rechtstreeks uit de BBG overgenomen, ik kan me niet voorstellen dat een andere keuze noodzakelijk zou zijn. Mogelijk dat hij er helemaal uit gaat, als mijn vader toch besluit een NAS te nemen.
  • De videokaart is een lastige voor mij. Is een extra videokaart wel nodig? Vooralsnog lees ik veel tegenstrijdige berichten dus neig ik er naar om het eerst maar achterwege te laten. Er kan altijd nog een kaart toegevoegd worden.
  • De kast is een beetje de sluitpost. Hij heeft geen echte eisen, de PC staat onder het bureau en superstil hoeft het van hem niet te zijn. Wel handig zijn mogelijkheden om voor aan de kast bij aansluitpunten te kunnen komen. Dit is echter al geregeld via de cardreader. Dus wel wat ideeen maar verder redelijk wilekeurig. Alle sugegsties zijn welkom.
  • Ik ben zelf al enige tijd heel happy met corsair voedingen, dus vandaar dat ik die ook hier heb gekozen. Veel vermogen is hier volgens mij niet nodig, dit zou volgens mij moeten volstaan.
  • De optische drive is rechtstreeks overgenomen uit de BBG.
  • De Card Reader is ruim qua aansluitmogelijkheden, waaronder een FireWire aansluiting.
En dan natuurlijk de belangrijkste vraag. Is dit een goed systeem? Zijn er nog besparingsmogelijkheden aangezien ik toch enigszins over het budget zit. Helemaal als er ook een nieuwe scanner bij moet. Uiteraard het liefst zonder dat ik veel verlies aan (merkbare) performance. Is het geheel een beetje in balans?
Alle input is meer dan welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:53
Een goed systeem. Ik zou even je moederbord nakijken, dit is van een oude Sandy Bridge chipset. Hierdoor wordt je processor mogelijk niet goed ondersteund, of alleen na een bios flash.

Voor de maximale performance zou ik even kijken naar een model met een H/Z/P 7X chipset (bijvoorbeeld Z77).

Verder is het een goed systeem. Kast is persoonlijk (maar jouw keus staat hier ook onder het bureau, prima ding), en de rest is ook in orde.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

•Ik heb deze processor gekozen omdat ik heb gelezen dat de processor van grote invloed is op de performance tijdens beeldbewerking. Hyperthreading heeft daarbij zeker meerwaarde, vandaar de 3770 ipv de 3570.

Dat is erg generaal, of het veel uitmaakt hang totaal af wat je precies doet. Met X264 encoding bijv. scheelt het idd behoorlijk, met mpeg/divx veel minder. In het laatste geval is de 3770K echt niet noodzakelijk.

Je kan bijv dit mobo overwegen:
pricewatch: Gigabyte GA-Z77M-D3H
Nieuwste chipset, de Z68 is alweer wat ouder.

Nieuwere kast:
pricewatch: Antec Three Hundred Two

En beide toch net ff wat goedkoper, altijd prettig.

[ Voor 30% gewijzigd door Madrox op 23-09-2012 23:20 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:16
Je zit nu ruim €100 boven de €800 die je aangaf, neem een 3570 (of 3550) en je zit wel zo goed als binnen het budget en is het alsnog meer dan snel zat ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancalagon
Bedankt voor de opmerkingen over het moederbord. Dat is die verouderde kennis waar ik al bang voor was.

Het bord van Madrox ziet er prima uit. Het enige is dat een FireWire poort mist, maar daar koop ik dan wel een insteekkaartje voor met een interne poort voor het doorlussen naar de cardreader. Volgens mij kan een simpel Sweex kaartje van een paar euro prima, komt het per saldo nog iets goedkoper ook.

Ik heb het inderdaad wat algemeen verwoord, maar ik ben inderdaad ook uitgegaan van een set die goed moet zijn met X264 encoding, dus bezuinigen op de processor doe ik liever niet. Laat ik het zo zeggen, het is een optie, maar niet de eerste die ik zou kiezen. En ik kan altijd kijken of hij die 100 euro extra niet zo bezwaarlijk vindt.

