Sleepimage verkleinen/verwijderen op rMBP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-10 14:25
Hallo,

ik ben zeer content met mijn rMBP maar kan zit nogal krap met opslag, ik heb namelijk de 256GB SSD en ik was mij er van bewust dat dit krap zou worden. I.v.m. school moest ik een dual boot met Windows (in mijn geval Windows 7) maken.

Mijn partities:

Macintosh HD: 148 GB met 42 GB vrij
BOOTCAMP: 102,14 GB met 55 GB vrij (dit is dus Windows 7)

(de grootte van de Windows 7 partitie heb ik gekozen mocht ik er ooit voor kiezen om eens een paar spellen te installeren dat dit kan. Het is echter gebleken dat ik vrijwel niet op mijn laptop game maar goed.)

Waar het nu eigenlijk om gaat is de sleepimage van OS X, deze is gelijk aan het RAM geheugen en heeft (volgens mij) een soortgelijke functie als de hiberfil.sys file in Windows. In Windows heb ik hiberfil.sys en pagefile.sys verwijderd en heb dan dus ook nog 55GB vrij wat genoeg is onder Windows.

Is er een mogelijkheid om de sleepimage in OS X te verkleinen? Want ik vind 16GB op een 256GB SSD een best groot deel.

Aan reacties als "dan had je maar de 512GB SSD moeten halen" heb ik niets, reden trouwens waarom ik die niet gekozen heb is omdat Apple er gewoon 400 of 500 euro extra voor vroeg en 't was al een zeer prijzig ding.

Heb er zo'n 35GB aan muziek op staan, 3GB aan films, 4GB aan foto's en 20GB aan programma's... onder 'overig' staat 44,5GB, ik neem aan dat dit OS X is. Muziek kan ik nog wel uitdunnen met 5-10 GB maar daar komt dan ook weer 5-10 GB aan foto's voor in de plaats dus blijft ongeveer hetzelfde. Voor de rest van de muziek/foto's/films gebruik ik al een externe dus...

Hopelijk weten jullie of dit kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verkleinen kan niet aangezien OS X in principe gewoon de inhoud van je RAM geheugen naar de harde schijf dumpt. Je zou dan je RAM geheugen moeten verminderen om de dump kleiner te maken (wat je niet wilt en ook niet kunt in een rMBP).

Je kunt wel de hibernate mode uitzetten met de onderstaande commando in terminal. Daarna kun je de sleep image gewoon verwijderen zonder problemen. Bijkomend voordeel is dat je laptop ook sneller in standby gaat, aangezien hij niet meer de image weg hoeft te schrijven. Enige nadeel is dat als je accu ooit helemaal leeg raakt terwijl je in laptop in standby is, je hem vanuit nul moet opstarten (aangezien hij niet meer kan hibernaten).

code:
1
sudo pmset -a hibernatemode 0

offtopic:
Je kunt dit overigens ook makkelijk googlen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2012 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2012 @ 21:39:
Enige nadeel is dat als je accu ooit helemaal leeg raakt terwijl je in laptop in standby is, je hem vanuit nul moet opstarten (aangezien hij niet meer kan hibernaten).
Wat bedoel je precies met 'vanuit nul' opstarten?

Klinkt alsof het niet aan te raden is om het te doen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartpostma schreef op zondag 23 september 2012 @ 23:13:
[...]

Wat bedoel je precies met 'vanuit nul' opstarten?

Klinkt alsof het niet aan te raden is om het te doen :X
Sorry, ik zal het even wat duidelijker uitleggen. Als je rMBP in standby gaat, schrijft het dus zijn RAM geheugen naar de harde schijf in de vorm van de sleepimage die jij noemt. Echter, zo lang je laptop nog voldoende accu heeft blijft er ook gewoon stroom op het RAM geheugen staan, waardoor als jij je laptop weer opent de sleepimage eigenlijk niet nodig is. Alle gegevens staan immers nog gewoon in het geheugen.

Als je rMBP echter zonder stroom raakt terwijl het in standby is (omdat je accu echt volledig leeg is, wat eigenlijk niet voor zal komen), dan gaat de MBP helemaal uit omdat het niet meer voldoende stroom heeft voor standby. Hierbij verlies je ook de gegevens in het RAM geheugen, aangezien daar spanning voor nodig is. Normaal gesproken zou je MBP nu als je hem weer open maakt gebruik maken van de sleepimage om de staat van het RAM geheugen te herstellen, waardoor het daarna weer 'gewoon' uit standby kan komen.

Echter, als jij deze hibernate functie uitzet en de sleepimage verwijdert, dan is dit herstel niet meer mogelijk. Hierdoor zal je rMBP als hij weer stroom heeft gewoon normaal moeten opstarten, vanuit een cold boot dus. Dit zal je echter (bijna) nooit overkomen, waardoor het in principe niet uitmaakt of je je sleepimage verwijdert. Verder kan het volgens mij weinig kwaad als je laptop zo afsluit (voor als het wel een keer voorkomt), echter ben je dan wel niet opgeslagen werk kwijt.

Google anders even op 'safe sleep' of 'hibernate'.

http://www.tuaw.com/2005/...5-and-17-inch-powerbooks/
http://www.tuaw.com/2011/...o-longer-necessary-in-os/

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2012 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47
Niks toe te voegen aan bovenstaande behalve dat het volgens mij weinig kwaad kan. Ik probeer het leegraken altijd te voorkomen, maar af en toe vind ik mijn mbp ook helemaal leeg en uit. Nooit extra problemen gezien.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-10 22:19
In theorie zou je wel wat schade kunnen oplopen aan het OS wanneer je laptop in standby staat en je zonder stroom komt te zitten. Maar dat komt nagenoeg niet meer voor. Of je moet net in systeembestanden aan het rommelen zijn als je zonder stroom komt te zitten, maar ik neem aan dat je dat niet zult doen.

Wel zul je alle niet opgeslagen data kwijtraken. Hier zouden bijvoorbeeld Word-bestanden onder kunnen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
OKe bedankt allemaal, ik denk dat ik 'm ga verwijderen. Ik laat mijn accu namelijk nooit helemaal leeglopen, rommel niet aan systeembestanden (oké, alleen aan de sleepimage) en sla mijn werk eigenlijk altijd wel op. Bovendien gebruik ik überhaupt nauwelijks stand-by aangezien de rMBP toch binnen een seconde of 20 opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:08
Je zou ook de windows partitie kunnen verwijderen en een VM voor windows aanmaken, scheelt je heel veel ruimte (en als je geen windows only games speelt dan maakt het geen verschil)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Waarom nu al verwijderen als je nog 44GB vrij hebt? Ik zou zolang mogelijk wachten met het vernachelen van je OS tot je nog 5GB vrij hebt.

Ook een mogelijkheid is om je muziek op een externe HD te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:54

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Misschien te laat, maar lees dit ook even.

http://www.appletips.nl/o...p-een-macbook/#more-32773

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Pagina: 1