Ik zit zelfs nog te denken om de HD er uit te gooien. Ik heb nog een NAS staan die hij dan van me kan krijgen, dan koop ik een nieuwe NAS. Ik wilde toch een keer upgraden. Hij blij, ik blij. Alleen jammer dat mij dat weer 500 euro gaat kosten. :)

Door een collega werd ik nog gewezen op de OCZ Vertex 4 SSD. Die schijnt ook erg goed uit de testen te komen. De moeite waard om toch de OCZ te nemen ipv de Samsung? Of maakt dat zo weinig uit dat je dat tientje er niet aan uit hoeft te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:16
OCZ heeft de geschiedenis dat ze (een stuk) vaker kapot gaan dan Samsung/Crucial, dus ik zou het niet doen. En dat snelheidsverschil ga je niet merken, dus ik zou gewoon bij de Samsung blijven.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancalagon
Ok, dank je. Dan zou dit dus de lijst gaan worden. Met de kanttekening dat hij ruim 100 euro te duur is (verzendkosten meegerekend).

#ProductPrijsSubtotaal
1Sweex 3 + 1 Poort FireWire Card€ 4,40€ 4,40
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 87,-€ 87,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 78,86€ 78,86
1Antec Three Hundred Two€ 49,99€ 49,99
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,90€ 26,90
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 292,-€ 292,-
1Gigabyte GA-Z77M-D3H€ 81,50€ 81,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 874,09

Met als opties voor de te hoge kosten:
  • Mijn vader overtuigen dat dit het waard is :)
  • Een mindere CPU
  • Geen HD (maar dan moet ik zelf een nieuwe NAS kopen)
Zou het ook nog een optie kunnen zijn om de stock koeler te gebruiken ipv de Gelid, of is dat een domme besparing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Wat je misschien even moet rekening houden met bij winkel je het koopt. Het kan best nu zo zijn dat de pricewatch die je gebruikt enkel de goedkoopste aangeeft en dat er tig winkels het leveren.

Hoe wil je dat gaan doen? Elk onderdeel apart bestellen of zo veel mogelijk bij 1 winkel (waardoor je prijs waarschijnlijk hoger word).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancalagon
Ik ga er van uit dat de prijs redelijk hoger uit gaat vallen, omdat ik bij voorkeur zoveel mogelijk bij 1 winkel koop, waarbij niet elke winkel een optie is voor mij. Soms wil ik ook nog wel eens afwijken van de specs, als ze een bepaald artikel niet hebben maar een zeer vergelijkbaar artikel wel. Dus met deze prijs (875) ga ik er van uit dat ik daardoor ongeveer 925 euro kwijt zal zijn. Vandaar dat ik al zei, ruim 100 euro te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:24
Ancalagon schreef op maandag 24 september 2012 @ 12:30:
...
Vandaar dat ik al zei, ruim 100 euro te duur.
Dan kun je nog de volgende zaken veranderen:
- Intel 3770 ipv 3770K (als je toch niet wilt overklokken)
- Gigabyte Gigabyte GA-H77M-D3H ipv. Z77
- Fan weglaten of Low-profile geheugen nemen (anders gaat de fan niet passen).
Als je niet overklokt, is de bijgeleverde fan van intel voldoende.
En persoonlijk krijg ik jeuk van het merk Sweex, ik wil het maar even gezegd hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door dik_voormekaar op 24-09-2012 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

als je firewire wilt, zou ik dit plankje overwegen:
pricewatch: Asus P8H67-M EVO
Heb je geen losse insteek kaart nodig. Word idd wel iets duurder, misschien toch maar die losse insteekkaart.

Is die frontpanel perse nodig, en heb je al die front aansluitingen nodig?

Denk dat de 3770K niet in het budget past met al jullie wensen. Er zal ergens water bij de wijn moeten of ff doorsparen.

De standaard koeler kan zeker gebruikt worden als er niet word overgeklokt. Wel maakt die iets meer herrie tijden full cpu load, maar als je daar niet mee zit; gewoon doen.

[ Voor 55% gewijzigd door Madrox op 24-09-2012 13:34 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancalagon
dik_voormekaar schreef op maandag 24 september 2012 @ 12:40:
[...]

Dan kun je nog de volgende zaken veranderen:
- Intel 3770 ipv 3770K (als je toch niet wilt overklokken)
- Gigabyte Gigabyte GA-H77M-D3H ipv. Z77
- Fan weglaten of Low-profile geheugen nemen (anders gaat de fan niet passen).
Als je niet overklokt, is de bijgeleverde fan van intel voldoende.
En persoonlijk krijg ik jeuk van het merk Sweex, ik wil het maar even gezegd hebben.
Goede punten. Ik moet even duiken in de exacte verschillen (H ipv Z, zonder K ipv met) maar daar kom ik met google wel uit. Het geheugen zou low profile moeten zijn, staat alleen niet in de naam. Wel in de beschrijving. Maar ik denk dat ik de fan helemaal laat vallen, dus dan is het niet interessant meer. En ik snap je punt over sweex, ik zal even kijken wat er verder is. Het is namelijk wel van belang dat er een interne poort zit, en niet zoals de meeste kaarten alleen externe poorten.
Madrox schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:04:
als je firewire wilt, zou ik dit plankje overwegen:
pricewatch: Asus P8H67-M EVO
Heb je geen losse insteek kaart nodig. Word idd wel iets duurder, misschien toch maar die losse insteekkaart.

Is die frontpanel perse nodig, en heb je al die front aansluitingen nodig?

Denk dat de 3770K niet in het budget past met al jullie wensen. Er zal ergens water bij de wijn moeten of ff doorsparen.

De standaard koeler kan zeker gebruikt worden als er niet word overgeklokt. Wel maakt die iets meer herrie tijden full cpu load, maar als je daar niet mee zit; gewoon doen.
Ik ben juist van de firewire op de plank afgestapt, omdat er geen x77 plank is met firewire, alleen de x6x. En aangezien firewire controllers niet al te duur zijn...

Het front panel is inderdaad wat over de top, maar het aantal cardreaders met firewire is heel beperkt. En zoals hierboven al aangegeven, misschien niet de K maar de gewone 3770 en dan met stock cooler. Ik zal even lezen en dan de lijst aanpassen. Kijken waar we dan financieel uitkomen.

Update na even gekeken te hebben: Zonder koeler en met de 3770 komen we al een stuk dichterbij. 818 zonder verzendkosten. Gezien het geringe verlies en het feit dat mijn vader toch niet gaat overclocken is dat geen enkel probleem, dus die voeren we door.
Een H77 ipv Z77 moederbord scheelt als ik het goed heb gezien 50 cent, dus dat is de moeite niet. Kan hooguit interessant worden als er bij de winkel waar ik het koop wel echt een interessant verschil is.
De Sweex houdt ik er even in, de eerste goed verkrijgbare variant met een interne poort (in ieder geval vermeld in de naam) is veel duurder

Update na nog eens goed gelezen te hebben: Tja, lezen is ook een vak. Door een verkeerd moederbord in de lijst te hebben gezet (een M variant) leek het verschil tussen Z77 en H77 niet groot, maar dat klopte dus niet. Dus toch de H77 er in, en ook de DS3H. Dit aangezien de belangrijkste verschillen volgens mij zaten in de slots, maar die zijn niet echt van belang voor dit systeem.

Daarmee lijkt het af te stevenen naar het volgende setje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Sweex 3 + 1 Poort FireWire Card€ 4,40€ 4,40
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 86,70€ 86,70
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 78,55€ 78,55
1Antec Three Hundred Two€ 49,99€ 49,99
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 263,10€ 263,10
1Gigabyte GA-H77-DS3H€ 77,50€ 77,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 813,68

Totale kosten incl alles is 830 euro, dus heel dicht bij het streefbedrag (als ik de scanner voor het gemak even vergeet). Ik denk dat dit hem gewoon maar moet worden, die 3 tientjes mogen toch geen dealbreker zijn.

Nakomende opmerkingen en tips blijven van harte welkom, het zal nog wel een paar dagen duren voordat de PC besteld wordt.

Heel erg bedankt iedereen voor de feedback!

[ Voor 55% gewijzigd door Ancalagon op 24-09-2012 22:26 ]

Pagina: 1